Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Die katten hebben ook vakantie gehad :+

Maar nee, natvoer is geen traktatie. Felix misschien wel omdat het troep is. Maakt verder niet uit, 80/20 regel kun je prima doorvoeren bij katten :D (zeggen de diëtisten toch, 80% gezond, 20% lekkers / ongezond).

Maar natvoer hoort (imo) bij de basis voeding van een kat ivm het vocht. Dus als jij een half zakje per dag geeft is dat netjes.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Nee Gourmet is ook niet gezond, er zit veel suiker in bijvoorbeeld en het vleesgehalte is erg laag.
Wij voeren zelf Animonda, dat is eigenlijk puur vlees maar dan in blik. Maar het is belangrijk dat je kijkt naar voer (zowel brok als natvoer) dat vleesrijk is, geen suiker of zout bevat en het liefst ook geen graan, rijst of zetmeel.
Even ter vergelijking: In Gourmet zit 15% vlees. In Animonda 60 tot 80%.
Laatst bijgewerkt door Earth op Vandaag, 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

Ok, ga ik daarna kijken voor als dit op is.

Edit: Zooplus heeft het ook zie ik, ga ik daar bestellen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

Kijk inderdaad naar wat er in zit, geen toegevoegd zout of suikers (die staan er vaak wat verkapt op), en zo hoog mogelijk vleesgehalte. Vermijd koolhydraten in natvoer: katten kunnen hier namelijk nauwelijks tot niets mee en het zit al ruimschoots in brok. Juist met natvoer kun je de dagelijkse koolhydraten inname wat terugdringen.

Katten eten van nature meerdere kleine porties verdeeld over de dag. Als je bijvoorbeeld 2x per dag een portie natvoer kunt geven (buiten vakanties om natuurlijk) en de porties brokken verlagen dan kom je al meer aan de natuurlijke behoefte qua vlees en vocht. Mits het dus natvoer van een goed vleesgehalte is, Felix en Gourmet is idd meer een snack.
Helemaal ideaal is geen brok en alleen vlees, maar dat is voor heel veel huishouden én katten niet meer haalbaar. De ervaring leert dat katten erg blijven bij waar ze mee opgegroeid zijn. Een kitten die is afgespeend op kvv is dat makkelijker aan te wennen. Eenmaal op brok is dat ontzettend moeilijk terug te dringen. Ik krijg er geen kvv in bij mijn katten, maar natvoer gelukkig wel naast een brok die ik acceptabel vind (en zij dus ook, andere moesten ze niet := )

Ik wissel zelf natvoer af van de merken Carnilove, MjamMjam en Farmina.
Laatst bijgewerkt door Leo op Vandaag, 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

Je kat moet het alleen wel eten. Mijn kat stopt gewoon met eten als ik iets anders neerzet als purina..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

Ja, klopt. :j het is voor veel katten inderdaad niet haalbaar omdat ze ontzettend kieskeurig zijn en moeilijke eters.. en zeker brokken met veel smaakstoffen blijven dan de grote winnaar helaas. Het kan een enorme zoektocht zijn.
Laatst bijgewerkt door Leo op Vandaag, 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Ik geef in de ochtend en in de avond natvoer. Overdag werk ik. Er staan 3 etensbakjes met brokjes. Die vul ik aan als ze bijna op zijn.

Maar idd, als ze iets niet eten heb je pech. :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Unwritten schreef:
Je kat moet het alleen wel eten. Mijn kat stopt gewoon met eten als ik iets anders neerzet als purina..

Ja dat is soms dubbel. Want het is een soort McDonalds wat je ze dagelijks voorschotelt. Ik zou dan ook ander voer weigeren :+ Er zitten gewoon veel meer smaak-en geurstoffen in wat een kat net zoals een mens ook lekkerder vindt.
Misschien heb je het al geprobeerd maar de meeste katten beginnen uiteindelijk wel met eten als ze echt honger krijgen. :P Dus soms is geduld een schone zaak. heel af en toe heb je er katten tussen zitten die echt niks anders eten dan 1 voersoort, maar vaak is doorzetten wel belangrijk. Zeker met Purina, daar zit ook weer een bult suikers in...

Unwritten

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Ja ze eet gerust 2 weken niet.. ik zou haar graag op iets anders hebben maar ze hongert zichzelf echt uit. Het heeft ook jaren geduurd voor we dit voer vonden wat ze wel lekker vindt :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Unwritten schreef:
Ja ze eet gerust 2 weken niet.. ik zou haar graag op iets anders hebben maar ze hongert zichzelf echt uit. Het heeft ook jaren geduurd voor we dit voer vonden wat ze wel lekker vindt :')

Oh ja dan wordt het wel penibel :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

Ik sluit me bij de rest aan natvoer is zeker geen traktatie maar vooral een basisbehoefte vooral omdat veel ook veel te weinig drinken. Hier 2 keer per dag vlees met een beetje schesir erdoor en 1 of 2 keer afhankelijk van hoeveel ze gegeten hebben een heel klein beetje brok.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Dus natvoer is belangrijker dan brokken? En hoe meer vlees hoe beter? Dan moet ik misschien ook wat aan gaan passen thuis.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:29

In principe wel, maar het ligt er wél aan wat voor natvoer je geeft...
Let erop dat het compleetvoer is en geen aanvullend voer. Want als je aanvullend voer geeft, is het niet voldoende om alleen dat voer te voeren. Want zoals hier al aangegeven: Felix of Whiskas is inderdaad net zoiets als een lekker verjaardagstaartje. Daar kunnen ze niet volledig op leven.

Mijn katten drinken gelukkig goed, maar krijgen ook dagelijks natvoer. Had eerst ook Animonda, maar volgens mij is de samenstelling verander een paar maanden terug, want heb alleen maar kotsende katten als ik het heb gegeven :(. Dus ben sinds een paar maanden over op Schesir. Ziet er qua ingedienten prima uit, qua samenstelling ook en sterker nog, ik zou het serieus zelf best willen proeven :). Had tijdje geleden hier een foto geplaatst, is gewoon letterlijk wat wij ook op ons bord hebben, alleen wat kleiner en in een jutje/sausje.

Maar ben veel weg/ aan het werk en vind 2x per dag eten geven echt te weinig, dus er staat een voerautomaat die 5x per dag (24u) brok loslaat. En dan aanvullend krijgen ze 's ochtends en 's avonds nartvoer. Deze kan geen natvoer verdelen (en dat idee vind ik ook niet lekker), alleen brok.

Voerautomaat is trouwens ook wel echt een aanrader voor oppassers tijdens vakantie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:32

Animonda bestaat je zeker niet los? :+ En Schesir ook niet? Zonde om een pakket te bestellen en ze kotsen ervan of eten het niet...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:44

Nee in principe is het per 6 blikjes inderdaad. Als ik mijn levering binnen heb wil ik je er best wat opsturen om te proberen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:55

Oh dat zou top zijn! Wanneer krijg je dat binnen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Ik denk later deze week. Het verschilt altijd in leveringstijden met Zooplus haha.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:02

Helemaal prima, stuur maar een PB tzt. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Bellatrix schreef:
Animonda bestaat je zeker niet los? :+ En Schesir ook niet? Zonde om een pakket te bestellen en ze kotsen ervan of eten het niet...

Schesir kan je ook los kopen bij pets place of dierenwinkel per stuk.

Ben je wel duurder uit, maar dan kan je bepaalde smaken wel eerst testen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

Dan ga ik daarvoor even langs de winkel. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Hier nog iemand die zich aansluit bij dat het niet zo heel netjes is dat de buren op eigen initiatief volgens hun schema je katten voeren. Maar ik lees dat het eerder ook al gebeurd is. Waarom dan de keuze om opnieuw deze mensen te vragen?

Hier voer ik zowel natvoer als droge brokjes. Ik weet niet of het echt wat voor het gebit doet maar ik hoop maar dat het de werking van botjes e.d. van een verse prooi wat nabootst. Daarnaast is het natuurlijk heel handig dat het lang houdbaar is. Brokjes staan hier onbeperkt. Kat weegt 2,5 kilo en is mooi op gewicht.

Natvoer inderdaad vanwege het vocht. 's Ochtends krijgt ze een zakje van 85 gram. Afhankelijk van wat het is is dat voer een half uur later schoon op of is ze er na anderhalf uur wel klaar mee (deels of grotendeels opgegeten), laat het verder staan en gaat dan over op de brokken. 's Avonds een zakje cosma soup (de groene, niet te verwarren met de blauwe blikjes cosma drink) voor het vocht en voor de lekker. Ze lust het erg graag. De gewone droge brokken eet ze pas wanneer ze trek heeft. Meestal dus in de middag en vaak ook in de loop van de nacht nog wel.

Wanneer ik een kitten in huis haal voer ik kittenvoer (nat en brokjes) van zo veel mogelijk verschillende merken en variëteiten. Spul als Whiskas, Felix enz niet te veel omdat dat niet is wat ik wil voeren, maar ik vind het wel belangrijk dat ze niet kieskeurig opgroeien. Ik heb er wisselend succes mee. Mijn kater vrat álles. Hij vond niet alles lekker maar hij probeerde het wel altijd. Bij hem omvatte "alles proberen" en vaak "heel graag lusten" ook menseneten :)) Mijn huidige poetie, die ook als kitten bij mij is gekomen, kan ik ook van alles voorzetten. Ze ruikt eraan en begint te eten, en als de structuur haar niet bevalt dan laat ze het staan. Ze wil prak. Dingen met herkenbare stukjes vlees eet ze maar heel weinig van. Dus qua smaak is alles willen proberen wel gelukt maar blijkbaar vindt ze stukjes in haar eten niet fijn. En dat mag. Het is duur zat en dit is nou echt een simpel iets om rekening mee te houden.
Overigens lust ze wel een gewoon stukje kip of vis als ze het zo krijgt. Maar als het in haar voer zit eet ze er omheen.

Qua kosten scheelt bij mij 1 of 2 katten niet heel veel. Toen ze nog met twee waren kregen ze 's ochtends samen 1 kuipje van 100 gram. Tegenwoordig dus een zakje 's ochtends, kleinere porties maar ongeveer even duur. De soep ben ik mee begonnen toen ze een verstopping kreeg. Dat was 12 dagen na het overlijden van mijn kater, dus die heeft dat tijdperk niet meer meegemaakt.
Het grootste verschil zit in de brokken. Mijn kater woog tot zijn 17e nog zeker 6 kilo en eten was echt heel belangrijk voor 'm. Op het laatst was hij graatmager met nauwelijks nog spieren en kreeg hij alleen nog dat convalescence voer (over duur gesproken!) en toen viel het verschil in brokjes wat ik aan het voeren was wel erg op. Ik ga ook geen zakken van 3 kilo meer bestellen. Ze doet nu bijna een half jaar met die zak, verser wordt het er niet op en dan bestel ik liever wat vaker een kleinere verpakking. Dus nu met 1 kat heb ik minder brokjes nodig maar wel die soep, ik ben denk ik ongeveer een tientje minder per maand kwijt nu. Dat verschil gaat dan naar andere kattenspullen, zo heeft ze pas geleden een krabton gekregen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:54

Hier krijgen ze ook een combinatie van brok en natvoer. Het brok is echt dierenarts duur spul, maar het beetje natvoer wat ze krijgen (delen 1 blikje) is toch echt van Gourmet. Ja, het is troep maar ik heb ook kieskeurige eters.. ze doen het er goed op dus nja dan ben ik maar een 'slecht baasje die als traktatie/aanvulling op het brok, Gourmet erbij geeft' :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Dat vochtverhaal ken ik, het asiel waar beide damages vandaan komen gaf aan dat het ideale spul in dat opzicht het natvoer van de aldi is, daar zit veel vocht in en weinig vlees. Als ze van het natvoer te veel vlees laten liggen druppel ik er water op, dan is dat toch weer op.

En voor de rest dus goede kwaliteit brokken (afin, brokken van pro plan en edgar&cooper)

Koper, het was een last minute van 5 dagen. Voorheen hadden ze zelf geen kat, nu wel, dus ik dacht: die zijn al wijzer geworden, maar niet dus.

Brokken staan onbeperkt hier ter beschikking, maar dames gaan grootste deel van de dag buiten en kunnen dan niet binnen. En ze durven de tuin niet uit, dus schooien bij de buren zie ik ze niet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:50

Oeps okee, de nieuwe kat van de buren zelf heeft blijkbaar een luxeleven met zo veel natvoer.

Wat bedoel je met dat weinig vlees (dat natvoer van de Aldi) het beste zou zijn? Alles wat dan geen vlees of vocht is moet dan toch uit granen of iets anders bestaan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:53

Koper schreef:
Oeps okee, de nieuwe kat van de buren zelf heeft blijkbaar een luxeleven met zo veel natvoer.

Wat bedoel je met dat weinig vlees (dat natvoer van de Aldi) het beste zou zijn? Alles wat dan geen vlees of vocht is moet dan toch uit granen of iets anders bestaan?

Ik bedoel de verhouding vlees tov gelei. Dus weinig vlees erin.

Hun dier komt niet buiten. Ik kan me al een beeld vormen bij het gemauw, want no way dat ze met de honden die ze hebben, dat natvoer kunnen laten staan (tenzij op een verhoogje misschien?). Maar echt, ik zou telkens de koelkast moeten open trekken voor gillende katten als ik me in de keuken waagde. Het is nu al zo erg dat mijn man (die dus een zwak heeft voor de dames en het meeste trakteert, van rosbief over room tot stukjes boterhamworst) nooit meer alleen in de keuken is. Ik heb nergens last van en kan rustig koken.