Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:47

Helaas lopen we met konijnen managment nog wel ver achter. Als je het vergelijkt met paarden jaren geleden, werden die ook oud met 2 kilo brok en een 2 handjes hooi. Nu zijn we verder en er achter dat dat niet optimaal is.

Je kunt je konijn prima groentes geven zonder dat ze daar gasbuik van krijgen en een gevarieerd voer patroon is zeker bevorderlijk. Maar vooral brok met groente samen geeft problemen. Wij geven dus een mini beetje brok en vooral veel groentes/onkruid en hooi en kruiden.
In Duitsland is er veel meer onderzoek gedaan naar voer managment bijvoorbeeld, dat wordt op bepaalde facebook paginas ook aangehaald en gedeeld

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:34

Ik weet wel dat ik echt steeds meer bij leer over konijnen. Heb in mijn opleiding toen ook wel 8 weken lang informatie over konijnen gehad. Maar de informatie die nu wordt gegeven is echt ‘anders’ en meer uitgebreid en verder zegmaar.
Het klopt ook inderdaad wel dat je sneller slecht nieuws deelt dan weer een week goed en gezond doorstaan, daar kan ik in meekomen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:58

Montgri schreef:
Wij zijn onlangs verhuist en hebben nu een tuin met een ruime overkapping, waaronder ik het mij al helemaal voor mij zag om op den duur twee konijntjes te nemen. Spontaan ‘idee’ en ‘behoefte’ aan een dier om voor te zorgen na de dood van mijn merrie. Heb in het verleden wel ook al een konijntje gehad, dus het is niet geheel onbekend. Maar ik krab toch wel even achter mijn oren. Ik schrik er eerlijk gezegd echt van hoe gevoelig en kwetsbaar ze zijn als ik hier de verhalen lees. Komt dit door ‘doorfokken’ dat ze zo gevoelig zijn op de darmen? Of bepaalde rassen die daar gevoeliger voor zijn? Gewoon een topic vol mensen die puur pech hebben, of juist meer hun pech delen?

Konijnen zijn best gevoelige beestjes en door onkunde en makkelijke verkrijgbaarheid het meest verwaarloosde dier in Nederland. Nooit naar aanleiding van een spontaan idee aanschaffen. Ze zijn ook niet echt geschikt voor kinderen die willen knuffelen, want het algemene konijn vind optillen ook helemaal niet fijn. Als je ze wilt aanschaffen, lees je dan goed in, ook aan het hok en ren zijn wel wat haken en ogen, voldoende ruimte en marterproof.
www.bunnybunch.nl of bij stichting konijnen belangen kun je al best veel vinden. Koop ook niet een konijntje via de dierenwinkel, maar gewoon bij een opvang. Koppeltjes hebben ze vaak ook wel zitten.
Ik heb bijna 25 jaar konijnen, maar leer nog dagelijks bij.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:42

Lukasje schreef:
Oei, je zit met een ziekenboeg. Maar zo te lezen gaat het allemaal de goede richting uit +:)+

Ja en ach als klap op de vuurpijl heeft meneer ook nog wormen in zijn keutels zitten dus ik mocht gisteren weer even gezellig langs de dierenarts. _O-

@JackieT, heel veel sterkte met het verlies van je konijn. Y;(

@_Tarzan, fijn dat alles goed is gegaan met de castratie van Bobby en hij weer lekker op knapt! Blijft inderdaad toch altijd spannend. :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:18

Ohnee Seraphia, heb je even alles bij elkaar!
Hoe is het met jouw mannetje nu?

Ja, blijft spannend altijd zo'n castratie, DA belde gisterochtend hoe het met hem ging, zo lief, ben ik niet gewend! En ik ben zo blij dat ze toch hebben overlegd of ze hem niet vroeg wilden castreren, anders had ik nog 2 maanden moeten wachten .. Omdat het een Franse is wilden ze het wel doen gelukkig <3 (Dan kan de knapperd fijn in de groep blijven, veel gezelliger <3 )

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:17

_Tarzan schreef:

Ja, blijft spannend altijd zo'n castratie, DA belde gisterochtend hoe het met hem ging, zo lief, ben ik niet gewend! En ik ben zo blij dat ze toch hebben overlegd of ze hem niet vroeg wilden castreren, anders had ik nog 2 maanden moeten wachten .. Omdat het een Franse is wilden ze het wel doen gelukkig <3 (Dan kan de knapperd fijn in de groep blijven, veel gezelliger <3 )

Helemaal gemist, maar hoe oud is ie dan?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:09

Hij is nog geen 3 maanden, normaal castreren ze pas het liefst met 5 maanden, maar omdat het een fransje is durfden ze het wel aan (na hem helemaal gecontroleerd te hebben uiteraard).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:01

Als de ballen er onder hangen kan het, qua scheiden van voedster is max 12 weken qua risico op zoon moeder nest. Al zijn ze er dan wel redelijk vroeg bij qua weten hoe dat ding werkt voor meer dan plassen. Penis is voordat ballen er onder hangen ook nog niet in staat tot, ziet er tot dan ook heel anders uit.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:56

Bedankt allemaal, het is wel heel stil zo. Verbaasd me ook hoe snel je gehecht kan raken aan zo een diertje.

Afbeelding
Afbeelding

Gerrit zit voorlopig snachts nog gezellig binnen, en ga binnenkort opzoek naar een maatje voor haar. Merk namelijk dat ze dat wel echt mist.

Mijn zus heeft er 2 van hetzelfde nest, en die gaat even overleggen of die niet hier naar toe kunnen.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:21

_Tarzan schreef:

Hier gaat alles goed met meneertje! *\o/* Weer worm vrij!
Heeft zijn streken nog steeds haha maar het is verder echt een schatje. Doet regelmatig een bunnyflop in zijn hok en dan ligt ie lekker met zijn oogjes half dicht. <3

Ik krijg altijd een formulier mee waarbij ik dan kan aangeven of ik gebeld wil worden na de operatie of mocht er onverwacht extra kosten bij komen of ze dan ook even moeten bellen voor overleg mocht het boven een bepaald bedrag komen. En dat je akkoord gaat met de risico's die er aan verbonden zijn. Erg netjes geregeld allemaal. Was echt heel blij toen ze later op de dag belde om te zeggen dat alles goed was gegaan!

Hoe gaat het met Bobby? :knuffel:

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:28

JackieT, begrijpelijk, ik hecht mij ook altijd zo enorm aan m'n konijntjes.
Wel goed dat je voor een nieuw vriendje gaat!

Wat fijn om te horen Seraphia! Wat leuk ook dat het zo'n schatje is :D

Bobby doet het super, de rest van de groep inclusief de andere ram zijn ook allemaal dol op hem, hij wordt van alle kanten gewassen en wast zelf ook iedereen, dus toch wel blij dat ik hem toch mee had genomen :D <3

Hij is ook echt super samen met zijn zusje, die 2 zitten en liggen altijd samen, zo leuk!
En ook fijn te zien dat mijn reus aansluiting bij de kleintjes zoekt, ze was haar zusje verloren en miste haar toch wel zichtbaar.

Bobby zit sinds vrijdagmiddag weer terug in de groep, na een dagje ertussenuit :D
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:47

Toch superleuk dat alles zo goed samen gaat!

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 21:47

Wat een leuk koppeltje <3

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 08:21

Oke, ik was iets te positief schijnbaar.
Na m'n bericht hier hoorde ik een gil komen vanaf de konijnen, geen idee wat er is gebeurd.
Ik pakte Bobby even op om de wond te checken, lag hij open van onder....
Kon gelukkig snel terecht bij de DA en het bleek daar na onderzoek niet de operatiewond te zijn, maar een nieuwe wond, vlak naast dus de castratiewond -O-

Dus moest Bobby maandag weer daar laten en moest hij gehecht worden (wond was zeker 5 cm huid wat open lag := )
Maandag later op de middag Bobby weer opgehaald en weer even mee naar binnen.

Vanmiddag gaat hij weer terug naar buiten, duimen dat nu alles goed blijft gaan met hem, de brokkenpiloot :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 13:31

Aluspray. Wonden hechten bij konijnen is lastig, huid is dun, dus spanning er op kan mis gaan.
2x wond gehad 1x rug en 1x lies/buik, beide vol in aluspray en hok goed schoon, nooit meer terug gevonden wie die wond had. Beide waren nog bij de moeder en rest nest ivm leeftijd.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:04

He gatver :( hopen dat het snel heelt _Tarzan

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 17:50

Dankjewel, hij is gehecht dus even duimen dat het niet weer open gaat. Maar hij zit weer buiten en was flink binkies ‘nt maken :=

Ze hebben overlegd maandag wat wijsheid was, maar na overleg vonden ze hechten toch beter. Plakken ging helaas niet, daar was de wond te groot voor.

Konijnen zijn leuk toch?! :')

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 18:00

Zolang ze niks mankeren _/-\o_

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 22:25

@_Tarzan

Ach arme Bobby, wat een pech ook he! Dat ie maar weer lekker snel op knapt en het weer gauw beter gaat! :knuffel:

Maandag mag ik weer met Onyx naar de dierenarts voor de nacontrole! Als hij groen licht krijgt (wat ik haast wel zeker denk) dan kan ik de handdoek uit het hok gaan halen (en weg gooien want die piesvlekken gaan er nooit meer uit haha) en mag ie weer lekker op zijn vlas zitten. Onyx is echt zo'n leuk konijn. Hij lag daar straks heerlijk in zijn bunnyflop modus, oogjes helemaal dicht en lag echt zo heerlijk te slapen. Hij snurkt ook nog eens. :') Ruby was de hele tijd met haar balletje aan het gooien maar hij schoot nergens wakker van.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 07:49

sabine1979 schreef:

Precies :+

Bobby is weer blij om bij de rest te zitten, wordt weer gewassen en ligt weer heerlijk tussen de rest <3
Hij heeft flink rondgesprongen en binkies gemaakt, maar z'n hechtingen zitten nog ... :=

Dankjewel Seraphia! Wat fijn van Onyx! Wanneer mag je gaan koppelen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:52

Hoi, ik val hier even binnen.
Ik was gisteren bezig met bietenpulp en voederbieten op stal en vroeg mij af of dit ook soms aan konijnen gevoerd kan worden?
Aangezien de spijsvertering van paard en konijn toch redelijk vergelijkbaar is, dacht ik dat het wel kan, maar online kan ik precies niets terug vinden dat relevant is.

En aangezien het nu toch in hopen erdoorheen gaat op stal, kan er wel eens wat mee naar huis voor de nijntjes als afwisseling?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:22

Bietenpulp zet uit, dus vraag is dan of ze slobber lusten. Voederbieten als knaageten is zeker te proberen, maar let op je suikers en hoeveelheden, wilde konijnen eten eigenlijk geen ondergrondse groentes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:42

Ashkerlon schreef:
Hoi, ik val hier even binnen.
Ik was gisteren bezig met bietenpulp en voederbieten op stal en vroeg mij af of dit ook soms aan konijnen gevoerd kan worden?
Aangezien de spijsvertering van paard en konijn toch redelijk vergelijkbaar is, dacht ik dat het wel kan, maar online kan ik precies niets terug vinden dat relevant is.

En aangezien het nu toch in hopen erdoorheen gaat op stal, kan er wel eens wat mee naar huis voor de nijntjes als afwisseling?

Ik zou het niet geven. Geef liever wat andijvie, wat wilgentakken om te knagen. Wortels en bieten zijn suikerbommen voor konijnen.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:39

_Tarzan schreef:
sabine1979 schreef:

Precies :+

Bobby is weer blij om bij de rest te zitten, wordt weer gewassen en ligt weer heerlijk tussen de rest <3
Hij heeft flink rondgesprongen en binkies gemaakt, maar z'n hechtingen zitten nog ... :=

Dankjewel Seraphia! Wat fijn van Onyx! Wanneer mag je gaan koppelen?

Dierenarts had 6-8 weken geadviseerd ook maar als ik morgenochtend toch bij de dierenarts ben met hem ga ik er nog eens zeker naar vragen. Hij is 5 november gecastreerd dus hopelijk is het mogelijk rond 12 december. *\o/*

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:21

Vandaag weer naar een tentoonstelling geweest. Wij willen eind volgend jaar konijnen.
De Belgische haas spreekt mij enorm aan.

Vind ze prachtig. Wie heeft ze?

Ik wil twee rammen houden in een ruime buitenren met binnenhok. Bij voorkeur met wat kippen. Dit kan ook appart. Maar de ren kan wel tot 600 m2.

Wie heeft ervaring met deze dieren in grote rennen? Hoe mens (kind) gericht zijn ze? Ook wanneer ze in grote rennen worden gehouden?
Ze hoeven niet op schoot. Maar bij jou komen voor hun voerbeurt is leuk!