Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sevke schreef:Duopenotti: Bah nee, noem dan eens een volgens jou gezond hondenras. Ik ben benieuwd.
@imandra: een labrador???? Dat is zo ongeveer te vergelijken met een cavalier qua afwijkingen.
@cer: ik vrees dat jij de nagel op de kop hebt.Wij mensen hebben het onherroepelijk naar de kl*ten geholpen, helaas...
Citaat:"Bij elk ras kunnen erfelijke aandoeningen voorkomen. Volgens recent onderzoek van Universiteit Utrecht zijn voor de Nederlandse populatie Labrador Retrievers de belangrijkste erfelijke aandoeningen:
- Elleboogdysplasie (ED)
- Heupdysplasie (HD)
- Atopische dermatitis
- Obesitas (overgewicht)
- Cataract"
https://www.licg.nl/honden/labrador-ret ... ndoeningen
Citaat:"Bij elk ras kunnen erfelijke aandoeningen voorkomen. Volgens recent onderzoek van Universiteit Utrecht zijn voor de Nederlandse populatie Cavalier King Charles Spaniels de belangrijkste erfelijke aandoeningen:
- Mitralisklep degeneratie
- Chiari-like Malformatie / Syringomyelia *
- Primaire secretoire otitis media (PSOM)"
https://www.licg.nl/honden/cavalier-kin ... ndoeningen
sevke schreef:Maar zo simpel ook niet, want het gaat over uiterlijk en leed.
Neem nu een lab. Die zien er toch nog goed en redelijk normaal uit, vind ikzelf. Volgens de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke zijn er quasi geen labradors meer zonder heup- en of elleboogdysplasie. Men vindt een B, lichte C zelfs al OK.
sevke schreef:nee, maar dat zijn veelvoorkomende aandoeningen. Overigens hebben wel zo goed als alle dieren van dat ras ED of HD. (bron: faculteit diergeneeskunde, Merelbeke)
Ik zou een labrador dus zeker niet scharen onder de noemer "gezonde hond". Terwijl ze er in mijn ogen wel nog redelijk normaal uitzien.
Shadow0 schreef:sevke schreef:Maar zo simpel ook niet, want het gaat over uiterlijk en leed.
Neem nu een lab. Die zien er toch nog goed en redelijk normaal uit, vind ikzelf. Volgens de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke zijn er quasi geen labradors meer zonder heup- en of elleboogdysplasie. Men vindt een B, lichte C zelfs al OK.
Er is dus blijkbaar al een schaal. Ik weet niet precies hoe die gaat, maar afhankelijk van hoe die loopt: als B en C de twijfelgevallen zijn, dan beginnen we met het verbieden van de A of D.
Of nog simpeler: ieder dier waarbij je zonder rontgenfoto's al kunt vaststellen dat er iets helemaal niet goed zit, is een probleem.
Alle situaties waar je legitiem aan kunt twijfelen, laten we dan voor nu even zo - we beginnen met de situaties waar vrijwel niemand aan twijfelt (behalve misschien de betreffende fokkers en showmeesters, die hebben bewezen dat ze de inschatting niet kunnen maken.)
Citaat:Er zijn verschillende FCI-einduitslagen mogelijk:
- HD A (=negatief): je hond is op basis van de röntgenfoto vrij van HD; dit betekent niet dat je hond geen "drager" van de afwijking kan zijn.
- HD B (=overgangsvorm): op de foto’s zijn kleine veranderingen zichtbaar die het gevolg zijn van heupdysplasie.
- HD C (=licht positief) of HD D (=positief): je hond laat duidelijke veranderingen zien die passen in het ziektebeeld van HD.
- HD E (=positief in optima forma): de heupgewrichten zijn ernstig misvormd
Fly_high schreef:OleJon schreef:Komt er straks op neer dat we helemaal geen dieren meer mogen houden.
Met die wakker dier aanhangers en partij van de dieren.
Als we anders blijkbaar dieren moeten blijven fokken die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen dan ik geen dieren meer houden niet eens zo'n slecht idee
sevke schreef:O jee, waar gaat dit nu weer naartoe? Zouden we niet beter de rasstandaarden beginnen aanpakken ipv zulke maatregelen te nemen?
Ik vind dit een domme beslissing, en vooral zeer kort door de bocht. Zit samen met de rasverenigingen en pas de rasstandaarden aan. Daar zul je veel meer mee bereiken.
OleJon schreef:Fly_high schreef:[quote="OleJon"
Komt er straks op neer dat we helemaal geen dieren meer mogen houden.
Met die wakker dier aanhangers en partij van de dieren.
Als we anders blijkbaar dieren moeten blijven fokken die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen dan ik geen dieren meer houden niet eens zo'n slecht idee
Sizzle schreef:Ik dacht al, wat duurt het lang tot iemand dat komt roepen![]()
Geniaal hoe een dierenwelzijnswet die nog in de maak is door menig dierenliefhebber nu al bij voorbaad afgeschoten wordt want „dan kunnen we net zo goed stoppen met fokken van alle dieren“. Sure. Het stoppen met couperen gaat ook ook als een razende zo snel……
superpony schreef:Sizzle schreef:Ik dacht al, wat duurt het lang tot iemand dat komt roepen![]()
Geniaal hoe een dierenwelzijnswet die nog in de maak is door menig dierenliefhebber nu al bij voorbaad afgeschoten wordt want „dan kunnen we net zo goed stoppen met fokken van alle dieren“. Sure. Het stoppen met couperen gaat ook ook als een razende zo snel……
Volgens mij wordt het niet door iedereen afgeschoten, maar is het vooral nu nog te vaag. Ze komen met de korte snuitjes als voorbeeld, maar dan ben je er gewoon nog niet.
Het zijn serieuze vragen wat ze dan wel of niet willen afschaffen en hoe ze het gaan aanpakken.
En er zijn natuurlijk ook mensen die goede ervaringen hebben met rassen die nu in gevaar komen, waar een hoop ellende voorkomen had kunnen worden.
herr_balou schreef:De site is engels talig maar de plaatjes van in de show ring winnende gedrochten spreken voor zich lijkt mij: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/
superpony schreef:_San87_ schreef:Zullen we anders maar nergens beginnen?
Zeg ik ergens dat we niks moeten doen dan? Kinderachtige opmerking. Eerst lezen en kom dan met oplossingen op alle vragen en obstakels die gaan ontstaan.
Eelmo schreef:Maar - ik ben geen fokker - het is toch nu al zo dat er een fokverbod is voor o.a. dieren waarvan de snuit korter is dan de helft van de schedel? Dus, het houdverbod zal waarschijnlijk slaan op de dieren waarbij dat niet het geval is. Waarmee dus nu al niet meer gefokt mag worden?
Ibbel schreef:Het verbod op houden komt er, omdat het verbod op fokken niet nageleefd wordt.
Probleem is, als je een fokverbod al niet kunt handhaven, waarom denk je dan dat een houdverbod wel te handhaven is?