De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:37

Mooi zijn ze he <3 ik vind elke ontmoeting met een ijsvogel bijzonder, maar woon je in een dichtbebouwde woonwijk? Is er een park met water nog dichterbij? Ik woon naast een park (en vlakbij het bos) waardoor ik ze soms vanuit mijn raam zie en vanaf de bank ook hoor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:38

Ik heb al jaren geen ijsvogel meer gezien. Die zitten niet echt waar ik zit. Of ik zie ze gewoon niet. :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:25

Plekken waar je meer kans maakt om ijsvogels te spotten: sowieso bij water, maar vooral als er flinke steile oevers zijn, daar nestelen ze in.

Hier de fotos van gisteren, op de Empese en Tondense heide.

Afbeelding
Er zaten enórm veel vlinders! Voornamelijk bruine zandoogjes en koolwitjes.

Afbeelding
Veel ooievaars gezien ook, onderweg in een weiland wel een stuk of 20 bij elkaar.

Afbeelding
Hier zou je richting de Eerbeekse Hooilanden gaan, dat werd een te groot rondje voor mijn krakkemikkige lijf, maar de entree was mooi ;)

Afbeelding
Veel torenvalken gezien ook, deze liet zich als enige een beetje fotograferen. Er zaten ook hele kuddes groenlingen, die waren de hele route te horen. We hebben ook vlakbij een gekraagde roodstaart gehoord maar die liet zich niet zien helaas.

Afbeelding
Hier hebben we echt onze hersenen over moeten kraken, we dachten (vanwege de typische houding) dat het een juveniele specht was (er zaten er 3), maar uiteindelijk kwamen we op juveniele spreeuw uit en dat bevestigde Obsidentify (is toch leuker om eerst zelf te brainstormen :D ). Deze foto ben ik vergeten op m'n laptop te zetten dus even zo.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:27

Ik deed gisteren een rondje Bergen om te trainen voor een sponsorloopje in september, en wat is het daar toch mooi. Weinig dieren gespot, maar wel mooie uitzichten :-)

Op sommige stukken zie je de gevolgen van de hoge waterstand heel duidelijk, zoals hier

Afbeelding

De heide wordt al paars!

Afbeelding

En Puck vindt alles wat in en onder de heide zit mega interessant

Afbeelding

Meertje wat ontstaan is in de natte periodes vorig jaar, route is afgesloten en omgeleid

Afbeelding

En ik voelde me echt even alleen op de wereld, op het hoogste punt (is helaas niet goed te zien), maar jeetje wat een genot

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:39

Prachtig Karlijn en 4EverHobbes, allebei heerlijk om naar te kijken en om misschien zelf eens naartoe te gaan :)

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:44

Miereneter je zou voor advies over de zwanen ook bij https://zwanengroep.nl/ kunnen informeren zij hebben heel veel kennis over zwanen. Worden ook vaak door dierenambu gevraagd voor zaken omtrent zwanen.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:45

Ijsvogels zijn makkelijk te vinden ze maken een typerend piepend geluidje als je dat herkent vind je meestal snel ook het ijsvogeltje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:19

Wauw, Goof, wat een prachtig edelhert! Dat gewei kon ook niet groter zeg! :wow:
Miereneter: Wat een schattige familie zwaan! <3 Kan het zijn dat vader al een keer is aangereden ofzo?
Ze zijn zo beschermend tegenover hun kroost :(:) Gelukkig lijkt hij zich ermee te redden!
Karlijn: Prachtige foto's weer! Zo te zien heb je genoten! :D
En jonge spreeuwen kunnen qua kleur idd flink afwijken van een volwassen exemplaar!
4Everhobbes: Wat een mooie omgeving! Hier begint de hei ook weer paars te kleuren!
Ik bereid me alvast voor op het ontwijken van de jaarlijkse massatoerisme :')

IJsvogeltjes maken idd een typisch hoog geluidje! Je kunt ze in de winter ook vaak makkelijker spotten omdat er dan een stuk minder begroeiing langs de waterkant is.

Ik was vanochtend ook weer even op pad. Echt genoten van de stilte en het rustige weer!
Er was een groepje lepelaars aan het scharrelen. Ik heb een kwartier staan genieten van ze <3
Afbeelding

Afbeelding

Even verderop struikelde ik bijna over een piepkleine bosspitsmuis die voor de duvel niet bang was _O-
Hij/zij scharrelde rustig over mijn schoenen heen en was erg druk bezig met het zoeken naar insecten :D
Ik vond de vacht heel bijzonder om te zien. Het leek wel van fluweel!
Afbeelding

Ook nog een filmpje :D Ik denk dat ie misschien krap 5 cm groot was.

Ik liep weer langs het klaverveld waar ik eerder deze week ook al reeën op de foto had gezet.
En jaja, daar was ie weer :+
Afbeelding

En vlakbij huis nog een jonge groene specht.
Zo zie je ze nooit en zo twee keer in één week :')
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:20

Die lepelaars! <3
Mooi!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:23

Even verderop zat een hele grote groep van misschien wel 50 lepelaars en zilverreigers :wow:
Daar loopt alleen geen pad langs en ze zitten daar mooi rustig beschut tegen wandelaars <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:21

Cayenne schreef:
Even verderop zat een hele grote groep van misschien wel 50 lepelaars en zilverreigers :wow:
Daar loopt alleen geen pad langs en ze zitten daar mooi rustig beschut tegen wandelaars <3

Die locatie ken ik (dankzij jou!) :))

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heb wel moeten lachen om het omdraaien van de mestkevers wij waren in juni met vakantie op de Veluwe en in het speulderbos vielen de meikevers bij bosjes uit de lucht die kwamen ook niet altijd op hun pootjes terecht dus heb vorige er ook verschillende weer rechtop gezet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 14:17

prompter schreef:
Cayenne schreef:

Die locatie ken ik (dankzij jou!) :))

Wait whut? _O- _O-
Ik volg hem even niet! Hebben wij elkaar gemeet? :D

Prachtig, Vicome! <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:15

Nee, niet gemeet, maar jij hebt me ooit een goede parkeerplaats aangeraden bij dat gebied, wij hebben daar meerdere keren gewandeld dus ik herken wel het een en ander :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:16

Oooooh ja, dat is ook zo! :D
Dan zul je idd veel plekken herkennen die op mijn foto's voorbij komen :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:17

En die meikevers zijn echt té leuk zo op de foto :))

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:18

Vicome schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Heb wel moeten lachen om het omdraaien van de mestkevers wij waren in juni met vakantie op de Veluwe en in het speulderbos vielen de meikevers bij bosjes uit de lucht die kwamen ook niet altijd op hun pootjes terecht dus heb vorige er ook verschillende weer rechtop gezet.

Dat gezichtje <3

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 19:10

Ach die meikever, je zou het zo willen aaien <3

@Prompter, het was nu verrassend rustig voor een zondag, maar het stikt hier momenteel van de toeristen dus als je deze kant op wilt komen zou ik adviseren na de zomer te komen.
@Cayenne die reeën van jou, geweldig!
@Goof wat een prachtig edelhert! En zo mooi op de foto gezet!
@Miereneter fijn dat je de zwanenpapa in de gaten houdt!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 20:48

Bloodymary schreef:
Is dat nou bijzonder? Ik woon in een woonwijk, maar wel op 500 meter afstand van een natuurgebied (De Groote Peel).

Ha grappig,

Die hele serie juffers en libellen is bij een vennetje op de rand van de Groote Peel.

Ik ben het natuurgebied verder niet ingeweest, alleen een kort wandelingetje vanaf de camperplaats

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 23:44

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 06:34

Hoe leuk, Janouk! Kan me voorstellen dat het spannend was. Hoe is het gegaan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:08

Ik ben helemaal aan het wegdromen bij alle foto's in dit topic. <3 Maken jullie die met een telefoon of met een fotocamera? De foto's die ik een paar pagina's terug heb geplaatst waren met mijn telefoon gemaakt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 07:11

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:20

Shenavallie schreef:
Ik ben helemaal aan het wegdromen bij alle foto's in dit topic. <3 Maken jullie die met een telefoon of met een fotocamera? De foto's die ik een paar pagina's terug heb geplaatst waren met mijn telefoon gemaakt.

De ene keer camera, de andere keer mn telefoon.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 08:40

Ik heb een compact camera Shenavallie, wel eentje die ver in kan zoomen. Mijn telefoon maakt waardeloze foto's :D

En goed weer Janouk +:)+