[HK] Liefhebbers van grote honden (+70cm)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wienna

Re: [HK] Liefhebbers van grote honden (+70cm)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:00

Ik ken dat ook hoor, heb een keer gehad dat ik in het bos liep met de Dog en aan het eind van het pad werd er tegen me gekrijsd dat ik mijn hond aangelijnd moest houden voordat hij haar hondje pijn zou doen Verward Inmiddels had ze dat kleine keffertje ook al op de arm genomen... Tja en waar mijn honden los mogen lopen in het bos ga ik ze ook echt niet aanlijnen als er niets aan de hand is

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:01

Nee joh...dat is toch schattig...... Nors opkijken Rolleyes

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:02

Wienna schreef:
Ik blijf je honden echt heel erg gaaf vinden Cloris Ja

Dankje Pling ik zal mijn profiel eens even up-daten met nieuwe fotos van de ouwetjes Knipoog
Citaat:
Leuke paarden trouwens!!! Wat is die merrie opgeknapt zeg, enorm Bloos!

Mega he...

Ik lees wel heel veel herkenbare dingen hier, loslopende honden die naar je toekomen, mensen die gillen dat je je monsters aan moet lijnen enz enz.
En het onrechtvaardige gevoel wat erbij hoort, echter is het probleem dat wij, mensen met grotere honden, ten alle tijden het onderspit delven, ook wettelijk gezien vaak. Want mocht het onverhoopt fout gaan tussen jouw grote hond en het kleine pesthondje wat op hem/haar afkwam dan ben je gewoon fout wettelijk gezien. Losloop gebieden zijn voorbehouden aan sociale honden of beter gezegd honden die een andere hond niets aandoen.. het recht van verdedigen is niet belangrijk want dan had je als eigenaar maar in moeten grijpen, zo werd mijn reu een aantal jaren geleden belaagd door een groep van 6 Malthezers en dan sta je daar, moeite doen om je hond bij je te houden terwijl die eigenaar lekker onbezorgd verder wandelt, je weet dat je hem niet los kan laten want als hij erop gaat staan of zo'n kruimel bijt kan het wel eens fout gaan en dan heb ik problemen... Dat wil ik ten alle tijden voorkomen moet ik je zeggen.
Het is iets waar je je op een gegeven moment beter bij kan neerleggen, of beter gezegd; naast je kan neerleggen want het zal nooit veranderen, en dan hebben een aantal mensen hier nog "gewone" rassen, kan je nagaan wat je naar je hoofd krijgt als je met een hond komt waarvan mensen gelijk gillen dat het een vechthond is Frusty terwijl mensen hun kennis alleen vanuit de monsterkoppen van de Telegraaf halen. Ach ik haal mijn schouders op en geniet nog maar eens met volle teugen van die monsters, mensen weten niet wat ze missen met hun bekrompen gedachten en die wetenschap doet mij dan weer glimlachen Haha!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:16

het is een blijft een moeilijk verhaal als je zo een grote jongen hebt die als "gevaarlijk" bestempeld word

enerzijds wil je niet nog een slechtere naam krijgen en hou je m bij je,loop je om enz enz..
Ik ondervind dit ook en deed dit ook maar ik ben er klaar mee! Boos!
inmiddels weet de halve flat hier wel dat ie niks doet en dat ik ze altijd braaf aangelijnd heb

en hun laten hun kleine ettertjes gewoon los...
nee deze dame gaat haar hond daarvoor niet meer korthouden
ik loop mijn rondes gewoon door..en als hij zich omdraait en zo een keffer dan op zijn plek zet? tja meer dan terecht! en eigenaar kan nog een kaatser van mij ook verwachten!

In het losloppgebied heb ik al helemaal maling aan alles Bloos
Ik weet dat ze niks doen en nooit zomaar zullen vechten en het is tenslotte een losloopgebied en heb je met een niet -sociale hond daar niks te zoeken...[***] werd vorige keer ook in zijn snufferd gebeten door een beagle en hij bijt niet eens terug maar komt grommend bij me staan Koe

hij houd de beagle daarmee wel op afstand ,maar gaat niet in gevecht! en dan nog zeggen dat mijn hond gevaarlijk is.. ROFL
ik heb nog nooit zo een grote sul in mijn leven meegemaakt Haha!

ow enne Tong uitsteken
[***] is 1 jaar geworden eergisteren Knipoog
[BB-ITP] [***] 1 jaar oud! het jaaroverzicht....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:48

Whaha, zo'n sukkel heb ik ook... als ie een knauw krijgt komt ie strak tegen me been staan met een blik van: "kijk nou mamma wat ie doet tegen me" ROFL

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:32

Ik wil niet onwijs vervelend overkomen maar een BM van 1 jaar is nog een kleuter.. de Molossers zijn pas volwassen met 3 en zullen dan ook volwassen gedrag laten zien, wat niet betekent dat ze niet met andere honden overweg kunnen maar wat wel betekent dat ze niet alles meer laten gebeuren, dus als hij dan door een Beagle in zijn neus gebeten wordt zal hij niet blijven staan kijken. Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk maar ik ken heel wat BM reuen die stuk voor stuk op een bepaalde leeftijd op hun strepen gingen staan Knipoog en niet over zich heen lieten lopen, wat ook weer niet betekent dat ze niet meer los kunnen maar wat wel betekent dat je voorzichtig moet zijn zeker als het om hondjes van een wat kleiner ras gaat, een platte JR is ook zo'n zooi
Mijn reu was 2 toen hij ineens besloot dat het over was, teven prima maar reuen nee.

Er is nog nooit iets gebeurd waarvoor ik mij hoef te verantwoorden gelukkig, maar ik ben ook nooit blind voor het hondengedrag geweest, honden hoeven m.i. nou eenmaal niet met alle andere honden om te gaan en ik kies voor een ras wat niet altijd goed met andere honden gaat daar zal ik dan zelf ook mee om moeten gaan..

Dan nog trek ik mijn eigen plan en laat het commentaar van al die mensen die eigenlijk niet van honden houden maar een JR in huis hebben omdat het zo leuk bij het interieur staat gewoon langs me heen gaan Clown

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:59

cloris schreef:
Ik wil niet onwijs vervelend overkomen maar een BM van 1 jaar is nog een kleuter.. de Molossers zijn pas volwassen met 3 en zullen dan ook volwassen gedrag laten zien, wat niet betekent dat ze niet met andere honden overweg kunnen maar wat wel betekent dat ze niet alles meer laten gebeuren, dus als hij dan door een Beagle in zijn neus gebeten wordt zal hij niet blijven staan kijken. Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk maar ik ken heel wat BM reuen die stuk voor stuk op een bepaalde leeftijd op hun strepen gingen staan Knipoog en niet over zich heen lieten lopen, wat ook weer niet betekent dat ze niet meer los kunnen maar wat wel betekent dat je voorzichtig moet zijn zeker als het om hondjes van een wat kleiner ras gaat, een platte JR is ook zo'n zooi
Mijn reu was 2 toen hij ineens besloot dat het over was, teven prima maar reuen nee.

Als echte liefhebber en fan van het ras ,snap je dat ik dit dus weet Knipoog
maar als echte liefhebber en kenner kan ik je ook vertellen dat de meeste reuen ook op volwassen leeftijd zeer sociaal zijn...
wij lopen met de club regelmatig een aantal wandelinngen per jaar
er lopen zeker een stuk of 20 reuen bij (los) en er zijn nooit geen vechtpartijen...hooguit een kleine terechtwijzing en that's it
[***] begon al op zijn strepen te staan toen hij 8 maanden was...toen besefte hij meer zijn "mannelijkheid en grootte"
dan nog blijven BM's sociale honden...
heel wat anders dan bijvoorbeeld een boerboel,die ook mollosser is...
en in mijn ogen te vaak door elkaar heen gehaald worden

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:15

Onze reus is dinsdag gecastreerd. We konden hem amper meenemen naar de leonbergerteef van m'n oom en tante, omdat hij er iedere keer na 10 minuten op sprong (niet dat zij dat erg vond) en gezien we geen puppy's en al helemaal geen kruizingen wouden... Moest het zaakje eraf.
Nu ligt hij heel zielig te kijken, wil iedere keer naar buiten, want daar is het koeler en was dinsdag ontzettend suf..

Wat het probleem met die kleine keffertjes ook is, is dat mensen ze altijd optillen. Daardoor voelen die beestjes zich groter en durven meer. En lokken dus meer uit. Niet optillen en gewoon laten uitzoeken is mijn idee, beestje leert heel snel zijn plaats.

Onze vorige hond, zelfde ras, werd eens in het park belaagd door twee dobbermannen. Nu waren die een stukje kleiner, maar wel met z'n tweeën. Ons ras heeft een dubbele kraag en hele lange dikke vacht, dus ondanks dat ze hem behoorlijk in die kraag hingen, had hij er niet echt last van. De eigenaar van die honden deed niets, dus mijn vader zag het aankomen, die heeft onze hond het zelf uit laten zoeken. Een paar stevige knauwen richting de dunne vachtjes van die beesten zorgde er wel voor dat ze omkeerden. Eigenaar woest, maartja, hij hield zijn honden niet bij zich..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:36

naadje24 schreef:
Als echte liefhebber en fan van het ras ,snap je dat ik dit dus weet Knipoog
maar als echte liefhebber en kenner kan ik je ook vertellen dat de meeste reuen ook op volwassen leeftijd zeer sociaal zijn...
wij lopen met de club regelmatig een aantal wandelinngen per jaar
er lopen zeker een stuk of 20 reuen bij (los) en er zijn nooit geen vechtpartijen...hooguit een kleine terechtwijzing en that's it
dammon begon al op zijn strepen te staan toen hij 8 maanden was...toen besefte hij meer zijn "mannelijkheid en grootte"
dan nog blijven BM's sociale honden...
en in mijn ogen te vaak door elkaar heen gehaald worden

Het gaat mij erom dat er heel veel mensen roepen dat hun Molosser een sukkel is als het om andere honden gaat en dat een kleinere hond, die je maar wat vaakt keffend tegemoet komen, geen partij zijn voor een flinke hond. Wat ik altijd jammer vind is dat veel mensen altijd gaan roepen met hoeveel andere honden hun hond kan en dat er noooooooit iets gebeurd.. ik heb dat iets te veel gehoord en ik loop al heel wat jaren mee in de Molossers en ik heb het ook iets te vaak toch fout zien gaan, en waarom? veel mensen zijn blind voor hun eigen hond (ras)
Net zo goed als dat er hele volksstammen zijn die roepen dat de Golden-Retriever een kinderhond is en dat die Noooooooit wat zal doen. Dat is struisvogelpolitiek.
Honden zijn honden en reageren honds, een hond van 60 kg die een hond van 6 kg corrigeert is niet iets wat je graag wilt meemaken, geloof mij ik heb het vaak genoeg gezien en meegemaakt.

Uiteindelijk moeten we met heel veel mensen en honden van verschillende karakters en maten op een klein stukje leven.
Ik heb altijd grote (Molossers) gehad en zal dat altijd blijven houden maar ik ben wel heel objectief en realistisch en weet wat de krachten van een Molosser kunnen zijn, ik wil gewoon de confrontatie liever ontlopen want hoe sociaal je hond ook is het gewichtsverschil is te groot en als kleine hondjes gaan gillen dan heb je een probleem daardoor vallen de meeste doden ook in dit soort confrontaties, het is hondengedrag ja dat zeker maar dit is iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen Knipoog want een hond hoeft zeker niet a-sociaal te zijn om een andere hond te doden..

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:48

RianneH schreef:
Onze reus is dinsdag gecastreerd. We konden hem amper meenemen naar de leonbergerteef van m'n oom en tante, omdat hij er iedere keer na 10 minuten op sprong (niet dat zij dat erg vond) en gezien we geen puppy's en al helemaal geen kruizingen wouden... Moest het zaakje eraf.
Nu ligt hij heel zielig te kijken, wil iedere keer naar buiten, want daar is het koeler en was dinsdag ontzettend suf..

Wat het probleem met die kleine keffertjes ook is, is dat mensen ze altijd optillen. Daardoor voelen die beestjes zich groter en durven meer. En lokken dus meer uit. Niet optillen en gewoon laten uitzoeken is mijn idee, beestje leert heel snel zijn plaats.

Onze vorige hond, zelfde ras, werd eens in het park belaagd door twee dobbermannen. Nu waren die een stukje kleiner, maar wel met z'n tweeën. Ons ras heeft een dubbele kraag en hele lange dikke vacht, dus ondanks dat ze hem behoorlijk in die kraag hingen, had hij er niet echt last van. De eigenaar van die honden deed niets, dus mijn vader zag het aankomen, die heeft onze hond het zelf uit laten zoeken. Een paar stevige knauwen richting de dunne vachtjes van die beesten zorgde er wel voor dat ze omkeerden. Eigenaar woest, maartja, hij hield zijn honden niet bij zich..

Dat heeft een kennis van mij met 2 Rottweilers gehad.. met gelijkwaardige honden gooi ik ook eerder de riemen los hoor, aangelijnd veroorzaakt toch meer agressie en zeker als er 2 loslopende honden bij 1 aangelijnde staan. Dat gedrag vind ik zo a-sociaal van die mensen, gewoon netjes je honden bij je houden tenzij beide eigenaren het okej vinden dat ze van de lijn gaan.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:10

cloris schreef:
Dat gedrag vind ik zo a-sociaal van die mensen, gewoon netjes je honden bij je houden tenzij beide eigenaren het okej vinden dat ze van de lijn gaan.

Juist! en dat is nou precies mijn punt!!!
En dan helemaal ongeacht welke hondenrassen....

wat ik me dus in eerste instantie alleen afvroeg in hoeverre jullie dan ook ervaren, dat wij met de grote honden opmerkingen krijgen omdat ik andere hond bezitters overkomt alsof wij onze honden niet kunnen handelen.
Heeft nou eenmaal ander effect als mijn dog met zijn 80 kilo opspringt dan een kleine vuilnisbak van pak em beet 15 kg...

(blijf er trouwens bij dat mijn hond op dit moment echt nog een sukkel is wat andere honden betreft Tong uitsteken)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:20

naadje24 schreef:
cloris schreef:
Ik wil niet onwijs vervelend overkomen maar een BM van 1 jaar is nog een kleuter.. de Molossers zijn pas volwassen met 3 en zullen dan ook volwassen gedrag laten zien, wat niet betekent dat ze niet met andere honden overweg kunnen maar wat wel betekent dat ze niet alles meer laten gebeuren, dus als hij dan door een Beagle in zijn neus gebeten wordt zal hij niet blijven staan kijken.

Onze boerboel teef kan ook zeker niet met alle andere honden. Reuen, teven, groot, klein, wel/niet dominant, 't maakt niet uit, maar ik zou haar zeker niet zo maar los laten met andere honden. Honden die ze al kent vanuit haar puppietijd zijn geen probleem, daarmee speelt ze heerlijk, maar onbekende honden Duivel Ik ken de beperking van mijn hond, maar 't zou fijn zijn als andere mensen er ook rekening mee houden. Natuurlijk ga ik ook gewoon naar 't bos met haar, daar loopt ze heerlijk los, maar als ik andere honden zie gaat ze aan de lijn. Het probleem is vaak dat andere mensen dan roepen.....die van mij doet niets hoor. Dus als zo'n hondje op je af komt en mijn boerboel denkt gotcha....ben ik degene die 't gedaan heb. Of van die mensen die dan zeggen.....oh...dat regelen ze onderling wel Boos! Ik vertik 't om uit 't bos te blijven, ik heb mijn hond prima onder controle, maar als zo'n hond neus aan neus staat met de mijne, dan heb ik toch een probleem. Daarentegen ken ik ook een aantal boerboels die prima met andere vreemde honden overweg kunnen. Wij wonen op een boerderij en hebben ruimte zat, voor mij geen noodzaak dat ze met alle vreemde honden op goede voet staat. Met de paarden en de katten gaat 't super samen.
Vind het wel jammer dat andere mensen niet respecteren als ik vraag of ze hun hond aan kunnen lijnen of uit de buurt van de mijne kunnen houden (en dan bedoel ik de neus/neus situatie).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:28

oh ja....en naar een losloopgebied voor honden ga ik dus niet, dus ik heb 't alleen over gebieden waar je je hond aan moet lijnen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:48

cloris schreef:
Het gaat mij erom dat er heel veel mensen roepen dat hun Molosser een sukkel is als het om andere honden gaat en dat een kleinere hond, die je maar wat vaakt keffend tegemoet komen, geen partij zijn voor een flinke hond. Wat ik altijd jammer vind is dat veel mensen altijd gaan roepen met hoeveel andere honden hun hond kan en dat er noooooooit iets gebeurd.. ik heb dat iets te veel gehoord en ik loop al heel wat jaren mee in de Molossers en ik heb het ook iets te vaak toch fout zien gaan, en waarom? veel mensen zijn blind voor hun eigen hond (ras)
Net zo goed als dat er hele volksstammen zijn die roepen dat de Golden-Retriever een kinderhond is en dat die Noooooooit wat zal doen. Dat is struisvogelpolitiek.
Honden zijn honden en reageren honds, een hond van 60 kg die een hond van 6 kg corrigeert is niet iets wat je graag wilt meemaken, geloof mij ik heb het vaak genoeg gezien en meegemaakt.

Uiteindelijk moeten we met heel veel mensen en honden van verschillende karakters en maten op een klein stukje leven.
Ik heb altijd grote (Molossers) gehad en zal dat altijd blijven houden maar ik ben wel heel objectief en realistisch en weet wat de krachten van een Molosser kunnen zijn, ik wil gewoon de confrontatie liever ontlopen want hoe sociaal je hond ook is het gewichtsverschil is te groot en als kleine hondjes gaan gillen dan heb je een probleem daardoor vallen de meeste doden ook in dit soort confrontaties, het is hondengedrag ja dat zeker maar dit is iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen Knipoog want een hond hoeft zeker niet a-sociaal te zijn om een andere hond te doden..

Ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor.....natuurlijk is een kleine hond geen partij voor zo een grote en kan zo een "sukkel" ook ineens omturnen tot een moordwapen
maar er word te vaak en te veel met het vingertje gewezen naar dit soort grote honden...

ook ik heb hiervoor een BM teef gehad en ken inmiddels heel veel BM's persoonlijk van de club al dan niet de wandelingen enz enz..

Toch zit er echt een wezenlijk verschil tussen een wandeling met de JR club en de BM club...
die terriers...grrrr....dat zijn pas etters! en ik kan het beamen, ik heb zelf ook zo een felle bitch Clown

een hond los laten met een club of losloopgebied of wat ook heeft altijd risico's
ik kan nooit 100% garanderen dat hij niks doet...maar kan hem deels wel "vertrouwen"...kan hem lezen..en weet zijn reacties inmiddels wel...
en ik ga mijn hond gewoonweg niet vast houden voor anderen indien ik in een losloopgebied loop en die ander zijn "takke" terrier rond die van mij staat te dansen.....

Mijn BM corrigeert mijn eigen JR ook..en terecht want ze gaat vaak veels te ver...
dat is dus een 50 kg hond die een 5 kg hond op z'n plek zet...

bloedbad? nee
angst? nee
risico? Ja ja altijd maar dat maakt in geen 1 combinatie wat uit...

ik ga mijn hond er iig niet voor "opsluiten" ...hij krijgt net zoveel vrijheid als een niet-mollosser

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:04

Hallo

Ik heb een husky Zorro en een alaska malamute Dino.
De malamute is 80 cm schoft en ongeveer 60 kilo
Het lukt me niet om een foto er op te krijgen.
De husky is mijn foto hiernaast.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:15

hallo, wat gaat dit topic snel, ga bij lezen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:38

punjab schreef:
Ik heb een husky Zorro en een alaska malamute Dino.

Gave beesten, die malamutes. Mijn ouders hadden een kruising duitse herder/alaska malamute, 50 kg zwaar genaamd Wodan. Was een hond met een heel verleden (Isa is ook weer een hond met een "verhaal"). Wodan is er helaas niet meer.

Dit was 'm:
Afbeelding

Afbeelding

Isa:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:27

Ellebel: das ook een leuke kruising.
Dino word ook vaak aangezien voor wolf Pling .
Hij heeft een grote mond maar echt een klein hartje.
Ze lopen ook altijd met een boog om me heen. Bloos

Farinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 00:10

Hier nog een liefhebber van grote(re) rassen.

Heb zelf een flinke Bordeaux Dog gehad,

AfbeeldingAfbeelding

Op dit moment 2 iets kleinere honden: een Amerikaanse Bulldog en een Ca de Bou die wel erg groot in karakter zijn Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 05:58

ow die laatste is wel een droppie zeg!
ken dat ras helemaal niet maar spreekt me gelijk al aan

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:05

ca de bou's zijn erg leuk! Dit ras is inderdaad niet zo heel bekend in nederland.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:54

Sorry kom even dit topic binnen vallen, noodvraagje: weet iemand toevallig een goed adres waar een Landseer reu herplaatst kan worden? Hij is twee jaar oud, superlief wel wat ontstuimig. De eigenaresse heeft hem altijd samen met haar oudere reu gehad en die twee kunnen elkaar opeens niet meer zien zonder te vechten. De jongste zit nu tijdelijk in een pension/asiel en ze zoeken hier dus met spoed een fijne plek voor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:56

ik wil nog even inhaken op dat verhaal tussen grote en kleine honden
wij hebben dus altijd beide gehad
jaren terug hadden we een heel klein kruissingetje, formaat cavia en volwassen de grote van een poes, ze woog zo'n 4 kilo
het beestje was steeds de klos omdat grote honden haar aanzagen als "iets " behalve een hond
ze heeft nooit aan de lijn gelopen en schoot altijd piepend naar huis als ze belaagd werd
zo werd ze op een dag gespot door een loslopende dobermanpincher
voordat ze er erg in had werd ze overhoop gelopen en van schrik gaf ze een kefje waarop de hond verbaasd tussen zijn poten keek
dat kefje allarmeerde mijn westie, terrier met grootheidswaanzin,die vloog al grommend af op de doberman die verschrikt een paar meter wegschoot
toen voelden het duo zich sterk en met zijn 2en zijn ze de doberman achterna gegaan
stel je het voor, grote dobermanpincher achtervolgd door een minihondje en een westie ROFL
altijd stond die hond paraat in het park, dominant rond te kijken todat onze kleintjes aankwamen dan ging hij naar huis

Farinca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:36

naadje24 schreef:
ow die laatste is wel een droppie zeg!
ken dat ras helemaal niet maar spreekt me gelijk al aan

Ja, kwa uiterlijk is het wel een droppie maar kwa karakter niet hoor haha. Heb er mijn handen vol aan Scheve mond Haha!

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:58

Hoi,
Wij hebben een Leonberger, geboren op 28oktober06.

Afbeelding

Afbeelding