discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:59

Tja, een paard stamt af van paardachtigen en die staan van nature niet 23 uur op stal.

Ik ben dan ook in de gelukkige positie dat mijn paarden dat niet hoeven, die lopen alle dagen buiten van vroeg tot laat. Maar het is een beetje een l*llig argument vind je niet?

Urielle

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:07

Miemserik schreef:
Een kat stamt af van de katachtigen en die leven buite

de mens stamt af van de aap en hoort in grotten danwel bossen

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:08

Urielle schreef:
Miemserik schreef:

de mens stamt af van de aap en hoort in grotten danwel bossen

maar mensen zijn ontwikkeld ik zie een kat geen huis bouwen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:13

Ze zijn wel ontwikkeld ten opzichte van hun voorouders natuurlijk, anders kon ik ze echt niet in huis houden
(sommige mensen noemen het niet ontwikkeld maar gedegenereerd )

Maaar ik bedoel maar: je kunt wezens niet beschouwen als hun voorouders. Wij zijn anders dan de eerste mensen, katten zijn geen wilde katten, honden hoeven niet meer aan een stuk door op de prairie in een roedel te leven, etc. etc.

Ik denk dat een kat zich gemiddeld genomen buiten beter voelt. Er zullen katten zijn die je er geen plezier mee doet en katten die buiten zouden mogen komen als er achter het huis nog een stuk oerbos lag, maar aangezien dat gekapt is om er snelweg te leggen...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:17

Miemserik schreef:

Een hond stam van de wolfachtigen en die leven ook buiten.

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:17

true maar toch ik vind dat een kat moet doen wat die wilt dus binne of buite, een vriendin van mij die heeft 2 katten en die moge absoluut niet naar buite maar die zijn ook niet zindelijk ofzo en als je daar binnekomt pfoeeh niet normaal meer Afbeelding

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:19

Ik vind gewoon dat dieren het zelf mogen bepalen opzich!!
(behalve sommige raskatten laat ik er even buiten)
maar wij hebben zelf dus ook een halve raskat lang harig!
komt al 9 jaar buiten (komt zonder klitten thuis hoor..)

en er is geen mens die hem wil mee nemen (kan op sommige plekken wel gebeuren)
maar gebeurt toch ook met mensen die worden ook wel mee genomen of aangereden of niet!!

en dat van ziektes vind ik al helemaal belachelijk!!
Mensen hebben ook ziektes die besmetelijk zijn voor andere mensen
zo is het ook met dieren kan je niks aan doen maar daarom zou ik niet de vrijheid van het beestje af nemen!

Ze zeggen ook wel us: een kat heeft geen baas maar personeel!!

wij zijn ook wel eens een kat kwijt geraakt omdat hij aangereden was
(vond en vind het heel erg) maar daarom wil ik de vrijheid van die beestjes nog niet afnemen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:22

Zodra ik mijn katten buiten los laat (afgezien van het feit dat ze niet zelf terug kunnen komen omdat ik op de vierde verdieping zit) zijn ze bij hun eerste passen buiten plat. Mijn paard staat drie kwartier met de auto verderop, dus dan weet je wel in wat voor gebied ik woon

Een kat die niet zindelijk is heeft niet met binnen of buiten te maken maar met opvoeding. Ik heb al zoveel kittens gehad, en ze waren binnen een dag zindelijk, of ze nu binnen of buiten waren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:24

Miemserik schreef:
true maar toch ik vind dat een kat moet doen wat die wilt dus binne of buite, een vriendin van mij die heeft 2 katten en die moge absoluut niet naar buite maar die zijn ook niet zindelijk ofzo en als je daar binnekomt pfoeeh niet normaal meer [img]
http://static.bokt.nl/s/nosmile.gif[/img]

Dat zou voor een hond ook het ideale leven zijn en nog niet zo heel lang geleden (jaren zestig) zag je ook heel veel straathonden.

Wij halen ook straathonden hierheen uit Griekenland, Portugal etc. en die moeten hier ook maar ineens wennen aan het binnenleven.
En dat wordt over het algemeen gezien als een goede daad, maar een kat binnen is ineens zielig.

Als je een kat de ruimte kunt geven waar hij niet in andermans tuinen gaat zitten rotzooien, niet bij drukke wegen etc. dan is dat prachtig en haalbaar, maar in een drukke woonwijk vind ik het knap asociaal.

Dat de katten van je vriendin niet zindelijk zijn heeft helemaal niets met het niet buiten te komen te maken.
Heb altijd katten gehad die niet vrij naar buiten konden en niet een daarvan was onzindelijk.
Misschien moet ze de kattenbak wat vaker schoonmaken, of twee kattenbakken neerzetten?

En als hier de vogelgriep uitbreekt wil ik ook niet weten wat er gaat gebeuren. Katten kunnen inderdaad verspreiders zijn van dat virus.

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:27

je laat je hond tog ook uit en je laat m renne dus je laat m wel buite 4 keer per dag of vaker, honde op een boerderij lope ook bijna de hele dag buite en doen waar ze zelf zin in hebben, lijkt me sterk dat je een hond de hele dag binne gaat houden, ik vind dat hetzelfde geld voor een kat die wil ook wel eens fris over straat huppele^^

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:28

ThePast03 schreef:
Miemserik schreef:
true maar toch ik vind dat een kat moet doen wat die wilt dus binne of buite, een vriendin van mij die heeft 2 katten en die moge absoluut niet naar buite maar die zijn ook niet zindelijk ofzo en als je daar binnekomt pfoeeh niet normaal meer [img]
http://static.bokt.nl/s/nosmile.gif[/img]

Dat zou voor een hond ook het ideale leven zijn en nog niet zo heel lang geleden (jaren zestig) zag je ook heel veel straathonden.

Wij halen ook straathonden hierheen uit Griekenland, Portugal etc. en die moeten hier ook maar ineens wennen aan het binnenleven.
En dat wordt over het algemeen gezien als een goede daad, maar een kat binnen is ineens zielig.

Als je een kat de ruimte kunt geven waar hij niet in andermans tuinen gaat zitten rotzooien, niet bij drukke wegen etc. dan is dat prachtig en haalbaar, maar in een drukke woonwijk vind ik het knap asociaal.

Dat de katten van je vriendin niet zindelijk zijn heeft helemaal niets met het niet buiten te komen te maken.
Heb altijd katten gehad die niet vrij naar buiten konden en niet een daarvan was onzindelijk.
Misschien moet ze de kattenbak wat vaker schoonmaken, of twee kattenbakken neerzetten?

En als hier de vogelgriep uitbreekt wil ik ook niet weten wat er gaat gebeuren. Katten kunnen inderdaad verspreiders zijn van dat virus.

Als je een kat hebt in een drukke woonbuurt ben je niet Asociaalhoor wij wonen in een drukke buurt iendereen hier vind het prachtig dat ze los lopen en zo!!
En met die vogelgriep de vogels verspreiden het !!!
en daar zijn die katten de duppe niet van hoor

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:32

Miemserik schreef:
je laat je hond tog ook uit en je laat m renne dus je laat m wel buite 4 keer per dag of vaker, honde op een boerderij lope ook bijna de hele dag buite en doen waar ze zelf zin in hebben, lijkt me sterk dat je een hond de hele dag binne gaat houden, ik vind dat hetzelfde geld voor een kat die wil ook wel eens fris over straat huppele^^

Honden moeten voortaan vrijwel overal aangelijnd blijven
Gelukkige honden worden door hun baasje in het weekend meegenomen naar een gebied waar ze los mogen maar die worden ook steeds zeldzamer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:33

Mijn katten zitten ook de hele dag buiten in hun ren dus daar gaat het niet om. Maar een hond zou ook liever hele dagen door de buurt zwalken een paar keer per dag.
Het is belachelijk om te zeggen dat een kat maar alles moet mogen omdat dat nu eenmaal in zijn instinct zit. Dat zit namelijk in elk dier.

En het lijkt me sterk dat iedereen in de buurt het prachtig vindt. Ik ben zelf een kattenliefhebber maar hoef absoluut geen katten van anderen in mijn tuin. De meeste mensen zitten niet te wachten op het graaien in kattenstront of katten die je eigen dieren overstuur maken.

Katten kunnen vogelgriep wel degelijk verspreiden.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:35

Hier mogen onze honden lekker los!!
in het bos en park !! die hebben ook recht op hun vrijheid net als katten

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:37

ThePast03 schreef:
Mijn katten zitten ook de hele dag buiten in hun ren dus daar gaat het niet om. Maar een hond zou ook liever hele dagen door de buurt zwalken een paar keer per dag.
Het is belachelijk om te zeggen dat een kat maar alles moet mogen omdat dat nu eenmaal in zijn instinct zit. Dat zit namelijk in elk dier.

En het lijkt me sterk dat iedereen in de buurt het prachtig vindt. Ik ben zelf een kattenliefhebber maar hoef absoluut geen katten van anderen in mijn tuin. De meeste mensen zitten niet te wachten op het graaien in kattenstront of katten die je eigen dieren overstuur maken.

Katten kunnen vogelgriep wel degelijk verspreiden.

In onze buurt vinden ze het anders wel mooi hoor
tenminste waar onze katten komen wel!!

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:37

Yumalover schreef:
Hier mogen onze honden lekker los!!
in het bos en park !! die hebben ook recht op hun vrijheid net als katten

Is dat zo? Dus wij mogen onze honden ook gewoon maar lekker de hele dag buitenlaten en vooral ook in jouw tuin laten rotzooien?

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:38

Urielle schreef:
Miemserik schreef:

Gelukkige honden worden door hun baasje in het weekend meegenomen naar een gebied waar ze los mogen maar die worden ook steeds zeldzamer.

hier in de buurt rennen zovaak honden over veldjes en dat is gewoon vlak bij huis en dan bedoel ik ook gewoon door de week

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:39

ok ik ben begonnen met alle reacties te lezen, maar bij pagina 5 heb ik het voor gezien gehouden!!!

hier even hoe mijn kat het heeft:

mijn kat is nog noooit naar buiten geweest, ik heb hem opgehaald toen hij 10 weken oud was, en was toen ook nooit buiten geweest. (tis een gewone HTK kat)
Hij heeft het prima naar zn zin hier in huis en is hele dagen druk samen met mijn jack russeltje, het zijn echt partners in crime.

Ik heb niet het idee dat mijn kat iets te kort komt, hij zit ook nooit voor ramen of deuren te "klagen".

daarbij woon ik ook in een flat, en is het wat moeilijk hem naar buiten te doen, maar weet zeker dat als ik naar een gewoon huis verhuis hij ook lekker binnen blijft!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:41

ShannaY schreef:
Geweldig, dat sommige mensen met zulke belachelijk redenen komen om hun kat binnen te houden. Ja, hij kan doodgereden worden, maar dat kan jij ook! Jij kan ook doodgereden worden, kluister je jezelf dan ook in huis? Asjeblieft zeg..

Dit vind ik toch zo'n domme uitspraak! Mensen wordt van kinds af aan geleerd hoe om te gaan met het verkeer. KUn je een kat dat ook zo goed leren? Eerst naar links en dan naar rechts kijken bij het oversteken en niet snel vanachter een geparkeerde auto de weg op rennen?
Asjeblieft zeg!

Miemserik schreef:

Honden ook. Ze stammen af van wolven, en dat zijn echte steppedieren. Leggen net als paarden kilometers af. En toch zien mensen wel een excuus om honden altijd aangelijnd uit te laten zodat ze nooit hun energie kwijt kunnen, en paarden altijd op te sluiten, zelfde verhaal.

En ik ga niet in een grot wonen. Mij te koud!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 26-02-06 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:42

Hier in de parken en bossen mogen honden niet meer los. Er zijn enkele omheinde kleine grasveldjes van ongeveer 5 x 5 meter vol met hondestront en dat zijn dan de uitlaatgebieden waar ze los mogen. Resulteert dus in honden die alleen maar aan de lijn buiten komen. Je ziet die trend steeds meer opkomen: in de huidige maatschappij is gewoon bijna geen ruimte meer om je beesten op 'natuurlijke' manier te houden behalve misschien Zeeland of Noord-Nederland. Je ziet ooit wel honden los maar het is wel verboden, zoals vrijwel overal in Nederland en Belgie trouwens.

Overigens lopen bij mijn moeder thuis de katten wel door de buurt en daar zijn de buurtbewoners alles behalve gelukkig mee. Toen een van de katten werd aangereden stond de buurvrouw te kijken: 'Had hem maar kapot gereden!', zei ze tegen de chauffeur. Tot dusver de enthousiaste buurtbewoners

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:43

Yumalover schreef:

In onze buurt vinden ze het anders wel mooi hoor
tenminste waar onze katten komen wel!!

Jij loopt zeker de hele dag achter je katten aan en weet precies waar ze wel en niet komen?
Of ga je er vanuit dat als je nooit klachten krijgt je huisdieren ook geen overlast bezorgen?

Ik heb geen idee van wie de katten zijn die hier af en toe (wordt gelukkig steeds minder na een aantal confrontaties met mijn honden) in mijn tuin rondrennen.
In ieder geval niet van mijn directe buren, want die balen ook als een stekker dat die katten in hun tuin zitten te schijten.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:44

Mensen, mensen, zou de discussie een beetje vriendelijk kunnen blijven?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:45

Urielle schreef:
honden hoeven niet meer aan een stuk door op de prairie in een roedel te leven, etc. etc.

Honden zijn nog steeds op hun best als ze in een roedel leven. D.w.z. dat ze een gezin ook als hun roedel beschouwen. En hond is geen solitair dier, zal het ook nooit worden. Ook al proberen mensen ze wel zo te maken door 8 uur per dag te gaan werken en de hond thuis te laten of de hond altijd in zijn eentje op te sluiten in een ren.

IlsjePilsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:46

Mijn katten mogen naar buiten als ze willen. We hebben geen kattenluik, dus ze komen alleen buiten als wij thuis zijn.

Helaas hebben we een aantal weken geleden een van de katten van de weg af kunnen halen. Hij was aangereden en gelukkig op slag dood.

Toen hebben we de andere katten even een paar daagjes binnengehouden... je wordt toch een beetje bang.
Maar na die dagen gingen ze gewoon weer naar buiten.

We merken aan ze dat we ze geen groter plezier kunnen doen. Nu gaan die van ons niet zo heel lang naar buiten. Na een half uurtje zijn ze al weer terug en willen naar binnen.

Natuurlijk zijn we heel verdrietig om de kat die we hebben verloren, maar we zijn het eens dat hij wel heel erg gelukkig is geweest omdat hij naar buiten mocht.

Nu hebben we ook lekker de ruimte voor onze katten buiten. Bij ons vorige huis (rijtjeshuis) waren er wel 12 katten in het blok. En die presteerden het allemaal om bij ons in de achtertuin te kakken.... op zo'n moment werd ik wel een kwaad en riep ik wel eens tegen de buren (die er 8 hadden en niet lieten castreren/steriliseren) dat ze hun katten binnen moesten houden....

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:47

Urielle schreef:

en dat vind je normaal terwijl katten altijd maar buiten los moeten lopen? Beetje dubbel he?