Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SunNDLM schreef:Hallo allemaal!
Graag zou ik wat advies willen van jullie hondenkenners.
Na het verbreken van mijn relatie heeft mijn ex onze hond meegenomen. Inmiddels is het alweer een aantal maanden erg stil in huis en voel ik steeds meer de behoefte om een nieuwe hond aan te schaffen. Om het een beetje overzichtelijk gehouden hieronder een beknopte samenvatting van mijn situatie en wensen.
- Woonboerderij in de polder
- Katten en paarden aanwezig.
- 2 a 3 maal per week zo'n 6 uur alleen i.v.m. studie. de rest van de week ben ik thuis of bij de paarden, hondlief 'moet' dan mee.
- Waaks
- Goed luisteren/werkhond. ik vind het leuk om cursussen te volgen en dit eventueel uit te breiden met dingen als speuren of behendigheid, afhankelijk van het ras.
- Ik ben opgegroeid met honden, verschillende rassen. Heb voorheen een Rhodesian Ridgeback gehad maar deze is helaas meeverhuisd met mijn ex.
- Middel tot groot formaat
- Goed met andere honden i.v.m. een echte 'honden familie' (6 honden binnen directe familie, deze komen ook geregeld over de vloer).
Rassen die mij zelf erg aanspreken zijn Rhodesian Ridgebacks (dit is ook het ras dat ik samen met mijn ex had), rottweilers, siberische husky's (maar valt eigenlijk af i.v.m. eigenwijs), beagles (idem dito) en australian cattle dogs (dit ras hebben mijn ouders, erg fijne honden).
Rassen waar ik totaal niks mee heb zijn zogenoemde vechthonden (zoals staffords), herdershonden, staande honden, windhonden en kleinere rassen.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Sammyoo schreef:Sundlm, wij hebben twee cattledogs, die zijn inderdaad fantastisch. Maar weet waar je aan begint als je paarden hebt. Onze cattles zijn erg op de paarden gefixeerd en dat is nog wel eens irritant. De ene bijt wel eens in een snuit of kogel als je niet oplet, de ander rent vaak blaffend om de paarden heen en daagt ze uit. Ondanks dat we vanaf kleine pup hebben geprobeerd ze netjes op te voeden bij de paarden, is het ons niet gelukt dit gedrag te voorkomen.
Verder zijn ze geweldig: gehoorzaam, werklustig, trouw aan de baas, nooit problemen als er (vreemde) honden op visite komen. Uiteraard gaan ze erg graag mee als we de paarden doen. Eigenlijk doen ze alles met veel enthousiasme. Met de oudste doet mijn zoon behendigheid, ik ga binnenkort met de jongste ook beginnen.
Lisitano schreef:Akita staat niet bekend als hondsociaal, zijn vaak beetje gereserveerd tegenover onbekenden. Werken hebben ze ook niet altijd zin in, zijn niet baasgericht, eerder zelfstandig. Ook niet echt een erfhond.
Ik zou het met een Akita ook niet aandurven gezellig op buitenrit te gaan. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Ik vind het zelf ook heel leuke honden maar met een wensenlijst als de jouwe zou ik het niet doen.
SunNDLM schreef:Qua formaat ben ik wel wat gewend. Onze Ridgeback woog 58 kilo met een jaar (richtlijn 45 kilo volwassen reu) en nee, er zat geen grammetje vet aan.![]()
Ik vind het belangrijk om me te oriënteren op de 'passende' rassen en ben van mening dat je dat niet alleen aan de hand van rassenboeken kan doen. Een ras zegt echter niet alles, binnen het ras/verschillende bloedlijnen kunnen grote verschillen zijn en de opvoeding kan allesbepalend zijn.
essiesilly schreef:Jaa de beauceron natuurlijkbaasgericht maar niet slaafs! Actief maar niet hyper actief
een pak minder hond als de Mechelse of de meeste Duitsers
En vinden alles leuk qua sport. Zijn atletisch en gezond en gefokt om tegen alle weersomstandigheden te kunnen. Geen verschil in show of werklijn het is nl altijd een boeren werk hondals je wil kan ik je ook helpen aan heel goede adressen wbt karakter, zowel in als buiten Frankrijk, er zit nl nogal wat verschil in karakters. Bepaalde lijnen zijn veel gevoeliger/soms zelfs angstig en ik zelf hou alleen van de echt stabiele beauceron