Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:18

Maar de hele definitie van een soort is dat het dan dus wel een soort is. Of in dit geval, een grote familie :-)

Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Canid_h ... %20Canidae.

Wel interessant trouwens dat dat zo werkt bij hondachtigen.

Maar dit gaat te ver off topic, dus ik laat het erbij :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:38

beert schreef:
Maar de hele definitie van een soort is dat het dan dus wel een soort is. Of in dit geval, een grote familie :-)

Je probleem is dat die definitie een scherpe scheiding maakt die in de natuur soms wel maar lang niet altijd aanwezig is.
Natuurlijk kun je zeggen dat omdat je deze definitie hanteert de wolf en de gouden jakhals dus dezelfde diersoort is. Maar kijk en vergelijk andere biologische eigenschappen dan is er reden genoeg ze toch als verschillende diersoorten te definieren.
Bij andere organismen planten bv is dit nog duidelijker.
De voortplantingsdefinitie is alleen simpelweg niet voldoende.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:44

Kuggur schreef:
Avalanche schreef:
Dat is niet het punt. Als je niet test, weet je ook niets. HD komt ook in de natuur voor, deformaties komen in de natuur ook voor. Als we er niet op testen weten we niets.

Bij Duitse Herders komt degenerative myelopathy voor, bij meer rassen trouwens. Dat is een ziekte die je niet ziet voor de hond 3 of 4 jaar oud is. Als je niet test, kun je dat dus gewoon vrolijk doorfokken.
Dat zijn zaken die niet ontstaan door slecht fokken maar in de natuur ook gewoon voorkomen, en als je niet test kun je dat vastleggen voor komende generaties.

Onzin. Écht báárlijke nonsens. Naturlijk komen er in de natuur erfelijke ziekten voor.
Maar te gaan beweren dat de frequentie waarvan defecte genen in rashonden voorkomen niks met de manier van fokken te maken heeft is je kop in het zand steken.
Je opmerking "als je niet test kun je dat vastleggen voor komende generaties" spreekt boekdelen. Dat "vastleggen" gebeurt namelijk door die fokmethoden.
Het is bizar dat dit niet doordringt tot de rasverenigingen, dit is bepaald geen baanbrekende nieuwe wetenschap. Hint, waarom hebben commerciele veerassen waar enorm selectief mee is gefokt de laatste eeuwen niet deze problemen... :)*

Nou, dat is natuurlijk niet helemaal waar. Sommige melkkoeien en -geiten kunnen nauwelijk fatsoenlijk door de idioot grote uiers. Boeren zeggen dan, "Maar ze willen helemaal niet naar buiten! Kijk dan, ze blijven gewoon in de stal!" 'Ja, logisch...', denk ik dan.... En wat dacht je van de problematiek bij de dikbillen die bijna nooit meer zonder keizersnede kunnen/konden bevallen?

Oh, enne, de hond stamt niet af van de wolf, ze hebben een gemeenschappelijke voorouder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:38

Je rukt mijn opmerking uit zijn verband. Die doelde op erfelijke ziektes, genetische defecten. Niet op het fokdoel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:42

herr_balou schreef:
Oh, enne, de hond stamt niet af van de wolf, ze hebben een gemeenschappelijke voorouder.

Vijanden, voorouders, etc. van de wolf stierven uit einde laatste ijstijd, zo'n 20.000 jaar geleden. Domesticatie hond was 14.000 jaar geleden (ja kan nog wat eerder geweest zijn). Daar zit dus en een gat van zo'n 6.000 jaar en geen andere kandidaat dan de wolf zoals we die nu nog kennen. Al moeten we ons wel afvragen of er nog genetisch zuivere eurazische wolven bestaan, vrijwel alle DNA testen geven ook hond en soms inderdaad jakhals aan. VS heeft vergelijkbare hybridisatie met coyote en hond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:56

Sommige gebreken zijn inderdaad sterk rasgebonden, maar veel gebreken zijn dat niet. En daar wordt bij de werkhondenfok en rasloze fok vaak de kop in het zand gestoken. Problemen als HD/ED/PL/entropion/ectropion/distichiasis zijn ook bij rasloze honden een probleem. Epilepsie is bij sommige werkhondenrassen daarbovenop ook een groot probleem, juist ook onder de werkende border collies, echt niet alleen onder de showgefokte border collies. Bij zeer kleine hondjes, ook echt in de broodfok, kruisingfok en rasloze fok zijn cm/sm-klachten iets dat je zeer regelmatig langs ziet komen, al herkennen helaas veel eigenaren het niet. PL-klachten zie ik zelfs bij rasloze dieren veel vaker dan bij stamboomgefokte dieren.

Natuurlijk, specifieke autosomale enkelvoudige recensieve aandoeningen zullen veelal niet tevoorschijn komen bij kruisingen. Maar dat is niet wat in de rashondenfok tegenwoordig nog het grootste probleem is. En ja, inteelt veroorzaakt een hoop problemen. Verplichten tot regelmatig een outcross met een ander ras maken zou al heel veel schelen. Het nest kan overigens heel goed voor beide rassen ingezet worden als dit bij de nestcombinatie al meegenomen wordt.

En ja, bij productie-vee komen ook genetische afwijkingen voor en ja, daar wordt ook op getest.

ARR/ARR - scrapievrij bij schapen: https://www.vssschapen.nl/stamboek/gezo ... rogrammas/
RP1 - netvliesprobleem bij holsteins: https://www.vhlgenetics.com/nl-nl/DNA-t ... ration-RP1
Bij paarden de Quarters is Panel5(ondertussen 6)-test ook niet uit de lucht komen vallen (en bij de apha ondertussen verplicht): https://apha.com/news/reminder-6-panel- ... stallions/

Om maar 3 voorbeelden te noemen.

Voor de duidelijkheid: ja, extremen in het uiterlijk van de rasfok is in verreweg de meeste gevallen gekoppeld aan gezondheidsproblemen. Maar er zijn ook nog enorm veel rassen min of meer gematigd qua bouw. En bij andere rassen kan er voor gekozen worden om dit weer te matigen, al dan niet versneld d.m.v. outcross met een gematigder ras (waar ik sowieso voorstander van ben).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:31

Rex_Rolfo schreef:
Anna79 schreef:
En dat er best een prijskaartje mag hangen aan een zorgvuldig gefokte hond.

Ik wil juist een zeer onzorgvuldig gefokte hond.

Teefje dat slim en handig genoeg was om te ontsnappen en een reu die lenig genoeg was om over een hek van bijna 2 meter te springen :D

We hebben diverse vuilnisbakjes uit Zuid-Europe over de vloer gehad. Niet altijd de mooiste honden, een enkele vriendelijk maar minder mens-gericht (idee kat zeg maar). Maar allemaal waren ze knettergezond. Hooguit nog wat naweeën van een parasitaire infectie maar dat heeft niets te maken met de fok.

Oh dit! Zo mee eens! Behalve dat ik ze vaak ook nog heel mooi vind :) en tenminste niet allemaal hetzelfde. Mijn reu kan niet zo goed met één bepaalde bruine labrador reu overweg. Ik ontwijk dus alle bruine labradors, want ik zie op een afstandje het verschil niet :D
Overigens vind ik bruine labradors zulke vervelende honden... De zwarte zijn zoveel leuker en zoals ze imo horen.
Ik snap überhaupt de lol niet van die rashondenfok op uiterlijk. Als honden gefokt worden moet dat wat mij betreft op functionaliteit, gezondheid en karakter.
Ik heb altijd asielhonden/kruisingen gehad. Nu voor het eerst een "rashond" (betreft een niet erkend ras) en ben zo blij met zijn mooie bouw.

Afbeelding

Ik vind de schuine ruggen en wankele achterhand van veel Duitse herders ook echt zielig. Maar dat lijkt mij wel veel makkelijker weer goed terug te fokken dan die mismaakte platneuzen ed.
Overigens vind ik niet alleen uiterlijke kenmerken en gezondheid een probleem. Ik heb ook veel moeite met het lukraak fokken en verkopen van pitbull-achtigen ivm de desastreuze schade die deze honden kunnen aanrichten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:23

Ik kan zowiezo totaal niet begrijpen dat mensen honden met een platte ,of zelfs helemaal geen snuit ,mooi vinden ... :( Ik vind ze echt zo lelijk,hoe lief ze ook zijn.

Hoe kun je willens en weten een hond willen fokken/ houden,dat niet normaal kan ademhalen en atijd hoofdpijn heeft!?
Zo sneu.. |(

mvdende

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:56

Hier liep een platsnuit in het dorp. Ik hoorde hem al van ver aankomen, alleen maar snurken. Beestje liep op rustig tempo aan de lijn. En dat met de huidige temperaturen al, wil niet weten hoe dat beestje het moet gaan redden met 30°c + van de zomer.

Tis gewoon dierenmishandeling om zn beest in leven te houden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:01

@KahluaB : een cavalier heeft heus niet altijd hoofdpijn, hoor. Dat is een symptoom van syringomyelia, en niet elke hond heeft die ziekte. Integendeel, door gerichte fok heeft met het aantal syringo gevallen al voor een groot deel kunnen terugfokken.
De platsnuiten is een ander verhaal, helaas...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:13

Maar dat zeggen de eigenaren van platsnuiten ook... die van hún heeft geen last, en niet elke platsnuit heeft het benauwd...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:23

sevke schreef:
@KahluaB : een cavalier heeft heus niet altijd hoofdpijn, hoor. Dat is een symptoom van syringomyelia, en niet elke hond heeft die ziekte. Integendeel, door gerichte fok heeft met het aantal syringo gevallen al voor een groot deel kunnen terugfokken.
De platsnuiten is een ander verhaal, helaas...

Volgens mij is er al langer bekend dat er geen enkele cavalier zonder hoofdpijn meer bestaat.
Ik vind het ook een beetje je kop in het zand steken om nu nog met dat ras te willen fokken of een pup te willen aanschaffen.
Wat is het belangrijkste in het houden van een hond voor jou?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:50

“Ja hij rent en speelt nog gewoon net als een normale hond, hij heeft nergens last van.” :roll:

Meest gehoorde onzin vanuit eigenaren van doodzieke rashonden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 14:59

MarlindeRooz schreef:
“Ja hij rent en speelt nog gewoon net als een normale hond, hij heeft nergens last van.” :roll:

Meest gehoorde onzin vanuit eigenaren van doodzieke rashonden.

Niet alle rashonden toch?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 16:18

Nikass schreef:
Volgens mij is er al langer bekend dat er geen enkele cavalier zonder hoofdpijn meer bestaat.
Ik vind het ook een beetje je kop in het zand steken om nu nog met dat ras te willen fokken of een pup te willen aanschaffen.

En daar sla je de bal mis.
Lees even dit artikel.
https://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/ziekte-3
Het is geschreven door Prof Dr Paul Mandigers, autoriteit op vlak van chiari malformatie en syringomyelia. Niet elke hond met CM heeft symptomen. Niet elke hond met SM heeft symptomen. Indien beide ziektes complementair voorkomen, is de kans op symptomen groter.
Jammer genoeg heeft 100% van de cavaliers CM. De meeste vertonen hier geen ziektebeeld, en ook is hoofdpijn geen symptoom van CM, maar wel van SM. Door gerichte fok, en enkel fokdieren te selecteren die geen SM hebben, heeft men deze ziekte al voor een groot stuk weten terug te dringen.
Ongelukkig genoeg zorgen ‘oeps’ en gelegenheidsnestjes, net als broodfokkers die de ouderdieren niet testen, ervoor dat de ziekte blijft bestaan. Ook de keine genenpoel bij de cavs is een probleem. Ik ben er dan ook voorstander van beperkte en gecontroleerde crossbreed toe te staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:29

Waarom neem je in godsnaam een hond van een ras waarvan 100% een ziekte draagt??? Waarom steun je dat. Dan vind die persoon zijn eigen belangen gewoon veel belangrijker dan dat van een dier.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:58

Het wordt allemaal in stand gehouden door de consument. Weten wat een ridgeback is. De keus voor een bepaald ras denk ik dan ook weer niet dat geld voor de consument een rol speelt, maar gewoon het karakter. Ik heb diverse Duitse doggen mogen kennen. Helaas werden ze niet echt oud, maar qua karakter raak je er wel verliefd op.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 18:43

MarlindeRooz schreef:
Waarom neem je in godsnaam een hond van een ras waarvan 100% een ziekte draagt??? Waarom steun je dat. Dan vind die persoon zijn eigen belangen gewoon veel belangrijker dan dat van een dier.

dat is nogal kort door de bocht. Ten eerste is CM inderdaad een afwijking, maar in kleine gradaties (ik koop enkel dieren uit geteste ouders en grootouders) heeft het dier daar geen last van. Ten tweede ben ik helemaal verliefd op het karakter van de cavalier, wat in mijn ogen met geen enkele andere hond te vergelijken is. Het zou zonde zijn moest zulk heerlijk ras verdwijnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:51

sevke schreef:
MarlindeRooz schreef:

dat is nogal kort door de bocht. Ten eerste is CM inderdaad een afwijking, maar in kleine gradaties (ik koop enkel dieren uit geteste ouders en grootouders) heeft het dier daar geen last van. Ten tweede ben ik helemaal verliefd op het karakter van de cavalier, wat in mijn ogen met geen enkele andere hond te vergelijken is. Het zou zonde zijn moest zulk heerlijk ras verdwijnen.

Helemaal niet kort door de bocht, gewoon waar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:10

sevke schreef:
MarlindeRooz schreef:

Precies wat ik zeg toch. Jij wil per se zo'n hond. Die honden zijn 100% zeker weten ziek. En je weet niet of hij later ziek wordt want de ouders kunnen het ook pas over 5 jaar krijgen. Maar omdat jij zo'n hondje wil heb je nu een zieke hond gekocht. Bewust. Voor je eigen plezier.

En dat jij dat voor jezelf goed kan praten is prima. Zo zijn er wel meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:14

Dit hele topic geeft goed aan waarom een verbod dus zo noodzakelijk is....
Hopelijk volgen er snel meer landen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:17

Ja precies, mensen zijn niet in staat een verstandige keuze te maken omdat ze zich laten leiden door hun onderbuik en emotie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:23

sevke schreef:
Nikass schreef:

En daar sla je de bal mis.
Lees even dit artikel.
https://www.veterinair-neuroloog.nl/ziektes/ziekte-3
Het is geschreven door Prof Dr Paul Mandigers, autoriteit op vlak van chiari malformatie en syringomyelia. Niet elke hond met CM heeft symptomen. Niet elke hond met SM heeft symptomen. Indien beide ziektes complementair voorkomen, is de kans op symptomen groter.
Jammer genoeg heeft 100% van de cavaliers CM. De meeste vertonen hier geen ziektebeeld, en ook is hoofdpijn geen symptoom van CM, maar wel van SM. Door gerichte fok, en enkel fokdieren te selecteren die geen SM hebben, heeft men deze ziekte al voor een groot stuk weten terug te dringen.
Ongelukkig genoeg zorgen ‘oeps’ en gelegenheidsnestjes, net als broodfokkers die de ouderdieren niet testen, ervoor dat de ziekte blijft bestaan. Ook de keine genenpoel bij de cavs is een probleem. Ik ben er dan ook voorstander van beperkte en gecontroleerde crossbreed toe te staan.

Heel interessant artikel. Dank je wel, ik heb het gelezen. En dhr. Mandigers geeft aan dat bij 99% van de CKCS een matige tot serieuze vorm van CM voorkomt. De meeste honden hadden CM2 of CM3 (op een schaal van CM0 tm CM4 (zeer ernstig) en daarbij "maar" 60% kans op SM.
Hij adviseert verder: "laten we streven naar honden die vrij zijn van aandoeningen die het gevolg zijn van onze wens alles te kunnen maken".
Lijkt me een goed advies.

Ben jij van mening dat die 99% kans op CM in combinatie met de 60% kans op SM een aanvaardbaar risico is bij het fokken en/of kopen van een hond?

NB: los daarvan is de uitdrukking "de plank misslaan", en niet "de bal"

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:55

sevke schreef:
MarlindeRooz schreef:

Proberen goedpraten waarom een ras dat 100% ziek is toch in stand gehouden zou moeten worden toont inderdaad perfect aan waarom het een goed idee is dat overheden maatregelen nemen. Fokkers en liefhebbers kunnen blijkbaar geen verantwoordelijkheid nemen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:39