SuperSmurf schreef:en toch ben en blijf ik zo benieuwd naar hoe jullie allemaal je paard behandelen..
Bij een paard is het enorm anders. De reden waarom ik absoluut tegen slaan en schoppen ben, is omdat dit voor de hond geen natuurlijk gedrag is! Zij straffen elkaar met de bek en niet met de poten. Dit is bij een paard natuurlijk een heel ander verhaal, want die verkopen elkaar juist wel een mep. Neemt niet weg dat ik een paard helemaal af mep... want dat vind ik ook verkeerd. Maar jah, als een paard mij bijt geef ik hem een tik... waarom? Omdat een ander paard dat ook had kunnen doen... Bruut met die zweep erop meppen vind ik ook verkeerd. De zweep is een verlengstuk van je arm, als je je paard een "tikje" geeft is het eerder een... "Eej let daar eens op" als een... "Jij luisterd niet, dus ik straf jou."
En als hij begint te bokken, of niet luisterd... jah dat geef ik hem een corrigerende tik.. waarom? Doen paarden onder elkaar ook.
Ik heb NERGENS gezegd dat ik fysiek geweld niet ok vind. Jah fysiek GEWELD vind ik niet ok. Maar een fysieke correctie as in slaan schoppen vind ik bij honden niet ok, bij paarden wel (mits met beleid natuurlijk, je moet een paard niet gaan afrossen) ... puur omdat het voor een hodn niet natuurlijk is en voor een paard wel. En jah, ik vind natuurlijk gedrag in direct fysiek contact met dieren belangrijk. Zodra er iets onnatuurlijks tussen komt is de hele situatie niet meer natuurlijk. In direct fysiek contact heb je een natuurlijke situatie, dus vind ik dat je je ook in die situatie natuurlijk moet gedragen.
SuperSmurf schreef:(al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' )
Toch typisch... hier beschrijf je je "opvoedkundige tik" toch weer heel anders... Vooral een opvoedkundige tik vind ik verkeerd, omdat het dus niet natuurlijk is in direct contact met je hond. Als een opvoedkundige tik alles is wat er nodig is geweest om hem duidelijk te krijgen dat hij fout zit, dan zijn er ook zat andere methodes die net zo goed werken.
SuperSmurf schreef:En geloof me, als ze míj bijt, kan ze echt wel even een trap terug verwachten hoor.