Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 08:34

Nachtvlinder klinkt wellicht leuker/mooier :D

We hebben hier ook prachtige motten in Nederland, alleen niet zo groot.
Groot avondrood bijvoorbeeld <3

Afbeelding

Er zijn trouwens, ik dacht wel zo'n honderd nachtvlinders die overdag te zien zijn, zoals de Kolibrie.

Er is een kleine dame uitgekomen en die is geler/groener van kleur dan de andere drie.

Clara
Afbeelding

De dames samen
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:05

Wat zijn ze mooi <3

Motten heeft vaak zo'n negatieve connotatie bij mensen (idd bv kleren vernielen), daarom zeg ik zelf liever nachtvlinders :D

Indy_Mouse_9

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:30

Prachtig zijn ze!

Die kolibrie vlinder is ook fantastisch, er zit er elk jaar 1 (maar ook maar 1) in onze tuin <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:36

Grainey schreef:
Gaaf zeg, kun je op deze manier hier wilde (in Nederland inheemse) vlinders ook vermeerderen? Dat zou een geweldig project zijn als meerdere mensen op meerdere plaatsen zo vlinders 'fokken' en terug uitzetten in de natuur! Daar zou ik ook graag voor open staan op mijn biologische boerderij en een oase hier voor insecten en wilde dieren <3

Ik volg ook. Lijkt me ook een erg leuke manier om bij te dragen aan de natuur.
Zou voor mij ook een reden zijn om te doen.

Dat heb je natuurlijk niet met het kweken van exoten. Daarentegen zijn de rupsen wel erg indrukwekkend.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 12:48

Babootje schreef:
Grainey schreef:
Gaaf zeg, kun je op deze manier hier wilde (in Nederland inheemse) vlinders ook vermeerderen? Dat zou een geweldig project zijn als meerdere mensen op meerdere plaatsen zo vlinders 'fokken' en terug uitzetten in de natuur! Daar zou ik ook graag voor open staan op mijn biologische boerderij en een oase hier voor insecten en wilde dieren <3

Ik volg ook. Lijkt me ook een erg leuke manier om bij te dragen aan de natuur.
Zou voor mij ook een reden zijn om te doen.

Dat heb je natuurlijk niet met het kweken van exoten. Daarentegen zijn de rupsen wel erg indrukwekkend.

Ik denk dat je inheemse vlinders het beste kunt vooruithelpen door allerlei planten in je tuin te zetten waar deze vlinders en hun rupsen op en in kunnen leven. En dan geen chemische bestrijdingsmiddelen daarop gebruiken natuurlijk.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:00

Mijn ouders hadden vorige jaar een kolibrie vlinder. Ik had wel heel leuk vlindermix en alles in de tuin gezaaid, maar het onkruid is hardnekkiger helaas -O- . Iets met alles groeit hier turbo snel in de tuin en aan 2 kanten buren die de tuin niet bijhouden. Maar wel 2 vlinderstruiken al is dus eentje eigenlijk van de buurman,maar groeit over de schutting. Die worden altijd goed bezocht door de bijen, hommels en vlinders.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:58

Wij doen hier ook ons best met bloemen, in de voortuin hebben we lavendel staan, waar de beestjes echt gek op zijn
De kolibrievlinder hebben wij al meerdere keren gezien! De eerste keer keken we echt heel raar op, maar nu komt elk jaar wel eentje even in de tuin langs.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 17:04

Gaaf die kolibrievlinders! Ik heb er 1 keer 1 gezien in de buurt. Maar en Italië jaren terug meer en ook wat foto's van kunnen maken.

Polarize schreef:
Wij doen hier ook ons best met bloemen, in de voortuin hebben we lavendel staan, waar de beestjes echt gek op zijn
De kolibrievlinder hebben wij al meerdere keren gezien! De eerste keer keken we echt heel raar op, maar nu komt elk jaar wel eentje even in de tuin langs.

Lavendel slaat hier helaas erg slecht aan, te zware natte grond denk ik. Meerdere keren geprobeerd. Net als Heide die ik plantte voor de Bijen. Maar wel veel Vlinderstruiken hier, voor en achter.

Solleke_Noah schreef:
Wat zijn ze mooi <3

Motten heeft vaak zo'n negatieve connotatie bij mensen (idd bv kleren vernielen), daarom zeg ik zelf liever nachtvlinders :D

Nachtvlinder klinkt wel liever ja :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:18

anjali schreef:
Ik denk dat je inheemse vlinders het beste kunt vooruithelpen door allerlei planten in je tuin te zetten waar deze vlinders en hun rupsen op en in kunnen leven. En dan geen chemische bestrijdingsmiddelen daarop gebruiken natuurlijk.

O dat hebben we ook hoor. Ik zaai en plant veel vlindervriendelijke bloemen in mijn tuin. Normaal gesproken heb ik ook best veel vlinders. Maar dit jaar niet. Te nat en te koud geweest. Einde zomer heb ik wat libellen en vlinders gezien maar weinig vergeleken met voorgaande jaren.
Wel veeeeeel slakken, met en zonder huisje, die een verwoesting aanrichtten aan mn bloemetjes. Die heb ik in grote getale buiten de deur gezet. Voor de egels.
Maar het hele proces van eitje naar pop naar vlinder lijkt me leuk genoeg om te volgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:43

Kolibrivlinders zijn tof.
Wij hebben er heeeeel veel van in de zomer in de tuin. Niet te missen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:45

Babootje schreef:
Voor de egels. .

Dat heb ik ook altijd gedacht, totdat ik dit jaar een verzwakte egel inleverde en de opvang zei dat het dit jaar extra erg is omdat er teveel slakken zijn.
Die horen ze blijkbaar helemaal niet te eten, daar krijgen ze parasieten van.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 19:37

Ik lees wel eens reacties van mensen dat slakken niet op het menu staan van Egels maar dat klopt niet helemaal. Naaktslakken laten ze wel liever links liggen door dat taaie slijm van ze maar bij voedselgebrek worden ze wel gegeten. Het grootste deel van de Egels zijn drager van longworm en pas als de weerstand omlaag gaat krijgen ze daar problemen mee.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 16:11

Ik kwam net deze rups tegen in mijn tuin, van de Psi-Uil <3 Zat bijna geplet tussen mijn schuifpui die even op een kier stond. Loopt weer op de plant naast de schuifpui.

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:16

Wat een mooie rups!

Ik kwam laatst ook een erg mooie tegen midden op straat. Een wollige, felgroene rups met strepen dacht ik, en een toeter op z'n kont. Jammer genoeg had ik geen tijd om een foto te maken, maar ik heb hem wel snel aan de kant van de weg in het groen gezet.

Edit, dat moet een meriansborstel geweest zijn :j

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 16:45

Kun je nu ook voor volgend jaar ergens Atalanta’s, kleine Vosjes en Dagpauwogen eitjes kopen en tot pop laten komen? Waar wij altijd zijn op de Loosdrechtse Plas stikt het van de brandnetels en planten die ze graag eten en zien. Daarnaast ga ik volgend jaar op een van de eilanden ( ik heb hier toestemming voor gekregen ) vlinder en bijenbloemenzaad strooien, zodat ze hier een plekje hebben.
En mag je dan de uitgekomen vlinders ook vrij laten?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 18:27

8nnemiek schreef:
Wat een mooie rups!

Ik kwam laatst ook een erg mooie tegen midden op straat. Een wollige, felgroene rups met strepen dacht ik, en een toeter op z'n kont. Jammer genoeg had ik geen tijd om een foto te maken, maar ik heb hem wel snel aan de kant van de weg in het groen gezet.

Edit, dat moet een meriansborstel geweest zijn :j

Moest bij je beschrijving gelijk denken aan de Meriansbortsel :j Heeft een rode toeter :D

Yavanna schreef:
Kun je nu ook voor volgend jaar ergens Atalanta’s, kleine Vosjes en Dagpauwogen eitjes kopen en tot pop laten komen? Waar wij altijd zijn op de Loosdrechtse Plas stikt het van de brandnetels en planten die ze graag eten en zien. Daarnaast ga ik volgend jaar op een van de eilanden ( ik heb hier toestemming voor gekregen ) vlinder en bijenbloemenzaad strooien, zodat ze hier een plekje hebben.
En mag je dan de uitgekomen vlinders ook vrij laten?

Ik weet niet zo goed wat wel en niet mag met inheemse vlinderen kweken en uitzetten.
Op actias.de, je kunt er heel veel vinden over inheemse (en (sub)tropische) vlinders kweken. En er is een markt voor eitjes en poppen.
Het is even uitzoeken welke vlinder wat doet in de winter, zo ver rijkt mijn kennis ook (nog) niet. Overwinterd de Vlinder? Volgens mijn valt daar de Dagpauwoog onder. Overwinteren de eitjes, rupsen of poppen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:00

Dat lijkt mij ook wel leuk om te doen en dan in het voorjaar vrij laten maar waar hou je ze dan in? En komen ze dan niet te vroeg uit ivm warmte binnen. Of gewoon een bak of iets in de tuin zetten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:35

Je moet inheemse vlinder poppen in de winter wel in een onverwarmt buitenschuurtje of buiten laten hoor, zeker niet binnen.
Theoretisch kunnen sommige in de koelkast maar dat zou ik zelf niet doen omdat het dan heel lastig is met correcte luchtvochtigheid en ze hebben geen daglicht meer.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 13:53

Koelkast zou ik niet doen nee dan zou ik ze eerder de schuur zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 14:10

Als die van mij niet meer uitkomen nu in het najaar dan gaan ze de paardenstal in zodra thuis de verwarming aan gaat :j Daar zitten ze veilig en lekker koel en droog.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 10:27

Beatriz is vandaag 2 weken oud en leeft nog maar is behoorlijk op wel. De andere 3 zijn al dood. Clara hielt het maar een week vol, de mannen wat langer dan een week.

Beatriz heeft heel veel eitjes gegeven maar ik denk dat daar niks uit gaat komen. Clara veel minder eitjes maar die zouden wel eens bevrucht kunnen zijn door Johannes.

Verder is er nog niks uitgekomen. Nog 2 Atlas en 9 Suraka poppen.

Het wordt fris op de plantenkamer, tenzij overdag weinig wolken zijn zoals de laatste paar dagen. Gister liep het daar nog op naar bijna 27 graden. Ik ben van plan om het (nu nog) slangenkamertje met verwarming zo in te richten dat ik de poppen daar naartoe kan verhuizen. En ook om daar rupsen, met wat stabielere temperaturen groot te kunnen krijgen in de winter.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 19:40

Ik moest deze Motten even delen <3

Nachtpauwoog
Geblokte zomervlinder
Prachtpurperuiltje
Wilgengouduiltje

Foto’s; Paul Kersten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding