Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 07:19

Siempie schreef:
De vraag is waar trek je de lijn? Alleen omdat het een andere kleur heeft wil toch niet zeggen dat het voor de rest geen jack russel is?

Mijn b & t heeft voor de rest de eigenschappen van een jrt. Zijn ouders zijn allebei overwegend wit en zijn broer en zussen ook. Maar hij heeft geen papieren omdat de kleur anders is.

Een vos fries, blijft toch ook een fries???

Als je dit topic goed doorleest kun je lezen dat dit dus niet klopt.

En uit welke lijnen komen zijn ouders dan?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:41

Geen idee, maar beide ouders hadden wel een stamboom. Ik heb de moeder en de oma gezien, ook allebei wit.

Welk ras is wel raszuiver? Alle rassen zijn ooit gekruisd ( en worden af en toe nog gedaan!) om een specifieke eigenschappen te creeeren ( of een nieuw ras).

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:17

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:05

Siempie schreef:
Geen idee, maar beide ouders hadden wel een stamboom. Ik heb de moeder en de oma gezien, ook allebei wit.

Welk ras is wel raszuiver? Alle rassen zijn ooit gekruisd ( en worden af en toe nog gedaan!) om een specifieke eigenschappen te creeeren ( of een nieuw ras).

En jij vond het niet vreemd dat de pups dan geen stamboom hadden?
Welke smoes hebben ze daarvoor verzonnen.
Wat heb je van de vader gezien? Alleen een foto en een stamboom?
Hoe weet jij zeker dat getoonde reu ook daadwerkelijk de vader van je hondje is?
Hoe weet je zeker dat de papieren bij de betreffende ouders horen die je hebt gezien?
Geloof me: je vind nergens zoveel corruptheid als in de 'fokkerij' van hondjes zonder stamboom.

Verder wil ik niet bot overkomen, maar dit soort verhalen komen me helaas heel bekend voor. Ik heb meegemaakt dat ze mensen de zogenaamde moederhond lieten zien van een pup, terwijl het helemaal de moederhond niet was. Mensen zijn goed van vertrouwen en nemen bijna alles voor waar aan wat zo'n verkoper beweert.

Als een pup uit twee stamboomouders komt en er zit geen stamboom met de pup klopt er iets niet. Een stamboom aanvragen is vrij goedkoop.

Op het moment worden er bij rashonden absoluut geen andere rassen meer ingekruist, geen idee waar je dat vandaan hebt. Het laatste ras wat mij bekend is waar werd ingekruisd is de langharige Hollandse Herder, maar dat was aan zeer strenge regels gebonden.
Bij de Chihuahua moet je zelfs toestemming vragen om een langharige met een kortharige te kruisen.

Een nieuw ras opzetten kan, maar zoals al meerdere malen gezegd hier: daar gaan echt tientallen jaren overheen.
Koop De Hondenwereld van deze maand eens, daar staat een artikel in over Het Markiesje. Een ras in opbouw. Dan begrijp je wat er allemaal bij komt kijken om een ras FCI gekeurd te krijgen.

Voor alle duidelijkheid: We hebben het hier dus over rashonden met FCI papieren. En niet over die papieren die (vooral in Belgie, en soms ook in Nederland) bij een pup worden meegegeven. Dat zijn papieren die je zelf ook uit kunt printen als je een beetje creatief bent.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 12:15

Siempie schreef:
Geen idee, maar beide ouders hadden wel een stamboom. Ik heb de moeder en de oma gezien, ook allebei wit. En de vader niet gezien?

Enne de vader? en kon je aan de moeder en oma zien dat ze een stamboom hadden dan? Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:40

Zelfs hier zien ze nog een JRT in Haha! :

Ter dekking aangeboden: Pierre
Black and tan Jack Russell reu. Ruigharig en laagbenig. Reageer via e-mail

Afbeelding

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:00

Nee ik vond het niet vreemd, wat de kleur wordt niet erkend.
We hebben de raad van beheer gesproken. Onze hond krijgt geen stamboom omdat hij niet de juiste kleur heeft. De reden ervan snap ik ook heus wel, ze wil gewoon een bepaald percentage wit hebben.

Toch vind ik het wel zonde dat de kleur niet erkend wordt, en zeker bij onze hond want voor de rest heeft hij alle eigenschappen van een jack. Hij is goed gebouwd ( heeft de keurmeester bevestigd).

Ik heb de stamboom van moeder en oma gezien, dus dat geloof ik wel.
Hoe weten jullie zeker dat een hond wel die vader heeft? Dan zou je al persoonlijk bij de dekking aanwezig moeten zijn. En over het algemeen zijn alleen mensen aanwezig die zich echt met de fok bezig houden. Een particulier die een hond wil hebben gaat over het algemeen niet zover.

Het punt is dat wij al een black & tan hadden voordat de rage begonnen was. Het is dus niet zo dat we er een hebben omdat het een mode hondje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:30

@ThePast03 ik vind hem geweldig, maar daar zie ik geen JRT in.

Eigenlijk, alles wat klein is, korte pootjes, veel blaft, gaten graaft, druk is, is van af nu JRT. Lekker makkelijk. Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:47

russel schreef:
@[*olduser*] ik vind hem geweldig, maar daar zie ik geen JRT in.

Eigenlijk, alles wat klein is, korte pootjes, veel blaft, gaten graaft, druk is, is van af nu JRT. Lekker makkelijk. Knipoog

Ik vind hem ook geweldig, bijna mooi van lelijkheid.
Maar als dit al als dekreu wordt gebruikt en ik zag er ook nog een op teckelpoten, dan ben ik bang dat het heel lang gaat duren voordat het een eigen ras gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:02

@hunterspride, deze is met 1 L en dat is het seignante verschil Knipoog

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:12

AHA!!!!! We zijn er uit!!!!
Die met 1 L heeft helemaal niets met een echte Jack Russell te maken Haha!

Tjee, kon het maar zo gemakkelijk zijn.............. Ziek

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:14

Siempie het word voor mij een beetje warrig.
Keurmeester bevestigd?? HUU??? welke keurmeester bevestigd nou dat zo'n hondje een JRT is?

RvB gevraagd??? RvB weet helemaal niet of een fokker misschien van plan is stamboompapieren aan te vragen.
De RvB is een administratief orgaan wat alleen bestaat bij het opgeven van nesten en informatie van fokkers die alleen!!! rashonden fokken.

Ze hebben daar, naar ik mag schatten, enkele miljoenen honden in hun bestand, zo niet duizenden rassen, en dan kan ik je opmerking niet rijmen met deze uitspraak.......

Over de oma en moeder die dan stamboompapieren zouden hebben zegt mij ook niets, als je zelf zo goed op de hoogte bent met stambomen dan vraag ik mij uberhaupt af WAAROM dan toch het besluit voor zo'n misser (niets mis met je hondje, aub GEEN enkel probleem met hoe lief en hoe blij je er mee bent, daar gaat het echt niet om, maar een rasmisser bedoel ik)

En dan blijf ik bij wat ik al eerder zei, als oma en ma JRT stamboompapieren hebben dan kan ik die 'fokker' zijn/haar ogen wel uitkrabben om een rashond zo te verkrachten (excusse moi Ach gut ) om er dan een B&T achtige terrier op te zetten!!!!!!!!!!!! BAH!!! Hier word ik echt naar van.
We hebben nog zo veel te doen aan de rasopbouw, we hebben in verhouding nog maar zo weinig vrije bloedlijnen, door dit soort praktijken gaan er steeds waardevolle bloedlijnen verloren.

Maar..........misschien maak ik me druk om niks en klopt uiteindelijk het hele verhaal niet.
Zoals ThePast03 al zegt, het kost in verhouding weinig om een stamboom aan te vragen t.o.v. de verkoopprijs van een pup met een stamboom.

Als er een rasechte reu gebruikt was, voor laten we aannemen deze rasechte JRT teef dan brengen de pups € 500,= op ipv de (ik schat) € 250,= die je nu betaald hebt.
De kosten van een stamboompapier zijn € 52,=
Sorry, maar dat kan ik dus niet rijmen,

Helaas, zonder jou voor leugenaar uit te maken, denk ik dat je in een prachtig verhaal gestonken bent en de know-how op dat moment niet had om deze praktijk te doorzien.

Ik veroordeel je niet persoonlijk, echt, een ieder is vrij om wat voor hondje dan ook in huis te nemen. Daar ben ik genoeg dierenliefhebber voor.
Maar wat mij wel uitmaakt is dat dit soort praktijken wel blijven bestaan bij de goedgelovigheid van onwetende mensen.
Als zij deze honden niet meer kopen is er ook geen markt voor, als er geen vraag naar is dan zoekt deze broodfokker wel een ander ras, of kruising welke ze weer kunnen verkl#@! en dan begint het circus weer van voorn af aan......zucht!! Misselijk

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:44

Hmmm... mijn vriendin heeft een black and tan jack russel (dit is haar derde) en deze komt weldegelijk bij een jack russel fokker vandaan Verward

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:46

Dit is m trouwens, Sjors.. net een jaartje oud geworden!

Afbeelding

het enige wit wat hij heeft is op zijn 'borst'.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:29

Wat een poepie!! Pling

Maar dat is niet de issue, het gaat om de naam noemer, niet waar je hond vandaan komt.
Ik denk als je dit zegt dat ik wel weet waar je hond vandaan komt.
Er is nl. 1 JRT fokker die heeft inmiddels door dat er meer geld te verdienen valt met B&T terriers.
Mede omdat de rasvereniging haar op punt van royeren heeft staan.... Cool

Zij noemt ze overigens B&T Terriers. Zegt heel duidelijk op de site dat het GEEN JRT 's zijn.

Zeker uit Hollandscheveld??? Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:04

hunterspride schreef:
Wat een poepie!! Pling

Maar dat is niet de issue, het gaat om de naam noemer, niet waar je hond vandaan komt.
Er is nl. 1 JRT fokker die heeft inmiddels door dat er meer geld te verdienen valt met B&T terriers.

Zij noemt ze overigens B&T Terriers. Zegt heel duidelijk op de site dat het GEEN JRT 's zijn.

alweer? nog steeds? offuh? Clown eerst zien dan geloven... Cool

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:51

TheSam schreef:
Hmmm... mijn vriendin heeft een black and tan jack russel (dit is haar derde) en deze komt weldegelijk bij een jack russel fokker vandaan Verward

En zoals in het prachtige boek van Toon Kortooms (Beekman en Beekman) staat;

"Als de kat in de oven jongt zijn het nog geen kadetjes"

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:01

hunterspride schreef:
Wat een poepie!! Pling

Nee, daar komt ie niet vandaan Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:02

Biepmiep schreef:
TheSam schreef:

En zoals in het prachtige boek van Toon Kortooms (Beekman en Beekman) staat;

"Als de kat in de oven jongt zijn het nog geen kadetjes"

Ik heb dit hele topic niet gelezen, alleen de 1e bladzijde... maar waar maak je je druk om, om hier een heel topic over te starten? (dit vraag ik niet om je af te vallen hoor!) Ben je zelf fokker?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 07:28

Nee ik ben nog geen fokker, maar ben erg gek met mijn Jack en hoop er in de toekomst nog eentje bij te krijgen. Of ik ga fokken hangt van zoveel dingen af. Voorlopig echt niet, maar mijn teefje is ook steriel dus kan niet.

Ik moet heel vaak uitleggen waarom mijn Jack anders is dan die anderen, en dan bedoelen ze die brede met die korte pootjes, terwijl de mijne juist eruit ziet zoals het hoort.

Veel mensen hebben een verkeerd beeld, van het ras en dat vindt ik jammer. Dus ik wil de mensen erop wijzen dat..........

Snap je?

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 07:42

@ThePast03.... dat hondje lijkt heel erg op een hondje dat ik ken: namelijk een kruising Yorksire terrier x Jack Russell.

Ik vind het een goede zaak dat dit topic geopend wordt, zodat het wordt duidelijke gemaakt dat de "ongeluks nestjes" en de gelegenheidsnestjes niet in stand moeten blijven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:32

Ik had al in een ander topic vermeld dat JR ook geen zuiver ras is. Maar een mengelmoesje... dus waarom zouden de B&T JR er niet in opgenomen kunnen worden Verward

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:39

griebels schreef:
Ik had al in een ander topic vermeld dat JR ook geen zuiver ras is. Maar een mengelmoesje... dus waarom zouden de B&T JR er niet in opgenomen kunnen worden Verward

waarom lees je niet eerst dit hele topic? vind het een beetje "dom" om na zoveel pagina's met een boel info, nog deze "vraag'te stellen

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 14:35

griebels schreef:

Ja en waarom niet gewoon alle honden met korte pootjes?
Lekker makkelijk...... Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:44

Wat mij eigenlijk verbaast is dat er al 11 pagina's lang wordt gediscussierd of een B&T Terrier een JR is of niet. Het stamboek heeft nu eenmaal een rasbeschrijving en helaas, B&T is niet toegestaan als kleur bij een JR. Dat neemt niet weg dat een B&T terrier best hele leuke hondjes kunnen zijn Lachen.

Als we dit even doortrekken naar paarden: bij paarden wordt het wel heel normaal gevonden dat bepaalde kleuren niet zijn toegestaan, lijkt me ook heel normaal bij honden (Fjorden zijn bijvoorbeeld altijd isabel, de eerste die aangeeft een bonte of zwarte fjord te hebben gekocht moet ik nog tegenkomen Haha!, idem voor een bruine of zwarte haflinger Haha!, een witte Fries?). Waarom dan zo moeilijke doen over een JR?

B&T mag niet bij JR. Punt.

(zo zijn er ook kleuren die niet bij Deense Doggen mogen. Een Rottweiler of Dobermann komt trouwens ook in vast kleurpatroon voor.)