Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:15

DuoPenotti schreef:
Klopt, dat weet je vooraf niet.
Maar stel dat je zegt wauw wat een mooie hond, En er komt amper een dankje terug weet je ook voldoende. En dat is prima. :)
Die mensen dan met rust laten vind ik dan echt wel horen :j En ongepast dan door te gaan.

Ben ik het mee eens. Helaas denkt niet iedereen er zo over. Sommige mensen beginnen een hele monoloog als je nauwelijks reageert. Ik kom zo regelmatig een vrouw tegen die mij altijd uitvraagt over mijn honden. Aantal jaar geleden stak ze (aan de bushalte) een monoloog af van een kwartier (omdat ik niet echt reageerde) met waar ik voor hoeveel geld worstenbroodjes kon kopen, dat je warme en koude kleuren hebt, ik me niet moet schamen om met een slab te eten, dat ik sociale readaptatiewetenschappen kon gaan studeren (en waar) om andere blinden en slechtzienden te leren eten met mes en vork,.... :+
Ik zat daar niet bepaald op te wachten, maar vond het wel grappig. Zo'n dingen maak je dus mee als je een zichtbare beperking hebt (of je beperking zichtbaar maakt door met een assistentiehond samen te werken). Dat is de keerzijde van het werken met een assistentiehond: je maakt je beperking zichtbaarder en de hond trekt veel mensen aan. Je kan de hond dan wel leren om jouw persoonlijke ruimte te vergroten en te voorkomen dat anderen in jouw persoonlijke ruimte komen, maar je gaat altijd mensen blijven hebben die aangetrokken worden door de hond, de grens die de hond aangeeft niet respecteren (omdat het niet duidelijk is, "ze de hond niet gezien hebben", ze ervan uit gaan dat het wel een heel lieve hond is omdat het een assistentiehond is, ze het zielig vinden dat de hond niet geaaid mag worden of niets lekkers mag krijgen etc).

Er is gewoon te weinig bewustzijn over de behoeften van honden, communicatie van honden, hoe de hond te benaderen, hulphonden,... Als eigenaar moet je daarom vind ik ook je hond kennen en in de mate van het mogelijke anderen in de gaten houden zodat ze niet plots op je hond duiken om te gaan aaien, op de hond gaan staan etc. Niet alleen vanuit het idee dat je verantwoordelijk bent voor je hond, maar ook gewoon voor je hond zijn comfort. Door op te komen voor je hond, zijn grenzen en behoeften te respecteren,... creëer je voor je hond een veilige basis bij jou als eigenaar en versterk je ook jullie band (is mijn ervaring)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:30

Dat is idd niet fijn...
Dat zijn dan weer dingen waar je niet bij stilstaat dat dat gebeurt als je zelf geen hulphond hebt.
Echt raar.
Nu denk ik ook wel dat zo'n persoon een voelspriet mist zeg maar.
Maar dat is misschien dezelfde voelspriet als dat iemand over iemand in een rolstoel heen kijkt en dan tegen de duwer praat.
Hoe gaat het nu met Jan? Eeuh Jan zit er gewoon bij hoor, vraag het hem zelf!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:46

Dp, ja precies! Als ik in rolstoel zit praten mensen ineens anders of tegen degene die erbij is. Doen ze nooit als ik gewoon lopend ben :+ Zelfs niet als ik kreupel aan kom lopen.

Pateeke, ik vind het reuze boeiend om te weten wat een hond allemaal voor je doet of kan doen. Alleen ik vraag het nooit als ik iemand zie, omdat ik dus rare ervaringen heb met mensen als ik zelf ineens zichtbaar een beperking heb ipv onzichtbaar. En ik ben altijd bang dat ze het al 100 keer hebben moeten uitleggen en geen zin hebben. Of zich aangevallen voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:32

dierenfan schreef:
Er zijn ook regelmatig honden te zien die met muilkorf los lopen want ze vinden andere honden niets maar kunnen zo geen schade aanrichten. Voor mij persoonlijk geen oplossing. Hij mag enkel los waar ik 100 procent weet dat het veilig kan.

Maar dat is dan ook prima. Dan neem je als eigenaar wel verantwoordelijkheid.
Maar geloof me, vaker is dat niet het geval. Dat vind ik echt een probleem dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:01

Babootje schreef:
dierenfan schreef:
Er zijn ook regelmatig honden te zien die met muilkorf los lopen want ze vinden andere honden niets maar kunnen zo geen schade aanrichten. Voor mij persoonlijk geen oplossing. Hij mag enkel los waar ik 100 procent weet dat het veilig kan.

Maar dat is dan ook prima. Dan neem je als eigenaar wel verantwoordelijkheid.
Maar geloof me, vaker is dat niet het geval. Dat vind ik echt een probleem dan.

Vind je? Wat denk je dat mijn herder met z'n 45 kilo agressie gemuilkorft en al voor schade aan kan richten bij een chihuahua of een tekkel oid?
Voor mij persoonlijk dus om die reden geen oplossing. Maar wel een oplossing als je hond niet betrouwbaar is maar ook niet onbetrouwbaar te noemen is zeg maar.

Het is inderdaad geen zwart/wit iets er is ook een grijs gebied hier in.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:11

MyWishMax schreef:
Dp, ja precies! Als ik in rolstoel zit praten mensen ineens anders of tegen degene die erbij is. Doen ze nooit als ik gewoon lopend ben :+ Zelfs niet als ik kreupel aan kom lopen.

Pateeke, ik vind het reuze boeiend om te weten wat een hond allemaal voor je doet of kan doen. Alleen ik vraag het nooit als ik iemand zie, omdat ik dus rare ervaringen heb met mensen als ik zelf ineens zichtbaar een beperking heb ipv onzichtbaar. En ik ben altijd bang dat ze het al 100 keer hebben moeten uitleggen en geen zin hebben. Of zich aangevallen voelen.

Als ik begeleid wordt door iemand anders, wordt er vaak ook over me heen gepraat met mijn begeleider ipv met mij. Of mensen gaan aan babytalk doen of je nastaren of zijn zelfs beschaamd als ze met je praten. Allemaal omdat ze zich geen houding weten te geven, vooroordelen hebben etc. Ik heb dus liever dat mensen me vragen stellen. Dan kan ik zelf aangeven wat ik wel en niet zelf kan en eventuele vooroordelen wegnemen. Ik ben ook gewoon open over mijn visuele en auditieve beperking. Ik weet dat niet iedereen het op die manier bekijkt of openheid wil geven over zijn /haar beperking. Ikzelf heb gewoon ervaren dat openheid geven ervoor zorgt dat mensen beter rekening met je kunnen houden op een manier die prettig is voor je. Mensen zonder (die) beperking(en) kunnen zich gewoon geen beeld vormen van wat er moeilijk is met zo'n beperking en wat niet, gewoon omdat ze het niet kennen. Met hulphonden is het net zo: mensen weten gewoon niet goed wat deze precies doen en hoe ze met de hond moeten omgaan. Dat komen ze alleen maar te weten doordat iemand ze dat vertelt en ze de hond aan het werk zien.
Tuurlijk is het niet altijd fijn om het voor de zoveelste keer uit te leggen; ik heb ook dagen dat ik daar echt geen zin in heb, maar dat merk je dan ook wel aan me (of zeg ik).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:14

Nou, onwijs bedankt voor het hier uitleggen. Ben je toch weer bezig, alleen nu online :')

Ik vind het reuze boeiend, helemaal nadat nestgenootjes vab mijn honden naar de VS zijn gegaan als hulphonden. 1 voor een kind met autisme, de ander weet ik niet meer zeker. En dat waren echt vol gas werkhonden, werklijnen waarvan de rest van het nest intensief sport. Maar hulphond is ook hard werken natuurlijk en daar zijn ze echr gelukkig mee.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:44

mvdende schreef:
MyWishMax schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met hulphonden zit qua toegang tot bepaalde plekken waar honden eigenlijk verboden zijn. Ik weet dat in de VS je bewijs hebt dat het een officiële hulphond is en dat men mag vragen wat de taak van de hond is. Hoe zit dat in Nederland? Want ik ken helaas ook mensen waarbij de hond geen officiële hulphond is, maar die wel doen alsof en de hond gewoon overal mee naar toe proberen te nemen (en helaas de hond dus ook niet de opleiding en training heeft gehad, dus ook niet zo geschikt is) dat lijkt me juist erg vervelend voor de mensen die wel een officiële hulphond hebben, qua iverlast van die 'neppe' en misschien vooroordelen die veroorzaakt worden daardoor.

Ik vind vragen wat de hond kan doen ook wel een hele andere vraag als wat je mankeert.

"Neppe" hulphonden bestaan niet! Er is namelijk géén wetgeving die aangeeft wanneer een hond een hulphond is en wanneer niet! Dus iedere hond met dekje is gewoon een officiële hulphond.

Je kan namelijk gewoon zelf je hond opleiden, daar is geen "officiële" instantie voor nodig.

Die "officiële instanties" zeggen dat een hulphond alleen hulphond mag heten als je hun €20.000 hebt betaald, maar dat roepen ze uitsluitend voor eigen gewin!

Nogmaals er is in Nederland (En Europa en zelfs VS) géén wetgeving omtrent hulphonden. Hoe graag de instanties zoals ADI en ADE je dat wél wijs willen maken.

Ze zijn wél bezig met nieuwe wetgeving, maar gelukkig wél op een manier dat niet naar de daadwerkelijke opleiding gekeken wordt, maar dat er een examen afgenomen wordt en als je met je hond voor dat examen slaagt, je hond een officiële hulphond is. Het maakt dan niet meer uit hoe je de hond getraind hebt, of dat via een instantie is gegaan of zelf particulier.

Ze zijn al in 2015 begonnen met deze regelgeving, maar erg veel schot in de zaak is er niet.

Edit: link toegevoegd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20182019-853.html#:~:text=Antwoord%202,ziekte%20(Wgbh%2Fcz).

regels in Nederland zijn zeer slecht er zijn 7 ADEU/ADI geaccrediteerde scholen, Hulphond Nederland, KNGF De Click Gaus ASsistentiehonden, stichting Assistentiehond Nederland, stichting personal service dogs en Bultersmekke asstistancedogs.

dit zijn scholen die voldoen aan wereldwijde accreditatie regels en ja dan zijn de kosten hoger maar ik stoor mij aan hondenscholen die voor gewin een pakketje aanbieden van 10 groepslessen a €4000 en je hebt een Assistentiehond, en de regelgeving waar jij het over hebt is de NEN norm daar wordt zelfs gesteggeld over hoeveel uur mag een Assistentiehond vrij zijn dus ja dat gaat jaren duren tot die tijd is het een ondoordringbare jungle van organisaties die het goede willen doen en organisaties die er een slaatje uit willen slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:00

marimba schreef:
mvdende schreef:

"Neppe" hulphonden bestaan niet! Er is namelijk géén wetgeving die aangeeft wanneer een hond een hulphond is en wanneer niet! Dus iedere hond met dekje is gewoon een officiële hulphond.

Je kan namelijk gewoon zelf je hond opleiden, daar is geen "officiële" instantie voor nodig.

Die "officiële instanties" zeggen dat een hulphond alleen hulphond mag heten als je hun €20.000 hebt betaald, maar dat roepen ze uitsluitend voor eigen gewin!

Nogmaals er is in Nederland (En Europa en zelfs VS) géén wetgeving omtrent hulphonden. Hoe graag de instanties zoals ADI en ADE je dat wél wijs willen maken.

Ze zijn wél bezig met nieuwe wetgeving, maar gelukkig wél op een manier dat niet naar de daadwerkelijke opleiding gekeken wordt, maar dat er een examen afgenomen wordt en als je met je hond voor dat examen slaagt, je hond een officiële hulphond is. Het maakt dan niet meer uit hoe je de hond getraind hebt, of dat via een instantie is gegaan of zelf particulier.

Ze zijn al in 2015 begonnen met deze regelgeving, maar erg veel schot in de zaak is er niet.

Edit: link toegevoegd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20182019-853.html#:~:text=Antwoord%202,ziekte%20(Wgbh%2Fcz).

regels in Nederland zijn zeer slecht er zijn 7 ADEU/ADI geaccrediteerde scholen, Hulphond Nederland, KNGF De Click Gaus ASsistentiehonden, stichting Assistentiehond Nederland, stichting personal service dogs en Bultersmekke asstistancedogs.

dit zijn scholen die voldoen aan wereldwijde accreditatie regels en ja dan zijn de kosten hoger maar ik stoor mij aan hondenscholen die voor gewin een pakketje aanbieden van 10 groepslessen a €4000 en je hebt een Assistentiehond, en de regelgeving waar jij het over hebt is de NEN norm daar wordt zelfs gesteggeld over hoeveel uur mag een Assistentiehond vrij zijn dus ja dat gaat jaren duren tot die tijd is het een ondoordringbare jungle van organisaties die het goede willen doen en organisaties die er een slaatje uit willen slaan.

Die ADEu/ADI zegt ook niet veel. Mijn ervaring met één van deze scholen is bijzonder slecht en ik zou een volgende keer voor een niet geaccrediteerde school gaan.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:43

ADEu/ADI zegt idd niet alles. Maar in het geval van problemen kan je wellicht wel meer als de school geaccrediteerd is.
Ik denk dat duidelijke regelgeving nodig is en dat er wat financiering betreft ook wel eea moet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:56

pateeke schreef:
ADEu/ADI zegt idd niet alles. Maar in het geval van problemen kan je wellicht wel meer als de school geaccrediteerd is.
Ik denk dat duidelijke regelgeving nodig is en dat er wat financiering betreft ook wel eea moet veranderen.

Helaas hier helemaal geen oplossing :( ondanks accreditatie.
Hoop dat het toegankelijker kan worden voor iedereen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:23

[***] schreef:
Helaas hier helemaal geen oplossing :( ondanks accreditatie.
Hoop dat het toegankelijker kan worden voor iedereen

Kan ik me inbeelden. Zelf ook - op sommige vlakken - mindere ervaringen met een geaccrediteerde school.
Ik hoop inderdaad ook dat het toegankelijker wordt voor iedereen. Het is nu heel moeilijk om het kaf van het koren te scheiden en het gaat nu niet bepaald om kleine bedragen…

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:26

pateeke schreef:

En eigenlijk is dit dus fout! In Nederland maakt het voor de wetgeving dus geen flikker uit of je bij een wél of niet geaccrediteerde hondenschool hebt getraind.

Die hondenscholen roepen heel hard van wél......maar vragen per stuk €19.000 - €20.000 en sturen aan op crowdfunding. Als ik ergens een grote bloedhekel aan heb, is het wel het gebedel om geld via crowdfunding! Of je spaart zelf, of je vraagt het via de gemeente aan, of je accepteert het dat je geen door hun opgeleide hond krijgt.

Ik had graag de opleiding gevolgd, maar ik heb dus niet ff €20.000 op de plank liggen en voor autismehulphond hoef je bij de gemeente niet aan te kloppen, dus train ik mijn hond zelf in het netjes gedragen in het openbaar.

(Self training is in het buitenland veel gewoner dan hier in Nederland, waarschijnlijk juist omdat die ADI ADEU hondenscholen zo hard lopen te schreeuwen dat een zelf getrainde hond niet "officieel" is)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 07:53

mvdende schreef:
pateeke schreef:

En eigenlijk is dit dus fout! In Nederland maakt het voor de wetgeving dus geen flikker uit of je bij een wél of niet geaccrediteerde hondenschool hebt getraind.

Die hondenscholen roepen heel hard van wél......maar vragen per stuk €19.000 - €20.000 en sturen aan op crowdfunding. Als ik ergens een grote bloedhekel aan heb, is het wel het gebedel om geld via crowdfunding! Of je spaart zelf, of je vraagt het via de gemeente aan, of je accepteert het dat je geen door hun opgeleide hond krijgt.

Ik had graag de opleiding gevolgd, maar ik heb dus niet ff €20.000 op de plank liggen en voor autismehulphond hoef je bij de gemeente niet aan te kloppen, dus train ik mijn hond zelf in het netjes gedragen in het openbaar.

(Self training is in het buitenland veel gewoner dan hier in Nederland, waarschijnlijk juist omdat die ADI ADEU hondenscholen zo hard lopen te schreeuwen dat een zelf getrainde hond niet "officieel" is)

Wat ik bedoelde is dat je bij problemen ook naar ADEu/ADI kan stappen en daar melding maken.

Ik volg je helemaal dat het niet ok is dat gebruikers zelf zo’n hoog bedrag moeten ophoesten en ze aangespoord worden om aan crowdfunding te doen. Ik vind dat een heel verkeerde ontwikkeling. Het zijn niet enkel de geaccrediteerde scholen die je daartoe aansporen overigens.
Ik ben van mening dat scholen op zoek zouden moeten gaan naar fondsen om mensen die geen vergoeding krijgen toch een hond te kunnen geven.