Beemsterkaas schreef:Op basis van de ervaring met één asiel met 6 honden? Dat is niet representatief.
Er zijn wel genoeg honden in NL. Ook pups: genoeg oepsnestjes, of stamboekloze 'rashonden' die worden aangeboden. Er is altijd wat te vinden.
Dus 'uit noodzaak' in het buitenland adopteren is geen argument.
Maar TS: het is géén persoonlijke aanval. Jij hebt een super leuk hondje, waar je blij mee bent. Niemand die daar over struikelt.
Nee, op basis van de grootste asielsites (meervoud) van Nederland, waar ik over langere tijd (meer dan 6 maanden) grofweg bijhoud wat er in zit en hoeveel er in zit. Niet op basis van 1 asiel, maar juist dat alle asiels in Nederland bij elkaar nog steeds nog niet eens 1 groot asiel in het buitenland is, en soms nog niet eens een half groot asiel.
Het asiel van 7 honden (6 + de 'langzitter') is een asiel met relatief veel asielhonden ter beschikking. Er zijn op ik zoek baas maar een paar opvanglocaties met meer honden op dit moment, waaronder het labbeagle-centrum, maar hij staat ook wel eens op plaats 2 van meeste honden, nog steeds met maar 9 of 10 honden.
Veel stamboomloze pups zijn broodfokpups die voor de hoofdprijs weggaan, het is dan wel binnen Nederland, maar dat vind ik alsnog veel kwalijker dan een slordig geregelde stichting. En nee, ik ben ook geen fan van veel buitenlandse stichtingen, maar in Nederland hebben we (gelukkig) een tekort aan herplaatsers. Dat vul ik toch liever met buitenlandertjes dan met broodfokhondjes, want die laatste hebben bewust wreed gehouden ouderdieren om maar zo veel mogelijk te laten opbrengen, terwijl veel stichtingen het buitenland juist hard werken om daar minder nesten geboren te laten worden door castratieprojecten (teef/reu) en educatieprojecten.
Oepsnesten gebeuren wel, maar zijn in Nederland gelukkig ook niet gebruikelijk en typisch genoeg juist weer veel in de pittige herders en pitbullachtigen, die nu eenmaal vaker bij onverantwoordelijke eigenaren terecht komen (let op: vaker, zeker niet altijd).