Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:16

Luckystory schreef:
En het gaat niet over verbieden. Het gaat over verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind dat TS in haar recht is om te vragen aan de hondeneigenaar om verantwoordelijkheid te nemen en de hond thuis te laten wanneer ze aan de schoolpoort staat.

Tuurlijk mag ze dat vragen. Vragen staat vrij.

En de hondeneigenaar mag met evenveel recht zeggen: "Nee, doe ik niet, want mijn hond doet niemand kwaad, behalve als die koter van jou 'm op 'm af stuitert. Neem jíj maar verantwoordelijkheid. Ik zorg er wel voor dat mijn hond niets méér doet dan alleen grommen om te waarschuwen. Als jouw kind daar niet voor terugdeinst, is dat jouw verantwoordelijkheid."

Er is geen énkele wet die verbiedt je hond uit te laten in de buurt van kinderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:23

Ibbel schreef:
Luckystory schreef:
Ik vind dat TS in haar recht is om te vragen aan de hondeneigenaar om verantwoordelijkheid te nemen en de hond thuis te laten wanneer ze aan de schoolpoort staat.

En de hondeneigenaar mag met evenveel recht zeggen: "Nee, doe ik niet, want mijn hond doet niemand kwaad, behalve als die koter van jou 'm op 'm af stuitert. Neem jíj maar verantwoordelijkheid. Ik zorg er wel voor dat mijn hond niets méér doet dan alleen grommen om te waarschuwen. Als jouw kind daar niet voor terugdeinst, is dat jouw verantwoordelijkheid."

Er is geen énkele wet die verbiedt je hond uit te laten in de buurt van kinderen.

Precies dit.

En toen wij nog in het centrum woonden wil je niet weten hoe vaak kinderen echt op de hondjes af denderen.
Niets vragen, gewoon er op af vliegen.
En moeders inderdaad boos als je aangaf dat ze niet mochten aaien, of schaapachtig stonden te kijken als je zei, eerst vragen.

Ook eens aan de stok gehad toen ik met hondje van moeder wandelde.
Die hapte dus echt.
Was altijd aangelijnd, kort.
Kwam echt niet bij scholen in de buurt.
En ja ik kon hem net nog weg trekken bij zo'n ongeleid projectiel.
Moeder pissig want hond was vals.
Ja daarom is hij ook aangelijnd en hij zoekt de kinderen niet op hoor, daar is hij bang voor. Daarom hapte hij. Bij rustig benaderen deed hij dat niet.
Nou dat was ook zo'n mens die dan maar vond dat ik moest muilkorven...nee neem je kind aan de lijn...
Hond valt niet uit als je langs loopt....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:27

Ibbel schreef:

Als hij bijt, is er nochtans wel een wet...

Siesjuh

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:29

Alle honden bijten...de een alleen wat sneller dan de andere

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:30

Maar de hond heeft formeel helemaal nog niet gebeten. TS heeft van die schram geen melding of aangifte gedaan, dus die hond is op dit moment wettelijk gezien gewoon van onbesproken gedrag. En dan valt er helemaal niets te verbieden.

Nog afgezien van of een schram uberhaupt wel als een bijtincident wordt gezien, én er meerdere incidenten geweest moeten zijn vóór een hond het label 'bijter' krijgt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-10-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:47

Ibbel schreef:
Maar de hond heeft formeel helemaal nog niet gebeten. TS heeft van die schram geen melding of aangifte gedaan, dus die hond is op dit moment wettelijk gezien gewoon van onbesproken gedrag. En dan valt er geen helemaal niets te verbieden.

Nog afgezien van of een schram uberhaupt wel als een bijtincident wordt gezien, én er meerdere incidenten geweest moeten zijn vóór een hond het label 'bijter' krijgt.

En grommen valt helemaal niet onder een bijtincident. De gemiddelde hondeneigenaar met een klein beetje verstand van hondengedrag weet dat dat een waarschuwing is waar je moet ingrijpen om hond en kind tegen elkaar te beschermen.
Overigens is het ongevraagd aaien niet voorbehouden aan kinderen, ook volwassenen doen dat.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat de ts haar eigen kind uit het oog verliest en voor de gevolgen daarvan de verantwoordelijkheid bij iemand anders legt. Althans, een ander beperkingen wil opleggen.
Kinderen vragen aandacht en een kind met autisme nog een beetje meer. Je staat op dat schoolplein voor en met je kinderen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:50

Jeetje, ik vind dat er wel heel heftig op TS gereageerd wordt en de eigenaar van de hond gigantisch in bescherming genomen wordt.

Zoals ik het begrijp als ik alleen TS haar berichten lees.
- Autistische zoontje van TS gaat mee naar school om andere kind van TS op te halen
- zoontje heeft deze hond al vele malen geaaid (moet toestemming van de eigenaar) en dit is altijd goed gegaan
- Vlak voor de zomervakantie ging het voor het eerst mis en hapte de hond tijdens het aaien naar het gezicht van het zoontje van TS, die er gelukkig vanaf kwam met alleen een scham op de wang
- Sinds de zomervakantie is er nu weer 2x een incident geweest, waarbij de hond dreigend gedrag heeft vertoond
- TS is doorgaans vroeg/ruim op tijd bij de school aanwezig, haar zoontje gaat dan op het schoolplein spelen
- Eigenaar van de hond staat niet altijd op ongeveer dezelfde plaats, dus TS heeft niet altijd door waar de hond zich bevind.

Ik kan me heel goed voorstellen dat TS haar kind wel eens een momentje uit het oog verliest op het plein, het zou in theorie een veilige plek moeten zijn voor kinderen, als ouder sta je ook wel eens te praten met een andere ouder. Laten we wel wezen, wanneer die deuren open gaan en 100+ kinderen komen naar buiten krioelen, dan kun je best eens een momentje nodig hebben om je eigen kind er tussenuit te pikken. Ik heb mijn 4 jarige neefje nu 4x opgehaald van school en het is echt niet mijn grootste hobby, veel te veel kinderen en drukte, alles schiet alle kanten uit, veel gegil, gepraat en geschreeuw (over enthousiaste kinderen die in 30 seconden een schooldag samenvatten voor mamma) niet mijn ding.

TS kan niet zomaar haar kind thuis laten, daarin tegen kan een hond prima thuisgelaten worden. Ik zou als eigenaar van een hond er ook niet voor kiezen om bij een school te gaan staan. Laat ik het zo zeggen, mijn paarden zijn geweldig met kinderen, maar toch zou ik nooit met paard en wagen mijn neefje van school halen. Want als eigenaar van een dier ben je 100% verantwoordelijk om te zorgen dat een kind niets overkomt. Hoewel elk kind moet weten dat die niet zomaar een paard moet benaderen, kan ik als eigenaar natuurlijk op mijn klompen aanvoelen dat niet elk kind dat ook niet doet.

Daarom vind ik de honden eigenaar ook fout in deze, de hond heeft al een keertje gehapt en 2x gewaarschuwd, dan neem je de hond imo toch niet meer mee? Of je zorgt dat die een anti bijt band om de snuit heeft tijdens het wachten, die weer af kan op de wandeling naar huis (als om één of andere reden de hond echt niet thuis kan blijven).

Een schoolplein is voor kinderen, niet voor dieren, imo gaan kinderen voor op dieren.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:00

Daphara, TS staat niet OP het schoolplein. Ze staat erbuiten, een plek waar honden gewoon mogen komen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:04

Renee1991 schreef:
Daphara, TS staat niet OP het schoolplein. Ze staat erbuiten, een plek waar honden gewoon mogen komen.

Waar staat dat ik zeg dat TS op het schoolplein staat?
TS geeft zelf aan dat haar zoontje op het schoolplein gaat spelen, dus wat doet de precieze positie van TS af aan mijn post?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:06

Maar het is toch niet omdat iets 'mag' dat het ook slim is om het te doen?
Of 'sociaal wenselijk'. Of zelfs maar 'veilig' in dit geval...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:08

Luckystory schreef:

Je hebt het over de eigenaar van de hond?

Nou dat bedoel ik dus ook als ik met mijn Shires naar school zou gaan om mijn neefje op te halen, zolang het paard niet op het schoolterrein komt mag het.

Maar veilig of sociaal wenselijk… niet echt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:09

Daphara schreef:
Luckystory schreef:

Je hebt het over de eigenaar van de hond?

Nou dat bedoel ik dus ook als ik met mijn Shires naar school zou gaan om mijn neefje op te halen, zolang het paard niet op het schoolterrein komt mag het.

Maar veilig of sociaal wenselijk… niet echt.

Een paard meenemen naar een schoolplein vergelijken met het meenemen van een hond naar een schoolplein is hetzelfde als knollen met citroenen vergelijken ;-)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:17

Daphara schreef:
Renee1991 schreef:

Waar staat dat ik zeg dat TS op het schoolplein staat?
TS geeft zelf aan dat haar zoontje op het schoolplein gaat spelen, dus wat doet de precieze positie van TS af aan mijn post?

Omdat je het hebt over "dat het schoolplein een plek is voor kinderen" en daarom staat de hond dus niet op het schoolplein maar erbuiten.

Niet elke hond is gediend van geaaid worden door kinderen. En als de hond aangelijnd zit is het dus taak je kind er weg te houden zeker als je weet dat het niet goed gaat.

Hou je kind desnoods aan de hand vast. Het is duidelijk dat het kind naar de hond gaat zodra hij de hond opmerkt. Dus is het taak als moeder om ervoor te zorgen dat die daar de kans niet toe krijgt.

De hondenbaas die buiten het schoolplein staat met aangelijnde hond is niet verantwoordelijk voor andermans kinderen ;)

Wel vind ik dat ook zij weet wat er gebeurd en ze dus haar hond kan beschermen tegen dat voor haar hond "vervelende kind" en ze hem beter thuis kan laten. Want met een snuitje op kan hij niet bijten maar wel de stress voelen van dat kind wat hem maar niet met rust kan laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:20

Daphara schreef:
Jeetje, ik vind dat er wel heel heftig op TS gereageerd wordt en de eigenaar van de hond gigantisch in bescherming genomen wordt.

- Autistische zoontje van TS gaat mee naar school om andere kind van TS op te halen
- zoontje heeft deze hond al vele malen geaaid (moet toestemming van de eigenaar) en dit is altijd goed gegaan
- Vlak voor de zomervakantie ging het voor het eerst mis en hapte de hond tijdens het aaien naar het gezicht van het zoontje van TS, die er gelukkig vanaf kwam met alleen een scham op de wang
- Sinds de zomervakantie is er nu weer 2x een incident geweest, waarbij de hond dreigend gedrag heeft vertoond
- TS is doorgaans vroeg/ruim op tijd bij de school aanwezig, haar zoontje gaat dan op het schoolplein spelen
- Eigenaar van de hond staat niet altijd op ongeveer dezelfde plaats, dus TS heeft niet altijd door waar de hond zich bevind.

Ik kan me heel goed voorstellen dat TS haar kind wel eens een momentje uit het oog verliest op het plein, het zou in theorie een veilige plek moeten zijn voor kinderen, als ouder sta je ook wel eens te praten met een andere ouder. Laten we wel wezen, wanneer die deuren open gaan en 100+ kinderen komen naar buiten krioelen, dan kun je best eens een momentje nodig hebben om je eigen kind er tussenuit te pikken. Ik heb mijn 4 jarige neefje nu 4x opgehaald van school en het is echt niet mijn grootste hobby, veel te veel kinderen en drukte, alles schiet alle kanten uit, veel gegil, gepraat en geschreeuw (over enthousiaste kinderen die in 30 seconden een schooldag samenvatten voor mamma) niet mijn ding.

TS kan niet zomaar haar kind thuis laten, daarin tegen kan een hond prima thuisgelaten worden. Ik zou als eigenaar van een hond er ook niet voor kiezen om bij een school te gaan staan. Laat ik het zo zeggen, mijn paarden zijn geweldig met kinderen, maar toch zou ik nooit met paard en wagen mijn neefje van school halen. Want als eigenaar van een dier ben je 100% verantwoordelijk om te zorgen dat een kind niets overkomt. Hoewel elk kind moet weten dat die niet zomaar een paard moet benaderen, kan ik als eigenaar natuurlijk op mijn klompen aanvoelen dat niet elk kind dat ook niet doet.

Daarom vind ik de honden eigenaar ook fout in deze, de hond heeft al een keertje gehapt en 2x gewaarschuwd, dan neem je de hond imo toch niet meer mee? Of je zorgt dat die een anti bijt band om de snuit heeft tijdens het wachten, die weer af kan op de wandeling naar huis (als om één of andere reden de hond echt niet thuis kan blijven).

Een schoolplein is voor kinderen, niet voor dieren, imo gaan kinderen voor op dieren.

Waar lees je deze drie want die heb ik nergens uit de berichten gehaald? Zo ver ik lees is er één keer gehapt en één keer gegromd? :?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:28

Even als voormalig hondeneigenaar (de hond is ingeslapen) van een hond die ontzettend leuk en lief was met kinderen, en er dol op (overigens is mijn hond ingeslapen omdat hij stokoud was, en op, even voor de duidelijkheid):
Ik heb een paar keer gehad dat kindjes er recht op af kwamen vliegen, de hond bij de wangen pakte en met het gezicht bovenop de kop was. Dat gaat in dit geval om een Duitse Herder.

Mijn hond vond dat duidelijk niet grappig, ik heb hond bij de halsband gepakt en kind eraf getrokken.
Moeders was woest op mij want de hond was "vals" en gromde "uit het niets". Hond in kwestie had nog nooit gebeten en heeft dat ook nog nooit gedaan, maar met zo'n actie imo alle recht om te grommen.

Echt, voed je kinderen op in die dingen. Nee is nee. Het gaat heus nog vaker voorkomen dat er dingen zijn die ze niet mogen.

Overigens stond de eigenaar van de hond in het verhaal van TS niet op het schoolplein, en ik vind het persoonlijk onzin om een hond thuis te laten die kinderen gewoon leuk vindt en nog nooit wat gedaan heeft. Buiten dat past het waarschuwen gewoon prima in het programma "hond". Heel normaal gedrag voor honden, en zolang er volwassenen bij zijn zijn kinderen en honden een prima combinatie.

Met paarden en kinderen vind ik dat een ander verhaal, en ik wil dus ook geen kinderen bij mijn paarden hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:29

Ibbel schreef:
Luckystory schreef:

+1

Ik ben er oprecht verbaasd over hoe TS met haar kind omgaat.
Is dit de omgekeerde wereld of wat?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:32

Ik vind het idd de omgekeerde wereld. Kind komt in de ruimte van de hond, niet andersom.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:35

Avalanche schreef:
Ik vind het idd de omgekeerde wereld. Kind komt in de ruimte van de hond, niet andersom.

:j :j Dit, en voor mij niets anders.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:37

Beide partijen zouden hierin elkaar tegemoet kunnen komen.
Hondeneigenaar stuurt zoontje van TS bij haar hond weg. TS leert haar zoontje welk gedrag wenselijk is bij honden/dieren.

Hier is toch geen wet, politie of weet ik het voor nodig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:48

Volgens mij vergeten heel veel bokkers dat de TS toch duidelijk zegt dat haar kind pas in de ruimte van de hond komt NADAT kind vraagt of hij mag aaien, en dus NADAT de eigenaresse toestemming geeft.

Ik vind in dat geval zeker dat de eigenaresse van de hond hier ook een groot aandeel in heeft, want inderdaad: zowel kinderen als honden zijn niet perfect. En als het al eens mis is gegaan bij een bepaald kind, ga dan niet zelf dat kind (dat in principe nog een beetje afstand houdt zolang het geen toestemming heeft) nog even aan zitten moedigen om toch maar even op die hond te duiken.

Inderdaad gebeurt het vaak dat kinderen als een ongeleid projectiel op een hond af stuiteren.
Maar als TS heel duidelijk zegt dat haar kind altijd toestemming vraagt om te aaien, en haar grootste probleem is dat die dame steeds weer toestemming geeft....dan is het misschien wel een idee om er even vanuit te gaan dat het ook daadwerkelijk zo gaat.

TS heeft dan even tijd nodig om haar kind te leren niet meer naar deze hond toe te gaan.
Maar de eigenaresse van de hond zou dat een heel stuk makkelijker kunnen maken door niet dat proces tegen te gaan werken door te zeggen dat 'ie wel mag aaien hoor.

Ik vind ook dat ze best een risico neemt om een hond mee naar school te nemen want je kan er natuurlijk vergif op innemen dat de kans erg groot is dat er kinderen van allerlei pluimage op zo'n hond gaan duiken.... ergens moet je dan ook niet flauw doen als dit daadwerkelijk gebeurt maar gewoon je verantwoordelijkheid nemen. Zowel ouders als eigenaresse van de hond.

Overigens (even een zijsprong) wil je ook niet de honden de kost geven die op kinderen af komen stuiteren en er tegenop springen op een hele vervelende manier, beide partijen kunnen even brutaal en "gevaarlijk" zijn in hun goede bedoelingen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:49

Wat voor de een sociaal wenselijk is en wat daarbinnen of daarbuiten valt kan totaal verschillen van wat voor de ander sociaal wenselijk is en wat daarbinnen en daarbuiten valt.

De een vind een hond bij school sociaal onwenselijk, de ander vind dat de normaalste zaak van de wereld. De een vind kinderen in een restaurant sociaal onwenselijk, de ander vind dat de normaalste zaak van de wereld.

Dus dat schiet niet op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:53

Winged schreef:
Ik ben wat aan het zoeken gegaan en kwam hierop; https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... ool-wat-nu

en daar zit een interessante flyer in

Overigens blijf ik van mening dat een hond niet op een schoolplein (of in de buurt van) hoort. Op de weg met wandelen: a la, maar school en omgeving... Nee.

Hier ligt het honden losloopveld naast een school :+.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:55

Avalanche schreef:

Ja maar de prinsjes en prinsesjes moeten alles mogen en de hele wereld heeft rekening te houden met hun pareltjes.

In dit geval pech gehad. Kind idd aan harnasje. Je kan mensen niet verbieden op de openbare weg te komen met een hond.
Als ik in het bos loop in losloopgebied en ze lopen op een kind af, roepen ouders ook dat ik honden bij mij moet houden, waarom dan andersom niet? :7

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:00

Luckystory schreef:
Waarom ga je ervan uit dat ik het niet gelezen heb?
Ik vind er niets genuanceerder aan. De hond heeft uitgehaald naar een kind en ook nog eens gegromd op een 2de gelegenheid.
Die heeft dus niets aan een schoolplein te zoeken.

Omdat jij met jouw post - of wel zoals je het geschreven hebt -gesuggereerd hebt dat die hond dus in het allgemeen gromt en bijt.
Dit is dus niet het geval.
Er waren 2 incidenten waarvan bij een het kind bij moeders weggerend is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 18:01

Ayasha schreef:
Daphara schreef:

**knip**

Waar lees je deze drie want die heb ik nergens uit de berichten gehaald? Zo ver ik lees is er één keer gehapt en één keer gegromd? :?

Dat staat toch echt in de openingspost.
Voor de zomervakantie gebeten, vorige week en vandaag (gisteren dus) grommen en bijten

magicmist schreef:
Voor de zomervakantie is mijn jongste zoontje gebeten door een hond.dit gebeurde bij school.
Het liep af met een schram in de wang.

*** Knip***

Nu is vorige week en vandaag wederom een dreiging vanuit de hond geweest.

*** Knip***

Gelukkig bleef het bij grommen en dreigen.

magicmist schreef:
Hij heeft deze hond in het verleden vaker geaaid en ging altijd goed.
Tot net voor de vakantie.

Gewoon een kwestie van goed lezen ;)