Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:43

Dess schreef:
CK88 schreef:
Verkeerde voorlichting en geslachtsbepaling veroorzaken vaak oepsnestjes, maar gelukkig heb je voor die van jou al een thuis gevonden.

Die ram kwam toevallig bij een kleurdwerg fokker weg. En ik ging er vanuit dat hij gelijk had, hij is niet voor niks een fokker. Maar toen ik erachter kwam zag ik duidelijk dat het een ram was.
Het was totaal niet gepland, maar nu ik ze heb ben ik er erg blij mee

Dat geloof ik, maar voor de konijnen die jij nu aan familie hebt toegezegd, of zelf houdt had je er ook 1 uit de opvang kunnen halen. Je laat ze nu helpen neem ik aan?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:49

CK88 schreef:
Ik ben eigenlijk nog wel verrast dat mensen in dit topic toch nog aan pretnestjes doen...Erg jammer vind ik dat. Ik wil misschien wel meer konijnen opvangen, maar het kost zoveel geld. Deze rammen heb ik gelukkig kunnen laten castreren voor weinig geld omdat de dierenarts het ook goed vond dat ik ze had opgevangen maar ze vreten me helemaal arm en ik heb er veel werk mee om de dag de toiletten (gelukkig zijn ze zindelijk) te verschonen en ze weer te vangen als ze loslopen :\ Maar de nieuwe eigenaren betalen gelukkig de castratiekosten terug, en heb ik mijn goede daad weer verricht :D

Misschien kan je met die dierenarts wel meer regelen :D
Ik heb ook lang moeten zoeken.. Moet wel zeggen hier verplaats ik ze niet steeds van hok naar ren, juist omdat ze zo'n hekel hebben aan oppakken en ik dan ook wel zie dat ze angstig worden.
Straks bij ons andere huis krijg ik vaste rennen en daar wil ik ze dan zoveel mogelijk in. Als ze langer dan 5 maand in de opvang zitten koppel ik ze nu en zet ze in een ren. Ik denk altijd in het hok is maar tijdelijk, vooruitzichten zijn voor jaren daarna :D

Dess

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:51

@CK88 De ram is allang geholpen, en dat worden de jongen ook als ze oud genoeg zijn.
Maar de vriendin van me vader was niet van plan een konijn te nemen, maar omdat haar dochtertje zo enthousiast was mocht ze van mij twee, anders hadden ze geen konijn genomen hoor.
Dat dochtertje vroeg mij zelfs of ze een ''verzorgkonijn' mocht haha!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:52

Als ik rijk ben Fanatiek ga ik het zeker nog eens overwegen :D belang om mijn hok te kopen voor de opvang? Is helemaal van geimprigneerd hout gemaakt, met anti slip betonplex, een nachthok en een plankje voor de opening van het nachthok waar ze op kunnen zitten. De nachthokken heb ik allemaal voorzien van een rubbermat voor makkelijk schoonmaken en extra warmte :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:57

Ik snap dat er veel konijnen in het asiel zitten, maar moet iedereen daar dan maar ene konijn vandaan halen omdat ze zo zielig zijn? Ik heb mijn konijnen bij een fokker gehaald, en haal ze liever daar, dat ik weet hoe ze opgegroeid zijn (die 8 weekjes), dan dat ik hun geschiedenis niet ken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:04

Als je ze bij een goede fokker weg haalt is natuurlijk prima, veel beter als bij de dierenwinkel.

Ja, die konijnen zijn zielig en mensen die ze opvangen doen het allemaal vrijwillig. Het konijntje wat jij bij de fokker weg haalt heeft nog geen leed meegemaakt dus je bent er bijna zeker van dat die geen gedragsproblemen ontwikkeld. Maar al mijn konijnen komen uit de opvang, en ik vind het geweldig om te zien hoe ze rollen in het zand, iets wat ze niet kennen en gekke bokksprongen maken. Ze hadden vaak voernijd, gromde naar mensen maar dit doen ze niet meer nu ze de ruimte krijgen.

Vergeet niet dat ze bij de opvang ook in kleine hokken zitten, omdat er geen ruimte is. Tijdelijk is dat prima met vooruitzicht naar een goed baasje. Dus denk eers aan de opvang voordat je een konijn neemt... De opvang heeft trouwens ook vaak jonge konijnen zitten.

Daarbij heb ik een kleurdwerg voedster, die 4 jaar in een hokje van 50X40 heeft gezeten... Bij fokkers zitten ze ook in veel te kleine kooien, ook niet mijn ding zo hoort een konijn niet te leven...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:06

Nou.. mijn konijntjes zijn super lief en schattig... ook al heeft Faniek ze in het bos moeten vangen omdat iemand het nodig vind om jonge konijntjes te dumpen.
Ik kan dat argument bij honden of bij paarden nog begrijpen... maar niet bij konijntjes.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:18

Dess schreef:
CK88 schreef:
Ik ben eigenlijk nog wel verrast dat mensen in dit topic toch nog aan pretnestjes doen...Erg jammer vind ik dat. Ik wil misschien wel meer konijnen opvangen, maar het kost zoveel geld. Deze rammen heb ik gelukkig kunnen laten castreren voor weinig geld omdat de dierenarts het ook goed vond dat ik ze had opgevangen maar ze vreten me helemaal arm en ik heb er veel werk mee om de dag de toiletten (gelukkig zijn ze zindelijk) te verschonen en ze weer te vangen als ze loslopen :\ Maar de nieuwe eigenaren betalen gelukkig de castratiekosten terug, en heb ik mijn goede daad weer verricht :D

Als je goed had gelezen zag je dat het een OEPSNESTJE was!
En als jij wel zou gaan fokken, vermeerderde je ook konijnen terwijl er ook al genoeg fokkers zijn ;)

Meestal gaan fokkers die volgens rasstandaarden willen fokken verantwoordelijk om met fokbeleid. Ze proberen gezonden dieren te fokken. Bij pret of oeps netjes zijn vaak inteelt en er kunnen makkelijk erfelijke 'fouten' door gegeven worden. Dus het over één kam scheren van pret/oeps netjes en fokkers vind ik een beetje debiel.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:20

Dess schreef:
@CK88 De ram is allang geholpen, en dat worden de jongen ook als ze oud genoeg zijn.
Maar de vriendin van me vader was niet van plan een konijn te nemen, maar omdat haar dochtertje zo enthousiast was mocht ze van mij twee, anders hadden ze geen konijn genomen hoor.

Klinkt in mijn oren als een typische impuls aankoop..... -O-

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:29

Moonfight schreef:
Dess schreef:

Klinkt in mijn oren als een typische impuls aankoop..... -O-

Hoezo? Het was geen broodfokker hoor, hij heeft ook gewoon tatouages in zn oren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:31

@Dess

Omdat de vriendin van je vader het konijn neemt omdat het kind het zo graag wil. Wat gebeurt er na een paar maanden als dat kind er op uit gekeken is? Konijnen zijn geen knuffeldieren dus ook niet geschikt voor kinderen om op te pakken en dergelijke.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:50

Evelijn schreef:
Nou.. mijn konijntjes zijn super lief en schattig... ook al heeft Faniek ze in het bos moeten vangen omdat iemand het nodig vind om jonge konijntjes te dumpen.
Ik kan dat argument bij honden of bij paarden nog begrijpen... maar niet bij konijntjes.

Wat bedoel je hiermee Evelijn, is dit op mij gericht? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:56

maroescha schreef:
, dat ik weet hoe ze opgegroeid zijn (die 8 weekjes), dan dat ik hun geschiedenis niet ken.

Nee Ck88, was reactie op dit argument... en ik vind dat dat bij konijntjes eigenlijk onzin. De opvoeding die konijnen nodig hebben is minimaal... dus in hoeverre moet je dan hun achtergrond kennen... als je beetje karakter kan inschatten (wat beter gaat als ze volwassen zijn) dan heb je toch al genoeg plezier van je konijntjes.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 12:59

Moonfight schreef:
@Dess

Omdat de vriendin van je vader het konijn neemt omdat het kind het zo graag wil. Wat gebeurt er na een paar maanden als dat kind er op uit gekeken is? Konijnen zijn geen knuffeldieren dus ook niet geschikt voor kinderen om op te pakken en dergelijke.

De vriendin van mijn vader heeft zelf ook konijnen gehad eerder, en toen ze mijn voedstertje zag vond ze die wel erg leuk, en toen ze zwanger bleek vroeg haar kind of ze een jonkie mocht 'verzorgen' en toen zei dr moeder dat ze dan netzo goed 2 kon krijgen. Maar zelf vind ze het ook super leuk, dus niet alleen voor het kind.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:00

Evelijn schreef:
maroescha schreef:
, dat ik weet hoe ze opgegroeid zijn (die 8 weekjes), dan dat ik hun geschiedenis niet ken.

Nee Ck88, was reactie op dit argument... en ik vind dat dat bij konijntjes eigenlijk onzin. De opvoeding die konijnen nodig hebben is minimaal... dus in hoeverre moet je dan hun achtergrond kennen... als je beetje karakter kan inschatten (wat beter gaat als ze volwassen zijn) dan heb je toch al genoeg plezier van je konijntjes.

Ben ik het niet mee eens. Ik heb eerder valse konijnen gehad en ook schatjes gehad. Heb nu twee konijnen binnenzitten en merk toch wel dat ze goede opvoeding nodig hebben! Anders zouden ze alles slopen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:00

Dess schreef:
Moonfight schreef:
@Dess

De vriendin van mijn vader heeft zelf ook konijnen gehad eerder, en toen ze mijn voedstertje zag vond ze die wel erg leuk, en toen ze zwanger bleek vroeg haar kind of ze een jonkie mocht 'verzorgen' en toen zei dr moeder dat ze dan netzo goed 2 kon krijgen. Maar zelf vind ze het ook super leuk, dus niet alleen voor het kind.

Vinden ze het over 7 jaar nog leuk? Dat vraag ik me namelijk af als ik dit verhaal hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:05

Moonfight schreef:
Evelijn schreef:

Ben ik het niet mee eens. Ik heb eerder valse konijnen gehad en ook schatjes gehad. Heb nu twee konijnen binnenzitten en merk toch wel dat ze goede opvoeding nodig hebben! Anders zouden ze alles slopen.

Mijne lopen regelmatig los in mijn huis op een afgezet stukje. Wanneer ik "hey" roep, dan weten ze direct dat ze fout zitten en stout bezig waren. Dit heb ik ze vanaf het begin aangeleerd. Ik geloof niet dat oudere konijnen zo iets zo snel zouden oppikken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:07

@moonfight... en die opvoeding krijgen ze wel als de kleintjes van een fokker komen?

Misschien heb ik een wat ouderwetse kijk op fokkers... maar daarbij denk ik aan ouwe mannetjes die rijen hokken hebben en daarin los van elkaar de rammen en voedsters houden. Die wel konijntjes met een mooie kleur, model en foklijn zonder inteelt kunnen kweken maar het niet zien als een echt huisdier.

Ik heb mijn konijnen in een ren in de tuin... en af en toe los in de tuin.. dus niet binnenhuis dus dat zal vast anders zijn in opvoeding... konijnen knagen immers graag.
Daarnaast zijn er ook genoeg jonge opvangertjes te krijgen die in de opvang geboren zijn. Die zou je dan toch genoeg opvoeding kunnen geven.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:07

@Moonfight Ik snap jou probleem niet echt zo, als de vriendin van me vader konijnen ook leuk vind wat is dan het probleem? Ze heeft ook nog 2 dochters van 15 en 17.
Wat is het probleem? Ze komen met zn 2en, groot hok, brokjes, hooi, water..

Sorry hoor, heb ze liever bij bekenden dan dat ze straks als slangenvoer worden gebruikt..
Laatst bijgewerkt door Dess op 29-01-13 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:35

Evelijn schreef:
@moonfight... en die opvoeding krijgen ze wel als de kleintjes van een fokker komen?

Misschien heb ik een wat ouderwetse kijk op fokkers... maar daarbij denk ik aan ouwe mannetjes die rijen hokken hebben en daarin los van elkaar de rammen en voedsters houden. Die wel konijntjes met een mooie kleur, model en foklijn zonder inteelt kunnen kweken maar het niet zien als een echt huisdier.

Ik heb mijn konijnen in een ren in de tuin... en af en toe los in de tuin.. dus niet binnenhuis dus dat zal vast anders zijn in opvoeding... konijnen knagen immers graag.
Daarnaast zijn er ook genoeg jonge opvangertjes te krijgen die in de opvang geboren zijn. Die zou je dan toch genoeg opvoeding kunnen geven.

Ik ben het zeker met je eens met het feit dat konijnen van een fokker niet opvoeding krijgen. Dat bedoel ik ook niet. Alleen is het niet zo dat je een konijn niet kan opvoeden. En ik bedoel ook niet dat konijnen ven een fokker beter zijn. Wat ik versta onder een goede fokker is niet iemand zoals jij die beschrijft maar bijvoorveel zo iemand: http://belgischehaas.wordpress.com/
Maar ik had het idee dat jij dacht dat konijnen niet opgevoed kunnen worden ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:41

Ik heb ook een nestje. ;) :oo

En ik ben er heel blij mee!
En van mij gaan er ook twee naar iemand die anders geen konijn gekocht zou hebben. Maar ik weet zeker dat ze het daar heel goed krijgen met nog andere konijnen.

En nee, ik zou geen konijnen gekocht hebben als ik geen nestje had gehad.
En ja mijn konijntjes hebben het super.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:43

Chaos schreef:

En van mij gaan er ook twee naar iemand die anders geen konijn gekocht zou hebben. Maar ik weet zeker dat ze het daar heel goed krijgen met nog andere konijnen.

Ooh wat leuk! Heb je een foto?
Hoeveel heb je er?

Ja, is toch veel belangrijker dat ze een goed plekje hebben?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 13:45

Ooh heb even in je profiel gekeken,wat een schatjes. En die namen ook haha geweldig.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:46

Dess schreef:
@Moonfight Ik snap jou probleem niet echt zo, als de vriendin van me vader konijnen ook leuk vind wat is dan het probleem? Ze heeft ook nog 2 dochters van 15 en 17.
Wat is het probleem? Ze komen met zn 2en, groot hok, brokjes, hooi, water..

Sorry hoor, heb ze liever bij bekenden dan dat ze straks als slangenvoer worden gebruikt..

Ik denk dat deze mensen (ik weet het natuurlijk niet aangezien ik ze niet ken) het leuk vinden om konijnen nemen en dit dan doen zonder de gevolgen te onderzien. Dat idee kreeg ik van het beeld wat jij schetste. Een dier is een grote verantwoordelijk is. Het nemen van een konijnen omdat het kind het leuk vind lijd vaan tot een dier wat elke dag in dag uit in zijn hokje zit.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:47

Chaos schreef:

Ik volg niet helemaal wat je bedoeld met de laaste twee zinnen.