Siempie schreef:Geen idee, maar beide ouders hadden wel een stamboom. Ik heb de moeder en de oma gezien, ook allebei wit.
Welk ras is wel raszuiver? Alle rassen zijn ooit gekruisd ( en worden af en toe nog gedaan!) om een specifieke eigenschappen te creeeren ( of een nieuw ras).
En jij vond het niet vreemd dat de pups dan geen stamboom hadden?
Welke smoes hebben ze daarvoor verzonnen.
Wat heb je van de vader gezien? Alleen een foto en een stamboom?
Hoe weet jij zeker dat getoonde reu ook daadwerkelijk de vader van je hondje is?
Hoe weet je zeker dat de papieren bij de betreffende ouders horen die je hebt gezien?
Geloof me: je vind nergens zoveel corruptheid als in de 'fokkerij' van hondjes zonder stamboom.
Verder wil ik niet bot overkomen, maar dit soort verhalen komen me helaas heel bekend voor. Ik heb meegemaakt dat ze mensen de zogenaamde moederhond lieten zien van een pup, terwijl het helemaal de moederhond niet was. Mensen zijn goed van vertrouwen en nemen bijna alles voor waar aan wat zo'n verkoper beweert.
Als een pup uit twee stamboomouders komt en er zit geen stamboom met de pup klopt er iets niet. Een stamboom aanvragen is vrij goedkoop.
Op het moment worden er bij rashonden absoluut geen andere rassen meer ingekruist, geen idee waar je dat vandaan hebt. Het laatste ras wat mij bekend is waar werd ingekruisd is de langharige Hollandse Herder, maar dat was aan zeer strenge regels gebonden.
Bij de Chihuahua moet je zelfs toestemming vragen om een langharige met een kortharige te kruisen.
Een nieuw ras opzetten kan, maar zoals al meerdere malen gezegd hier: daar gaan echt tientallen jaren overheen.
Koop De Hondenwereld van deze maand eens, daar staat een artikel in over Het Markiesje. Een ras in opbouw. Dan begrijp je wat er allemaal bij komt kijken om een ras FCI gekeurd te krijgen.
Voor alle duidelijkheid: We hebben het hier dus over rashonden met FCI papieren. En niet over die papieren die (vooral in Belgie, en soms ook in Nederland) bij een pup worden meegegeven. Dat zijn papieren die je zelf ook uit kunt printen als je een beetje creatief bent.