Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 23:04

Ja Joep is nog wel heel klein, dus die slaapt nog binnen. Hij vindt het erg leuk allemaal en is heel dapper, maar zijn kleine lijfje moet wel rust krijgen om een groot en sterk ventje te worden. Maar morgenochtend neem ik hem weer mee naar Pim. Het moet maar even zo.

Na het weekend komen er nog wat leuke klim-dingen in de wei.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 23:08

Aaah wat leuk! Hoe ze ook zo grappig staan te kijken naar die trekkerband, zo van hmmm, wat kan ik hier allemaal mee? Ze gaan straks de grappigste maneuvres verzinnen!
Joep ziet er ook lekker fit uit. Super fijn!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 00:37

Wat gezellig de 2 lieve kleine geitjes zo samen, ze hebben het getroffen daar! Veel plezier met ze! <3

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 07:38

Wat zijn ze leuk zo samen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:12

Wat een gezellig stel zo en wat heb je het al leuk gemaakt voor ze met die ingegraven band zo.

Ze zijn in een geitenhemel op aarde belandt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 20:22

Vandaag zijn ze bijna de hele dag samen buiten geweest. Het worden al vriendjes. Ze lagen vanmiddag ook heerlijk samen tegen het huisje aan te slapen.

Nu heb ik alleen weer een probleem met Pim met de fles. Meneer wil de fles niet. Het is een vrij groot drama en als ik de speen in zijn bekje wurm dat doet hij alsom hij erop zuigt maar mooi niet. Dus hij en ik samen telkens onder de melk maar drinken ho maar. Bij zijn oude baasje hadden ze wel geoefend met de fles, maar daar wou hij hem ook niet graag (hij dronk nog bij moeder dus dat smaakte veel lekkerder). Ik weet even niet zo goed wat nu wijs is. Hij eet korrels, hooi, gras en drinkt water. Heb ik allemaal gezien. Hoe ver moet ik gaan in het opdwingen van de melk? Hij is van 14 januari dus nog wel jong om het zonder te doen maar zo is het ook een gevecht van niks.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:32

Ik zou hem één of twee keer daags de fles aanbieden maar als het een gevecht is, het niet dwingen.
Aangezien hij ook korrels, gras en hooi eet.
Moest hij dit niet doen, ja dan moet je wel melk dwingen maar hij heeft alternatieven.

Stel dat hij toch tekort zou komen zonder melk ernaast, zal hij uiteindelijk honger krijgen en dan zal het waarschijnlijk wel vlotter gaan.
Vandaar wel de optie bieden van aanbieden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:34

Ik ken er die op 8 weken afspenen (melken de geiten dan voor eigen gebruik) en kennelijk hebben die gezonde dieren.
Heeft hij nog zuigbehoefte? Dus sabbelt hij wel aan je vingers?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:35

tamary schreef:
Ik ken er die op 8 weken afspenen (melken de geiten dan voor eigen gebruik) en kennelijk hebben die gezonde dieren.
Heeft hij nog zuigbehoefte? Dus sabbelt hij wel aan je vingers?

Vanaf 2 maanden oud is een geitje inderdaad niet meer afhankelijk van zijn moedersmelk om voldoende voeding binnen te krijgen. Dus als hij goed eet en zelf aangeeft dat hij geen melk meer wil, kun je met een gerust hart stoppen met aanbieden. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:36

Muronia schreef:
Vandaag zijn ze bijna de hele dag samen buiten geweest. Het worden al vriendjes. Ze lagen vanmiddag ook heerlijk samen tegen het huisje aan te slapen.

Nu heb ik alleen weer een probleem met Pim met de fles. Meneer wil de fles niet. Het is een vrij groot drama en als ik de speen in zijn bekje wurm dat doet hij alsom hij erop zuigt maar mooi niet. Dus hij en ik samen telkens onder de melk maar drinken ho maar. Bij zijn oude baasje hadden ze wel geoefend met de fles, maar daar wou hij hem ook niet graag (hij dronk nog bij moeder dus dat smaakte veel lekkerder). Ik weet even niet zo goed wat nu wijs is. Hij eet korrels, hooi, gras en drinkt water. Heb ik allemaal gezien. Hoe ver moet ik gaan in het opdwingen van de melk? Hij is van 14 januari dus nog wel jong om het zonder te doen maar zo is het ook een gevecht van niks.

Probeer eens een klein bakje en redelijk warm.. en anders lekker niet..

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 21:42

Ja, dat, vanuit een bakje. Eventueel wat op je vingers laten sabbelen en dan met je vingers in de melk gaan en dan gaat t neusje ook in de melk en zo melk leren drinken.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 23:57

Zou het ook met een bakje proberen, de kans dat tie nog aan de fles wilt is erg klein omdat tie al wel een stuk ouder is en t verder nog niet kent… :') Maar goed als tie verder wel groot en sterk is zou je m ook van de melk af kunnen halen. Fijn dat t al vriendjes worden!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 00:55

Ik zou stoppen. Het is al een flink bokje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 01:03

Bedankt allemaal, dan ga ik het bakje nog proberen, maar hem niet langer plagen met die fles. Hij doet het verder hartstikke flink en ik vind het zonde als hij straks een hekel aan mij krijgt hierdoor terwijl dat misschien niet hoeft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 01:28

Als hij groeit en actief is is het toch goed zonder melk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:34

uit een emmer of bakje laten proberen. Ik zou ook water aanbieden. En hooi en brokjes.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:41

Bakje was ook geen succes helaas.

Hij heeft beschikking over water, hooi, lammerkorrel en gras. Ik wil volgende week ook even een mineralen-likemmer halen waar ook koper in zit.

Ik geef Joep de fles waar Pim bij is, ik dacht misschien helpt dat, maar ook niet.

Ze hebben vandaag hun huisje op de wei ontdekt en "ingericht". Er ligt wat stro in en er is hooi en ze waren er net druk samen in bezig. Wel fijn met die straffe wind buiten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:24

Een geit moet toch niet zo veel koper.. is anders als een schaap.. dacht ik

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:29

snorkel1986 schreef:
Een geit moet toch niet zo veel koper.. is anders als een schaap.. dacht ik

Volgens mij is het zo dat sommige schapen rassen geen extra koper mogen, daarom zijn er speciaal likblokken/emmers voor schapen. Geitjes mogen bij mijn weten wel gewoon een blok waar ook koper in zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:39

Geiten hebben extra koper nodig tot koperbolus aan toe, schapen (op enkele rassen na) krijgen snel koperoverschot.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 17:40

Geitjes hebben juist koper nodig, bij mijn weten schapen niet. Ik herinner mij van vroeger nog dat het iets was om op te letten, dat geitjes koper nodig hebben.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:58

Nu al een eigen wil dus haha. Ach zolang hij er verder goed uit ziet en niet gaat inleveren zou ik me er niet al te druk om maken. Is nou eenmaal lastig om ze nog weer aan de fles te krijgen als ze dat niet kennen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 22:33

Ze spelen al zo ontzettend leuk he <3 . Met elkaar maar ook met mn dochter, ze huppelen achter haar aan, zo grappig. En Pim heeft ontdekt hoe hij op de band kan springen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgenavond ga ik 2 grote houten haspels halen en daar gaan we dinsdag een geitjes-racebaan van maken

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 22:42

Haha jeetje, als je ze dan naast een mens ziet zijn ze toch echt wel heeeeel klein!
Wat leuk dat Pim al zo aan het stunten is, voor je het weet doet Joep hem lekker na :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 22:51

Haha ja je moet echt uitkijken waar je loopt daar, anders zit er zo een klein Joepje onder je voet.

Ze lijken het ook helemaal oke te vinden dat ze voor de nacht nog niet samen zijn. Joep is dan echt uitgeteld en heeft zn rust nog echt nodig. Hij slooft zich overdag ook zo uit. Vanavond had ik ze eerst even samen in de stal gedaan maar Pim vond dat ook niet oke, dus we laten het mooi nog even zoals het nu is. Dit gaat echt heel prima.