Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pinto_1 schreef:Ik heb jaren geleden een duitse herder uit het asiel gehaald. Hij was 5 keer terug gebracht, had 2 medewerkers gebeten in het asiel, en er werd eerlijk gezegd dat als wij hem terug zouden brengen dat het dan einde verhaal was.
Ik heb mijn hele leven honden gehad, dus ben de uitdaging aangegaan.
Na een paar weken kwam ik in de kamer, waar ik werd opgewacht door een grommende herder. Ik had helaas niets om me te verweren, ik liep op slippers, dus daar maar eentje van uitgetrokken.
En met een heleboel kabaal en een slipper, de strijd aangegaan. Ik ben een aantal keer gebeten, gelukkig niet ernstig, en op gegeven moment merkte ik dat hij uit zijn agressieve rol ging, maar angstig werd. Op dat moment ben ik gestopt, en rustig op de bank gaan zitten.
Had mijn huisgenoten uitgelegd dat zij geen toenadering moesten zoeken, maar dat de hond naar mij moest komen. En dat deed hij ook, hij kwam uiteindelijk naar mij toe en legde zijn kop op mijn knie.
Deze hond heb ik 8 jaar gehad, en nergens meer problemen gehad.
Ik heb nu twee compleet andere hondjes, die met "foei" al genoeg weten.
Dus eens met de opmerking dat je kijkt naar het gedrag van de hond, en daarop anticipeert.
Nikass schreef:Chantal de ongeleide projectielen ken ik, maar dat zijn niet de honden van mensen die weloverwogen trainen zonder fysieke correcties.
Dat zijn meestal honden van eigenaren die niet zoveel bezig zijn met gewenst gedrag aanleren.
Die laten hun hond gewoon doen waar hij zin in heeft en als het dan niet leuk meer is wordt er gemopperd en krijgt hij een standje of een schop voor zijn flikker.
Pinto en Pareltjes: ik was er niet bij. Maar afgaande van de beschreven situatie had ik een andere keuze gemaakt. Ik was de fysieke strijd niet aan gegaan.
Ik heb oa lang geleden getraind bij Jeroen Oomen en hem gezien met agressieve herders en Rottweilers. Ik zou niet graag met die honden geconfronteerd worden. Hij vond het zelf soms ook op het randje, maar hij werd niet gebeten. Het laatste wat hij deed was de strijd aan gaan.
Pareltjes schreef:Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..
Ik vind het dapper met één slipper...
Nikass schreef:Ik zou in elk geval niet de strijd aan gaan.
Wat ik precies zou doen, daar zou ik de hond en de situatie een beetje voor moeten kennen. Dat weet ik zo niet.
Hij was al een paar weken in huis, hoe was de situatie voorafgaand? Is dit gedrag inééns spontaan uit het niets ontstaan?
Ik denk dat ik in een paar weken al een bepaald management had opgebouwd waardoor dit gedrag niet zou zijn ontstaan óf ik al een plan had bedacht voor wat te doen als dit gedrag wel zou gaan ontstaan.
Maar fysiek de strijd aan gaan met een Duitse herder, nee dank je.
Pareltjes schreef:Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..
pinto_1 schreef:Pareltjes schreef:Je reactie is gebaseerd dat je ervan uit gaat denkt te weten hoe het dier zal gaan reageren in een bepaalde situatie. Dat zijn honden die relatief makkelijk opvoedbaar zijn. Een hond die uit het niets ( lees je weet de reden of trigger nog niet ) uithaalt vraagt om een directe beslissing. Allemaal leuk in theorie ik zou, dit, ik zou dat, tot je zo’n dier voor je hebt en je weet dat je IETS moet doen om hem duidelijk te maken dat je dit gedrag niet gaat accepteren. En als dat fysiek de strijd aangaan is , so be it. Het was ook de hond zijn laatste kans. Dan moet je iets..
Haha, dank je.
Overigens heeft de slipper denk ik minder indruk gemaakt als mijn verbale ondersteuning.
Pareltjes schreef:Dan lees alle voorgaande pagina’s eens terug waarin dat juist probeer duidelijk te maken.
Martin Gaus is een hondentrainer populair in de jaren 80tig. Met de kennis van toen heeft hij mensen bewust gemaakt dat een hond een opgevoed wezen behoorde te zijn om goed in onze maatschappij te kunnen funktioneren. Nu vind met hem lomp en ruw. Maar destijds was hij de Caesar Milan van nu.
Wildgirl schreef:@nikass, het overmatig enthousiast benaderen, belonen en corrigeren van je hond. Vooral op zo'n irritant hoog stemmetje
Nikass schreef:Pareltjes schreef:Dan lees alle voorgaande pagina’s eens terug waarin dat juist probeer duidelijk te maken.
Martin Gaus is een hondentrainer populair in de jaren 80tig. Met de kennis van toen heeft hij mensen bewust gemaakt dat een hond een opgevoed wezen behoorde te zijn om goed in onze maatschappij te kunnen funktioneren. Nu vind met hem lomp en ruw. Maar destijds was hij de Caesar Milan van nu.
Nee dat ben ik niet met je eens. Met de kennis van toen was zijn methode toen misschien niet zo raar.
Maar hij is met de ontwikkelingen van de tijd tot een ander inzicht gekomen en heeft zijn methode radicaal omgegooid.
Wildgirl dank voor je antwoord, maar inhoudelijk is het natuurlijk niet terecht.
Ik weet niet of je MG ooit hebt ontmoet, je kunt van hem vinden wat je wil, maar zijn training is niet overenthousiast benaderen met een hoog stemmetje.
Eerlijk gezegd is het afgeven op MG, of op positieve training in het algemeen meestal door mensen die niet weten wat het inhoudt.
Zo ging ik ooit trainen op een hondenschool die zei positief te trainen, maar toen mijn hond in een hectische les op mij begon te rijden zei de instructeur dat mijn hond erg dominant was en dat ik hem eens even goed op zijn flikker moest geven.
Kennis van hondengedrag en positieve training ammehoela![]()
Pareltjes Mijn vraag hoe je er bij komt gaat specifiek over dat ene bericht, waarin je op mij reageert. Het is niet relevant om daar het hele topic (dat ik gevolgd heb) voor terug te lezen.
nb daarom train ik ook niet graag op hondenscholen, maar liever alleen bij professioneel opgeleide instructeurs.