Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Wie gaat ook beginnen met agility (wedstrijden)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:35

Even over die sprongtechniek.

Doe je gewoon 5 sprongen achter elkaar in een logische afstand en dan hoe hoog?
Heb toen ik net met Jaxx begon ook zo iets gedaan maar nooit iets achter gezocht. Ik deed dan alle hoogtes en ene iets dichterbij, andere iets verder weg. Oxer er tussen zodat hij echt moest nadenken voor het springen. Dat was wel het doel maar wist niet dat het een naam had

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:55

JesdaJinn schreef:
Even over die sprongtechniek.

Doe je gewoon 5 sprongen achter elkaar in een logische afstand en dan hoe hoog?
Heb toen ik net met Jaxx begon ook zo iets gedaan maar nooit iets achter gezocht. Ik deed dan alle hoogtes en ene iets dichterbij, andere iets verder weg. Oxer er tussen zodat hij echt moest nadenken voor het springen. Dat was wel het doel maar wist niet dat het een naam had

Vijf sprongen, geen oxer, geen band, geen breed. Van voren naar achteren werken qua hoogtes, de achterste sprong kan dus niet lager zijn dan vierde bijvoorbeeld.

De oude sprongtechniek was 6 meter, maar inmiddels is de kortste afstand 8 meter, de rest kun je variëren maar wel altijd passend bij de hond. Een hond die goed springt op 8 meter zet je altijd op even cijfers, 8/10/12/14 etc. Als je een hond hebt die op negen meter goed springt moet je eerst op oneven cijfers zetten 9/11/13/15.

Uiteraard moeten ze leren aanpassen maar voor de sprongtechniek is dat minder belangrijk en pas iets in een later stadium.

Het doel van sprongtechniek is niet het leren om te denken maar om memory muscle, kracht en balans te bouwen in het lichaam.

Op die vijf sprongen kun je ook waanzinnig veel skills oefenen maar ik doe dat bij voorkeur op drie ipv vijf. Puur voor het sneller te kunnen jackpotten en zelden dat je een sequence van vijf skills tegen komt. Dus persoonlijk kies ik voor drie ipv vijf bij skills.

Sprongtechniek wel eigenlijk altijd vijf.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:41

Leuk om een keer te proberen. Ook als afwisseling :)

Heb me ook ingeschreven voor die Monkey wedstrijd. Als ik er bij zit, ga ik wel op zoek naar een huisje daar in de buurt

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:18

Wij hebben voor het eerst meegedaan aan de WAO selecties. Zonder verwachtingen maar wel vol onze best gedaan! Wat heeft Fire zijn poten onder zijn lijf weggelopen en ik ondankst mijn verkoudheid toch echt heel tevreden ben. Alle 6 rondes DK maar echt een paar fantastische net nietjes ertussen! Super trots!! <3

@JJ gefeliciteerd met je promoties (als je ze al hebt uitgevoerd)Sterkte met Yuki.
@Shaya Gefeliciteerd met je utje en dat op je 1e 3e graad wedstrijd. Super
@fannetje wat jammer dat ze toch 60 moet starten. Wel goed dat je er al rekening mee hield. Sprongtechniek vind ik wel heel leuk om mee aan de slag te zijn.

Super Monkey toernooi lijkt me echt gaaf. Wel jammer dat dat voor mij echt niet haalbaar is. WAO selecties is al een verre reis. 310 km :o Keuzes maken noemen ze dat.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:33

3e 1e graad wedstrijd. Ben nog lang niet klaar voor 3e graad :=

Dadelijk een seminar bij Pierre Lie op een internationaal parcours in Hückelhoven. Zin in! Eens kijken hoe ver we komen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:36

Oh. net andersom... Alsnog super knap!
Veel plezier bij Pierre Lie.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:42

Thanks.
Heb ze overgezet vanaf 1 januari en al enkele ingeschreven in februari.

Yuki is vanmorgen opgehaald. Vond/vindt het echt super dubbel maar sta nog steeds 100% achter mijn keus.
Kreeg zojuist een foto dat ie heerlijk in de mand lag. Mand mee gegeven vanuit hier en hij ligt heerlijk te slapen. Doet me wel goed zo'n foto.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:43

Ik ga ook niet naar het super monkey toernooi. Sowieso loop ik niet zo heel erg veel wedstrijden. Vind trainen eigenlijk veel leuker :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:05

Wij hoofdzakelijk in Duitsland, makkelijker, beter geregeld en gezelliger. := Maar we zullen wel 2at wedstrijden in NL moeten lopen voor het promoveren, je mag helaas niet alles meenemen van het buitenland. En andere ondergrond is NL ook weo fijn.

Wij volgen vanaf januari de online class van D.ave M.unnings, daar fysiek gaan trainen is uiteraard een beetje lastig maar ik merk dat ik behoefte hebben aan 'vreemde' ogen en een andere kijk op bepaalde dingen trainen. Heb er echt zin in!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Is dat agility Geek? Dat heb ik met Lumoz gedaan, alle puppy oefeningen :)

Ik snap je goed hoor, ik ben ook blij dat mijn favoriete instructeur binnenkort weer een weekend in Nederland is. Soms zijn andere ogen echt ff belanrijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:21

Machie schreef:
Is dat agility Geek? Dat heb ik met Lumoz gedaan, alle puppy oefeningen :)

Ik snap je goed hoor, ik ben ook blij dat mijn favoriete instructeur binnenkort weer een weekend in Nederland is. Soms zijn andere ogen echt ff belanrijk.

Nee, dat is D.an S.haw, zijn vriend, hahaha! D.ave is Q.-me.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Ik haal die 2 altijd door elkaar ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Machie schreef:
Ik haal die 2 altijd door elkaar ;)

Dat snap ik, had ik ook altijd last van. Zijn net merles. :')