Desiree schreef:
Hetzelfde verhaal! Opvoeden is opvoeden en dat schijnt heel moeilijk te zijn. Mij lijkt het wel dat het opvoeden van kids het moeilijkste is. En ach, fouten maken is niet erg. Als mensen er maar in godsnaam moeite en energie in steken en dat zie ik vaak neit gebeuren. Kinderen vreten iets uit en pa en ma leunen achterover. ZEggen er niets van. En ik vind jouw onderstaand verhaal van dat kind dat jou kleine omver duwde weer zo'n typisch en schrijnend voorbeeld.
Het opvoeden van kinderen lijkt mij ook het zwaarste. Ik doe het pas anderhalf jaar, dus ik zal niet zeggen dat ik alles weet. Maar ik volg wel mijn gevoel en ben een open mens naar mijn kind toe. Ik zie dat wij in elk geval een vrolijk, onbezorgd kind hebben. Wat niet wil zeggen dat ze nooit driftbuien heeft of jengelt. Ze heeft een lekker temperamentje, vind ik niets mis mee. Zolang je het maar kan sturen. Peuters doen nou eenmaal dingen om hun grenzen op te zoeken. Dat is nodig voor de onwikkeling van hun persoonlijkheid. Als het goed is, heb jij dat ook gedaan toen je nog een peuter was. Het is aan de ouders om dat bij te sturen, maar dat wil niet zeggen dat een peuter daardoor nooit meer dat gedrag heeft. Dat hoort er nou eenmaal bij en is in principe juist heel gezond. Dat jij je daar aan ergert bij kinderen, lijkt mij onwetendheid. Ik studeer kinder- en jeugdpsychologie trouwens.
Bij paarden en honden ligt het ook delicaat maar je mag er nog iets van zeggen. Er wordt vooral over honden immers volop geklaagd. Mag je over kinderen niet doen want dan bijten de ouders je kop eraf. Bij wijze van.
Jajaja, bij de eigenaren van honden en paarden mag je er wel iets van zeggen, zonder dat je kop eraf gebeten wordt. Droom maar lekker verder, hoor.....
[/quote]
Is het overdreven te noemen om van lijden te spreken als je je inwendig opvreet van ergernis als je zoiets over je heen moet laten gaan>? Zoals luidkeels geklier in een restaurant waar je in alle rust wil tafelen?
Ja, dat vind ik zwaar overdreven!! Heb jij enig idee wat 'lijden' is eigenlijk? Ik kan wel dramatischere dingen opnoemen. Bovendien, moet je eens in landen als Italie gaan eten, waar echt hele families zitten en kinderen mogen rondrennen (ik heb 3 jaar in dat land gewoond). Daar is NL niets bij. Bovendien kan ik me weer irriteren aan rokers om me heen als ik uit eten ben, maar gelukkig mag dat steeds minder. Het weerhoudt met niet te gaan uit eten in elk geval en ik ga er ook geen hetze tegen voeren. Ik richt me liever op wat positievere zaken....
[/quote]
Wat niet in dank afgenomen????? DAt mens moet gewoon snappen dat jij opkomt voor jouw kind! En dat is jouw plicht als ouder! Dit is te gek voor woorden!
Ach, wat dat arrogante mens dacht interesseerde me niet. Uiteindelijk keek ze me wat gepikeerd aan, maar ze zei niets
Maar ik vond het niet kunnen dat zo'n klein meisje gewoon omver geduwd werd, zonder dat zijn moeder hem uitlegde dat dat echt niet mag. Dat jochie is nog maar een peuter, hem nam ik het geeneens kwalijk. Het lag absoluut aan die ouders in dit geval. En als zij niets doen, dan doe ik het wel, want ik laat mijn kind niet omver lopen. Zij mag dat ook niet bij andere kinderen doen, al doe ze dat nog helemaal niet, want daar is ze nog veel te jong voor.
[/quote]
Maar ze zeiden die dingen toch niet tegen jou persoonljk over jouw kind? En ook paardenmensen krijgen toch vaak hatelijke opmerkingen over paarden, en hondenmensen over honden? Ja, niet dat ik dat goed praat...
Ik kom op een ander kindervrij forum en daar zitten ook mensen tussen die hard van leer treken t.o.v. ouders en kinderen. Die willen helemaal geen een moeder of vader daar aantreffen. En daar ben ik het neit mee eens.
Ik las wel hele nare opmerkingen over kinderen, over vrouwen die net bevallen zijn, over moeders in het algemeen, iedere ouder is slecht, enz. Ik heb geen behoefte dat te lezen en bovendien vind ik het nogal 'over een kam scheren', terwijl ik dat veel genuanceerder zie. Ik ken mensen die alleen over hun kids praten, maar ook mensen die alleen over hun paarden, hun werk, hun weet ik veel wat praten. Die heb je overal en verkeerde mentaliteiten heb je ook in elke laag van de bevolking. Ik voel de behoefte niet om te lezen hoe rot kinderen zijn of wat voor onzinnige dingen ik nog zou zeggen als moeder. Volgens mij ben ik veel meer dan alleen maar moeder, maar feit is wel dat het nu voor mij de belangrijkste rol in mijn leven is, aangezien ik nu niet meer alleen aan mezelf kan en mag denken. Vind ik ook helemaal niet erg, wij wilden nou eenmaal graag een kind. Wat dus niet wil zeggen dat ik vind dat iedereen daaraan moet beginnen, dat mogen mensen zelf weten.
Verder gaat dit allemaal erg off topic en ik denk dat ik het voor gezien hou. Wij worden het toch niet eens. Ik denk heel anders dan jij, probeer mensen niet te kwetsen, als het effe kan. Tenzij ik 'onrecht' voel, dan ga ik steigeren. Maar goed, zo erg is het nog niet, hoor