Waar zoeken naar een pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:55

dierenfan schreef:
Little_Gift schreef:
Ik vind het altijd bijzonder dat research pas gedaan wordt NA in huis halen van de pup...

Als de organisatie zo slecht is en het zo makkelijk is slechte reviews te vinden, dan kon dat ook vóór het in zee gaan met deze organisatie, wel gevonden worden.

Pas op, ik ben sowieso al niet voor zo'n organisaties want ik geloof er weinig goeds van. Er zitten meer oplichters tussen dan dat er echt goede tussen zitten.
Veelal is het gewoon verdoken broodfokkerij en produceren ze zélf de pups die ze zogezegd gered hebben.

Ga je lekker?? Ze had op facebook enkel lovende berichten...nu ze deze ervaring heeft weet ze hoe dat komt. Soms is iets zo doortrapt dat achteraf makkelijk praten is!

Overdrijf je lekker?

Mensen die bij een broodfokker gekocht hebben, krijgen standaard die reactie van geen research gedaan maar nu kan die reactie plots niet omdat het een stichting is?

Beetje krom hoor...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:22

Flevolander schreef:
misschien even een bezoekje brengen aan het lokale asiel?

Eens! Zo zijn wij ook aan onze honden gekomen en we hebben er tophonden aan, eentje is inmiddels overleden op 13 jarige leeftijd.
Een herplaatser of rescue een gouden mand geven geeft ook veel voldoening.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:27

kimmie261 schreef:
Ik heb inderdaad 1 hond van Ruby, deze is gezond en wel aangekomen en een ongelooflijk lieve leuke hond...
Ruby is NIET degene die hierboven in linken gegeven wordt, Ruby is iemand die in Roemenië woont en een plek heeft voor zo'n 70 honden en hier honden opvangt en herplaatst .

Ze hebben gewoon een website:
https://sites.google.com/ynbf.eu/rescue ... oI2udvAmmg

En op FB te vinden onder:
https://www.facebook.com/Your.Best.Friend.For.Your.Life

https://www.facebook.com/YNBF.For.Life

Ik weet niet waar die uitzending over gaat, wat ik begrijp over het transport, maar dat is een andere bedrijf als Ruby, maar ik ga het eens lezen, ik ben niet echt actief op hun pagina's.

Ruby maakt echt 1 grote fout en dat is iedereen die maar iets kritiek heeft te blokkeren, terwijl ze beter daar iets mee zou moeten doen..

Maar de organisatie die jij noemt, dat is toch de organisatie waar de pup van TS van komt?

2 fb pagina’s met net andere namen? Waarom doet men dat ?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 12:42

Er is ook nog een 3e Facebook naam; Hand in paw rescued by rudy

Esplendido

Re: Waar zoeken naar een pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:13

Op de fb pagina vind ik erg veel pups staan waarvan gezegd wordt dat ze 3,5 tot 4 maanden zijn terwijl aan de foto’s duidelijk te zien is dat deze pups een stuk jonger zijn. 3,5 tot 4 maanden is natuurlijk precies de leeftijd dat ze snel de grens over mogen en mensen dus snel hun pup uit het buitenland in huis hebben.

TS wil je zeker weten of jullie pup voldoende antistoffen heeft kun je hem laten titeren. Dan weet je tenminste zeker of hij voldoende beschermd is. De titer voor rabiës is wel een vrij kostbare titer en het duurt even voor je de uitslag hebt. Die van de andere hondenziektes heb je heel snel en dan kun je op maat vaccineren mocht het nodig zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:14

Little_Gift schreef:
dierenfan schreef:

Ga je lekker?? Ze had op facebook enkel lovende berichten...nu ze deze ervaring heeft weet ze hoe dat komt. Soms is iets zo doortrapt dat achteraf makkelijk praten is!

Overdrijf je lekker?

Mensen die bij een broodfokker gekocht hebben, krijgen standaard die reactie van geen research gedaan maar nu kan die reactie plots niet omdat het een stichting is?

Beetje krom hoor...

Jij wil niet lezen he??

Er is onderzoek gedaan maar achteraf blijkt het anders in elkaar te zitten. Jij beweert dat ze geen onderzoek gedaan hebben dat vind ik kwalijk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:48

3 verschillende namen en fb pagina’s voor één en dezelfde organisatie voelt voor mij ook als een rode vlag.

Tientallen jaren geleden toen Mireille Broeders haar organisatie oprichtte voor mishandelde en verwaarloosde windhonden in Spanje vond je op haar site amper jonge honden, laat staan pups. Nu bieden sommige organisaties pups aan in allerlei kleiren en formaten, voor elk wat wils zeg maar. Daarom heb ik bij sommige organisaties ook mijn bedenkingen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:58

Het zijn toch vaak verdienmodellen in die landen, niet?

Het is natuurlijk een heel persoonlijke keuze je hond daar te halen, maar de asielen hier zitten vol...

Ik hoop dat meelezers door dit topic misschien kiezen voor een meer plaatselijke adoptie.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 16:47

De asielen hier zitten vol ja, maar niet met puppy’s. En wat er wel zit is ook vaak HR honden, die ik toch niet op latere leeftijd in huis zou halen maar juist die vanaf pup af aan zelf zou willen hebben/opvoeden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:58

Dat vindt jij dierenfan, ik ben het er niet mee eens en dat heeft niks te maken met lezen of kunnen lezen.
Maar ik ga hier niet verder op je in.

Helaas wordt weer maar eens bevestigd wat ik altijd al vreesde ivm die stichtingen...
Eén pot nat en heel uitzonderlijk eens een goede ertussen die dan volledig teloor gedaan wordt door de oplichters.

Spijtig...

Maar belangrijker is dat TS een leuke hond heeft en dat ze blij is met haar nieuwe huisgenoot.
Hopelijk kunnen de gedragsproblemen ook opgelost worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:13

Ik ben het met je eens Little_Gift. Mijn gevoel bij de stichtingen is standaard wantrouwend en dat is nu ook bevestigd.

Als mensen een hond willen kunnen ze beter hier eentje zoeken. Binnen mijn ras komen regelmatig jonge honden ter herplaatsing en van andere rassen zal dat vaak nog meer zijn. Maar dan heb je natuurlijk niet elke 2 weken een transport...

Overigens niks ten nadele van TS maar het is gewoon een bevestiging dat je dergelijke stichtingen beter vermijdt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:28

Dank je wel schuur en inderdaad, ook van mij zeker niet bedoelt ten nadele van ts.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:14

De asiels in Nederland zitten helemaal niet vol, over heel Nederland heen zitten minder honden dan in een groot asiel in sommige andere landen. één van de asiels in Dallas krijgt 800 tot 1000 honden per week binnen, Nederland krijgt zo'n 10.000 honden per jaar binnen en de helft daarvan is gevonden en herenigd met de eigenaar (dus geen echte asieldieren). Ook is een deel daarvan proefdierpup en geïmporteerde pup uit buitenlandse asiels, om meer variatie in/op de Nederlandse asiels/asielsites te krijgen.

Dallas bestaat uit 1.3 miljoen inwoners, Dallas–Fort Worth metroplex (de randstad equivalent van dat gebied) bestaat uit 7.6 miljoen inwoners. In het metoplex zijn meer dan 500 dierenopvangen (shelters, rescues, etc). Die 800-1000 per week is dus maar een (klein) gedeelte van wat er totaal aan honden binnenkomt.

Voorbeelden van importpups: https://www.dierenasiels.com/asieldiere ... fb2ebb49/2
En labbeagles: https://www.dierenasiels.com/asieldiere ... fb2ebb49/2 (die overigens gedeeltelijk ook op ikzoekbaas staan).
In totaal staan er zo'n 400 honden op dit moment online, waaronder dus dubbelen als de labbeagles. Zonder de proefdieren, dubbelen en directe import (dus niet geplaatst en na enige tijd in het asiel gekomen, dat zijn er nog meer) komt het waarschijnlijk op zo'n 300 honden. Dat is enorm weinig voor een land met 1.8 miljoen honden en 18 miljoen inwoners.

Van de dieren die beschikbaar staan op ikzoekbaas, staat er op de website van sommige asiels dat deze dieren wel degelijk geplaatst of gereserveerd zijn (zoals de pups Milo, Miep, Paul en Jip).

In mijn lokale asiel is de 'langzitter' een kooiker (berucht om angstagressie) x stafford (als het mis gaat, gaat het goed mis) die een risico bleek te vormen voor de baby. Niet bepaald een hond die je zo maar plaatst, alle andere (6) honden zitten er pas sinds de jaarwisseling. De kooikerkruising zit er overigens sinds oktober grofweg, dus ook niet vreselijk langzittend.

Ik heb overigens het afgelopen half jaar tot jaar een verschuiving zien plaatsvinden van pitbullachtigen naar mollosers (vaak nog wel american bulldog kruisingen) en pittige herderkruisingen, vaak aangeboden ter herplaatsing met een maand of 8 omdat het niet meer ging. Ook dat zijn niet bepaald de honden die bij het gemiddelde gezin terecht kunnen. Het zijn geweldige honden, maar wel bij een selecte groep eigenaren.

Er zijn overigens genoeg goede stichtingen, maar helaas ook stichtingen die het allemaal niet zo nauw nemen. Zoveel pups voor transport is ook echt niet raar, als de norm niet castreren (reu/teef) is, dan belanden er zowel drachtige teven als zeer jonge pups in het asiel (waarbij de pups blij mogen zijn dat ze niet gewoon verdronken zijn). Neem daarbij vaak de overvolle omstandigheden in asiels, waarbij het scheiden van reuen en teven niet altijd volledig lukt (door ontsnappende honden of menselijke fouten) en er is een constante overvloed aan pups die anders gewoon ingeslapen worden.

Het is wel een probleem dat de dieren niet correct aangeleverd worden. De dieren voor transport allemaal ontvlooien, zo nodig gewoon op de weegschaal, omrekentabel en fipronil voor vee (of grote honden) gebruiken om de kosten laag te houden en de groep pups die met de volgende transport mee gaan, dus over 2 weken, scheiden en alvast 3 dagen panacur geven (de paardenvariant kan op dezelfde manier passend gedoseerd worden) en dan met het transport nogmaals 3 dagen, om de kans op giardia zo klein mogelijk te maken, eventueel het advies meegeven om voor de zekerheid na 2 weken nogmaals 3 dagen met panacur te behandelen.

Ook het liegen over hoe groot ze worden is zeer problematisch. Dat levert zo veel kans op verdriet op. De leeftijd vind ik dan nog relatief laag risico, op het feit na dat Roemenië een land is waar Rabies nog veel voor komt. Landen waar dit niet het geval is zou ik het best begrijpelijk vinden als ze er een banketstaaf aan plakken dat vanwege de stressomstandigheden het verstandig is om na 6 weken in Nederland de DHP te herhalen, in plaats van toe te geven dat ze niet die 15 weken zijn en daarom nog niet volledig gevaccineerd zijn. Het is voor pups namelijk helemaal niet zo erg dat ze niet eerst 15 weken in het asiel hebben gezeten, om vervolgens midden in de angstfase voor het eerst in een auto terecht te komen, gigalang te reizen om vervolgens in een compleet nieuwe wereld terecht te komen, maar juist nog in de ontdekkende fase deze overgang te maken.

Gezien rabies dus actief blijkt te zijn in Roemenië, zou ik de hond dus sowieso na 2 maanden bij jullie nogmaals laten vaccineren hiertegen, om het risico zo klein mogelijk te maken. De kans is klein, maar het is wel dodelijk voor zowel hond als jullie zelf (als je in de periode dat de hond de ziekte actief door gaat gebeten wordt).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:25

En wat wil je daar nou concreet mee zeggen mizora?
Met het verhaal over Dallas etc?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 22:31

Little_Gift schreef:
En wat wil je daar nou concreet mee zeggen mizora?
Met het verhaal over Dallas etc?

Dat de asiels in Nederland dus helemaal niet vol zitten zoals hier wordt gezegd, en wat er zit wil je liever niet als herplaatster in een gezin met kinderen in huis.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:40

Op basis van de ervaring met één asiel met 6 honden? Dat is niet representatief.

Er zijn wel genoeg honden in NL. Ook pups: genoeg oepsnestjes, of stamboekloze 'rashonden' die worden aangeboden. Er is altijd wat te vinden.

Dus 'uit noodzaak' in het buitenland adopteren is geen argument.

Maar TS: het is géén persoonlijke aanval. Jij hebt een super leuk hondje, waar je blij mee bent. Niemand die daar over struikelt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:53

Beemsterkaas schreef:
Op basis van de ervaring met één asiel met 6 honden? Dat is niet representatief.

Er zijn wel genoeg honden in NL. Ook pups: genoeg oepsnestjes, of stamboekloze 'rashonden' die worden aangeboden. Er is altijd wat te vinden.

Maar TS: het is géén persoonlijke aanval. Jij hebt een super leuk hondje, waar je blij mee bent. Niemand die daar over struikelt.

Nee, op basis van de grootste asielsites (meervoud) van Nederland, waar ik over langere tijd (meer dan 6 maanden) grofweg bijhoud wat er in zit en hoeveel er in zit. Niet op basis van 1 asiel, maar juist dat alle asiels in Nederland bij elkaar nog steeds nog niet eens 1 groot asiel in het buitenland is, en soms nog niet eens een half groot asiel.

Het asiel van 7 honden (6 + de 'langzitter') is een asiel met relatief veel asielhonden ter beschikking. Er zijn op ik zoek baas maar een paar opvanglocaties met meer honden op dit moment, waaronder het labbeagle-centrum, maar hij staat ook wel eens op plaats 2 van meeste honden, nog steeds met maar 9 of 10 honden.

Veel stamboomloze pups zijn broodfokpups die voor de hoofdprijs weggaan, het is dan wel binnen Nederland, maar dat vind ik alsnog veel kwalijker dan een slordig geregelde stichting. En nee, ik ben ook geen fan van veel buitenlandse stichtingen, maar in Nederland hebben we (gelukkig) een tekort aan herplaatsers. Dat vul ik toch liever met buitenlandertjes dan met broodfokhondjes, want die laatste hebben bewust wreed gehouden ouderdieren om maar zo veel mogelijk te laten opbrengen, terwijl veel stichtingen het buitenland juist hard werken om daar minder nesten geboren te laten worden door castratieprojecten (teef/reu) en educatieprojecten.

Oepsnesten gebeuren wel, maar zijn in Nederland gelukkig ook niet gebruikelijk en typisch genoeg juist weer veel in de pittige herders en pitbullachtigen, die nu eenmaal vaker bij onverantwoordelijke eigenaren terecht komen (let op: vaker, zeker niet altijd).

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:16

Ik ben het niet eens met die uitleg, sorry.

Als een asiel met 7 honden relatief veel honden heeft, wil dat volgens jou zeggen dat alle asielen zo goed als leeg zijn momenteel.

Stamboekloze rashonden hoeven absoluut geen broodfokhonden te zijn, ook daar trek je heel veralgemenende en onware conclusies.

Het is maar net wat iemand wil: wil je een hond uit het buitenland, dan vind je die. Wil je er een uit NL, dan vind je die ook.

Het is naar mijn mening goed dat het duidelijk wordt dat die buitenlandse, angstige en zieke honden niet de allerbeste keuze zijn, al helemaal niet als eerste hond. Maar nogmaals: ik weet dat veel mensen dolgelukkig zijn met hun adoptiehond, wie ben ik om dat te veroordelen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:27

Dus zonder stamboom ben je broodfok .. nee totaal niet mee eens.

Dat er niet veel honden in de asiels zitten voornamelijk kleine hondjes zijn er niet veel. Komt wellicht ook omdat mensen via mp en facebook zelf kunnen herplaatsen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:40

Weten jullie wat het woord 'veel' betekent? Ik geef een hint: de betekenis is niet 'alle'.

En ja Beemsterkaas: verreweg de meeste nederlandse asiels zijn vrijwel leeg als je dat vergelijkt met de meeste landen (alleen in de scandinavische landen zie je vergelijkbare aantallen). Al zit er wel een verschil tussen honden beschikbaar voor adoptie en asielhonden, die laatste groep is vaak iets groter doordat er honden gevonden worden en weer opgehaald, en omdat er honden tussen zitten die mentaal of fysiek eerst opgelapt moeten worden. Er is ondertussen al 10+ jaar een asielhonden'tekort' in Nederland. Vaak hebben ze er een flinke pensionafdeling naast, waardoor er alsnog best honden zitten. 'De asiels in eigen land zitten vol' is al heel lang slechts loze retoriek.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:47

Hou nou eens op met doordrammen.
Het is niet omdat volgens jou de asielen hier "leeg" zijn, dat daarmee plots de stichtingen goed bezig zijn

Edit: ik hoef geen pb hoor mizora waarin je nogmaals jouw standpunt doordramt.
Ik, en met mij nog een aantal hier blijkbaar, ben niet akkoord met je uitspraken. Dat verandert niet per pb hoor
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 28-01-25 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:01

Mizora, wel eens op marktplaats of verhuisdieren en bij stichtingen gekeken?
Afstaan aan een asiel kost veel geld. Alleen asielen bekijken geeft echt geen representatief beeld van het "aanbod" honden in Nederland.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:13

Mizora schreef:
Beemsterkaas schreef:

Nee, op basis van de grootste asielsites (meervoud) van Nederland, waar ik over langere tijd (meer dan 6 maanden) grofweg bijhoud wat er in zit en hoeveel er in zit. Niet op basis van 1 asiel, maar juist dat alle asiels in Nederland bij elkaar nog steeds nog niet eens 1 groot asiel in het buitenland is, en soms nog niet eens een half groot asiel.

Het asiel van 7 honden (6 + de 'langzitter') is een asiel met relatief veel asielhonden ter beschikking. Er zijn op ik zoek baas maar een paar opvanglocaties met meer honden op dit moment, waaronder het labbeagle-centrum, maar hij staat ook wel eens op plaats 2 van meeste honden, nog steeds met maar 9 of 10 honden.

Veel stamboomloze pups zijn broodfokpups die voor de hoofdprijs weggaan, het is dan wel binnen Nederland, maar dat vind ik alsnog veel kwalijker dan een slordig geregelde stichting. En nee, ik ben ook geen fan van veel buitenlandse stichtingen, maar in Nederland hebben we (gelukkig) een tekort aan herplaatsers. Dat vul ik toch liever met buitenlandertjes dan met broodfokhondjes, want die laatste hebben bewust wreed gehouden ouderdieren om maar zo veel mogelijk te laten opbrengen, terwijl veel stichtingen het buitenland juist hard werken om daar minder nesten geboren te laten worden door castratieprojecten (teef/reu) en educatieprojecten.

Oepsnesten gebeuren wel, maar zijn in Nederland gelukkig ook niet gebruikelijk en typisch genoeg juist weer veel in de pittige herders en pitbullachtigen, die nu eenmaal vaker bij onverantwoordelijke eigenaren terecht komen (let op: vaker, zeker niet altijd).

Maar hier heb je zelf toch ook aan bijgedragen door een kruising te fokken voor de hoofdprijs? Ik bedoel, die waren ook niet goedkoop. Riep je niet dat je een nieuwe goeie sporthond wilde ontwikkelen of zoiets?

En hoewel je geen broodfokker bent, zijn er toendertijd ook veel vragen onbeantwoord gebleven als ik me niet vergis.

Ik ben ook absoluut geen fan van stichtingen, in veel gevallen is dat verkapte broodfok voor goed inkomen. Maar daarentegen ben ik ook geen fan van kruisingen terwijl er genoeg goeie gezonde rashonden te krijgen zijn. Op ieder potje past een dekseltje, en als het dekseltje niet past dan moet het potje naar de glasbak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:20

Ah, de stalker is er weer.

Nee, ze waren niet goedkoop. Nee, ze waren niet duurder dan hun basisrassen. Nee, het waren geen broodfokpups en dat weet je dondersgoed. Ze waren wel zorgvuldig getest, er was het halve land afgereist om de meest geschikte reu te gebruiken, als enig nest in de woonkamer opgegroeid en zeer zorgvuldig grootgebracht (incl. maanden vrij genomen). En ja, ze zijn sportgefokt. Dat jij alleen rashonden acceptabel vindt voor de sport is jouw keuze. Want tja, als ze niet ingezet mogen worden voor het wk, dan kunnen het geen sporthonden zijn. Dat is blijkbaar jouw enige criteria. Ik ben geen fan van ingeteelde honden (alles vanaf 12.5% genetisch COI), dat vinden veel rasfokkers weer geen probleem.

Edit: Little_Gift: je bent niet de TS, dus het is niet aan jou. Daarnaast waren de pb's, 2 om precies te zijn, niet om mijn mening door te drammen over het onderwerp, daar ben ik namelijk niet op verder gegaan maar om te reageren om je aantijgingen over mijn gedrag en je ook te wijzen op je eigen gedrag. Waarbij de 2e pb een reactie was op jouw antwoord, beperkt tot 1 zin. Had je geen reactie willen ontvangen, had je de pb simpelweg onbeantwoord kunnen laten.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-01-25 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 00:21

Dit topic gaat niet over jou hé... Maar je trekt het wel volledig naar je toe... Hou op.

Ook per pb blijf je doordrammen en heb ik je gevraagd op te houden maar je blijft maar sturen. Ik had je al niet gevraagd om een pb te sturen in de eerste plaats. En daarom gevraagd me geen meer te sturen maar ik blijf er krijgen en ik ben daar eigenlijk niet van gediend