nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:25

Indy_Mouse_9 schreef:
Wanneer hebben jullie het mierenzuur er op gehad? Twee weken geleden, voordat het zo warm werd?

Voeren doe ik op dezelfde manier Morpheus, zo'n witte bak (2L is dat meen ik) op de kast, 'savonds rond 17:00 vullen, dan zijn ze smorgens leeg.

Mijn kleine volkje had bij controle wel broed, dus de jonge Q legt in ieder geval, maar ik vond ze nogal rustig, en er leek weinig voorraad in de kast te zitten. Vandaar toch maar een bak suikerwater voor de varroa behandeling, en nu ogen ze een stuk levendiger weer :)

Ja wat Century ook zegt, de week voordat het zo warm werd. Dat was eigenlijk een perfecte week.

En inderdaad, ik gebruik ook de 2 liter bakjes. Ik koop voor elk volk een eigen jerrycan, die nummer ik met de kastnummers. Ik voer elk volk uit haar eigen can. Zo weet ik zeker dat er voldoende in ieder volk is gegaan. Ik heb ook nog 2 extra cans om volken die na hun eigen can nog steeds opnemen nog wat extra te geven.

Ik heb zaterdag een rondje gedaan en alle volken hebben nog minimaal 7 ramen broed. Een aantal 8 en een enkele nog 9 ramen broed! Ik voer dus niet teveel ineens om te voorkomen dat ze het broednest vol gooien met voer. Zo lang ze eind september hun eigen jerrycan maar leeg hebben, dan is het eigenlijk altijd goed.

Nickeltje

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:44

Bij ons heb ik sinds vorige week woensdag blisters apiguard er op liggen.
We hebben net jerrycans voer gehaald in Epe, dus ik ga straks voerbakken plaatsen en rustig aan voeren.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:01

Oh, jij hebt die er dus wel opgelegd met de warmte, Nickeltje? Ik begreep dat dat onhandig was dus ik heb speciaal een paar dagen gewacht.

En je voert ze ook tijdens het behandelen? Hoe pak je dat aan? O:)

Het is voor mij dus de eerste keer met apiguard en ben nog een beetje zoekende...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:12

Op de verpakking van deze staat dat het tot 40 graden goed gaat... dus dan ben ik vrij makkelijk.
En als het goed is weten de bijen de temperatuur in de kast ook behoorlijk stabiel te houden is ons altijd verteld

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:33

Bij mij is het gelukkig ondanks de warmte hitte ook goed gegaan maar volgend jaar ga ik het beter inplannen. Was weer een goede les.

Vraagje; suikerdeeg kun je toch ook gewoon bovenop de ramen leggen? hiervoor hoef je niet de voerbak erop te zetten toch? of word het dan een zooitje ?

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:13

Ja hoor, dat kan. Ik leg het vaak op een dekplank met een gat erin, gaatje maken in je pak suikerdeeg en dat gaatje op het gat in de plank leggen. Maar als ik niet voldoende dekplanken met gat beschikbaar heb, leg ik het ook wel zo op de ramen (met het gaatje naar beneden). Zet er dan wel een lege honingkamer omheen, zodat er in de hoogte wat ruimte is en je deksel niet ligt te wiebelen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:16

Puur uit nieuwsgierigheid hoor, waarom voer je nu suikerdeeg?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:20

Morpheus81 schreef:
Ja hoor, dat kan. Ik leg het vaak op een dekplank met een gat erin, gaatje maken in je pak suikerdeeg en dat gaatje op het gat in de plank leggen. Maar als ik niet voldoende dekplanken met gat beschikbaar heb, leg ik het ook wel zo op de ramen (met het gaatje naar beneden). Zet er dan wel een lege honingkamer omheen, zodat er in de hoogte wat ruimte is en je deksel niet ligt te wiebelen.

Bedankt , Kunnen ze niet verstrikt raken in het plastic ?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:23

Nickeltje schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid hoor, waarom voer je nu suikerdeeg?

Ik heb dekplanken met voer gat besteld maar was de verkeerde maat nu wil ik ze ruilen voor grotere en die hebben ze niet duurt 3 weken

En ik ben binnenkort 2 weken weg
Nu dacht ik als ik er net van te voren 2 of 3 kg suikerdeeg op leg moeten ze genoeg hebben tot ik terug ben en de nieuwe dekplanken binnen zijn
Dan kan ik daarna de voerbakken erop zetten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:25

Ik heb bij de andere kast wel een voerraam voor 4 kg dus die kan ik wel vullen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:25

Ah, op die fiets. Noodzaak dus, je voerbak sluit niet aan.
Heb je houten dek platen? Want wij hebben met zo'n ronde zaag voor op de boormachine zelf de gaten gemaakt in de dekplaten die wij bij de kasten gekocht hadden...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:29

Zelf het voergat in de dekplank gezaagd ?

Mijn dekplank is zo een lucht doorlatende dus daar kan ik niet in zagen maar misschien dat ik een plank op maat kan laten zagen

Ik heb deze ook nog en dacht die eind aug / begin sept nog te kunnen gebruiken ?

https://imkershop.nl/proteine-voor-bije ... einen.html

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:30

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:09

Die zijn ideaal maar ook niet leverbaar in langstroth maat

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 23:06

Andere oplossing gewoon naar de bouwmarkt gaan met de maat die je nodig ben. Moet je alleen nog een rond gat erin maken.

4 mm is dik genoeg. Wel even voor gebruik schuren.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:14

ja dat ga ik doen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:49

Is gelukt
Passende dekplaten nu :) yesss
Bij de ene kast is het nu helemaal klaar
De andere niet want daar past de voerbak niet in
Daar heb ik nu de suikerdeeg op de dekplank gelegd
Ik heb daar nog wel een 4kg voer - raam voor maar ben bang dat ze daarin verdrinken
Ik kreeg als advies van Inkershop om er een hand hooi of stro bij in te doen zodat ze niet verdrinken.. zou dat helpen ?

De leer - imker was boos dat ik niet naar z’n adviezen luisterde over later : winters de varroa bestrijding doen en is vertrokken. Ik twijfel nu een beetje om een nieuwe leer - imker te vragen ( we hebben super mooie plek dus heb nog wel 2 x het aanbod gekregen ) of het helemaal zelf te gaan doen en via de imker vereniging de praktijk lessen te gaan volgen .. dat laatste vind ik beetje lastig omdat ik flow kasten heb en dat dus net anders is …

Ik heb nu de opstelling zo ; broedkamer , dekplank met voergat daarboven op de honing kamer ( want daar zit bij de ene kast voerbak in maar bij de andere kast dus niet ) en dan het dak
Maar het lijkt mij zo een lege ruimte boven de voerbak die kou aantrekt winters of is dat niet zo ?
Bij de andere zonder de voerbak kan ik eigenlijk de lege honing kamer eraf halen want daar past het dak zo op en is er genoeg ruimte voor het suikerdeeg maar twijfel om een kleinere voerbak voor erop te kopen )

Bedankt voor de tip om de honing ramen een eind buiten de kast te plaatsen en op te laten eten
Daar maken ze dankbaar gebruik van en is prachtig om te zien. Heb de hele ochtend zitten kijken .

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:57

Je gaat de voerbak ook weghalen straks als de bijen genoeg hebben, en dan kan de lege kamer ook weer weg. Je laat de voerbak er niet op staan. De bijen doen daar toch niets mee in de winter.
Vervelend dat je leerimker weg is gegaan omdat je het net wat anders deed. Er zijn zoveel verschillende meningen... je moet toch je eigen weg daarin vinden.
Ik heb wel de imkercursus gedaan (met theorie en praktijk) en vond dat wel heel erg nuttig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:04

Century schreef:
Je gaat de voerbak ook weghalen straks als de bijen genoeg hebben, en dan kan de lege kamer ook weer weg. Je laat de voerbak er niet op staan. De bijen doen daar toch niets mee in de winter.
Vervelend dat je leerimker weg is gegaan omdat je het net wat anders deed. Er zijn zoveel verschillende meningen... je moet toch je eigen weg daarin vinden.
Ik heb wel de imkercursus gedaan (met theorie en praktijk) en vond dat wel heel erg nuttig.

Ja dat vond ik ook. Maar aan de andere kant was het ook wel fijn om vandaag alleen bezig te zijn en m’n eigen ding te kunnen doen.
De theorie cursus die ik doe is op zich wel fijn en gericht op het type kast wat ik heb maar is wereldwijd en vooral op Australië en USA gericht. Als er dan iets is als varroa bestrijding of bijvoeren dan is dat natuurlijk per land en klimaat erg verschillend en dan word er gezegd ; met lokale imkers overleggen
Dat was m’n leer imker dus maar omdat hij alles net anders deed als in de cursus en dan snel beledigd was als ik doorvroeg waarom dit of dat dan was het ook verwarrend ..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:09

Waar in Nl zit je? Is er iemand anders in de buurt die een beetje mee wil kijken?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:07

Nabij Nijmegen. Er is een ecoloog die voor hobby paar bijenvolken houd die evt ook een kastje hier wil plaatsen en meekijken
En een grotere bekende imker in de buurt die altijd plekken zoekt want hij verkoopt honing aan restaurants in de buurt en met hem mag ik dan meekijken dus is ook leerzaam

Twijfel een beetje dus wat ik zal doen vooral vanwege de vervelende ervaring met de vorige leer imker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:08

Heb ook cursus gedaan. En ja lag nog wel eens dwars omdat ik andere kasten heb. Tijdens theorie en praktijk. :+

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:11

Marcella schreef:
Heb ook cursus gedaan. En ja lag nog wel eens dwars omdat ik andere kasten heb. Tijdens theorie en praktijk. :+

Ja daar ben ik ook bang voor
Want de vorige leer imker had ook steeds negatief commentaar zoals dat ik maar normale kasten moest kopen of onhandige maat of ..
en in de cursus heb je dan toch alles met de standaard methodes en dat is voor mij dan wel lastig want een groot deel van theorie en praktijk gaat bij mijn kasten net anders

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:22

Maar het was voor mij wel handig je krijg wel basis kennis in de theorie en praktijk.

En over dat ik andere kasten moet nemen krijg ik ook gewoon iedere keer op de moestuin te horen. Trek me er niks van aan.

Laatst ook weer discussie met overbuurman en inwinteren. Spaarkast is 14 kg genoeg. Langstroth is minimaal 18 kg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:25

Ik snap niet zo goed dat men daar zo'n mening over heeft. Als jullie andere kasten willen dan is dat toch prima? Net als vragen stellen. Hoe moet je het anders leren?

Ik heb net mijn 10 ramen die ik nog had liggen geslingerd :D