[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:15

anneliesdj schreef:
Dus bij de keuze voor een hond kijk jij niet naar het uiterlijk maar puur en alleen naar karakter en opvoeding?

Als ik een ras uitzoek kijk ik inderdaad eerst naar het karakter, dat is het allerbelangrijkste. Past dat karakter niet bij mij of kan ik gewoon slecht mee overweg dan is het vragen om moeilijkheden.
Ik wil ook graag niet alleen beide ouders van een pup zien maar als het even kan ook zoveel mogelijk familieleden.

Tweede wat ik erg belangrijk vindt is gezondheid, dus ik kijk of moederlijn en vaderlijn zo vrij mogelijk is van erfelijke gebreken en of de fokker eerlijk is en dus eerlijk zegt wat voor een problemen hij weleens in die lijn gehad heeft.

Uiterlijk komt bij mij dus echt pas op de laatste plaats. Ik ken zat honden die ik voor wat uiterlijk fantastisch vind maar waarvan ik weet dat die hier gewoon niet op hun plaats zouden zijn.

Opvoeden doe ik natuurlijk zelf. Maar een pup heeft ook een aangeboren karakter. En geloof me: Opvoeden gaat een stuk makkelijker met een vrije, zelfverzekerde pup die openstaat voor alles en iedereen dan met een pup die aangeboren angst heeft. En daarvan zie ik er helaas veel te veel.
Komt nog bij dat het voor sommige rassen best handig is als je over de nodige hondenervaring bezit voordat je er een pup van aanschaft.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:23

Ik begrijp niet dat wij als liefhebbers van het ras blijven discuseren met mensen die in hokjes denken.

Wij weten hoe geweldig ras het is, hoe ontzettend lief en braaf karakter ze hebben, hoe ze met kinderen zijn, hoe ze voor hun baasje door het vuur gaan!

Ik heb het me best lang aangetrokken als er weer eens vieze blikken toegeworpen kreeg, als ik voor de 100e keer uit moest leggen dat mijn hond geen pitbull is..
Op een dag was is het zo zat, ik weet hoe deze honden zijn en ik wil nooit meer anders, wat een ander er van denkt interesseert me niet meer, dan kijken ze maar weg of lopen maar een rondje om, of tillen ze hun hondje maar op als ze denken dat mijn hond gevaarlijk is, ik heb deze hond voor mijzelf, en al helemaal niet voor pietje op de hoek.
En mensen die deze honden niet kennen van ras maar afgaan op krantenartikels en spannende verhaaltjes, zijn mijn interesse niet eens waard.
Ik steek mijn tijd liever in mensen die wel buitenb kaders kunnen denken, of praten vanuit ervaring Knipoog
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 11-05-08 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:23

Erfelijke gebreken ed gaat het nu even niet om, puur karakter en uiterlijk.

Als jij weet ik wil zo'n karakter, je hebt bv 5 punten waar de hond aan moet voldoen. Dan heb je (meestal) nog steeds keuze in minstens 5 hondenrassen, varierend van terrier tot dog en van keeshond tot husky. Dan kies je toch de hond die je mooi vind? Pas als je weet welk ras je qua karakter en qua uiterlijk aanstaat kun je je gaan verdiepen in erfelijke gebreken en stambomen.

Ik heb ook echt niet alleen een Dog omdat ie er zo stoer uitziet, dan zouden we hier nu al dikke ruzie hebben aangezien hij inmiddels 12 maanden is, zo'n 85cm hoog, reu en ook nog in de pubertijd begint te komen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:27

anneliesdj schreef:
Als jij weet ik wil zo'n karakter, je hebt bv 5 punten waar de hond aan moet voldoen. Dan heb je (meestal) nog steeds keuze in minstens 5 hondenrassen, varierend van terrier tot dog en van keeshond tot husky. Dan kies je toch de hond die je mooi vind? Pas als je weet welk ras je qua karakter en qua uiterlijk aanstaat kun je je gaan verdiepen in erfelijke gebreken en stambomen

Ik kan je verzekeren dat de honden die hier lopen en die ik in het verleden heb gehad niet uitgezocht zijn op hun uiterlijk. Haha!

Uiteindelijk ben ik ze wel gaan waarderen en mooi gaan vinden omdat ik ze zelf heb natuurlijk, maar begrijp nog steeds waarom sommige mensen ze spuuglelijk vinden.

@Wesseltje: Ik ben een liefhebber van alle honden ongeacht hun ras en denk niet in hokjes.
Maar heb teveel verkeerde eigenaren gezien bij rassen die juist een goede en ervaren eigenaar nodig zouden hebben en dat vind ik in- en intriest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:31

Wesseltje schreef:
Ik begrijp niet dat wij als liefhebbers van het ras blijven discuseren met mensen die in hokjes denken.

Wij weten hoe geweldig ras het is, hoe ontzettend lief en braaf karakter ze hebben, hoe ze met kinderen zijn, hoe ze voor hun baasje door het vuur gaan!

Ik heb het me best lang aangetrokken als er weer eens vieze blikken toegeworpen kreeg, als ik voor de 100e keer uit moest leggen dat mijn hond geen pitbull is..
Op een dag was is het zo zat, ik weet hoe deze honden zijn en ik wil nooit meer anders, wat een ander er van denkt interesseert me niet meer, dan kijken ze maar weg of lopen maar een rondje om, of tillen ze hun hondje maar op als ze denken dat mijn hond gevaarlijk is, ik heb deze hond voor mijzelf, en al helemaal niet voor pietje op de hoek.
En mensen die deze honden niet kennen van ras maar afgaan op krantenartikels en spannende verhaaltjes, zijn mijn interesse niet eens waard.
Ik steek mijn tijd liever in mensen die wel buitenb kaders kunnen denken, of praten vanuit ervaring Knipoog

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Ik zou me ook absoluut niet schamen of storen aan mensen als ik een pittbullachtige zou hebben. Je hebt een Stafford neem ik aan? Is natuurlijk wel wat anders dan een DD maar ik krijg ook geregeld scheve blikken hoor, gelukkig zijn er ook mensen die niet bevooroordeeld zijn en ik maak ook weleens hartverwarmende situatie's mee met kindjes Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:33

ThePast03 schreef:
anneliesdj schreef:
Als jij weet ik wil zo'n karakter, je hebt bv 5 punten waar de hond aan moet voldoen. Dan heb je (meestal) nog steeds keuze in minstens 5 hondenrassen, varierend van terrier tot dog en van keeshond tot husky. Dan kies je toch de hond die je mooi vind? Pas als je weet welk ras je qua karakter en qua uiterlijk aanstaat kun je je gaan verdiepen in erfelijke gebreken en stambomen

Ik kan je verzekeren dat de honden die hier lopen en die ik in het verleden heb gehad niet uitgezocht zijn op hun uiterlijk. Haha!

Uiteindelijk ben ik ze wel gaan waarderen en mooi gaan vinden omdat ik ze zelf heb natuurlijk, maar begrijp nog steeds waarom sommige mensen ze spuuglelijk vinden.

Als jij na een 'karakterselectie' nog steeds keus hebt uit 5 rassen dan kies jij echt niet de lelijkste, je maakt mij niet wijs dat jij honden hebt die je spuuglelijk vind en puur gekozen hebt op karakter.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:43

@anneliesdj:

Ik heb inderdaad een staff, wat jammer dat jij het ook mee maakt dat je aan word gekeken op het soort hond dat je hebt, DD zijn ook geweldige honden weet ik uit ervaring Knipoog
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die buiten hokjes kunnen denken, voor deze mensen maak ik ook gerust tijd als ze vragen stellen Knipoog , en het is heerlijk als mijn staff even met een kindje mag knuffelen (ik heb zelf geen kids) maar mijn hond is er helemaal weg van Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:50

Dat jullie je staffjes mooi vinden ...prima. Ieder zijn smaak. Maar dat maakt het nog geen RAD honden toch? En daar gaat dit topic over. Die mensen die kicken op papierloze stafjes etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:05

@ Wesseltje; Bij mij zijn veel mensen angstig omdat hij zo groot is, daarom lopen veel mensen in een boogje om me heen. Aan de andere kant maak ik ook mensen mee die hun kindjes op de hond afsturen 'ga maar aaien' zonder het eerst aan mij te vragen of zonder dat ik of de hond het zelfs maar door hebben, geeft ook veel irritatie's en bangheid en schrik bij kind en hond.

@ Slimmerik; als je als potentiele hondeneigenaar weet dat zo'n soort hond een papier hoort te hebben en anders in beslag genomen kan worden dan koop je er ook niet zoeen lijkt me.
Denk dat het meer onwetendheid is van kopers en stomme actie's van fokkers/verkopers.

Overigens zag ik laatst een nest kruising bullmatiff met een ander soort bull, ik stuur die mensen een mailtje met de vraag of zo'n hond niet het risico loopt in beslag genomen te worden ivm de RAD wet, krijg ik als antwoord; 'nee hoor is geen probleem'.
Lijkt me een behoorlijk belachelijke reactie...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:37

Nee hoor,hangt helemaal van het uiterlijk af,is de hond overduidelijk Bully dwz,valt niet onder de omschrijving van en pitbullachtige is er geen probleem.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:38

Wesseltje schreef:

Dank U, OK dan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:42

CherokeeChum schreef:
Nee hoor,hangt helemaal van het uiterlijk af,is de hond overduidelijk Bully dwz,valt niet onder de omschrijving van en pitbullachtige is er geen probleem.

Dit was bullmastiff x am staff oid. Het waren wel 2 honden die iig op het randje zaten, anders zou ik niet gemaild hebben.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:42

faye schreef:
CherokeeChum schreef:
Ik zie toch vrij weinig "uiterlijk beschaafde mensen" met een dergelijke hond, sorry.
Meestal is het toch wel een bepaald type mens Nagelbijten / Gniffelen

Jemig de pemig,,uiterlijk beschaafde mensen'' zijn dit vaak juist niet....

Getuige alleen al de hier door Slimmerik en Faye geventileerde vooroordelen No Cheer
Imo ,weinig beschaafd.
Beschaafde mensen zijn niet bekrompen,pogen geen stemming te maken,en zijn niet bevooroordeeld.

By the way,wat is er mis met stoer? Sinds wanneer is dat synoniem met asociaal?

V oel je je aangesproken of zo? mijn hemel zeg, kijk eens goed om je heen [/quote]

Dat doe ik,alleen niet door een bril met oogkleppen en tunnelvisie Cool Nerd

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:48

anneliesdj schreef:
CherokeeChum schreef:

Dit was bullmastiff x am staff oid. Het waren wel 2 honden die iig op het randje zaten, anders zou ik niet gemaild hebben.

Dat is idd tricky,heb ook wel bullmastiff*A.B gezien,niet mijn favo kruising maar r.a.d technisch niets aan het handje bv.
En zo zijn er tal van kruisingen die er niets mee te maken hebben en er wel ondervallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:59

Ik vind het zowieso niet slim om zulke rassen te kruisen, ookal is de kans maar heel klein. Als je wel een agentje tegenkomt die moeilijk gaat doen kost het je wel een hoop gezeur ed.

Zowieso snap ik het idee van kruisingen niet zo, tenzij je bv mechelse herder x duitse herder kruist maar je komt soms ook dingen tegen als husky x duitse staander oid. Maar goed, dat is best wel offtopic.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:02

Ik vind het wel een beeetje vreemd in dit zogenaamd tolerante landje dat je geen hond zou mogen houden met een robuust,gespierd lijf en een krachtige uitstraling,omdat de buuf er misschien bang voor is, of hem /haar niet mooi vind.
Ook in paarden heb ik een andere keus als de meeste mensen,zo heb ik voornamelijk hengsten.
En ook nog western paarden,robuust,gespierd.
Zelfs daarin heb je mensen die je daarom veroordelen,zal wel niet kunnen rijden gaat daarom maar cowboytje spelen.... mind you !ook nog lang haar Bloos!
Elke dag loop je tegen vooroordelen aan.
Dus laat ik me piepelen om de keuzes die ik maak? of doe ik wat ik wil binnen de kaders van de wet.
Beiden zijn mogelijk. kwestie van keuzes maken.
Beschaving begint bij jezelf, niet in het veroordelen van een ander om dat deze misschien
ander keuzes maakt. Be real.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:06

anneliesdj schreef:
Ik vind het zowieso niet slim om zulke rassen te kruisen, ookal is de kans maar heel klein. Als je wel een agentje tegenkomt die moeilijk gaat doen kost het je wel een hoop gezeur ed.

Zowieso snap ik het idee van kruisingen niet zo, tenzij je bv mechelse herder x duitse herder kruist maar je komt soms ook dingen tegen als husky x duitse staander oid. Maar goed, dat is best wel offtopic.

Off topic valt wel mee,problemen ontstaan vaak en kruisingen ook doordat mensen hun verantwoording niet nemen en het laten gebeuren.
Er zijn denk ik weinig mensen die bewust kruisen,misschien in de werkende honden zoals politie honden om wat toe te voegen.
Meestal verpest je meer in een serieus gefokt ras /type hond als dat je verbeterd.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:08

Cerokee, je doet helemaal wat je zelf wil.

Maar jouw vrijheid stopt waar een ander er last van krijgt. Ik heb niks tegen hengsten zolang hun eigenaren ze maar goed in de hand hebben (heb zelf merries, vandaar)

En ik heb ook niks tegen stoere honden, zolang ze maar goed bijgehouden worden. Als jij die hond aangelijnd houdt en hij gehoorzaamt je, no problem. Maar helaas zijn er veel mensen die zo'n stoere hond willen en die niet genoeg honden-mens zijn om gehoorzaamheid te krijgen in alle situaties. En dan beginnen de problemen...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:13

CherokeeChum schreef:
Ik vind het wel een beeetje vreemd in dit zogenaamd tolerante landje dat je geen hond zou mogen houden met een robuust,gespierd lijf en een krachtige uitstraling,omdat de buuf er misschien bang voor is, of hem /haar niet mooi vind.

Beschaving begint bij jezelf, niet in het veroordelen van een ander om dat deze misschien
ander keuzes maakt. Be real.

Even een stukje van je ge'quote Knipoog

Een tolerant landje.... hmm Dromen
Een landje wat houd van mensen en dieren in hokjes te plaatsen.
Een landje waarin je vreemd word aangekeken als je niet aan de standaart voldoet, ofdat dit nu uiterlijk of je intersesses betreft.
Een landje waarin mensen ontzettend bevooroodeelt zijn, en oh zo graag hun gelijk willen krijgen in dingen die ze vanuit de media mee krijgen, maar waarvan ze absoluut geen verstand van zaken hebben..
Een landje waarin regels worden gemaakt die echt totaal zin en nutteloos zijn..

Nee voor mij is nederland niet zo'n tolerant land.. ja zo doet het zich voor Knipoog

Heel mooi gesproken die laatste zin zegt alles!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:16

Klara16 schreef:
Cerokee, je doet helemaal wat je zelf wil.

Maar jouw vrijheid stopt waar een ander er last van krijgt. Ik heb niks tegen hengsten zolang hun eigenaren ze maar goed in de hand hebben (heb zelf merries, vandaar)

Klopt,ik heb echter geregeld dat merrie mensen zowat tegen me aanrijden omdat ze alleen maar kijken of hun paard wel in de krul loopt.
En zo is het met honden ook,al heb je ze aan gelijnd en goed onder appel,er is altijd wel zo'n...... met een loslopende algemeen geaccepteerd ras die hem wel los heeft lopen,en die niet luistert en zich dominant opsteld tegen mijn hond.

En ik heb ook niks tegen stoere honden, zolang ze maar goed bijgehouden worden. Als jij die hond aangelijnd houdt en hij gehoorzaamt je, no problem. Maar helaas zijn er veel mensen die zo'n stoere hond willen en die niet genoeg honden-mens zijn om gehoorzaamheid te krijgen in alle situaties. En dan beginnen de problemen...

Eens,dat bedoel ik met verbeter de wereld en begin bij je zelf,het levert je stuk meer vrijheid op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:51

nou ik kwam laatst een qua uiterlijk niet stoere hond tegen tijdens een buitenrit(weet niet wat voor ras het precies was,zat iets van een rotweiler in denk ik)en die reageerde ontzettend agressief naar mijn pony toe.
die zag er misschien niet 'stoer' uit maar die had ik niet graag in een donker steegje tegengekomen.

maargoed,dat is wel een beetje offtopic(en over het aangesproken voelen,dat doe je wel als iets waarvan je houdt steeds zo bekritiseerd word)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 07:59

Ik heb zelf bijna 20 jaar een kruising staff gehad. Geweldige hond. Helaas hebben de meeste deze honden niet omdat ze ze mooi vinden, dat is helaas nu eenmaal zo. De houding van de eigenaren is vaak heel vervelend. Men pretendeert ook altijd enorme hondenkenner te zijn en overal zie je dan van die "schattige"foto's van kleine kinderen bij deze honden in de mand. Hoe dom kun je zijn!
Daarbij heb je rekening te houden met je medemens. In onze overbevolkte maatschappij zul je je hond grotendeels aangelijnd moeten houden of je dat nou leuk vind of niet. Zeker dergelijke honden, over illegale kruisingen zullen we hat maar niet hebben

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:03

ik ga maar niet in op je bericht.

hoe kortzichtig.
kijk de foto in mijn onderschrift eens,onverantwoordelijk en zeer gevaarlijk he(not)

ben het wel eens met het tokkie eigenaren verhaal,maar dat had ik al eerder gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:12

De plek van de hond is de plek van de hond. Kleine kinderen horen daar respect voor te hebben en daar weg te blijven. Basisregel!