[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mcfly

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:33

Nee, niet alleen. Dat staat er ook niet.;) bullmastif is dat bvb ook en Boerboel zal ik van zijn lang zal ze leven niet nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:35

Als ik google op 'familiehond' of 'kindvriendelijk' icm 'dog' of 'molosser' kom ik veel tegen maar geen Cane Corso :n
Het is ook zeker niet het eerste ras wat ik zou noemen als iemand mij ernaar zou vragen.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:41

Vreemd.. ik ben namelijk via internet op het ras gekomen. Van daaruit ben ik verder gaan kijken en daardoor heb ik nu een cane corso in huis.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:44

Nouja, als je er maar blij mee bent toch?
Het is goed dat je in elk geval niet bij boerboel oid bent uitgekomen :+

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:51

Daar was ik al snel genoeg achter. Een familieli. Heeft er namelijk 1. Niet bepaald een hond die ik in mijn huis wil hebben. Kan totaal niet met andere honden. Denk dat hij ze opvreet als hij de kans krijgt. Geen idee wat er dan met je kinderen gebeurd als je ze er bij laat. Diertje was eerst lief, maar is met 1,5 gigantisch omgeslagen.

Het is niet dat ik me niet in de cane corso heb verdiept hoor. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 02:57

Is die boerboel een reu of een teef?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:03

mcfly schreef:
Daar was ik al snel genoeg achter. Een familieli. Heeft er namelijk 1. Niet bepaald een hond die ik in mijn huis wil hebben. Kan totaal niet met andere honden. Denk dat hij ze opvreet als hij de kans krijgt. Geen idee wat er dan met je kinderen gebeurd als je ze er bij laat. Diertje was eerst lief, maar is met 1,5 gigantisch omgeslagen.

Het is niet dat ik me niet in de cane corso heb verdiept hoor. ;)

De boerboels die ik ken zijn wel heel goed met kinderen. Maar niet met andere honden. In het begin nog wel, maar als ze volwassen zijn niet meer. Zowel reu als teef.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:37

Ik vind een boerboel echt het type hond wat je neemt als je een hond wilt puur voor bewaking, een die zelfstandig zijn ding doet en waar je verder niets geen werk mee hebt behalve elke dag een bak voer geven.
Dus een hond die een groot eigen terrein heeft, waar weinig vreemde mensen komen, zonder andere honden, dag en nacht los over het erf lopen.
Ik vind ze voor een huiselijke situatie in een doorsnee gezinswoning totaal ongeschikt.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:42

De kenmerken van een ras zijn 1 ding, maar hou er rekening mee dat het meeste karakter gevormd word door opvoeding. Je kan zelfs van het braafste ras een gevaarlijke hond maken! Inderdaad zullen cane corso's misschien niet als meest geschikte gezinshond te vinden zijn op het internet, maar daar heeft het baasje het meeste deel in. Die van ons is een prima gezinshond en super naar andere honden toe maar wel beschermend naar zijn roedel toe. Juist dat wat wij zochten in een hond, maar dat moet ieder voor zichzelf weten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:47

Van een in aanleg brave hond kan je inderdaad een gevaarlijk rotbeest maken. Maar andersom werkt het niet zo: van een hondagressieve hond kan je geen uiterst hondsociaal doetje maken. Het beste wat je dan kan bereiken is het negeren van andere honden.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:06

https://theconversation.com/dog-aggress ... ners-22015

Hier kwam ik een Brits onderzoek tegen waarvan de conclusie is dat er geen verschil in ras is wanneer het op agressie aankomt. De hoeveelheid schade verschilt wel. Het is een pleidooi om mensen te onderwijzen.

" Policy should instead focus on the factors that influence the risk of aggression in the first place. Most people object when governments take the approach of banning things – imagine the cries of “nanny state” if fast cars were banned from the roads on account of their greater likelihood of causing injury than less powerful vehicles if driven irresponsibly. In reality, society takes the approach of reducing the risk posed by all drivers, regardless of what car they drive.

Every new driver is given a thorough education, which is bench-marked by a standard theoretical and practical driving test. We have well-established, and largely accepted, codes of practice that govern drivers' behaviour to reduce accident risk, and laws to enforce them. It would make sense to take the same approach for reducing aggression towards humans in dogs."

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:59

Dit onderzoekt focust uitsluitend op agressie jegens mensen. Ik ben het er direct mee eens dat dát inderdaad grotendeels afhankelijk is van de opvoeding, aangezien er (bijna) geen rassen zijn die echt gefokt zijn op mensagressie. Er zijn wél rassen die gefokt zijn op hondagressie of die in aanleg gewoon uiterst onverdraagzaam zijn naar seksegenoten, dus daarbij speelt ras wel degelijk een rol. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:06

Dani schreef:
Dit onderzoekt focust uitsluitend op agressie jegens mensen. Ik ben het er direct mee eens dat dát inderdaad grotendeels afhankelijk is van de opvoeding, aangezien er (bijna) geen rassen zijn die echt gefokt zijn op mensagressie. Er zijn wél rassen die gefokt zijn op hondagressie of die in aanleg gewoon uiterst onverdraagzaam zijn naar seksegenoten, dus daarbij speelt ras wel degelijk een rol. :)

Mee eens.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:26

Klopt dat het onderzoek bijna uitsluitend focust op agressie gericht op mensen. Wat dan wel interessant is dat meestal maar 1 soort agressie voorkomt.
Zou je het niet zo kunnen zien dat sommige echte bewaak- en verdedigingshonden wel op mensagressie zijn gefokt? En honden die werden ingezet bij gevechten tegen beren en andere dieren moesten ook vechten tegen slaven b.v.
Overigens wil ik niemand aanvallen hoor, ik vind het oprecht een interessant onderwerp en heb zelf nog helemaal niet duidelijk hoe precies de vork in de steel zit ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:28

Dani schreef:

Ronduit agressie misschien niet, maar er zijn toch veel rassen gefokt op waken, sommigen daarvan ook echt op verdediging/aanvallen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:38

Dat denk ik ook anneliesdj. Wat mij betreft neemt een hond toch echt ook een karakter mee, tuurlijk kun je dat door opvoeding, omstandigheden veranderen. Onze boxer kan alles hebben, heeft een enorme pijngrens, onze jack kruising is veel venijniger, opgefokter. Die zou veel eerder tot bijten over gaan. Zelfde opvoeding natuurlijk dan, maar best veel verschil die redelijk raskenmerkend zijn. Tuurlijk zijn er binnen ieder ras uitzonderingen op de regel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:44

Dat staat ook in het onderzoek, dat bepaalde rassen vaker agressie vertonen richting vreemden. :) Maar ze hebben gekeken naar agressie naar het eigen gezin, naar vreemden op straat, en naar vreemden in huis. Alleen die laatste lijkt me deels rasgebonden, de andere twee is een kwestie van opvoeden/trainen. Een hond hoort immers nooit agressief te reageren op het eigen gezin of op vreemden op straat waar hij niks mee te maken heeft (maar goed, bedoelen ze dan iemand die gewoon langsloopt, of een vreemde die de hond even over zijn kop wil aaien?)

Ik vind het geen heel goed onderzoek trouwens. Er staat alleen dat ze 4000 antwoorden hebben ontvangen, je hebt dus geen idee hoe de rasverdeling is, waar ze de respondenten vandaan hebben, en hoe de vraagstelling was.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:22

Maar lijkt mij ook wel binnen het gezin hoor, al net hoe je er mee om gaat. Onze boxers kon je altijd alles mee doen, bij wijze van aan de oren door de kamer slepen, niet dat dat gebeurde, maar het interesseert de hond zelf weinig, kunnen goed tegen pijn, zien alles als een spelletje. Agressie moet dan ook veel voor gebeuren. Hetzelfde doen bij onze jack, ondanks dat hij respect heeft voor ons en de kids, zie ik dat niet doen. Ook de mechelse herder van familie kan niet zoveel hebben. Die komt veel eerder grommend en dreigend naar je toe. Zolang je er allemaal goed mee omgaat, niets aan de hand en lieve honden voor je gezin, maar ik vind het omslagpunt wanneer er wel iets gebeurd echt verschillend onder de honden en rassen. Naar vreemden toe reageren honden toch vaak weer anders en wellicht sneller agressief, maar ook daarin zie ik ook zeker verschil. Voor de boxer is een vreemde niet snel bedreigend en ziet iedereen als beste speelkameraad, de jack vind ze op een behoorlijke afstand al een bedreiging en wordt liever geheel door visite niet benaderd. Valt nog niet geheel in zijn comfortzone zeg maar |(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:24

En dan heb je het nog niet eens over border collie's keeshondjes ed.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:30

Er zit gewoon verschil in, en maar goed ook toch?!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:03

en dan helemaal met een enquete zoals dat onderzoek, , word gedrag wel herkend voor wat het is?
hier een border collie in de buurt die volgens het asiel op basis van info van de vorige eigenaar + eigen observaties een hond meegeeft met de aantekeningen dat ze agressief zou reageren op passerende fietsers, auto's, andere honden, mensen etc ,
totaal niet agressief, dier was gewoon zwaar frustie van haar energie niet kwijt kunnen (lichamelijk of geestelijk) maar kreeg aan haar onzekerheid te zien wel continu op haar sodemieter voor het ongewenste gedrag, inmiddels is het een lekker blij hondje waar mee gelopen word, gesport word etc

en zo ken ik meer honden in mijn omgeving die van alles en nog wat zouden zijn en doen, niks van waar, dieren zijn gewoon frustie omdat 3 maal daags een rondje door het dorp gewoon niet genoeg is voor ze

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:54

Sonja_vR schreef:
en dan helemaal met een enquete zoals dat onderzoek, , word gedrag wel herkend voor wat het is?
hier een border collie in de buurt die volgens het asiel op basis van info van de vorige eigenaar + eigen observaties een hond meegeeft met de aantekeningen dat ze agressief zou reageren op passerende fietsers, auto's, andere honden, mensen etc ,
totaal niet agressief, dier was gewoon zwaar frustie van haar energie niet kwijt kunnen (lichamelijk of geestelijk) maar kreeg aan haar onzekerheid te zien wel continu op haar sodemieter voor het ongewenste gedrag, inmiddels is het een lekker blij hondje waar mee gelopen word, gesport word etc

en zo ken ik meer honden in mijn omgeving die van alles en nog wat zouden zijn en doen, niks van waar, dieren zijn gewoon frustie omdat 3 maal daags een rondje door het dorp gewoon niet genoeg is voor ze

Eens! _/-\o_

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:35

Hallo,

Ik heb al een poosje een super lieve hond,
Maar ik was benieuwd welk ras jullie mij eigenlijk zouden aanraden. Ik woon in een huis met een tuin, ben graag bezig en heb af en toe kindjes over de vloer (nu bij dat laatste ik weet dat je nooit een hond en kind alleen moet laten).
Als er nog vragen zijn stel ze maar.
Ben eens benieuwd!

Groetjes

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:24

Dit zegt eigenlijk erg weinig. ;)
Wat wil je met de hond doen? Vooral korte wandelingen of urenlang lopen door het bos, alleen puppycursus of ook vervolgcursussen, hondensport? Wil je een grote of kleine hond? Moet hij uitgesproken sociaal zijn met andere honden of vind je dat niet zo belangrijk? Moet hij makkelijk los kunnen lopen? Baasgericht of juist wat zelfstandig? Andere wensen of eisen?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:58

Sinds een klein jaartje ben ik in het bezit van een hondje uit Roemenië van de straat, ik heb haar sinds ze 5,5 maand is en het is een schat van een hond maar een enorme bangerik op sommige vlakken. Om deze reden zou ik mijn volgende hond waarschijnlijk gewoon vanaf pup af aan willen en bij een goede fokker vandaan. Hoeft geen officiële fokker te zijn, maar wel iemand die zijn job serieus neemt.

Ik loop gemiddeld per dag 2 uur met mijn hondje en dat vinden we heerlijk, ze gaat mee op buitenrit en we lopen graag samen in het bos, fietsen en hardlopen doen we ook. Puppycursus en al dat soort in mijn ogen onzinnige dingen ben ik totaal niet van. Wel ben ik van het duidelijke leiding geven (maar ook ik moet nog veel leren met mijn eerste hondje). Ik ben consequent, heb duidelijke regels en houd niet van eigenwijze honden (bijvoorbeeld beagles niet, ze zijn leuk maar niks voor mijzelf).

Verder houd ik van een middel tot grote hond, geen kalf en al helemaal geen mega langharige. De hond mag geen platte neus hebben, aangezien ik hier ook geen voorstander van ben qua ademhaling e.d.

Voorlopig is er nog geen plan een pup erbij te nemen, maar zoals vele misschien zullen doen kijk ik regelmatig rond op internet om te bedenken wat er in de toekomst bij mij zou passen.

Ik ben benieuwd! :)