Afstraffen??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette

Re: Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:42

Paulatjuh schreef:
Trouwens om even op dat natuurlijke in te gaan..
Een halsband, riem enz. is ook niet natuurlijk, het natuurlijkst is als je ze gewoon los laat lopen.
Dus Shiloh wat vind jij daar dan van?
En ik ben toch echt van mening dat als een hond je accepteerd dat jij de leider bent (de baas dus) hij je wel werkelijk altijd wil volgen en in de buurt wilt blijven...

Heel het wezen hond is niet natuurlijk. Een hond die los is zal je meestal wel in de gaten houden en meelopen maar dat is niet strak aan je been in principe. Dat zul je hem dan aan moeten leren.
Niet alles hoeft natuurlijk te zijn maar je moet hem wel behandelen in een taal die hij begrijpt. En daarbij hoef je niet altijd te grijpen naar pijnprikkels.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:46

Damn wat een verhaal zeg....

Even 1 quotje maken :

Citaat:
maar zoals je al zegt,die honden vechten niet een beetje,nee dat vecht echt op leven en dood,dus ik ga echt niet nadenken over hondvriendelijk methodes...

Dit is echt een beetje onzin hoor, je moet dit dus per hond zien, en niet per ras, een echte knokpartij tussen twee Herders of wat dan ook gaat ook door, een knokpartij tussen Reuen is minder ernstig dan een knokpartij tussen teven...
Wij zien zo vaak dingen over het hoofd, vaak denken wij; oh dat kwam uit het niets dat gevecht maar hebben we alle signalen die daar aan vooraf gingen niet opgemerkt... of misschien is de hond in kwestie wel gewoon niet helemaal in orde kwa gedrag.....?
Ik heb wel eens twee teckelteven zien knokken tot bloedens aan toe.. die gingen ook voor de KILL.... en de schade was net zo erg.

Mijn Argentijnen hebben nog nooit een hond verwond.. de oudste is op dit moment 9 jaar oud en heeft echt wel schermutselingen gehad hoor, maar verwonden? neh. En dan nog.. er wordt hier niet geknokt klaar.... plus ALS ik weet dat het kan gebeuren (als ik niet thuis zou zijn ofzo) dan gaan ze gewoon uit elkaar, het laatste wat ik doe is een hond in zijn maag schoppen, de kans dat je hem daar dodelijk mee raakt is heel groot... er zijn andere methodes om 2 honden uit elkaar te halen, schoppen en slaan zijn een uiting van zwakte vind ik persoonlijk.
Je fokt een hond daar ook meer mee op.

Ik ben zelf geen clicker en koekjes opvoeder, ben wel heel consequent.
Een hond straffen voor iets wat hij gedaan hebt en waarbij je hem niet betrapt hebt heeft in mijn ogen geen zin, het is te lang geleden en hij gaat je thuiskomst ermee corrigeren, als je dit vaak genoeg doet zal de hond ook "schuldig" reageren als hij niets gedaan heeft.
Bij mij wordt niet geschopt of geslagen, is ook niet nodig, een stemverheffing is meer dan genoeg, er is rust in mijn roedel want DAT bepaal ik nog altijd namelijk.
Ik wil dat de hond mij "volgt" omdat hij dat graag doet, niet omdat hij anders straf krijgt..... ze moeten plezier hebben erin... ik train ze ook aan de fiets nog steeds en ze lopen ook gewoon los naast de fiets.

Daarbij moet je ook nog rekening houden met het ras wat je hebt, sommige rassen zijn volgzamer dan andere, vanwege herkomst, afkomst, doel waar ze ooit voor gebruikt zijn of nog steeds voor gebruikt worden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:14

en toch ben en blijf ik zo benieuwd naar hoe jullie allemaal je paard behandelen.. Er zijn zó ontzettend veel ruiters die er echt niet tegen zijn om de zweep te gebruiken of ze gewoon met de hand een knal te geven wanner het niet doet wat je wil of simpelweg lomp is...

Ik mag toch hopen dat jullie, aangezien jullie er zo van overtuigd zijn dat je nooit fysiek geweld mag gebruiken (al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' ) dit dus ook niet bij de paarden doet. In geen enkel geval!

Ik ben ook niet zo'n voorstander van koekjes.. Dan komen de honden om de verkeerde reden en vervolgens kun je niets meer zonder koekje.. Overigens wordt mijn hond ook strond vervelend wanneer iemand koekjes in zijn zak heeft.. De buurvrouw heeft altijd koekjes en waneer ik langs het meer loop en zij is er ook, staat mijn hond om haarheen te springen en probeert zo mooi mogelijk te zitten, pootjes te geven, kortom bedelen.. om maar een koekje te krijgen...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:33

SuperSmurf schreef:
en toch ben en blijf ik zo benieuwd naar hoe jullie allemaal je paard behandelen.. Er zijn zó ontzettend veel ruiters die er echt niet tegen zijn om de zweep te gebruiken of ze gewoon met de hand een knal te geven wanner het niet doet wat je wil of simpelweg lomp is...

Ik mag toch hopen dat jullie, aangezien jullie er zo van overtuigd zijn dat je nooit fysiek geweld mag gebruiken (al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' ) dit dus ook niet bij de paarden doet. In geen enkel geval!

Ik ben ook niet zo'n voorstander van koekjes.. Dan komen de honden om de verkeerde reden en vervolgens kun je niets meer zonder koekje.. Overigens wordt mijn hond ook strond vervelend wanneer iemand koekjes in zijn zak heeft.. De buurvrouw heeft altijd koekjes en waneer ik langs het meer loop en zij is er ook, staat mijn hond om haarheen te springen en probeert zo mooi mogelijk te zitten, pootjes te geven, kortom bedelen.. om maar een koekje te krijgen...

Mijn paard wordt ook niet geslagen... makkelijk zat, een brul is ook genoeg bij mijn paard.
En opvoedkundige tik vind ik wat anders dan slaan en in de maag schoppen ik mag toch hopen dat je dat met me eens ben, een opvoedkundige tik staat bij mij niet in het rijtje van slaan en schoppen en overdrijven doe ik niet zo snel dus.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:35

buiten die aanval van mijn hond... luistert hij dus perfect... loopt dus eigenlijk 9 van de tien keer los, alleen als er een hond aankomt waarvan ik weet dat hij die niet mag, doe ik hem aanlijnen.
maar bij die aanval ik weet nietwat het was, waarschijnlijk pure frustratie en dat hij zwart voor zijn eigen kreeg.
maar alsnog beschouw ik mijn hond nu echt niet als vals :S.

en ik kan ook gewoon met hem stoeien en hem laten stoppen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:37

en hoe ik mijn 2 pony's behandel...
ik heb een lieve shet merrie waar ik dus eigenlijk nooit bij hoef te slaan.
en ik heb een pony van 1.43 die nog hengst is. hij doet dan ook vaak happen en als hij echt te druk is met wandelen en ik gebruik mijn stem wil hij zelfs wel is omhoog gaan.
maar bij hem is het dus wel is nodig geweest om met mijn wreef hem een trap te geven bij zn buik. en daarna luisterde die perfect!
als hij me blijft happen en hij reageert niet meer op mijn stem, dan krijgt hij een klap op zn borst of buik.
maar vaak is een luide stem ook al genoeg

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:22

ukster: dat soort dingen is dus precies wat ik bedoel. Soms kom je er gewoon niet onderuit om fysiek te 'straffen'

En cloris: ja uiteraard ben ik dat met je eens, dat zal iedereen hier wel zijn...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:58

Lysette schreef:
Percy schreef:
Een herder heeft meestal de "will to please", de Ridgeback nog weleens de "will not to please" Knipoog Als zo'n hond maar één gezinslid echt boven zich heeft staan heb je een probleem, dat kan niet.

Geen een hond heeft een will to please.

Niet luisteren hoeft niks te maken hebben met er wel of niet boven staan. Als een hond iets ziet wat veel en veel leuker is dan bijv. hierkomen zal hij waarschijnlijk niet komen (tenzij hij weet dat hij anders op zijn donder krijgt ofzo). Dat betekend niet dat je daar niet op kunt trainen maar als je daar nooit op traint kun je nog zo boven je hond staan maar zal hij toch kiezen voor het leukste.

Juist... Ik laat de rest maar even kletsen, want om op alles te reageren is gewoon geen doen. Maar jij hebt hier precies de essensie te pakken.

Je kunt er op trainen en ik train er ook op. Elke keer weer. En tegenwoordig heb ik bijna nooit een probleem. Ik ben zijn leider... mijn vader is mijn leider. Dat heeft er niks mee te maken dat ik niet consequent ben en hard train. Dat heeft er mee te maken dat de hond ook echt wel door heeft dat mijn vader de baas over mij is.

Er is absoluut geen twijfel mogelijk! dat balou niet weet dat ik zijn baas ben! Dus jah ik sta 100% boven hem... Dat het op sommige punten nog niet helemaal soepel loopt... wil niet zeggen dat hij ook niet weet dat ik zijn baas ben. Want dat weet hij en goed ook!

Nee ik laat balou niet los. Waarom niet? omdat Balou veel te onafhankelijk is... met een grote jagersdrift. Ik wil eerst de aandacht bij mij aan de riem geheel bevestigd hebben. Dan ga ik verder trainen met loslaten. Dat kost nou eenmaal tijd bij Balou vanwege zijn karakter.

Bij uitlaten op dit moment? Als hij ergens gefixeerd op is is tegenwoordig voor zo'n 80 % van de keren een "Balou, let op!" genoeg om zijn aandacht bij mij te krijgen. Soms niet gelijk, maar ik straf hem daar dan ook gelijk op af door hem in zijn nekvel te grijpen... en hij weet dan ook gelijk dat hij op mij moet letten en doet dit dan ook.

Weet hij dat ik zijn baas ben... ! Jah voor 100 % en ik sta dan ook voor 100% boven hem. Dat dat betekend dat hij ook altijd meteen luisterd, nee soms duurt het iets langer. Maar dat betekend niet dat hij niet weet dat ik zijn baas ben.

Daarover kun je schijnheilig doen wat je wilt... maar als dit bij jullie wel het geval is, dan is dit hele topic niet nodig geweest want dan hoef je niet tevertellen hoe je moet straffen. Want als dat wel het geval is is straffen totaal niet nodig.

Op afstand gaat het soms nog niet helemaal soepel. Maar in het gedeelte afleiding gaat het nu bijna helemaal perfect.

Even een stomme vraag hoor... want op de manier zoals jullie nu over mij denken, kan ik op dezelfde manier beginnen. Luisterd jou hond voor 100% naar jou? Weet jou hond dat JIJ de baas bent. Jah! Dat jij de baas bent, dat weet hij, luisterd hij dan ook altijd? Nee, want dan had je hem niet van je adnere hond af moeten schoppen. Hetzelfde geld voor supersmurf.

Even een heel stom voorbeeld...
Weet ik dat mijn ouders de baas zijn? Jah dat weet ik... mijn ouders staan 100% boven mij! luister ik daarom ook altijd. Nee hoor, ik doe vaak zat verkeerde dingen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-05-05 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:04

Percy schreef:
Maar er zit wel degelijk verschil in werkhonden zoals bijvoorbeeld herders, border collies en jachthonden wat die "will to please" betreft. Daar worden ze ook op gefokt.

Ben ik wat dat betreft alleen met je eens over de border collies. Die kunnen zelfs doodongelukkig worden als ze niet voor je hoeven te werken.

Jachthonden is juist helemaal het tegenovergestelde... Een jacht hond doet zijn werk niet omdat hij zo graag het baasje blij wil maken... die beesten hebben de tijd van hun leven als ze met andere hondjes over de velden achter de vos aan mogen crossen ... Onze hond is een jager, voor het grootste deel zit er beagel in, een type hond die eigenwijs is, zelfstandig en onafhankelijk... Herders hebben dit wel meer... maar ook niet echt, dat verschilt bij herders erg van hond tot hond. De border Collie is zo het enige ras die ik ken en waar ik mee gewerkt heb, en waarvan ik het type hond gewoon heel erg goed ken dat ik kan zeggen.. jah, het overgrote deel van de border collies hebben ECHT een will to please!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:14

Lysette schreef:

daarnaast als je als shiloh je hier voordoet als de hondenkenner,had ik verwacht dat ze daar wel meer controle ophad.

toen wij trainden met de honden keken ze echt alleen naar jou en totaal niet naar de omgeving,nergens, als ik zei "volg"dan kon ik overal met de hond los volgen en zij hield mij zeer nauwkeurig in de gaten.

als ze niet genoeg oplette was het woord "beter" meestal al genoeg om haar beter te doen opletten.maar goed ,ik ben iets meer gedrild...

Als ik buiten ben met mijn hond en ik laat hem wel los, dan komt hij vrijwel altijd, ik heb daarvoor geen hand nodig die ik naar de brokjes uit steek. Hij komt op mijn stem. Mijn probleem ligt in het instinct van zijn jager zijn, waardoor hij zomaar ineens bijvoorbeeld ergens een konijn ziet, en ervandoor schiet, op dat moment ben ik zijn aandacht kwijt en is hij weg. Dat betekend niet dat ik niet zijn baas ben, dat betekend dat hij mij op dat moment vergeten is en ook niet meer hoort. Heeft niks te maken met geen respect, hij is mij vergeten.

Hoe weet jij in godsnaam hoe gedrild ik ben.. ik ken maar weinig mensen die zo consequent zijn met de hond als ik. Dat het niet altijd onvoorwaardelijk goed gaat heeft te maken met het karakter van de hond, dit is een leerproces dat een tijd duurt.

Sommige kinderen kunnen ook niet gelijk braaf op de stoel blijven zitten, dat zijn leerprocessen.
Anky van Grunsven leert het bijterige gedrag die een paard eventueel heeft ook niet in 1 dag af, zulke dingen nemen tijd. Weet daarom Anky dus ook maar neit waar ze mee bezig is? Heeft Anky daarom geen verstand van paarden.

Ik ben enorm consequent en elke dag opnieuw zie ik vorderingen. En zolang ik vorderingen zie, weet ik dat ik goed bezig ben! Jah ik ben de baas over mijn hond, luisterd hij daarom altijd... nee niet altijd... Wat doe ik? Ik straf hem daar gelijk op af.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:23

Paulatjuh schreef:
Dus Shiloh wat vind jij daar dan van?
En ik ben toch echt van mening dat als een hond je accepteerd dat jij de leider bent (de baas dus) hij je wel werkelijk altijd wil volgen en in de buurt wilt blijven...

Het hond in huis houden zelf is al niet natuurlijk. Ik sla en schop niet omdat dat voor een hodn niet natuurlijk is, en ik op dat moment fysiek recht in contact sta met hem. Het is mijn mening absoluut "not done" ... Via een riem is het anders, het is niet direct fysiek met elkaar, het is via de riem. Ik wil niet eens het aller aller kleinste risico lopen dat mijn hond schrik krijgt van arm of been.

Ik had vandaag trouwens een erg mooi voorbeeld van een incompetente baas. Ik was mijn krantenwijk aan het doen en een vrouw liet haar rottweiler uit. Ze liet het dier los. Op een gegeven moment hoorde ik achter me. "BOY NEE!" Ik draai me om en zie die rottweiler kei hard op me af stormen. Ik dacht, ow nee poedersuiker... "Ik ben stil blijven staan, ik heb mijn armen naar beneden laten bungelen, en ik heb een passieve houding aangenomen. De hond kwam bij mij en snuffelde aan mijn handen. Die eigenaresse kwam helemaal in paniek op me afgerend. "Goh, wat ben IK blij dat JIJ een meisje bent." "Hoezo houdt hij niet van mannen dan." "Nee helemaal niet, als je een man was had hij je zo aangevlogen." Ze was alweer weg voor ik kon reageren, maar dacht echt bij mezelf.

Als je WEET dat je hond mannen kan aanvliegen en je WEET dat hij soms niet helemaal 100% luisterd dan laat je zo'n dier toch niet loslopen!! OOK niet om sochtends half 7 als je niemand verwacht tegen te komen. Ik moest zeggen dat ik maar gewoon heel erg hoopte, dat de man uit een straat iets verderop niet ook zijn hond ging uitlaten op datzelfde moment, wat hij bijna dagelijks doet... (ik kom die man altijd tegen met zijn hond.)

Dat is dus ook precies waarom ik Balou niet loslaat. Ik weet dat ik een fixatie probleem met Balou heb. Ik train daarop en ik merk steeds meer vordering. Nu is het zo dat ik er bijna geen problemen ermee heb, maar geheel bevestigd heb ik het nog niet. Zulke dingen kosten tijd. Ik laat hem daarom ook nog niet los, want als hij zich fixeert op iets als hij los is, zal hij ernaar toe gaan en ik zal er weinig tegen kunnen beginnen. Fixatie is meestal (en ook in ons geval) geen probleem van geen respect. Balou vergeet me gewoon... En ik moet dan weer terug in zijn hoofd dringen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:28

Lysette schreef:
Heel het wezen hond is niet natuurlijk. Een hond die los is zal je meestal wel in de gaten houden en meelopen maar dat is niet strak aan je been in principe. Dat zul je hem dan aan moeten leren.
Niet alles hoeft natuurlijk te zijn maar je moet hem wel behandelen in een taal die hij begrijpt. En daarbij hoef je niet altijd te grijpen naar pijnprikkels.

Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. En dat aanleren kost tijd. Dat heb je niet in 1 dag voor elkaar. Dat zoiets tijd kost wil niet zeggen dat je aanpak niet goed is, en wil niet zeggen dat je hond niet WEET dat jij zijn baas bent.

Nogmaals, mijn ouders zijn ook de baas over mij, en jah dat weet ik en dat respecteer ik, maar ik luister nog lang! niet altijd.

En als laatste nog even @Cloris...
Eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt als ik. Cloris maakt je borst maar nat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:33

SuperSmurf schreef:
en toch ben en blijf ik zo benieuwd naar hoe jullie allemaal je paard behandelen..

Bij een paard is het enorm anders. De reden waarom ik absoluut tegen slaan en schoppen ben, is omdat dit voor de hond geen natuurlijk gedrag is! Zij straffen elkaar met de bek en niet met de poten. Dit is bij een paard natuurlijk een heel ander verhaal, want die verkopen elkaar juist wel een mep. Neemt niet weg dat ik een paard helemaal af mep... want dat vind ik ook verkeerd. Maar jah, als een paard mij bijt geef ik hem een tik... waarom? Omdat een ander paard dat ook had kunnen doen... Bruut met die zweep erop meppen vind ik ook verkeerd. De zweep is een verlengstuk van je arm, als je je paard een "tikje" geeft is het eerder een... "Eej let daar eens op" als een... "Jij luisterd niet, dus ik straf jou."
En als hij begint te bokken, of niet luisterd... jah dat geef ik hem een corrigerende tik.. waarom? Doen paarden onder elkaar ook.

Ik heb NERGENS gezegd dat ik fysiek geweld niet ok vind. Jah fysiek GEWELD vind ik niet ok. Maar een fysieke correctie as in slaan schoppen vind ik bij honden niet ok, bij paarden wel (mits met beleid natuurlijk, je moet een paard niet gaan afrossen) ... puur omdat het voor een hodn niet natuurlijk is en voor een paard wel. En jah, ik vind natuurlijk gedrag in direct fysiek contact met dieren belangrijk. Zodra er iets onnatuurlijks tussen komt is de hele situatie niet meer natuurlijk. In direct fysiek contact heb je een natuurlijke situatie, dus vind ik dat je je ook in die situatie natuurlijk moet gedragen.

SuperSmurf schreef:
(al overdrijven jullie snel en wordt er snel gedacht dat de hond een géwéldige oplawaai heeft gehad, terwijl het vaak meer gaat om een 'opvoedkundige tik' )

Toch typisch... hier beschrijf je je "opvoedkundige tik" toch weer heel anders... Vooral een opvoedkundige tik vind ik verkeerd, omdat het dus niet natuurlijk is in direct contact met je hond. Als een opvoedkundige tik alles is wat er nodig is geweest om hem duidelijk te krijgen dat hij fout zit, dan zijn er ook zat andere methodes die net zo goed werken.

SuperSmurf schreef:
En geloof me, als ze míj bijt, kan ze echt wel even een trap terug verwachten hoor.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:36

Shiloh schreef:
Even een stomme vraag hoor... want op de manier zoals jullie nu over mij denken, kan ik op dezelfde manier beginnen. Luisterd jou hond voor 100% naar jou? Weet jou hond dat JIJ de baas bent. Jah! Dat jij de baas bent, dat weet hij, luisterd hij dan ook altijd? Nee, want dan had je hem niet van je adnere hond af moeten schoppen. Hetzelfde geld voor supersmurf.

Even een heel stom voorbeeld...
Weet ik dat mijn ouders de baas zijn? Jah dat weet ik... mijn ouders staan 100% boven mij! luister ik daarom ook altijd. Nee hoor, ik doe vaak zat verkeerde dingen.

ow ja en waar zeg ik dan dat ik 100% boven mijn hond sta? Nergens hoor, wie legt er nou wie woorden in de mond... dus ja.. dat is inderdaad een HEEL stom voorbeeld..

En wie was er nou ook alweer zo ontzettend op gebrand dat je dieren en mensen niet kunt vergelijken en wie komt er vervolgens met een voorbeeld dat is gebasseerd op menselijk handelen?
Laatst bijgewerkt door SuperSmurf op 13-05-05 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:44

whahaahah was je mij even vergeten dat je al die quotes ineens weer op komt rakelen? Hoe kun jij die dingen zo tegen elkaar zetten, terwijl ze niet eens uit 1 reactie komen? Ik had het inderdaad over een opvoedkundige tik in het ene verhaal en een simpele échte tik in het andere verhaal. 1 heeft niets met andere te maken en nee, ik vind nog steeds niet dat ik daar fout zat. Ik vind dat mijn hond héél duidelijk moet weten dat ze abslouut niet mag bijten, in geen enkele omstandigheid. Ook ken ik mijn hond al ruim 10 jaar en weet ik dat zij niets afleert door een simpele foei. Ook roep je nog steeds dat wij niets willen aannemen en dat er oh zo veel andere methodes zijn, maar noem je geen alternatieven voor het bijt gedrag. (behalve over het afleren, maar daar ben je op dat moment niet mee geholpen, niet waar?)

Ik snap inderdaad ook niet dat zo'n vrouw zo'n hond los laat lopen en ik had daar zeker niet zomaar blijven staan, wachtend tot de vrouw weg was.. Ik had haar even heel duidelijk laten weten dat zij die hond voortaan maar eens aan moet lijnen of muilkorven, anders is het heel simpel en wordt de vrouw verplicht de hond te muilkorven en is het ZEKER niet meer toegestaan de hond los te laten lopen...

edit: mag duidelijk wezen dat ik in eerdere reactie uiteraard het fysiek straffen bedoelde en niet fysiek geweld.. Clown

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:50

Shiloh schreef:
[. En jah, ik vind natuurlijk gedrag in direct fysiek contact met dieren belangrijk. Zodra er iets onnatuurlijks tussen komt is de hele situatie niet meer natuurlijk. In direct fysiek contact heb je een natuurlijke situatie, dus vind ik dat je je ook in die situatie natuurlijk moet gedragen.

[/quote]

dan moet je ook niet op je paard gaan rijden of hem in een stalletje zetten als je zo ontzettend tegen onnatuurlijke dingen bent voor het dier.. Of dacht jij dat adam op het paard geschapen was...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 02:08

Shiloh, ik bedoelde dat jachthonden juist een ander soort honden zin dan herders en border collies, misschien is één van mijn zinnen wat fout gegaan omdat ik een woord vergeten was maar dat heb ik al eerder gezegd en ook in dezelfde post duidelijk gemaakt. Dat zou dus ook duidelijk moeten zijn.
Rhodesian Ridgebacks zijn jachthonden en dat is mijn favoriete ras, ik weet dat het niet meevalt om die op te voeden en dat maakt het nu juist zo geweldig. Heerlijk onafhankelijke, super eigenzinnige honden die graag hun grenzen verkennen.

En verder bevestig je wat ik al zei. Je vader staat boven jou en dus ben jij niet de roedelleider. Ik snap werkelijk niet wat daar nou niet aan te snappen valt.

Koekjes en honden: koekjes zijn een hulpmiddel maar net als snoepjes bij paarden moet je oppassen dat ze daar niet eisend in gaan worden, dan ben je te ver doorgeschoten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:05

Ik heb nergens gezegd Percy dat ik de roedel leider ben. Ik heb gezegd dat ik de baas over balou ben en de leider over balou.. ik heb nergens gezegd dat ik de baas van de roedel ben. Balou weet dat ik 100% boven hem sta. Ookal heb ik dikke ruzie met mijn vader, Balou weet dat het geen nut heeft om te proberen boven mij te komen na dat ik heb lopen twisten met mijn vader. Waarom, omdat hij weet dat hij dat toch neit kan winnen van mij. Ik ben de baas over hem. Ik begrijp niet wat daar zo moeilijk aan te snappen valt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:09

SuperSmurf schreef:
dan moet je ook niet op je paard gaan rijden of hem in een stalletje zetten als je zo ontzettend tegen onnatuurlijke dingen bent voor het dier.. Of dacht jij dat adam op het paard geschapen was...

Ik ben niet anti-onnatuurlijk .. want dan kan ik de hond net zo goed gelijk het huis uit doen... dat heb ik ook nergens zo gezegd.
Ik ben pro- zo veel mogelijk wel natuurlijk. In direct contact, dus... met straffen of belonen of stoeien met je hond, kun je dat prima doen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:56

Met m'n paard ga ik dus wél zo natuurlijk mogelijk om..
Doe aan NH en wil later gaan beginnen met Parelli dus dat is wel heel natuurlijk..
Maar ik vind een hond een heel ander beest..
Eigenlijk precies andersom dan Shiloh.. Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:07

Shiloh schreef:
En als laatste nog even @Cloris...
Eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt als ik. Cloris maakt je borst maar nat.

Eh wat bedoel je hiermee?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:12

SuperSmurf schreef:

Bij een paard is het enorm anders. De reden waarom ik absoluut tegen slaan en schoppen ben, is omdat dit voor de hond geen natuurlijk gedrag is! Zij straffen elkaar met de bek en niet met de poten. Dit is bij een paard natuurlijk een heel ander verhaal, want die verkopen elkaar juist wel een mep. Neemt niet weg dat ik een paard helemaal af mep... want dat vind ik ook verkeerd. Maar jah, als een paard mij bijt geef ik hem een tik... waarom? Omdat een ander paard dat ook had kunnen doen... Bruut met die zweep erop meppen vind ik ook verkeerd. De zweep is een verlengstuk van je arm, als je je paard een "tikje" geeft is het eerder een... "Eej let daar eens op" als een... "Jij luisterd niet, dus ik straf jou."
En als hij begint te bokken, of niet luisterd... jah dat geef ik hem een corrigerende tik.. waarom? Doen paarden onder elkaar ook.

Eigenlijk staat het hier dus gewoon precies goed, er zit zo'n levensgroot verschil tussen een tikje of een pak rammel......
En waar ik op reageerde was dat stuk tekst waar stond dat een hond vol in zijn maag getrapt werd... dat kan 1: een bloeding veroorzaken en 2; zijn hart tot stilstand brengen...
Daarom vind ik dat zo iets walgelijks... een tikkie vooruit krijgen ze overal wel eens denk ik, maar ik noem slaan ook niet in 1 zin met een "tik" Knipoog

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:24

cloris schreef:
Eh wat bedoel je hiermee?

Nou, sommige willen niet zo graag accepteren dat andere mensen het schoppen en slaan verkeerd vinden... dit topic is niet voor nits al 11 pagina's lang..

Ow en die quote hierboven? dat was van mij hoor Haha!... Het engie verschil tusen jou en mij is dan misschien nog dat ike en corrigerende tik ook verkeerd vind. Als een corrigerende tik alles is wat er nodig is, dan kun je makkelijk ook naar andere strafmethodes gaan, zoals het in de nekvel grijpen, foei roepen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:52

SuperSmurf schreef:

Hoezo komt een hond om de verkeerde reden? Ik kan heel veel zonder koekjes, als ik in het bos ben kan ik voor mijn hond ook een denneappel weggooien als beloning. Bovendien krijgt mijn hond niet altijd een beloning maar af en toe. Dit werkt beter dan altijd belonen en kost me ook minder koekjes. Soms vergeet ik ook wel eens mijn koekjes en toch komen ze want ze weten van te voren niet of ze het wel of niet krijgen, dat blijft een verrassing.
Vind je het trouwens gek dat je hond zo doet bij de buurvrouw? Ik zou het ook wel weten als hond, als het wat opleverd om dat te doen zou ik het ook doen Haha! .

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:56

Shiloh schreef:
Percy schreef:
Maar er zit wel degelijk verschil in werkhonden zoals bijvoorbeeld herders, border collies en jachthonden wat die "will to please" betreft. Daar worden ze ook op gefokt.

Ben ik wat dat betreft alleen met je eens over de border collies. Die kunnen zelfs doodongelukkig worden als ze niet voor je hoeven te werken.

Jachthonden is juist helemaal het tegenovergestelde... Een jacht hond doet zijn werk niet omdat hij zo graag het baasje blij wil maken... die beesten hebben de tijd van hun leven als ze met andere hondjes over de velden achter de vos aan mogen crossen ... Onze hond is een jager, voor het grootste deel zit er beagel in, een type hond die eigenwijs is, zelfstandig en onafhankelijk... Herders hebben dit wel meer... maar ook niet echt, dat verschilt bij herders erg van hond tot hond. De border Collie is zo het enige ras die ik ken en waar ik mee gewerkt heb, en waarvan ik het type hond gewoon heel erg goed ken dat ik kan zeggen.. jah, het overgrote deel van de border collies hebben ECHT een will to please!

Een border werkt echt alleen voor zichzelf hoor. Ze vinden het gewoon prachtig om nieuwe dingen te leren en nieuwe dingen uit te zoeken maar echt alleen omdat ze het zelf leuk vinden. Maar ook zonder beloning kom je er dan nog niet. Ze willen het ook ergens voor doen alleen is voor hun het werken opzich ook al een beloning.