Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:28

Ik krijg vandaag de Versapet geurloze tofu binnen, dankzij jullie tips, ben benieuwd. Heb ook nog petmates staan, kan ik mooi vergelijken of er überhaupt verschil in zit behalve geur.

Lisette0

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:19

Ik heb dinsdag nog een voorraad ingeslagen in de dierenwinkel, want het is nu nog in de aanbieding. :=
En heb online ook nog besteld, dat was nog goedkoper, maar komt begin sept pas binnen.

Ik hoop echt dan deze vulling normaler wordt, makkelijker verkrijgbaar en goedkoper. Maar dat zal wel niet...
Het bevalt mij echt super.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:50

Ik heb Croci tofu van zooplus geprobeerd en ik ben fan van tofu!! Wat fijn uitscheppen zeg, enige nadeel is dat deze alsnog ontzettend uitloopt omdat het kleine korrels zijn. Maar nu weet ik iig dat het fijn is dus kan ik andere met grovere korrel bestellen en hopelijk minder uitloop :D

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:57

Wij hebben een bestelling gedaan met tofu korrels dus ik ben heel benieuwd

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:40

Zouden jullie wellicht met mij willen meedenken over een nieuw grit?

Ik gebruik nu cat’s best, maar zo best is dat niet meer :+

Mijn gecastreerde kater heeft na kattenbak gebruik altijd nog een vieze bips en stempelt vrolijk rond wat we uiteraard niet fris vinden. We dachten dat dit lag aan dat het geen poetser is van zichzelf en hij extra drinkt door bepaalde brokjes. Echter toen mijn moeder tijdens het oppassen andere kattengrit erin had gedaan van Katrien (?) merkten we op dat er niks meer aan zijn bips blijft hangen. Nooit aan gedacht dat het aan het grit kan liggen.

Verschil wat we zagen is dat met cat’s best de bovenkant vochtig blijft en met die andere droogt het op en wij vermoeden dat dat ervoor zorgt dat de kat ook droog blijft.
We willen niet de katrien gebruiken omdat met opscheppen de klonten uit elkaar vallen en de geur heftig is, ook bij 2x daags scheppen.

Dus heeft iemand tip voor een fijn grit wat niet vochtig bovenop blijft?
Uitloop vind ik niet spannend, bak staat in de bijkeuken met een uitloopmat en dagelijks stofzuigen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:31

Klei grit is natuurlijk wel heel anders dan die hout vezeltjes. Ik vond de cats best ook drie keer niks. En die uitloop... pff, niet normaal. :+

Dus als dit je beter bevalt en katlief er blijer mee is, zou je inderdaad kunnen switchen naar klei grit. Qua merk/soort is vaak toch een kwestie van uitproberen, er is zo veel keuze, en wat de ene persoon fijn vindt, vindt de ander niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:58

Ansjepansje, tofu! Echt zo droog.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:18

Ik zou ook tofu aanraden.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 08:07

Bedankt voor het mee denken!

Ik wist niet dat dat andere grit onder de noemer "kleigrit" viel.
Ik had tofu ergens kunnen zien aankomen gezien de vele positieve reacties in dit topic haha

Voor nu zal ik er eerst iets van kleigrit in doen voor korte termijn en oplossing en daarna de tijd nemen welke tofu korrel ik wil proberen. Ivm de prijs vind ik wat onderzoek daarnaar doen wel prettig alvorens ik dat bestel.

Nogmaals dank!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:54

Welke tofu-kattenbakvulling raden jullie aan? Wat is het verschil tussen de verschillende merken?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:29

Ik heb alleen ervaring met petmates en versapet. Ik geef de voorkeur voor de Versapet omdat deze lekker neutraal ruikt (geen parfum) en de petmates vond ik goor ruiken (wel parfum, ruik je trouwens alleen met je neus boven de korrels). Beide werkten als tofu hetzelfde verder kwa opname en klonten.

De petmates had ik 1 grote zak van en ik verving de totale tofu na 2 weken, wist ik veel, maar eigenlijk onnodig.

De versapet heb ik een pakket van 4 zakken van besteld en heb ik anders gestart; dikke dikke dikke laag en ongv om de dag (afhankelijk hoeveel eruit geschept aan klonten, heb hier een grote pieser) gooi ik er steeds een schone beker vol bij om het level te handhaven. Wat ik vies eruit schep gaat schoon erbij. Versapet zit er nu een dikke maand in. Heb sindsdien alleen nog eens de tofu laag in een schone bak gegooid (heb meerdere kattenbakken) zodat ik de huidige ff kon wassen. Puur voor het idee. De tofu blijft schoon en geurloos (heb m’n handen er doorheen gehaald en geroken). Schep 2 x per dag de klonten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:30

Welke houtkorrel heb je? Daar zit verschil in. De meeste katten vinden houtkorrel niet fijn maar de smart pallets accepteren ze beter dan die grotere.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 13:00

Ik heb tofu van Hoopo. Niet te grove korrel en stofvrij wat heel fijn is met een kat met bronchitis.

Ik heb kittenkopers die via mij ook die hoopo gebruiken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:33

Ik heb 27 augustus een kleine kattenbak gevuld met tofu om te testen en na ongeveer een week de grote bak (onderkant konijnen kooi) gevuld met tofu. Heb 4 katten en heb hem nog steeds niet helemaal verschoond, wel de onderbak uitgespoeld.

Er zijn ondertussen 4 zakken doorheen gegaan. Als ik het Red tot de 27e van deze maand dan ben ik 25 euro per maand kwijt aan kattenbak vulling voor 4 katten

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:36

Dat zijn mooie verhalen.
Welke combinatie kattenbak / tofukorrel gebruik je?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 10:48

Ik heb de versapet

Heb de onderkant van een konijnen kooi als bak dus denk een meter lang ongeveer

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:12

Ik gebruik een onderbak van de “peewee extra groot” zonder de bovenbak met gaatjes. Ik ben bezig met de 2e zak.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:18

Ik heb de tigerino tofu van zooplus. Gezien m'n voer daar ook besteld wordt etc vooral. Ik heb een kattenbak met boven ingang. Dan kan de hond er niet bij

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:34

Ik heb nu een waar in tot op heden tevreden over ben
Odeurlock kattengrit, tofu vond een van mijn katten niet prettig.. heb daarin echt een duitser :') stomme Britse korthaar moet wel kunnen blijven graven :x

Ik ben benieuwd of ik over paar weken nog tevreden erover ben

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:35

Hier graaft vooral de jongste als een bezetene in de tofu korreltjes. Maakt zo'n herrie, hou op muts. _O-

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:48

Ik heb het topic nog eens doorgelezen.

Als ik goed lees zijn er mensen die tofukorrels / peewee gebruiken zonder de 'speciale' zeef, oftewel met een normale bak. Werkt dat fijn?

Net weer een zak klonterend grit van de welkoop geopend en er lijkt steeds meer stof te zijn.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:14

Ik lees veel positieve berichten over tofu, maar nu zie ik door 'de tofu de bak' niet meer haha.
Kan iemand mij benoemen van welke merken er tofu korrels zijn, dan kan ik zelf even een rondje google daarna doen en prijs/kwaliteit vergelijken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 01:18

Luxorvalkje schreef:
Ik heb het topic nog eens doorgelezen.

Als ik goed lees zijn er mensen die tofukorrels / peewee gebruiken zonder de 'speciale' zeef, oftewel met een normale bak. Werkt dat fijn?

Net weer een zak klonterend grit van de welkoop geopend en er lijkt steeds meer stof te zijn.

Ik vond de peewee korrels in een normale bak niet fijn omdat ze uit elkaar vallen en je de plas dus niet weggeschept krijgt
De tofu klontert erg goed dus daar heb ik geen probleem mee

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:05

SnuitjeLove schreef:
Ik lees veel positieve berichten over tofu, maar nu zie ik door 'de tofu de bak' niet meer haha.
Kan iemand mij benoemen van welke merken er tofu korrels zijn, dan kan ik zelf even een rondje google daarna doen en prijs/kwaliteit vergelijken.

Ik heb hoopo, wel iets duurder. Maar ik wil zonder toevoeging van geurtjes. Is zeker heel zuinig.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:27

Weet iemand ook hoe de korrels worden gemaakt. Het produceren van soya is over het algemeen niet heel milieu vriendelijk.