Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:22

Ze zegt dat je vrijwel niks kan zeggen over karakter en dat het altijd maar afwachten is wat je in je handen krijgt Knipoog

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:29

BrittKitt schreef:
Ze zegt dat je vrijwel niks kan zeggen over karakter en dat het altijd maar afwachten is wat je in je handen krijgt Knipoog

Dat kan ik niet ontkennen, ik heb een 'goed gefokte' rat gehad en die was niet fris (trof het wel weer, de rest was wel oke, hihi) , maar dat was eenmalig, de ratten uit de dw die ik heb gehad waren ook geweldige dieren

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:31

jaa ik vind dat je nooit kan weten wat je hebt het is altijd afwachten. dat geld voor een rat, maar ook voor honden katten paarden knaagdieren alles. Het karakter is van ieder beesje verschillend dus altijd afwachtend tot je het beesje beter kent

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:42

En dan komt de opvoeding er nog bij kijken, net als bij honden, ik heb een keer een rat terug genomen omdat de eigenaar er problemen mee kreeg (agressie). Ik heb die rat toen dezelfde training gegeven als die ik honden geef (niet met commando's ofzo, maar wie er de baas is en welk gedrag gewenst is) en binnen 3 weken ging het weer goed, heb toen de eigenaar "opgevoed" daarin en nu gaat alles weer super.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:44

jaa.. daarom bedoel ik ook je kan een jong dier zelf maken hoe je wilt ongeacht waar je het vandaan haalt

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:52

Prissey schreef:
jaa.. daarom bedoel ik ook je kan een jong dier zelf maken hoe je wilt ongeacht waar je het vandaan haalt

Dit dier was bijna een 1,5 jaar oud Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:10

Maar een ratje bij n rattery wordt vrij snel in handen genomen en kan dus wennen aan mensen. Ratjes in n dw hebben hierin vaak een achterstand. Meestal zijn ze bang en zeker voor iemand die nog niet bekend is met ratten is dat lastig. Ratjes bij een opvang zijn ook vaak tam gemaakt, tenzij dit met n ratje echt niet meer gaat en die worden dan niet geplaatst of bij iemand die ervaring heeft met ratten, een niet tam ratje gaat nooit naar iemand zonder ervaring. Zowel bij een rattery als bij een opvang krijg je meer info over t ratje dan wanneer je t bij n dw haalt. Daar weten ze 9 vd 10 x niet eens wie de ouders zijn.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:33

ShirleyA schreef:
Maar een ratje bij n rattery wordt vrij snel in handen genomen en kan dus wennen aan mensen. Ratjes in n dw hebben hierin vaak een achterstand. Meestal zijn ze bang en zeker voor iemand die nog niet bekend is met ratten is dat lastig. Ratjes bij een opvang zijn ook vaak tam gemaakt, tenzij dit met n ratje echt niet meer gaat en die worden dan niet geplaatst of bij iemand die ervaring heeft met ratten, een niet tam ratje gaat nooit naar iemand zonder ervaring. Zowel bij een rattery als bij een opvang krijg je meer info over t ratje dan wanneer je t bij n dw haalt. Daar weten ze 9 vd 10 x niet eens wie de ouders zijn.

de ratjes bij me ouders in de winkel zijn ook tam en komen dus ook dagelijks in handen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:45

Ja, de ene dierenwinkel is de andere niet. Ik heb ook hele lieve ratjes uit de dierenwinkel gekregen, maar we hebben ook een rat met vangtrauma (ruwe winkeleigenaar) gehad. Ik vind het wel een goed idee, om onervaren mensen bij een goede fokker ratjes te laten aanschaffen.

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:18

ik heb de discussie over het doodmaken van dieren (in dit geval ratten) gevolgd, en ik vind dat een klap op de kop (wel een goeie natuurlijk) humaner is dat een spuitje bij de dierenarts...
wat heb jij liever, een pook in je buik (want zo groot is een spuit voor zo'n klein beestje) of een schommel tegen je hoofd (dat alles in één klap weg is).
voor mij was die keuze snel gemaakt. wat jij shirley?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:22

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn DW ratten de grootste schatten zijn van de hele wereld.
Nee, ik weet niet wie de paps en mams zijn, of dat er ziektes in de lijn zitten.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je ze beter niet in de DW kan halen... En dat terwijl ik zelf op het punt sta er een te openen. Ik heb er alles aan gedaan om GEEN levende dieren te hoeven verkopen, maar volgens de overkoepelende organisatie is het wel datgene dat klanten trekt...
Nu ja, dan schaf ik er gewoon een stuk minder dan wenselijk aan, ik vind het zo naar, beesten in hokjes...
Of ik ga ze dagelijks knuffelen...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:51

Je kan best op een verantwoordelijke manier dieren houden en verkopen in een dierenwinkel.
Je kan zelf fokken en verkopen met een contract waardoor je dus weer contact op kan nemen met de nieuwe eigenaren.
Of je kijkt of je kan overleggen met een opvang waarbij je ze ook verkoopt na het tekenen van een contract.
En dieren hoeven niet in glazen hokjes je kan ze ook in normale kooien doen.
Grote kans dat als mensen zien dat ze in een bepaalde kooi zitten die er ook nog bij kopen.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:07

Of je kan ook van die mooie rennen maken (voor cavias en konijnen dan in dit geval) gewoon om te laten zien hoe het moet en de goede informatie geven. En zoals al eerder vermeld is, geen dieren van de fokker maar dieren uit asiels herplaatsen!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:58

Pasoagirl schreef:
ik heb de discussie over het doodmaken van dieren (in dit geval ratten) gevolgd, en ik vind dat een klap op de kop (wel een goeie natuurlijk) humaner is dat een spuitje bij de dierenarts...
wat heb jij liever, een pook in je buik (want zo groot is een spuit voor zo'n klein beestje) of een schommel tegen je hoofd (dat alles in één klap weg is).

Te allen tijde de da!!!!! Hij kan nl ook eerst n verdoving geven en dan pas de dodelijke prik. Daarbij kan n da controleren of t goed gaat. Wat als je na een paar klappen op dat koppie nog steeds met n levend ratje zit? Ik heb nl wel ns n schommel tegen mijn kop gehad en geloof me: leef nog steeds en heb wel n paar dagen goed koppijn gehad. Ik vind geweoon dat je altijd naar n da moet gaan!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:02

ShirleyA schreef:
Pasoagirl schreef:

Te allen tijde de da!!!!! Hij kan nl ook eerst n verdoving geven en dan pas de dodelijke prik. Daarbij kan n da controleren of t goed gaat. Wat als je na een paar klappen op dat koppie nog steeds met n levend ratje zit? Ik heb nl wel ns n schommel tegen mijn kop gehad en geloof me: leef nog steeds en heb wel n paar dagen goed koppijn gehad. Ik vind geweoon dat je altijd naar n da moet gaan!

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ratje na de eerste klap nog leeft, dus een paar klappen op dat koppie, nog steeds een levend ratje? Waarmee sla je dan, een kussen ofzo? Slapen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:35

roest schreef:
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een ratje na de eerste klap nog leeft, dus een paar klappen op dat koppie, nog steeds een levend ratje? Waarmee sla je dan, een kussen ofzo? Slapen

Ik sla helemaal NIET. Zoals ik al eerder had vermeld ga ik te allen tijde naar de da!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:44

Ja? Ook als jij ziet dat je ratje op zondagavond ligt te creperen van de pijn en er is geen dierenarts te vinden en je weet dat de reden waarom hij pijn heeft dodelijk is maar niet binnen nu en een paar uur?
Wedden dat ik mn beestje dan zelf dood, ik durf het niet maar wel uit respect en uit liefde tegenover mn dier!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:00

BrittKitt schreef:
Ja? Ook als jij ziet dat je ratje op zondagavond ligt te creperen van de pijn en er is geen dierenarts te vinden en je weet dat de reden waarom hij pijn heeft dodelijk is maar niet binnen nu en een paar uur?
Wedden dat ik mn beestje dan zelf dood, ik durf het niet maar wel uit respect en uit liefde tegenover mn dier!

Ik ga ook gerust midden in de nacht naar n da en als er in de buurt geen is zoek ik er een die er wel is. Maar er is bij mij alle dagen dienst dus....
Maar hoe weet jij dat t dodelijk is dan? Ik heb niet de studie v n da en mag dus ook geen diagnose stellen.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:45

Moderatoropmerking:
Jongens, dit is nu al het derde topic waar het over gegaan is over het zelf doden van dieren!
Wat heeft dit te maken met de openingspost?!
Vanaf nu wil ik héél graag weer zien dat het on-topic gaat, zo niet gaat het topic op slot.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:39

Ik ben opzoek naar een Rattery in omg. Zeist, want ik wil ook 2 ratjes. Lachen
Ik heb in een dw gewerkt, waar ze de ratten ook 'doodsloegen' als ze echt ziek waren, nou geloof me, na één klap was die rat wel dood, en die heeft écht niet geleden hoor. Lachen het ziet er dan wel heel eng uit, en zelf zou ik het ook niet doen, maar ik geef de mensen gelijk die het kunnen doen!
Oké nu niet meer over het doden van dieren.
Ik heb ook ratjes uit de dw gehad, die super lief en tam waren en nooit ziek zijn geworden. Ik heb ook een paar x nestjes gehad, en die toen naar de dierenwinkel gebracht, waren ze super blij mee want die waren natuurlijk een stuk tammer! dw's doen echt wel hun best (sommige dan) om tamme dieren te verkopen, maar ze hebben daar eenmaal niet alle tijd voor, terwijl ze wel moeten verkopen. Daarom hebben ze mij toen ook gevraagd om daar te werken, zodat ik de knaagdieren kon verzorgen en aandacht geven etc.
Dus ik vind niet dat je elke dw kan afkraken. Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:16

Er werd ook nooit beweerd dat het bij elke dierenwinkel zo is, maar wel bij een groot deel helaas.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:29

Als mensen hun eigen dw goed vinden dan zijn in een keer álle dierenwinkels goed Nagelbijten / Gniffelen Behoorlijk apart want ben het daar nu niet direct mee eens..

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:58

absque_dubio schreef:

Ik heb contact met een rattery in Utrecht. Ze is één van de weinige die fokt hier in de buurt. Mijn ratjes zijn nu twee weken oud, dus het duurt nog even voor ik ze op kan halen, maar ik heb wel een goed gevoel bij de gang van zaken. Pb me maar even als je meer informatie wilt.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:04

Soda schreef:
absque_dubio schreef:

Ik heb contact met een rattery in Utrecht. Ze is één van de weinige die fokt hier in de buurt. Mijn ratjes zijn nu twee weken oud, dus het duurt nog even voor ik ze op kan halen, maar ik heb wel een goed gevoel bij de gang van zaken. Pb me maar even als je meer informatie wilt.

Hoe heet die rattery?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:22

ShirleyA schreef:
Hoe heet die rattery?

Hoezo ben je daar nieuwsgierig naar? Knipoog Ik weet niet of dit topic een goede plek is om uitgebreid over specifieke rattery's te praten.
Er zijn trouwens (meer in het algemeen) een heel aantal rattenfora en websites met overzichten van rattery's en rattenopvangen. Ik heb zowel mijn nieuwe kooi als mijn toekomstige ratjes en een heleboel informatie gevonden op die manier.