Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Century schreef:Ik had vandaag de bak met zegel-was weer teruggegeven aan de bijen, zodat ze die schoon kunnen maken en ik de was droog terug krijg. Ze waren superenthousiast (het was heel druk), maar later was het ineens een stuk rustiger. Was is wel redelijk droog volgens mij.
Maar... ik zie dat er (Europese) hoornaars naar de bak komen en bijen meenemen en een stuk verderop verorberen. Dat was niet mijn bedoeling... ik weet niet hoeveel bijen gesneuveld zijn zo, maar mijn plan om ze nog wat van hun honing terug te geven zoals ik het altijd doe, was toch niet zo handig blijkbaar.
Ik kon het niet weten, maar het voelt stom.
Nickeltje schreef:Onze ingang is vrij smal inderdaad, maar ik heb geen speciale strips ofzo.
Ik heb echter ook nog nooit tekenen van een hoornaar aanwezig binnenin en kast gezien.
Dit jaar weten we in onze tuin waar 2 hoornaar nesten zitten. Geen idee of we er nog meer hebben, maar dit is hoe we hier al jaren met ze leven.
Voor de duidelijkheid, wel Europees natuurlijk.
Sassy4barrel schreef:Ik had ook een hoornaar bij de bak
Ook een Europese
Waar ik de honing ramen gegeven had aan de bijen nam de hoornaar er ook dankbaar gebruik van maar hij zat niet achter m’n bijen aan
Ik dacht dat de Europese niet gevaarlijk was voor de bijen ? Ze leken zich niet aan hem te storen en probeerden m zelfs weg te jagen maar hij liet zich niet verdringen en de bijen gingen stukje verderop met t andere raam aan de slag