[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:37

Neej : dat is mijn ervaring met cockers ook idd, ik denk dat dat ook voor mijn ouders een prima hondje zou zijn , qua formaat, niet te groot, maar ook niet te klein,

mijn moeder vind bijvoorbeeld goldens leuk, maar ook berners is ze helemaal weg van, maar dat is gewoon veel te groot, als ik daar dan het gros van de gezelschapshondjes tegen af ga zetten, vallen die eigenlijk allemaal subiet af. te klein en te petieterig,maar ook de mate van aan 1 persoon hangen etc , dat zoeken ze gewoon echt niet :n
meer de ongecompliceerde allemansvriend van ene formaat wat handzaam is , maar niet mini...Absoluut niet mini :n

Cocker staat in ieder geval hoog op het lijstje waar moeders eens goed naar gaat kijken , spaanse en franse waterhond staan er ook op , de honden van die rassen die ik ken zijn idd erg gezellig en sociaal , over het algemeen ook niet echt lastig in de opvoeding en erg open in de interactie naar vreemde mensen en honden

Linea

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:24

En een Hollandse Smoushond? Een kennis heeft sinds kort een pup, heel leuk beestje en absoluut niet truttig. Stoer knuffelhondje, ongecompliceerd en open houding. Enige is dat je je fokker niet zelf kan kiezen maar er eentje krijgt toegewezen via de rasvereniging. Wachtlijst viel haar trouwens erg mee, geloof dat ze in totaal 6 maanden er op stond toen haar pup geboren was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:51

weet je dat ik die even moest opzoeken, de naam kwam me wel bekend voor, maar wist echt niet meer wat voor hondje het is :n
maar dat is er 1 die zeker op het lijstje mag als ik het zo even snel bekijk , thanks ga er eens even beter naar kijken komende week.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:53

Linea schreef:
Enige is dat je je fokker niet zelf kan kiezen maar er eentje krijgt toegewezen via de rasvereniging.

Dit zou voor welk hondenras dan ook een absolute dealbreaker voor me zijn.
Die rassenverenigingen lijken wel steeds aanmatigender te worden....

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:32

Sonja_vR schreef:
weet je dat ik die even moest opzoeken, de naam kwam me wel bekend voor, maar wist echt niet meer wat voor hondje het is :n
maar dat is er 1 die zeker op het lijstje mag als ik het zo even snel bekijk , thanks ga er eens even beter naar kijken komende week.

Als je die leuk vind, is de Border terrier ook wel een leuke voor je. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:59

Of de Cairn Terrier, leuke beestjes; wel pittig en veel jachtinstinct!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:11

border is weer te druk voor ze denk ik :)
cairns zijn leuk, maar zijn het toch ook net niet :?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:20

Kuggur schreef:
Linea schreef:
Enige is dat je je fokker niet zelf kan kiezen maar er eentje krijgt toegewezen via de rasvereniging.

Dit zou voor welk hondenras dan ook een absolute dealbreaker voor me zijn.
Die rassenverenigingen lijken wel steeds aanmatigender te worden....

Nouja, het is natuurlijk niet verplicht om naar fokker a te gaan, als je het niet aanstaat dan blijf je op de lijst staan voor het volgende nest dat beschikbaar is. Maar zelfstandig een fokker zoeken gaat hem niet worden, of je moet met 1 bepaalde fokker heel goed contact hebben (fokkers hebben uiteraard de keuze om wel of niet met pupkopers in zee te gaan, en ik denk dat het ook heus wel gebeurd dat er 1 of 2 pups in het nest naar mensen van buiten de lijst gaan).

Hoe dan ook, echt blij wordt ik er ook niet van, als ik een rashond zou nemen wil ik wel zelf kunnen kiezen. Maar omdat dit ras nog zo in opbouw is, net als het Markiesje is hier voor gekozen. Val je écht voor dit ras dan heb je vrijwel geen keuze of je moet het zoeken bij malafide fokkers...

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:17

Sonja_vR schreef:
border is weer te druk voor ze denk ik :)
cairns zijn leuk, maar zijn het toch ook net niet :?

En een Norwich of Norfolk? Zijn ook hele leuke hondjes. Maar een Border terrier is niet drukker dan andere terriers hoor (ze zijn vaak zelfs rustiger). Als je voor een terrier kiest, zal je vrijwel altijd een energiek, gewiekst, en eigenwijs hondje hebben. :)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:11

Is er eigenlijk een hondenras dat als het volwassen is het lijkt op een Amerikaanse Staffordshire Terrier pup? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:13

Stoof, ik denk dat terriers op zich een beetje afvallen, op zich zijn het hartstikke leuke hondjes , maar ik denk dat een cocker of een barbet etc beter past bij wat ze te bieden hebben en wat ze leuk vinden en wat voor karakter ze past zeg maar . :)
ben dus wel een beetje uit het type hond (moeder vind mijn lijstje ook wel erg leuk zo, dus wat betreft type etc zit ik geloof ik wel goed :j )

terrier achtige karakters zouden meer bij mijn huishouden passen dan bij het huishouden van mijn ouders...alleen wij zijn dan weer voor iets heel anders gevallen (rottweilers, op zoek naar de tweede ;) )

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:59

Sonja_vR schreef:
Neej : dat is mijn ervaring met cockers ook idd, ik denk dat dat ook voor mijn ouders een prima hondje zou zijn , qua formaat, niet te groot, maar ook niet te klein,

mijn moeder vind bijvoorbeeld goldens leuk, maar ook berners is ze helemaal weg van, maar dat is gewoon veel te groot, als ik daar dan het gros van de gezelschapshondjes tegen af ga zetten, vallen die eigenlijk allemaal subiet af. te klein en te petieterig,maar ook de mate van aan 1 persoon hangen etc , dat zoeken ze gewoon echt niet :n
meer de ongecompliceerde allemansvriend van ene formaat wat handzaam is , maar niet mini...Absoluut niet mini :n

Cocker staat in ieder geval hoog op het lijstje waar moeders eens goed naar gaat kijken , spaanse en franse waterhond staan er ook op , de honden van die rassen die ik ken zijn idd erg gezellig en sociaal , over het algemeen ook niet echt lastig in de opvoeding en erg open in de interactie naar vreemde mensen en honden

Wij hebben cockers en het zijn inderdaad sociale, vrolijke hondjes maar ook erg druk. Ze zijn inderdaad eigenwijs maar doordat ze graag samenwerken is daar goed mee om te gaan. Hou er rekening mee dat het werkhonden zijn en dat ze veel beweging nodig hebben en dat het jachtinstinct aanwezig is. Mijn reu bijvoorbeeld kan maar beperkt los. Er zit overigens verschil in karakter mbt eenkleurigen en de bonte en ook de vacht verschilt per kleur. Een tip: kies een makkelijke vacht uit en ga niet castreren want dan wordt de vacht een drama. Overigens vind ik de cocker niet de meest makkelijke hond en dat is ook iets wat ik van meer cocker-eigenaren hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:47

Mijn ervaring is dat het zeker geen moeilijke honden zijn, maar dat ze wel veel aandacht vragen omdat ze druk zijn, bezig willen zijn en veel beweging willen.
Overigens is een cocker ook geen erg gezonder ras, dus let daar wel op bij het kiezen van een fokker.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:54

anneliesdj schreef:
Mijn ervaring is dat het zeker geen moeilijke honden zijn, maar dat ze wel veel aandacht vragen omdat ze druk zijn, bezig willen zijn en veel beweging willen.
Overigens is een cocker ook geen erg gezonder ras, dus let daar wel op bij het kiezen van een fokker.

Ik vind de cocker niet echt een ongezond ras en gezondheid is zeker iets wat ik belangrijk vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:06

anneliesdj schreef:

het hele stukje opletten bij welke fokker etc ivm gezondheid (of dit nu lichamelijke of in het koppie is) is hier iets geheel vanzelfsprekends, dat is iets wat naar mijn mening totaal niet rasgebonden is , maar wat je ten alle tijden goed moet onderzoeken en zeer kritisch op moet zijn ongeacht ras...

dat heeft namelijk ook meegespeeld aan het feit dat de huidige dit jaar 15 word (golden retriever) en ondanks dat hij oud is in lijf en leden, is hij gewoon goed gezond oud geworden en gaat hij nog steeds mee.

De cockers die ik ken zijn een beetje twee types, het type dat altijd in is voor actieve zaken en het type wat vermoeid op kijkt en zich liever nog een keertje om zou draaien ipv een wandeling te gaan maken (oud collega van me heeft er 1 van beide :P )

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:27

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie bij ons vinden passen. Eind juli krijgen wij de sleutel van ons huis en mijn hondje gaat mee.
Formaat cocker . Zeer sportief en energiek .
Echter woon ik nu nog thuis en is hij al van pup af aan met de hond van mijn zus.
Dit is een labrador x duitse staande.
Het liefst zou ik zo"n kruising tegen het lijf.lopen maar zovaak zie je die niet.
Wij willen een pup en een teefje.
De hond mag best wat jacht instinct hebben, dat hebben de honden nu ook beide. De hond hoeft zeker niet slaafs te zijn maar wel gehoorzaam. De hond.moet los kunnen lopen maar mag best wat zelfstandig zijn.
Nu heeft dit natuurlijk voor het grootste deel met opvoeding te.maken en we gaan ook de nodige cursussen volgen.
Puppy cursus, vervolg cursus en gehoorzaamheid.
Wij gaan vijf minuten van een heerlijk natuurgebied wonen en de honden gaan veel naast de fiets mee en wandelen.
Gemiddeld lopen wij dagelijks een ronde van 1.5 a 2 uur. Wandelen en fietsen wordt afgewisseld.
En hiernaast nog drie rondes van 20min en een korte ronde.
Wij zoeken een formaat labrador.
Alleen hebben wij vrij weinig met een volle labrador.
Zelf trekt een border collie mij heel erg, er lopen er hier in de buurt veel.
maar ik denk dat wij hiervoor te weinig doen.
Ook niet onbelangrijk is dat wij een tuin hebben.
Mijn huidige hond is zeer baas gericht.maar toch ook zelfstandig

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:33

Zelf hebben wij een heidewachtel, misschien is dat ook wat voor jou Horsii?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:56

horsii schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie bij ons vinden passen. Eind juli krijgen wij de sleutel van ons huis en mijn hondje gaat mee.
Formaat cocker . Zeer sportief en energiek .
Echter woon ik nu nog thuis en is hij al van pup af aan met de hond van mijn zus.
Dit is een labrador x duitse staande.
Het liefst zou ik zo"n kruising tegen het lijf.lopen maar zovaak zie je die niet.
Wij willen een pup en een teefje.
De hond mag best wat jacht instinct hebben, dat hebben de honden nu ook beide. De hond hoeft zeker niet slaafs te zijn maar wel gehoorzaam. De hond.moet los kunnen lopen maar mag best wat zelfstandig zijn.
Nu heeft dit natuurlijk voor het grootste deel met opvoeding te.maken en we gaan ook de nodige cursussen volgen.
Puppy cursus, vervolg cursus en gehoorzaamheid.
Wij gaan vijf minuten van een heerlijk natuurgebied wonen en de honden gaan veel naast de fiets mee en wandelen.
Gemiddeld lopen wij dagelijks een ronde van 1.5 a 2 uur. Wandelen en fietsen wordt afgewisseld.
En hiernaast nog drie rondes van 20min en een korte ronde.
Wij zoeken een formaat labrador.
Alleen hebben wij vrij weinig met een volle labrador.
Zelf trekt een border collie mij heel erg, er lopen er hier in de buurt veel.
maar ik denk dat wij hiervoor te weinig doen.
Ook niet onbelangrijk is dat wij een tuin hebben.
Mijn huidige hond is zeer baas gericht.maar toch ook zelfstandig

Je zou kunnen kijken naar een jachtlijn labrador (zoeken op: Field trial labrador). Ik hou ook niet van labradors maar van deze ben ik wel gecharmeerd. Of een Toller?
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 19-02-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:57

Lisse schreef:
Is er eigenlijk een hondenras dat als het volwassen is het lijkt op een Amerikaanse Staffordshire Terrier pup? :)

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:28

Inderdaad. De werklijn van de labrador lijkt weer wat meer op een duitse staande. Zijn smaller gebouwd. Je hebt ook een werklijn van de Duitse staande.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:30

Lisse schreef:
Lisse schreef:

Dit is een topic om te kijken welke hond er bij je past op alle fronten, niet het topic om een hond te zoeken op basis van alleen een uiterlijk. Dan kan je beter een normaal topic openen, denk ik. Maar ik geloof niet dat er een ras is dat er op lijkt.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:43

Lisse schreef:
Lisse schreef:

Ik ging eens zoeken en vond de Basenji en de Boston Terriër en toen had ik geen zin meer. Die rassen hebben wel allebei staande oren trouwens.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:58

Onderschat bordercollies niet. Dat zijn honden die aan het werk moeten. Die hebben mentale prikkels nodig en moeten hun hersenen gebruiken. Anders gaan ze zich vervelen en gaan ze dingen bedenken die jij niet wilt dat ze gaan doen. Alleen beweging geven voldoet niet.

Kijk eens naar stichtingen. Die hebben vaak jonge honden opvanggezinnen en die mensen kunnen vaak al heel aardig vertellen wat voor hond het is qua karakter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:01

Border collies ga je idd meer moeten kunnen bieden dan lekker wandelen , de meeste borders kun je de hele dag mee gaan lopen, maar dan zijn ze nog steeds niet aan het werk geweest en zullen ze nog steeds snel frustie raken ...

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:49

Er staan zeer geregeld nestjes kruisingen lab x dsk op marktplaats bij staande honden en setters....