[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:02

Zie net dat Sonja een soortgelijke reactie plaatst :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:08

Ik kan me alleen maar bij Anneruth aansluiten... en ben inmiddels wel benieuwd naar het antwoord van TH... wat voor eigenschappen zou je hondje moeten hebben, behalve dat hij overal mee naar toe kan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:13

Sonja_vR schreef:
ik zou ook niet weten wat je beroep er toe doet wat betreft welk ras er bij je zou passen :? vraag me af ik me dat moet voorstellen/aan elkaar moet linken?
je bent een receptioniste : doe maar een westie?
je bent een accountant : doe maar een basset .
let wel!!! dit is geen kritiek/zeiken, ik zie het verband gewoon echt even niet .

:') Zulk verband is er ook niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:10

Ik vond het eigenlijk best een interessante stelling van Anneliesdj -O- Voor bepaalde beroepen heb je bepaalde karaktereigenschappen nodig en voor bepaalde rassen weer andere karaktereigenschappen. Dat kan best een boeiende manier van benaderen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:57

Het is niet zo dat je dan een bepaald ras bij die persoon zoekt want dat zal wel passen; ik doel er meer op dat je voor bepaald werk bepaalde kwaliteiten nodig hebt, die je ook in de omgang met een hond van pas kunnen komen en je dus een moeilijkere hond of juist een heel zachte hond beter aan kunt.

Maar nu dwalen we heel ver af, het is helemaal niet mijn bedoeling geweest er zo diep op in te gaan.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:34

anneliesdj schreef:
...en je dus een moeilijkere hond of juist een heel zachte hond beter aan kunt.

Dat hangt in mijn ogen af van je ervaring met honden. Mensen zonder ervaring met het opvoeden/houden van een hond, zouden misschien wat selectiever moeten zijn in hun raskeuze, dan iemand met (veel) ervaring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:37

Ja dat ook zeker.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:36

JonneN schreef:
anneliesdj schreef:

Dat hangt in mijn ogen af van je ervaring met honden. Mensen zonder ervaring met het opvoeden/houden van een hond, zouden misschien wat selectiever moeten zijn in hun raskeuze, dan iemand met (veel) ervaring.

Ja, maar een heel sportief persoon met geen ervaring met honden kan het nog steeds beter doen met een ACD dan een persoon met bakken ervaring die enkel gehoorzaamheid wil trainen. Ik vind dat mensen zich vaak doodstaren op "het geen ervaring hebben", terwijl je beter gewoon kan kijken welk ras bij jouw levenstijl en persoonlijkheid past. Aannemende dat elke nieuwe hondeneigenaar zich natuurlijk inzet voor zijn hond.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:20

Het heeft ook met je persoonlijkheid te maken. Mijn kinderen zijn met honden opgegroeid, maar mijn dochter heeft verder geen specifieke ervaring, ze heeft nog nooit een cursus of training gedaan. Ook heeft ze zich nooit met de opvoeding van de honden bemoeid of zich in de theorie verdiept. Toch heeft ze een enorm natuurlijk overwicht op de honden. De honden luisteren over het algemeen beter naar haar dan naar mij, terwijl ik er veel meer mee bezig ben. :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:32

JonneN schreef:
anneliesdj schreef:

en soms ligt het niet aan raskeuze, maar is het puur een kwestie van temperament :=
het ras van onze keuze kan ik prima hebben, het temperament van onze specifieke hond, dat is keihard werken om bij te benen, heb er de afgelopen 2 jaar en 4 maanden heel wat van geleerd, dat varken van ons...

onze trainer traint al 30 jaar dit ras, die vind hem ook spicy :+

maar inmiddels kunnen we prima door 1 deur met het ventje en komt er dit jaar een tweede bij...alleen die moet iets minder temperamentvol zijn :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:40

Wat voor soort hond heb jij Sonja (sorry, offtopic :o )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:02

Rottweiler-tje :+ toevallig vandaag gewogen voor de enting uit , hij weegt dus maar 43 kg ...smurf

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 21:40

Hi hallo,

Wij zijn ook aan het oriënteren over een hond erbij. Een van onze honden is al aardig oud aan het worden..

Op dit moment hebben wij een Engelse Bulldog en een Bullmastiff

Wij houden dus wel van de grote dog achtigen.
Beide zijn knuffels en houden erg van aandacht.

Nu heb ik zelf al rond zitten snuffelen wat ik dan op het pad tegenkom is:
Cane corso
newfoundlanders
deense dog
Boxer

Die richting op ongeveer.

Het wordt een gezinshond, heeft een tuin bij het huis.

Al denk ik dat een hond die graag loopt ook fijn is. (Hardlopen)
Al ben ik daar niet bekent in.

Heeft iemand ervaring met boven genoemde honden??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:29

Newfoundlandrrs en Duitse doggen (niet Deens...) lijken mij niet geschikt voor de wat fanatiekere beweging. (Mocht je idd willen gaan hardlopen). Maar dat vind ik eigenlijk van de meeste doggen.
Los daarvan is een leuk ras misschien ook de grote zwitserse sennen hond

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:33

Nee klopt,

Voor meer geschikte honden hoor ik dan ook graag advies :)

Benners zijn inderdaad ook heel leuk.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:33

Een Boxer zou wel gaan, die zijn toch vrij sportief. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:37

Ik heb een Duitse Dog maar heb zowieso wel ervaring met dogachtigen maar met al het andere ook wel gezien wij honden opvangen :P

Kun je wat meer info geven over wat je met de hond wilt gaan doen? Wat je fijne karaktertrekken vind en wat niet? Wat vind je bv minder aan de honden die je nu hebt?
En welke van je honden is de 'oude'?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:06

Met name als gezinshond functioneren.

Meenemen naar het strand / bos / stal. Spelen. (Wat je met een hond doet dus eigenlijk haha)
Niet alleen voor de waakzaamheid.

Heel veel kwijlen kan ik echt niet tegen, dat doet onze Engelse bulldog bijvoorbeeld echt heel erg...

Ik vind een relaxte hond, een echte goedzak zeer fijn. Een die in slaap kan vallen terwijl je hem kroelt. Geen zenuwpees dus, mag wel enthousiaste momenten hebben hoor haha.
Ben dus ook geen fan van kleine hondjes..

Aan onze Bullmastiff vind ik de lakkeloosheid soms wel storend. Dat ze niet luistert en soms compleet de verkeerde kant op loopt. Maar aan de andere kant vind ze alles best en is het dus een enorme goedzak. Helaas niet z'n fan van water...

De Bullmastiff is de oudste en is een teefje de Engelse Bulldog is een reu.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:13

De meeste doggen kwijlen in meerder of mindere mate, dus als je daar niet tegen kunt beter een ander ras kiezen. Kwijlt je bullmastiff niet?
Wat je omschrijft past wel echt bij doggen/molossers, maar die zijn vaak juist ook wat zelfstandiger, dus gaan hun eigen gang. Boxers zijn daarop een uitzondering en kunnen juist dwingend aanwezig zijn.
Gezien je Engelse bull degene is die overblijft is het misschien handiger een wat kleinere maat te nemen?

Neem aan dat je een groot huis hebt gezien je al een grote hebt en er nog een grote bij wilt? ;) Hoeveel wil je hardlopen met de hond en zijn er anders dingen die je wilt doen, hondensport ofzo?

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:18

Klopt inderdaad, maar onze Engelse bulldog is wel echt een kraan die open wordt gedraaid...
En ja net zoals op de tv spotjes ze gaan schudden.......

Hm hij is niet echt aan de kleine maat zegmaar! Grote reu.
Ook een optie is een bull terriër. Maar die schijnen weer super druk te zijn.

Ja wel zelfstandig maar ze loopt dus echt weg.. Iets te zelfstandig dus.
(Bullmastiff)
Zij kwijt eigenlijk veel veel minder! Bijna niet zelfs.

Ja nouja prima huis met aardige tuin. Dichtbij het bos en klein15- 20 min van het strand.

Ik hoef geen hele marathons te lopen. Denk gemiddeld 30 minuten. Tot misschien echt Max een uur.

Nee geen hondensport, alleen de puppie cursus :)

Overigens was onze Engelse ook heel zelfstandig en helemaal niet een knuffel.., we denken dat dat kwam doordat hij te vroeg is weg gegaan bij het nest. Hij is nu bijgetrokken en echt dol op mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:21

Duitse Doggen zijn ontzettend leuk, maar ze kwijlen wel. Wij voeren op vaste tijden en plekken en daarbuiten niet, echt helemaal niet. Dan valt het heel erg mee omdat hij niets verwacht. Heeft hij gedronken dan moet je er wel even een handdoekje langs halen. Maar als je ook maar ooit iets van tafel af voert oid, dan gaan ze schooien en gaat er idd een kraan open.
Het zijn rustige, bedachtzame en verstandige honden, ontzettend trouw en dol op hun eigen gezin, hij is graag bij je in de buurt zonder aanwezig te zijn, dol op aandacht. Het zijn goede wakers maar blaffen niet veel, iets gereserveerd tov vreemden. Bekenden worden enthousiast begroet. Als ik buiten loop is mijn reu altijd bij me in de buurt, zal niet ver weg gaan en in het donker is hij zeer alert, ik ben dan ook niet bang om 's avonds over straat te moeten. :D
Mee met hardlopen kunnen ze prima aan, zijn atletische honden, kunnen gerust wel een stuk lopen, het zijn alleen geen hardlopers. Mijn reu ging ook regelmatig mee op rustige/korte buitenritten, nooit problemen gehad. En hij heeft er ook totaal geen problemen mee als we eens een paar dagen wat minder op stap gaan, lekker liggen maffen is ook goed. Hij is ook heel erg goed met onze kinderen, hoewel hij wel heeft moeten leren voorzichtig te doen.
Maar het zijn vooral machtig mooie honden om te zien, mijn reu is nu ruim 6 jaar oud en ik bewonder hem nog elke dag.
Opvoeden is niet moeilijk, maar denk er wel om dat je van jong pupje af duidelijke regels moet hebben. Lomp gedrag is leuk als pupje, maar 70 kilo volwassen hond die je omver denderd of de kinderen van je zus enthousiast begroet, dat wordt niet op prijs gesteld.

Bullterriers zijn idd druktemakers, net als boxers behoorlijk aanwezig.
Maar ook ontzettend leuk hoor, alleen veel minder bedachtzaam en verstandig, wat ze doen doen ze ook vol overgave.
Door die drukte en dat eigenzinnige (wat vooral bullterriers hebben) is het opvoeden wel een grotere uitdaging.

Newfoundlanders zijn ook grote goedzakken, hebben wel veel haar. Superlieve honden, maar volgens mij niet zo waaks, meer allemansvrienden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:11

Newfies zijn vooral heul gezellig en gemoedelijk :) heb er meerdere meegemaakt, de laatste op basisgehoorzaamheid , was echt genieten om te zien hoe ontspannen en op het gemak die hond alles uitvoerde
" ow... Moet ik bij je komen? Is goed hoor... Tralalala, hoi... Gezellige he :D "
Zij had wel standaard een doekje in haar zak ivm kwijlen na belonen etc :+ maar ow wat een schatjes zijn het

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:19

Dat hebben Duitse Doggen ook, als je wilt dat het vlot gaat kun je beter een ander ras nemen.
Als ik tegen hem dat hij moet zitten, kijkt ie eerst eens naar het natte gras en weer naar mij, o je meent het, nou vooruit dan. En dan gaat ie stapje voor stapje wat dichter bij de grond tot hij uiteindelijk zit :')
Hij luistert perfekt hoor, daar niet van, maar het gaat allemaal vrij gemoedelijk.
Maar ik denk dat een Newfie daar nog een slagje erger in is, vooral ook omdat die van iedereen houd en met niemand een probleem heeft.
Als je dat lange haar mooi vind is een Landseer of Leonberger ook een idee.
Heb zelf een Landseer in opvang gehad, zo gemoedelijk en bedaard, je wordt er spontaan slaperig van :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:35

Duijfje schreef:
Met name als gezinshond functioneren.

Meenemen naar het strand / bos / stal. Spelen. (Wat je met een hond doet dus eigenlijk haha)
Niet alleen voor de waakzaamheid.

Heel veel kwijlen kan ik echt niet tegen, dat doet onze Engelse bulldog bijvoorbeeld echt heel erg...

Ik vind een relaxte hond, een echte goedzak zeer fijn. Een die in slaap kan vallen terwijl je hem kroelt. Geen zenuwpees dus, mag wel enthousiaste momenten hebben hoor haha.
Ben dus ook geen fan van kleine hondjes..

Aan onze Bullmastiff vind ik de lakkeloosheid soms wel storend. Dat ze niet luistert en soms compleet de verkeerde kant op loopt. Maar aan de andere kant vind ze alles best en is het dus een enorme goedzak. Helaas niet z'n fan van water...

De Bullmastiff is de oudste en is een teefje de Engelse Bulldog is een reu.

Ik zou in de richting van een golden retriever, heidewachtel of ander type jachthond denken. Gericht op de baas maar niet té zoals bv een border collie (no offence), dol op water, kan gerust aardig meekomen in de actieve sport maar ook weer niet té. Familiegericht, geen kleine hond. En ze kwijlen niet zoals dog-achtigen :P De bull terriërs die ik ken zijn wel actief maar niet overdreven neurotisch ofzo hoor :D

Voor de persoon die een klein maar actief hondje zocht dacht ik aan de Cairn terriër.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:40

Aks duijfje een jachthond als huisdier wilt houden zonder er verder veel mee te doen krijgt ze een heeeel irritante hond..