Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 07:58

Hannanas schreef:
En bij katten dan (niet in zwerfpopulaties). Kan me niet voorstellen dat het gezond is op 14 weken, als de noodzaak er niet is om de straatpopulatie terug te dringen.

Lastige met katten is dat het best brede range is wanneer ze vruchtbaar worden.
En bij katten is het eigenlijk altijd raak als ze gedekt worden. En dus dat is echt t hoofddoel.
(+ voorkomen van ziektes en verwondingen)
En in huis geen sproeien of nachten wakker van een krolse poes

Ik doe het zelf meestal rond de 6 maanden. 5 maanden als er broer zus in huis is.
Meer omdat ik zelf geen ervaring heb met vroeger doen, maar begreep van collega’s dat dat prima zonder extra risico kan. In België moet het eerder begreep ik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:20

kiwiwitje schreef:
Nouja, als ze direct vragen bij t eerste bezoekje rond de 9-12 weken
Dus, wanneer gaan we de sterilisatie inplannen

Dan hebben ze zelf al besloten dat t gaat gebeuren. En aangezien er heel veel mensen heilig geloven en vertrouwen in de DA…
Heb ik in mn 1e nest een reutje zitten die nog geen 6 maanden was en al gecastreerd. Zonder medische noodzaak. Want de DA vond dat beter. Ze wisten niet eens hoe wat waarom. Maarja als het er eenmaak uit/af is kun je niks meer he..

Dat is het ook, aldoende leert men. Sinds het eerste contract heb ik ook dingen toegevoegd of aangepast, niet voor mezelf maar ter bescherming van de pups.

Veel mensen nemen klakkeloos alles aan van de dierenarts want 'die heeft ervoor gestudeerd', dat klopt maar is niet alwetend. Als je een dierenarts hebt die open staat voor jouw mening is dat fijn en valt er vaak veel te overleggen, als je een 'oude stempel' hebt loop je véél sneller vast en die dierenartsen lijken overheersend nog aanwezig anders had ik niet geregeld pupkopers aan de telefoon na, of zelfs tijdens hun dierenarts bezoekje.

Adviseert strikt 4 à 6 keer ontwormen per jaar, begint het eerste bezoek over steriliseren of castratie zsm, wilt klakkeloos (liefst alles en in één keer) enten en het liefst dat je pertinent brok voert in een bepaalde merkenrange.

Dat is gewoonweg niet meer van deze tijd en onnodig, en gelukkig zijn de pupkopers tot nu toe het met me eens. Anders hadden ze ook geen pup gewild natuurlijk.

Dus ik ben blij dat er 'de laatste jaren' een verandering lijkt te zijn, dat maakt ons 'werk' een stuk makkelijker en leuker in de toekomst.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:54

Hannanas schreef:
En bij katten dan (niet in zwerfpopulaties). Kan me niet voorstellen dat het gezond is op 14 weken, als de noodzaak er niet is om de straatpopulatie terug te dringen.

Klopt, als ze zo jong zijn zit er een risico in. Niet eens de operatie an sich, maar zo jong en klein heeft het lichaam veel problemen om alle organen op temperatuur en goed doorbloed te houden tijdens de operatie. En op temperatuur komen daarna.
Daar merk je op dat moment weinig van, maar kan wel uit lopen in nier problemen etc op latere leeftijd.

Hier worden ze ook meestal ergens rond de 5mnd geholpen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:46

Wij hebben met onze Maine coon juist bewust langer gewacht, tot een jaar, omdat zij als groter ras toch wel in verband worden gebracht met negatieve gevolgen van vroeg castreren. De MC staat erom bekend om tot zo'n 4jaar zeker uit te groeien en vroeg castratie lijkt toch wel echt negatieve invloed uit te oefenen op groei, dus ik vind het ergens ook bijzonder wel dat het toch zo massaal gedaan wordt zo extreem vroeg (al lijken er bij de htk katten inderdaad weinig nadelen aan te zitten maar dat is vaak ook afgaand op wat er gezien wordt, maar wordt er weinig onderzoek meer gedaan op lang termijn bv dus uiteindelijk kun je er nog niet 100% zwart wit wat van zeggen) en nodig is omdat katten maar gewoon overal intact rondzwerven anders. Maar ik vind er sowieso wat van dat katten zo overal rondzwerven, dat is sowieso niet mijn ding. Hier komt ze dus ook niet van ons terrein af, en is ze met name een binnen kat wie aan een tuig en lijn buiten komt, dus dat maakte het natuurlijk al wat makkelijker om langer te wachten. Het liefst had ik nog wat langer gewacht, maar ik wilde dan weer inderdaad meerdere vervelende krolsheden vermijden.

En hier in de regio zijn de meeste Da's dus wel degelijk zoals Kiwi en KimD beschrijven. Als mensen dit dus niet zo ervaren in hun regio, dan is dat imo super fijn maar zeker geen representatie voor heel Nederland jammer genoeg. Er is nog genoeg winst te behalen. Erg fijn wel om te zien juist dat de jongere generatie Da's hierin wel echt vooruitstrevend denken en handelen <3 Maar als ik bv al zie hoe de da reageerde waar ik vroeger stage liep toen ik KVV vermeldde... z'n hoofd ontplofte nog net niet. Ik ben daar dus 1x geweest toen Arya pup was, want wilde naar hem overstappen, maar nooit meer. Want die hills op de plank is natuurlijk heiliger dan heilig en KVV is levensgevaarlijk. En dan vinden ze het soms wel gek dat eigenaren kritiek hebben. Onze huidige praktijk/DA is hier dus wel heel anders in allemaal gelukkig en laten ook eigenaren hun input geven, zijn zelf actief met titer-bepaling en zeker niet pushend met het afdwingen van behandelingen e.d.- al houden ze wel standaard schema's aan nog steeds, maar ze werken daarnaast in ieder geval wel ook preventief en dat vind ik al een winst. In het buitenland zie je bv steeds meer integrative werkende dierenartsen, holistische da's (die werken op wetenschappelijke basis, maar wel aanvullend verder kijken), e.d. en dat vind ik persoonlijk toch wel erg mooi. Zij bundelen de kennis vanuit verschillende hoeken. Maar ja als ik zo om me heen hoor en zie in de praktijken, is het bizar hoeveel spoedoperaties er gedaan worden door baarmoederontsteking onder andere... Nu zie je als DA natuurlijk sneller zieke dieren als niet maar ik vind dat soort cijfers dan toch best pittig als je dat breed trekt door heel nederland heen - want zo zal het vergelijkbaar zijn in andere praktijken ook. edit: maar inderdaad, de kanttekening blijft er wel mbt vroeg castreren. Dat is imo ook echt iets wat vermeden moet worden. De hormonen blijven echt wel belangrijk, zeker als ze jong zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:33

kiwiwitje schreef:
IMANDRA schreef:

Maar vragen ze dat om het gelijk uit te voeren of om te weten hoe zo’n pupkoper daar tegenover staat?

Ik heb werkelijk nog nooit iets anders gehoord dus ben wel benieuwd waar die vele DA’s zijn die blijkbaar linea recta steriliseren :))

Dan hebben ze zelf al besloten dat t gaat gebeuren. En aangezien er heel veel mensen heilig geloven en vertrouwen in de DA…
Heb ik in mn 1e nest een reutje zitten die nog geen 6 maanden was en al gecastreerd. Zonder medische noodzaak. Want de DA vond dat beter. Ze wisten niet eens hoe wat waarom. Maarja als het er eenmaak uit/af is kun je niks meer he..

Heel bijzonder, bij die DA’en blijf ik liever ook ver weg := gelukkig dus nog nooit meegemaakt. Bij onze huidige reu is het niet eens gevraagd volgens mij, nooit (daarvoor alleen maar teefjes gehad). Bij de teefjes dus in de afgelopen ~15 jaar dus alleen maar goede dierenartsen getroffen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:35

Misschien is het inderdaad een beetje per regio verschillend maar mijn ouders hebben heel lang bij dezelfde dierenarts gezeten en die gewoon net ander advies geeft nu ivm voortschrijdend inzicht. Want in 2005 ongeveer met onze eerste hond was het inzicht dat je vroeg moest castreren om het risico op tumoren te verkleinen en nu is het inzicht dat dat risico inderdaad wat lager is maar dat ook weer nadelen geeft die je goed moet afwegen. Ik kan me niet voorstellen dat er zo veel dierenartsen zijn die dat soort dingen niet bijhouden?
Bij de dierenarts die ik nu heb hebben we het wel gewoon besproken in een van de eerste consulten, of ik dat wilde maar echt niet met de intentie om het direct te plannen ofzo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 17:26

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat is het ook, aldoende leert men. Sinds het eerste contract heb ik ook dingen toegevoegd of aangepast, niet voor mezelf maar ter bescherming van de pups.

Veel mensen nemen klakkeloos alles aan van de dierenarts want 'die heeft ervoor gestudeerd', dat klopt maar is niet alwetend. Als je een dierenarts hebt die open staat voor jouw mening is dat fijn en valt er vaak veel te overleggen, als je een 'oude stempel' hebt loop je véél sneller vast en die dierenartsen lijken overheersend nog aanwezig anders had ik niet geregeld pupkopers aan de telefoon na, of zelfs tijdens hun dierenarts bezoekje.

Adviseert strikt 4 à 6 keer ontwormen per jaar, begint het eerste bezoek over steriliseren of castratie zsm, wilt klakkeloos (liefst alles en in één keer) enten en het liefst dat je pertinent brok voert in een bepaalde merkenrange.

Dat is gewoonweg niet meer van deze tijd en onnodig, en gelukkig zijn de pupkopers tot nu toe het met me eens. Anders hadden ze ook geen pup gewild natuurlijk.

Dus ik ben blij dat er 'de laatste jaren' een verandering lijkt te zijn, dat maakt ons 'werk' een stuk makkelijker en leuker in de toekomst.

Precies dit is indd de grote ervaring met de dierenartsen en pupkopers.
Zo titer ik vanuit t nest en stel daar de entingen op af. Maar dat betekend tot nu toe altijd dat de pups zonder vaccinatie vertrekken.
Ondanks dat ik het tig keer bespreek, info mee geef en met ze doorneem, het in het contract vermeld en het op mn website staat, levert dat ook nog wel eens gedoe op als ze bij de DA komen.
Waarbij eentje t zelfs presteerde om met zijn visie er voor te zorgen dat de pupkopers geen contact meer willen omdat ik zo ontzettend nalatig gehandeld had door niet te vaccineren. Op 6 weken.
Terwijl ze een getekende gezondheidsverklaring incl titerbepaling in het paspoort hadden zitten. Waar ze allemaal helemaal achter stonden heel de puppytijd en daarvoor..

En titeren, niet alleen bij pups, is net zo’n drama als t castreren bij dierenartsen..

c_alsemgeest

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:35

Als ik dit allemaal zo lees ben ik heel erg blij met mijn dierenartsen.
Die denken altijd echt goed mee en staan open voor meerdere inzichten en zijn ook duidelijk in wat de voor en nadelen zijn. Er is namelijk niet 1 ding wat juist is.
Over de intacte reu van mijn moeder (die ene die zelf niet weet dat hij ballen heeft :+ ) is nooit iets gezegd of gevraagd. Ze kennen mijn moeder ook al jaren, dus weten ook wel dat ze een afgewogen besluit heeft genomen.
Maar het is ook nooit gepushed om het wel te doen eigenlijk.

Ook met mijn kittens hebben we samen gekeken wat een handige tijd is, liefst tegelijk, maar de kater liep iets voor qua groei en ontwikkeling dus die is eerst gegaan.
Mijn DA houdt daarin rekening met wat ik wil maar kijkt ook goed naar de kat hoe die ontwikkeld is en of het niet te vroeg is.

(Te laat is bij een poes en katertje uit 1 nest ook niet heel tof :P )