Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:00

Maar, waarom proberen jullie geen tuigje dan ?
Dat beschadigd de keel en nek ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:08

Een correctiemiddel is om te corrigeren en niet om permanent te gebruiken.
Bij normaal gebruik zal een hond dus echt niet beschadigen.
Bij een hond die bijv. slecht wil volgen kun je een prikband om doen en als jij het commando "volg" geeft en hij trekt toch aan de riem corrigeer je hem direct, doet hij het wel netjes beloon je hem.
Een beetje hond heeft dat heel snel door en zal er voor kiezen het commando gewoon op te volgen en heb je de band niet meer nodig.
In dit soort zaken moet je gewoon vreselijk consequent zijn en daar ontbreekt het veel mensen aan.
Zij doen een standaard een prikband om en verwachten dat de hond niet zal trekken om pijn te voorkomen maar zo werkt het niet in mijn beleving.
Jij moet als eigenaar aangeven wat wel en niet gewenst is en niet de hond het zelf laten uitzoeken.

Zoals als Billy al zei, een hond die goed weet wat zijn grenzen zijn is veel gelukkiger dan een hond die onzeker is omdat hij het zelf maar moet uitzoeken.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:16

als je voor een correctiemiddel kiest leer je een hond alleen iets af, je leert hem er niets mee aan!!
Dus daar heb je helemaal geen prik of slipketting voor nodig.
Gewoon de tijd nemen om je pup en nog belangrijker puber te leren op een leuke manier te leren dat met een slappe lijn naast je lopen, helemaal leuk is en dat dat hem iets oplevert!
Vooral pubers krijgen vaak veel te veel ruimte om slechte gewoonten aan te leren.
Bij het begin beginnen, de basis is t belangrijkst, net als bij training met paarden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:18

sunshine schreef:
Maar, waarom proberen jullie geen tuigje dan ?
Dat beschadigd de keel en nek ook niet.

weet niet of de vraag naar mij gericht is hoor.. maar hier heeft lima ook honderden halsbanden en tuigjes.. en dan vooral rose en goud en tijgerprint Tong uitsteken

Afbeelding

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:24

het gaat om een ketting met pinnen in de nek.

Zoals in het bericht van de TS vind ik het belachelijk dat ze die gebruiken. En ja ik ben er zoiezo op tegen. Maar het gaat nu even om het bericht van de TS.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:26

arnjojo schreef:
het gaat om een ketting met pinnen in de nek.

Zoals in het bericht van de TS vind ik het belachelijk dat ze die gebruiken. En ja ik ben er zoiezo op tegen. Maar het gaat nu even om het bericht van de TS.

weet ik... ik gebruik ook een pinnen ketting.. maar niet altijd.. dus vandaar mijn reactie hier boven..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:37

Lysette schreef:
Wilawander schreef:
Aangezien honden bij het pakwerk in de leerfase nog wel eens in de lijn willen gaan hangen. Zou de schade daar al gauw te zien zijn. daar ik dat mijn honden wil besparen dragen ze een prikband. Dus is een stuk vriendelijker/gezonder als een andere band. Trekt de hond niet dan voelt hij helemaal niks. Dat is mijn mening en ervaring, mede als dierenartsassistente. (Vroeger hadt ik ook een andere mening wat prikbanden betreft, maar door ervaring weet ik nu wel beter).

Nogmaals, waarom niet lekker een tuig? zeker in de aanleerfase. Want aanleren deed je niet met straf toch?

We gebruiken in de jonge honden tijd met pakwerk inderdaad een tuig. Als ze volwassen worden/puberen komt er een tijd dat de drift hoog wordt tijdens het pakwerk. Dan kun je met een tuig niet meer voldoende corrigeren. Hoe goed ze ook afgericht zijn. Die tijd komt en is heel normaal.

Wat eerder gezegt wordt ben ik het helemaal mee eens. Je kan beter duidelijk zijn naar de hond. Die voelt zich veel prettiger als een hond die dat niet weet.
Heb hier bijvoorbeeld de hond van een kennis zitten. Hond heeft nooit fatsoenlijk leren luisteren. Hangt in zijn slipketting en sleept je door de omgeving. Kotst daarbij en kwijlt als een gek. Helemaal nerveus en onzeker. Daar ga ik dus niet zo mee lopen. Die ik de hond en mezelf niet aan. Heb daar 1 keer de prikband omgedaan. Hond begint te sjouwen. 1 goede correctie en klaar is kees. Kan normaal met de hond wandelen en hij luistert zelfs. Duidelijk zijn is voor een hond wel zo plezierig. En bij mij loopt ie nu met volle zelfvertrouwen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:49

Duidelijk is heel belangrijk! Maar duidelijkheid door hem pijn te doen? Tja dan zou ik ook luisteren!!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:04

Precies.

Sorry, in mijn ogen ziet de hond jou dan niet als leider.
Als jij echt de leider bent, luisterd de hond ook ZONDER die band.
Een hond hoort ten alle tijden te luisteren naar de baas, ook al is de drift ontzettend hoog.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:08

sunshine schreef:
Precies.

Sorry, in mijn ogen ziet de hond jou dan niet als leider.
Als jij echt de leider bent, luisterd de hond ook ZONDER die band.
Een hond hoort ten alle tijden te luisteren naar de baas, ook al is de drift ontzettend hoog.

Ja, en zo hoort het ook bij ouders en hun kinderen toch? Ja duh, het zijn levende wezens en als ze luisteren voelen ze ook niets. Het is ook maar een corrigeer middel in echte noodgevallen. Als je hem goed gebruikt dan hoeft de hond er geen last van te hebben.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:13

Dan nog, ik vind dat er veel te snel naar hulpmiddelen gegrepen wordt.
En idd, ALS hij goed gebruikt word, maar volgens mij is dat in de meeste gevallen niet helaas.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:48

Overigens heb ik dit topic even met mijn tante besproken. Toen ze dit las dacht ze dat jullie allemaal denken dat er vlijmscherpe en superlange pennen in de hals terecht komen en daar kon ze hard om lachen.

De pennen zijn 3 cm kort en ontzettend bot en als je zelf je vinger erin duwt voel je helemaal niets. Mijn tante zei ook als eerste tegen mij: Heb je django ooit horen piepen van de pijn? Nee dus, wat aangeeft dat het hem, een duitse herder, geen pijn doet. En die hond is echt een doetje dus die zou het zeker laten merken als het hem zeer doet.

Ook de opmerking dat die pennen diende om de honden te beschermen tegen aanvallen buitenaf. Alleen al dit feitje zorgt ervoor dat mensen denken aan verslindende pennen. Terwijl als je deze ketting zou omdraaien het de hond echt niet zou beschermen tegen aanvallers want daar zijn die pennen veel te kort voor.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:19

Wilawander schreef:
Nogmaals, waarom niet lekker een tuig? zeker in de aanleerfase. Want aanleren deed je niet met straf toch?

We gebruiken in de jonge honden tijd met pakwerk inderdaad een tuig. Als ze volwassen worden/puberen komt er een tijd dat de drift hoog wordt tijdens het pakwerk. Dan kun je met een tuig niet meer voldoende corrigeren. Hoe goed ze ook afgericht zijn. Die tijd komt en is heel normaal.
[/quote]

Je gebruikt de prikband dus gewoon omdat je ermee wilt corrigeren, niet omdat je de nek van je hond zogenaamd wil beschermen.
En ja het is heel normaal dat ze het wachten niet meer kennen als ze met meer prikkels te maken krijgen, heeft iedere hond last van. Compleet nieuwe situatie, moet naar mijn mening dus ook geheel opnieuw opgebouwd worden.

Citaat:
Wat eerder gezegt wordt ben ik het helemaal mee eens. Je kan beter duidelijk zijn naar de hond. Die voelt zich veel prettiger als een hond die dat niet weet.
Heb hier bijvoorbeeld de hond van een kennis zitten. Hond heeft nooit fatsoenlijk leren luisteren. Hangt in zijn slipketting en sleept je door de omgeving. Kotst daarbij en kwijlt als een gek. Helemaal nerveus en onzeker. Daar ga ik dus niet zo mee lopen. Die ik de hond en mezelf niet aan. Heb daar 1 keer de prikband omgedaan. Hond begint te sjouwen. 1 goede correctie en klaar is kees. Kan normaal met de hond wandelen en hij luistert zelfs. Duidelijk zijn is voor een hond wel zo plezierig. En bij mij loopt ie nu met volle zelfvertrouwen.

Uh ja maar mijn hond luistert ook hoor, zonder die prikketting. Niet alleen honden die flink gecorrigeerd worden zijn opgevoed en je kunt ook heel duidelijk zijn zonder prikketting of wat dan ook. Erg sneu om een hond die nooit heeft geleerd netjes mee te lopen zo'n ding om te hangen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:22

verography schreef:
De pennen zijn 3 cm kort en ontzettend bot en als je zelf je vinger erin duwt voel je helemaal niets. Mijn tante zei ook als eerste tegen mij: Heb je django ooit horen piepen van de pijn? Nee dus, wat aangeeft dat het hem, een duitse herder, geen pijn doet. En die hond is echt een doetje dus die zou het zeker laten merken als het hem zeer doet.

En waarom loopt ie dan ineens mee zonder te trekken? Omdat zijn nekje lekker gemasseerd wordt als ie in de riem hangt ofzo?
Je kunt jezelf wel voor de gek gaan houden maar die hond stopt niet met trekken omdat het geen pijn doet en ook niet omdat ie die riem er wel eng uit vindt zien ofzo.

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:29

tis echt een oneindige discussie.......de mensen voor de prikband willen in mijn ogen gewoon snel resultaat, geen geduld dus......waarom geven ze dat niet toe?
Je hoeft niet te corrigeren, denk daar nu eens aan in je trainingsopbouw! Hoe hoog de drift ook is......

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:54

Ik ben helemaal niet voor de prikband., en ik kan me ook voorstellen dat bij een gewone huishond iedereen het afwijst.
Maar een politiehond is niet te vergelijken met een Poedel, een Labrador, een Border Collie, of zelfs met een Duitse Herder uit een showlijn.
Politiehonden zijn al generaties lang gefokt op werkdrift, en in mijn opinie, niet geschikt als huishond, omdat de gemiddelde hondenbezitter zo'n hond stomweg niet kan hanteren.
Ik kan me idd heel goed voorstellen dat je voor een politiehond zoals boven af en toe en prikband nodig kunt hebben om te corrigeren.
En dat is waar de meeste mensen overheen lezen. De hond wordt aan een prikker gecorrigeerd, hij wordt er niet mee uitgelaten, hoeft er niet mee aan de fiets te lopen en heeft hem ook niet om als hij gewoon op de hei loopt.
Hij wordt alleen gebruikt met de training, als bepaalde dingen even heel duidelijk gemaakt moeten worden.
Op dat moment heeft een prikker nut.
Een goede geleider weet dat.
een slechte geleider, of een macho die hem voor het stoer omheeft, schiet zijn doel voorbij, want een hond wordt zo hard in de nek dat hij niet meer op de prikker reageert bij dagelijks gebruik.
Ik zal dus zelf nooit een prikker gebruiken, tenzij ik ooit nog eens switch naar IPO of KNPV werk, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je een prikker in bepaalde gevallen heel nuttig kan zijn. En dat heeft niks met snel resultaat te maken, maar meer met het karakter en de instincten van de betreffende hond.
Ieder die dat niet wil snappen raad ik aan om eens te vragen of je eens een training mag bijwonen, misschien dat je dan een idee hebt waar er hier over gepraat wordt Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:22

Citaat:
Zullen we jouw dan ook maar een mep geven als je niet gelijk doet wat we zeggen?
Zo ziet de hond er rustig uit, maar zou nou wel eens een foto willen zien hoe de hond is als hij daadwerkelijk een mep krijgt met die buis.
Achterlijk gedoe. Misselijk

Citaat:
Jij kent duidelijk de hond en de geleider niet. Ik wel, en ik doe het haar absoluut niet na.
Maar, ff heel flauw, met de strenge en consequente aanpak die Lia voert, heeft ze geen ptoblemen met honden die een kat willen pakken tijdens het eten of dat soort gezeik. Haar honden weten waar ze aan toe zijn, en gedragen zich daarnaar....
En geloof me, een honddie zn plek weet heeft het een stuk makkelijker dan een hond die altijd in onzekerheid verkeert.

Inderdaad heel flauw billy Slapen !
Ik kan het haar ook snel af leren hoor. Elke keer dat ze piept, geef ik haar n dreun, leert ze het zo af hoor. Maar dat is niet mijn menier van opvoeden.
Wij mensen vinden dat wij het rechten hebben om te bepalen over het pijngrens ed van een dier.
Hond luisterd niet? Dan vinden wij mensen dat we het recht hebben, de hond dit maar even hardhandelijk af te leren.
Zullen we dit ook maar met de kinderen gaan doen? Oh, je loopt niet gelijk mee? Krijg je een dreun. Je huilt? Dan laat ik je toch even al hoeken van de kamer zien?
Vinden we toch ook niet kunnen?
Waarom vinden we dan wel dat we dit met dieren wel mogen doen? In kinderen willen we álle tijd steken.
Maar de hond goed naast leren lopen, zonder directe hulpmiddelen? Nee hoor, daar doen we niet aan!

Reactie op een andere bokker (weet even niet wie); Ik val niemand persoonlijk aan hoor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:29

Wie zegt dat je alleen met geweld honden kunt opvoeden?
Dat heb ik niet gezegd.
Ik heb er 6, en die worden normaal opgevoed. Maar mijn positie is duidlijk, als er gepiept of geblaft wordt hoef ik maar te waarschuwen en het spul is stil.
En daar hoef ik ze niet eens de hersens voor in te slaan of hard te corrigeren, dat is gewoon overwicht hebben op je honden.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:36

Maar het ging mij erom, dat die hond zodra hij een stap verkeerd doet, wél gelijk een mep krijgt.
Hier mogen de honden blaffen. Word zeer gewaardeerd door de mede mensen hier, omdat ze precies weten waneer er iets niet klopt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:41

Ja, psies, maar ik ken de hond, en heel eerlijk gezegd zou ik haar niet aankunnen, ook al heb ik best ervaring met honden.
Deze hnd is gruwelijk dominant en moet je echt goed kort houden.
Ben je de baas is het een superhond, zo niet heb je echt een groot probleem.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:47

Maar naar mijn idee is er ook een andere manier om je hond de baas te bijven dan hem te slaan met een 'stok'

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:54

Hoe wilde je dat dan doen met een superdominante hond?
Met de clicker en foei? Daar red je het echt niet mee

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:40

Dan is het naar mijn idee nog steeds niet nodig, om hem na elke stap die hij verkeerd zet en mep te geven.
En misschien kom je met een clicker wel aan een begin. Dat weet je niet zoalng het niet geprobeert wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:42

Persoonlijk vind ik een clicker een nutteloos apparaat Haha!
En sommige dingen weet je gewoon als je met een hond bezig bent, bij deze hond ook dat een clicker niet werkt. Voor jij hebt kunnen clicken is dat dier je al 7 keer de baas Haha!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:00

schreeuwen is dat de manier van respect? Je hond kan ook luisteren als je het gewoon zegt! Mijn hond blaft alleen als er iets is. Blaffen er andere honden en hij doet een keer spontaan mee zeg ik het gewoon tegen hem en voila hij stopt. Schreeuwen naar je hond omdat hij iets doet wat niet mag vind ik net zo erg als slaan, prikbanden en dergelijke! Dit is geen manier van je hond 'goed' opvoeden. Dit is jezelf niet onder controle hebben en je eigen frustratie op je hond freken