Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:03

Dhp beschermt inderdaad 3 jaar eenmaal de basisvaccinatie volledig gezet is, dat staat gewoon in de bijsluiter.
Rabiës, naargelang de entstof, kan ook 3 jaar geldig zijn eenmaal basisenting volledig.
Weil moet jaarlijks.

Het is niet omdat je dierenarts jaarlijks ent en daar herinnering voor stuurt dat hij ook jaarlijks een volledige vaccinatie zet.
Er zijn praktijken die elk jaar alles enten maar er zijn er ook genoeg die bvb dhp niet elk jaar enten, de jaarlijkse herinnering is dan voor weil/rabies/kennelhoest.

Ontwormen/ontvlooien dezelfde dag als enten ben ik geen voorstander van. En ook daar zijn er dierenartsen die dat afraden.

IMANDRA

Re: Je hond castreren/steriliseren. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 18:06

@MyWishMax dat jouw hond er gevoelig voor is, wil natuurlijk niet zeggen dat de vaccinatie in zijn algemeenheid slecht is. Sommige honden zijn gevoelig voor kipeiwit, wil niet zeggen dat kipeiwit slecht is. In jouw geval zou daar inderdaad rekening mee gehouden moeten worden. Dat jouw dierenarts daar geen rekening mee houdt wil ook niet zeggen dat alle DAs zo zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:16

IMANDRA schreef:
BeFunny schreef:
Teveel enten kan trouwens wel schadelijk zijn. Ook bij pups. Als ze nog beschermd zijn slaan de entingen namelijk niet aan. Zo kan het zijn dat je denkt je pup goed beschermd te hebben naar hij het grootste deel van zijn eerste levensjaar onbeschermd rondloopt.

Alle stoffen die er inzitten zijn ook niet onschadelijk maar hondenziekte zijn ook beslist niet fijn dus enten moet gewoon. Maar doe dat beter na te meten of dat uberhoubt nodig is. Het zelfde met ontwormen dat kwakken sommigen dierenartsen er tegelijk in met de enting.

Je gaat mij niet vertellen dat die dierenarts die risico's niet kent. Waarom niet gewoon het advies om daar minstens een paar weken tussen te houden.

Bron? Voor beide claims die je maakt?

Bron 1 gewoon in de bijsluiter van Novibac L4 daar bij de bijwerkingen (natuurlijk staat daar niet uitgebreid iets over bij honden van een bepaald ras) ook lopen die kleine ukkies niet maar 2 weken met een giga bult op de plek van de enting. Toots had er 3 maanden last en. En ja ook epilepsie. Die was voor dat hij bij ons kwam tegen Weil geënt. Nou kan dat ook toeval zijn en dat het bij hem een afwijking was maar vind het nog altijd vreemd. Wij hebben ook nog L4 geënt met hem hij had het immers al gehad. En altijd die dikke bult die maanden bleef en een tijdje na de enting die aanval. We hebben twee keer geënt en toen mee gestopt omdat de bijwerkingen bij hem te groot waren.

Over de tijd dat het beschermd kun je gewoon even googlen hoor. Daar staat enorm veel over geschreven.

Ik vind het een te heftige enting voor wat het doet.

Weil is heftig en honden kunnen dood gaan. Maar ze kunnen ook genezen worden. Ik heb besloten dat ik het middel te heftig vind.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:20

Thioro schreef:
Dhp beschermt inderdaad 3 jaar eenmaal de basisvaccinatie volledig gezet is, dat staat gewoon in de bijsluiter.
Rabiës, naargelang de entstof, kan ook 3 jaar geldig zijn eenmaal basisenting volledig.
Weil moet jaarlijks.

Het is niet omdat je dierenarts jaarlijks ent en daar herinnering voor stuurt dat hij ook jaarlijks een volledige vaccinatie zet.
Er zijn praktijken die elk jaar alles enten maar er zijn er ook genoeg die bvb dhp niet elk jaar enten, de jaarlijkse herinnering is dan voor weil/rabies/kennelhoest.

Ontwormen/ontvlooien dezelfde dag als enten ben ik geen voorstander van. En ook daar zijn er dierenartsen die dat afraden.

Ja zeker heb je die. Gelukkig haha.
Neemt niet weg dat je ook anderen hebt. Echt niet elke dierenarts is goed zeg maar ;) Ik ken een aantal echt goede dierenartsen. Die open en eerlijk zijn en soms hoor je dan wat je niet wil horen. Dat hoort er ook bij. Maar ook goed advies over enten. Die open staan voor rauw. Die netjes op tijd doorverwijzen waar nodig. Die gewoon hun werk doen en waarbij naar mijn idee dieren echt wel op 1 komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:24

Kennelhoest doen wij ook niet.

De rabbies is ook heel heftig.
Maar i.t.t hoeft die eens in de 3 jaar. Als je op vakantie gaat dat maakt het al fijner en is het nog altijd de keus wel/niet op vakantie.

Helaas is rabbies nog altijd dodelijk. Komt bijna niet meer voor. Maar dat die op reis moet. Begrijp ik dan weer wel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 18:27

Waar dan? Ik lees niets over epilepsie. En de genoemde bijwerkingen zeker in relatie tot de frequentie zijn echt niet zo heftig. Kom online wel veel broodje aap verhalen tegen over dit vaccin, die ontkracht zijn door onderzoeken en de officiële instanties.
https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Vond dit stukje ook wel treffend wbt overvaccinatie. Gaat om een dubbele dosis, dus niet eens twee vaccinaties met een jaar ertussen.
Citaat:
Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota), indien noodzakelijk
Na toediening van een dubbele dosis vaccin zijn geen andere ongewenste effecten bekend dan de bijwerkingen genoemd in rubriek 4.6. Echter, deze reacties kunnen meer uitgesproken zijn en/of langer aanhouden. Bijvoorbeeld, voor een tot 5 cm grote zwelling op de injectieplaats kan het meer dan 5 weken duren voordat deze volledig verdwenen is.

Over de duur van een bult kan ik niks zeggen, ben geen dierenarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:28

Ik heb te veel honden gezien die er zo heftig op reageerde, helaas. Het was niet maar 1 hond, maar hier alle 3 waarvan 1 dus echt kantje boord 2 keer. Op geen enkele andere enting reactie, al die honden niet. Er was dus iets in die enting specifiek, voor de rest kregen ze gewoon de entingen die voor hen relevant waren.

Maar dat het niet doorgegeven wordt maakt die data dus ook onbetrouwbaar. Van de gevallen die wel doorgegeven zijn was er vaak te weinig informatie en een aantal waarbij het waarschijnlijk wel door de enting kwam. Ja, dat was kwalijk van de da. Het niet willen zien van de hond het ergste maar het niet willen doorgeven ook. Dat is gewoon een slechte Da in mijn ogen (was niet mijn eigen maar degene met spoeddienst dat weekend) daarom ook overgestapt. Ik wil ook als ik in het weekend naar de da moet bij een arts komen die ons serieus neemt. En als ik dus achteraf daar contact over op neem, over de reactie op enting en de reactie van spoed arts, wil ik niet afgewimpeld worden.

Ik ben absoluut niet tegen enten, wel tegen onnodig enten. Daar valt ook de weil enting onder als je die in verkeerde jaargetijde geeft of die voor een gedeelte van de honden niet relevant is. En niet alles tegelijk of wanneer hond niet fit is.

Voor mij ben je dus een goede da als je per individu bekijkt hoe en wat. Van entingen, tot castratie tot zo iets soms als niet in de wachtkamer hoeven te zitten, haha. En dus ook bijwerkingen doorgeeft, omdat je daar juist mee helpt. Mijn huidige da is het daar gelukkig mee eens. Als mijn honden niet gereageerd hadden op die l4 was er alsnog maar 1 mee geënt, want dat was degene die eventueel risico zou kunnen lopen. De oude sowieso niet en de jongste ook zo goed als niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 18:31

Ik zou het overigens wel fijn vinden als we terugkeren naar het onderwerp van discussie, wel of niet castreren. Ik vind het jammer van de hoeveelheid misinformatie die wordt gedeeld en bovendien is vaccineren weer een hele andere discussie, dus ik stel voor dat er een nieuw topic wordt geopend om het daarover te hebben als jullie dat willen :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:33

Ook niet elke beenhouwer/bakker/loodgieter/leraar/dokter/you name it is goed. Er zitten overal rotte appels tussen maar net als in elk beroep doet het overgrote merendeel van de dierenartsen gewoon hun best en doen ze het in de basis omdat ze van dieren houden.
Alleen is het in elk topic bijna een schande dat ze er ook nog geld voor durven vragen, hoezo dierenliefde volstaat niet om er van te kunnen leven.
Het lijkt soms naar moeilijk te bevatten dat dierenarts gewoon een beroep is, en niet een dierenknuffelhobby, een medisch/wetenschappelijk beroep bovendien, dus erg onderhevig aan veranderende inzichten.
Bij, pak hem beet, 90% van de dierenartsen staat het dier op 1. En dus niet de eigenaar die vanalles en nog wat vind, daar botst het misschien soms wel eens :+ .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:44

https://detekstpsycholoog.nl/is-castrat ... deze-tijd/

Kan het onderzoek wat ik zocht niet vinden. Maar bijvoorbeeld prostaatproblemen bij een reu, bij gecastreerde reuen is de kans op prostaatkanker groter als bij intacte reuen.

Het is afhankelijk per dier, maar castratie is niet voor elke hond de beste optie. Zeker niet vroeg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:51

IMANDRA schreef:
Waar dan? Ik lees niets over epilepsie. En de genoemde bijwerkingen zeker in relatie tot de frequentie zijn echt niet zo heftig. Kom online wel veel broodje aap verhalen tegen over dit vaccin, die ontkracht zijn door onderzoeken en de officiële instanties.
https://www.ema.europa.eu/en/documents/ ... ion_nl.pdf

Vond dit stukje ook wel treffend wbt overvaccinatie. Gaat om een dubbele dosis, dus niet eens twee vaccinaties met een jaar ertussen.
Citaat:
Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota), indien noodzakelijk
Na toediening van een dubbele dosis vaccin zijn geen andere ongewenste effecten bekend dan de bijwerkingen genoemd in rubriek 4.6. Echter, deze reacties kunnen meer uitgesproken zijn en/of langer aanhouden. Bijvoorbeeld, voor een tot 5 cm grote zwelling op de injectieplaats kan het meer dan 5 weken duren voordat deze volledig verdwenen is.

Over de duur van een bult kan ik niks zeggen, ben geen dierenarts.

De hoeveelheid entstof is het zelfde bij Hondjes van 1kg als bij honden van 70KG. Daar zit hem denk ik de kneep ;) Iig komt het er bij mijn hondjes absoluut niet in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 18:54

MyWishMax schreef:
Ik heb te veel honden gezien die er zo heftig op reageerde, helaas. Het was niet maar 1 hond, maar hier alle 3 waarvan 1 dus echt kantje boord 2 keer. Op geen enkele andere enting reactie, al die honden niet. Er was dus iets in die enting specifiek, voor de rest kregen ze gewoon de entingen die voor hen relevant waren.

Maar dat het niet doorgegeven wordt maakt die data dus ook onbetrouwbaar. Van de gevallen die wel doorgegeven zijn was er vaak te weinig informatie en een aantal waarbij het waarschijnlijk wel door de enting kwam. Ja, dat was kwalijk van de da. Het niet willen zien van de hond het ergste maar het niet willen doorgeven ook. Dat is gewoon een slechte Da in mijn ogen (was niet mijn eigen maar degene met spoeddienst dat weekend) daarom ook overgestapt. Ik wil ook als ik in het weekend naar de da moet bij een arts komen die ons serieus neemt. En als ik dus achteraf daar contact over op neem, over de reactie op enting en de reactie van spoed arts, wil ik niet afgewimpeld worden.

Ik ben absoluut niet tegen enten, wel tegen onnodig enten. Daar valt ook de weil enting onder als je die in verkeerde jaargetijde geeft of die voor een gedeelte van de honden niet relevant is. En niet alles tegelijk of wanneer hond niet fit is.

Voor mij ben je dus een goede da als je per individu bekijkt hoe en wat. Van entingen, tot castratie tot zo iets soms als niet in de wachtkamer hoeven te zitten, haha. En dus ook bijwerkingen doorgeeft, omdat je daar juist mee helpt. Mijn huidige da is het daar gelukkig mee eens. Als mijn honden niet gereageerd hadden op die l4 was er alsnog maar 1 mee geënt, want dat was degene die eventueel risico zou kunnen lopen. De oude sowieso niet en de jongste ook zo goed als niet.

Heel mooi omschreven, eigenlijk precies zoals wij er in staan. Zorg op maat ;)

Dat gaat ook op voor Castratie/Sterilisatie. Er zijn nog steeds dierenartsen die adviseren bij 6 maanden dus nog voor de eerste loopsheid te castreren. Onze Da adviseerd niet te castreren bij reuen. En bij teven om het goed te overwegen. En zo hoort het als je het mij vraagt.

Onze Da denkt mee, en luisterd ook en vertrouw dan ook op hun oordeel. En ze weten ook dat wij niet overal in mee gaan. Zo was de overige praktijk ook tot 3 jaar terug. En ja dan valt echt wel op hoe die commerciële insteek werkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:11

Wij laten ook titteren en 3 jaar na laatste enting hadden ze zeker voor 3 jaar nog antistoffen
Ziekte van weil doe ik wel jaarlijks omdat ze daar niet voor kunnen titteren en mijn dierenarts is echt anti teveel enten.

Echter steriliseren doe ik rond 10.maanden dus voor 1ste loopsheid..

Ben al.keer hond verloren aan baarmoeder kanker die uitgezaaid was.
Dus nu door angst wrs laat ik dit doen, ga toch geen nestjes fokken

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:41

BeFunny schreef:
Dierenartsen die dat voorstellen zien mij ook niet meer.

Wij hadden een hele goede dierenarts maar zo'n jaar of 3 geleden zijn die veel commerciëler geworden en steeds andere artsen, die direct van de opleiding af kwamen. En ineens sturen ze ook uitnodigingen voor Jaarlijks enten.
Wij hebben gezocht en sinds een half jaartje hebben wij een andere "goede" arts.

Een dierenarts die vooral aan de Pien denkt en waarbij dieren op de tweede plaats komen. Ook niet mee kan denken daar ga ik niet heen.

De vorrige dierenarts was echt geweldig. Maar de mannelijke arts ging zijn horizon verbreden en de vrouwelijke arts had 3 jaar terug haar 3e kindje gekregen en de veranderingen werden te groot in de kliniek. Maar zo goed als die twee waren vind ik helaas nergens meer.

Ik vind mensje die alles van dierenartsen overnemen heel dom. Een dierenarts is een commerciële instelling en dus speelt geld een grote rol vaak. Blijf dus vooral zelf scherp. Ik laat al snel weten. Wij doen niet aan jaarlijks enten. Onze hondjes moeten als ze onder narcose moeten onder hartbewaking kan dat? Ik geef niet preventief ontworming en ik vraag wat ze wel en niet kunnen. Als er dan uitkomt dat ze veel apparatuur hebben maar vooral ook doorverwijzen als ze iets niet weten of kunnen dan heb ik daar de goede da.

Ik vind “mensjes” die juist niets van een dierenarts overnemen dom. Hoe denkt diegene het beter te weten dan mensen die er voor gestudeerd hebben? Natuurlijk moet het bedrijf draaiende gehouden worden. Maar deze mensen hebben een professionele verantwoording. Ze werken om dieren te helpen. De meeste dierenartsen voelen er niets van in hun eigen portemonnee. Natuurlijk moet je logisch nadenken, maar dat geldt voor het gehele leven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:03

IMANDRA schreef:
kiwiwitje schreef:
Als t nou alleen de stoffen van de ziektes waren. Maar dat is niet t geval. En kijk even naar alle medicatie die er voor mens en dier is en de corona vaccins bijvoorbeeld. Zeggen dat vaccins niet of bijna niet schadelijk (kunnen) zijn is erg kort door de bocht. Net als dat je op voorhand niet weet of dat een hond er slecht op reageert.

Nee. Ik zeg niet dat vaccins niet schadelijk kunnen zijn, ik zeg dat de kans daarop heeeeeeel klein is. Zoals je ook ziet bij de Corona vaccins inderdaad. Als je hond er bij de eerste vaccinatie slecht op reageert dan kan je daar uiteraard rekening mee houden. Zoals een goede dierenarts ook zou moeten doen.

kiwiwitje schreef:
Ik zeg niet dat die mensen dat zijn. Ik zeg wel dat dierenartsen die zorgen dat mensen er ieder jaar vaccins in laten zetten, met name de DHP gewoon echt niet goed bezig zijn. En ik zeg ook dat vaccins gewoon belangrijk zijn. Maar dat er niet zo intensief gevaccineerd hoeft te worden en dat ik er niks in stop wat niet nodig is wat dat betreft. En 3 vaccins tussen 6 en 12 weken vind ik erg veel, en niet alleen ik want in een aantal andere landen is dit ook later. Bijvoorbeeld in zweden. Waar ze beginnen op 8 weken

Hoezo zouden ze niet goed bezig zijn? Het hoeft misschien niet, maar schadelijk is toch écht wat anders. Ik vind het niet zo netjes om huisdiereigenaren die dat doen zo te veroordelen. Gezien de flinke claim, kan je wetenschappelijke onderzoeken delen die je claim onderbouwen?

kiwiwitje schreef:
En bloedprikken is lang niet zo risicovol en al helemaal niet zo belastend voor t lijf dan er iets inspuiten natuurlijk. Zeker omdat voor de titer maar 1 druppel nodig is dus zelfs uit een oor of voetzooltje gehaald zou kunnen worden(al zetten de meeste gewoon een naaldje in de ader in de poot)

Dan hebben we het over een verschil van risico van 0,0003 tov 0,004 of zo. Druppel of niet, aan bloedprikken zitten ook risico’s. En over de risico’s van vaccineren:

Citaat:
In een onderzoek bij 1,2 miljoen honden bleek dat 0,38% van deze dieren last had van bijwerkingen. De meest voorkomende ongewenste reacties zijn een bult op de plek van de vaccinatie en een allergische reactie. In het ergste geval kan een hond overlijden aan de bijwerkingen (3 honden = 0,00025%).

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/inentingen-hond/

Een ernstige bijwerking is dus niet uitgesloten, maar wel zeer zeldzaam.

Als ik zoek op risico’s van te vaak vaccineren… ik kom niks tegen van betrouwbare bronnen, alleen websites zonder basis in cijfers en wetenschap.

@befunny: bij jaarlijks vaccineren plus ontwormen was het bij onze dierenarts toch echt financieel voordeliger. Als je dat niet doet niet nee, dan snap ik dat je die verzekering niet aangaat. En ik ontken ook niet dat er een commerciële gedachte achter zit, maar dat wil níét zeggen dat het niet óók met het huisdier in gedachte is gemaakt. Blijkbaar worden veel te weinig gevaccineerd (waarbij eigenaren ook niet met titerbepalingen werken) wat een reden is geweest voor de intrede van dit soort verzekeringen, met het idee dat de huisdieren dan beter beschermd zijn.

Bovendien zit er een groot verschil tussen aanbieden & vrijwillige keuze, en opdringen. Lijkt me sterk dat het laatste bij de meeste dierenartsen van toepassing is.

Ik vind t niet zo netjes dat je dingen aanhaalt en mij aanspreekt op dingen die ik NIET gezegd heb terwijl je exact wat ik zeg quote.
Als we t dan toch over niet netjes hebben ;) Nogmaals lezen. Ik geef aan dat ik de huisdiereigenaren juist niets kwalijk neem. De DA daarin wel.
https://www.hondenvaccinatieinfo.nl/bel ... natie-weil

https://www.dierenkliniekgrevelingenmee ... ccinaties/

https://www.nmlhealth.com/vaccineren-op ... met-beleid

Als je niet snapt dat er een verschil is in risico’s nav je eens per jaar of eens per 3 jaar(dus 3x vaccineren ipv 1x) dan ben ik t even kwijt hoor. Daarnaast waaaaaarom zou je in godsnaam t lichaam willen belasten met dit soort dingen als ze t niet nodig hebben. Dus over vaccineren vooral, ieder jaar de dhp ipv eens in de 3 jaar(zoals bedoeld)

https://www.my-msd-animal-health.nl/med ... %20DHP.pdf

Daarnaast is koorts, diaree, niet fit zijn etc net als bij mensen die vaccins krijgen geen zeldzame bijwerking. Dat zie je toch vrij regelmatig.

Maar dan kom je op t zelfde discussiepunt als braveco als je perse alle cijfers wil hebben. De gevallen waarbij bravecto genoemd word en de cijfers waarbij bravecto aangetoond is dmv autopsie is nogal een verschil.
Dat is t zelfde als met sterfgevallen rondom t coronavaccin. daar is ook veel over te doen. Want er word overal gezegd dat t niet door t vaccin komt. Hoogstens een reactie van t lichaam op t vaccin wat uiteindelijk de dood tot gevolg had.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat t heel lastig is om aan te tonen wat op termijn de impact is op het lijf. Dat is wetenschappelijk gewoon juist t probleem. Maar overvaccineren is in deze tijd eigenlijk niet meer nodig bij honden.
En wat nog veel grappiger is. Bij honden zijn we van de leg over titeren.
Maar voor sommige landen is een rabies titer al jaren verplicht voordat je erin mag.
En bij mensen word al jaaaaaren getiterd op hepatitis vaccinaties..
alleen t is duurder, meer werk voor de dierenarts dus word t niet bij iedereen gedaan.
Maar ik moet wel zeggen. Voor een hoop dierenartsen blijkt bloedprikken echt een kunst.
We hebben ook op dat gebied best wat ellende mee gemaakt. Bij onze huidige dierenarts waren we zo klaar. Terwijl bij andere t een hele strijd is qua prikken. Pups en volwassen.

Toevallig laatst savonds een dierenarts nodig gehad. Gelukkig konden we t oplossen met wat we nog hadden maar we moesten savonds anders 200,- aftikken om alleen maar binnen te komen. Onze huidige op zaterdag avond vroeg normaal consult.. en nu mag er best wat op voor spoed of avond, maar tussen 35 en 200 zit wel een wereld van verschil.
Net als puppymelk halen, savonds na 21.00 130,- bij de ene tegen 19,- bij de ander.. dat noem ik best serieuze bedragen. En bij ons zou t in dit geval gaan voor puur een pijnstiller. Die had ik gelukkig nog liggen maar bleek in de ochtend niet voldoende dus alsnog naar de kliniek waar ik 49,- betaalde voor consult en de spuit. Ipv 250,- savonds. Was toch even heel blij met de pijnstiller in huis. Wij gaan voor alles rondom dracht naar een andere DA omdat onze huidige dat niet in haar “specialisatie” heeft.

Ik vind t best grove verschillen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:35

Je eerste link is niet betrouwbaar, je tweede zegt niks wat mij tegenspreekt, je derde heeft het over homeopathie en dus geen wetenschappelijk bewijs voor iets (bovendien direct commercieel belang). Ik zeg ook nergens dat we die specifieke vaccinatie niet eens in de drie jaar moeten geven ipv elk jaar, ik zeg enkel dat elk jaar geen schade geeft, wat jij claimt maar ook nog steeds geen betrouwbaar bewijs voor hebt geleverd. Nota bene uit je eigen link: "Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota):
Bij tienvoudige overdosering zijn geen andere ongewenste effecten bekend dan die genoemd in rubriek ‘bijwerkingen’."

De bijwerkingen die je noemt zijn in principe ook niet ernstig. Over sterfgevallen rondom specifieke Corona vaccins is veel te doen, maar dat doet er niks aan af dat het alsnog zeer zeer zeldzaam is (12 op een miljoen als ik me niet vergis).

Een andere mening hebben is prima, maar jij schrijft hier echt misinformatie op die anderen mogelijk bang maakt om te vaccineren of gewoonweg naar de DA te luisteren, die er jarenlang voor heeft gestudeerd en jij zo te lezen niet. Dat mag ook even gezegd worden, ook al ga je hierna gewoon weer door met het verspreiden van deze foutieve informatie. Persoonlijk vind ik het geloof dat een edelsteen iets zou uithalen met de gezondheid van je hond al genoeg om jouw informatie met een grote zak zout te nemen, maar anderen zien dat waarschijnlijk niet direct zo.

Wat betreft de opmerking dat jij de eigenaar veroordeelt, daar haalde ik je door elkaar met befunny, mijn excuses. Maar je roept wel het nodige over dierenartsen wat dat betreft en dat vind ik ook kwalijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:37

Als je dus ent terwijl er antistoffen zijn. Dan slaat die enting dus niet aan. En ent je voor niks. Plus dat die antistoffen uitwerken en als je dan geënt hebt dan denk je dat je hond beschermd is. Wat dan niet het geval is. Het jaarlijks enten met het idee dat ze dan voldoende beschermd zijn snap ik niet. Het jaarlijks enten met de wetenschap dat hondjes 3 jaar beschermd zijn en dat entstof bijwerkingen kan geven (hoe groot die kans ook is) dat snap ik niet. En gaat er ook gewoon niet in. Echt niet! Die jaarlijkse enting bij een verzekering in het basispakket is dus ook onzin. Net als elk kwartaal ontwormen, pure gif. Dat doe je als er wormen zijn en niet eerder. Even een mest onderzoek en je weet het.
Tja ik kan zo nog wel even doorgaan naar het klopt gewoon niet. Toch?
.en dierenartsen weten dit en doen dit toch. En daarom beslis ik dit zelf en denk ik ook bij andere zaken nog eens 3x na.

Gelukkig is niet elke dierenarts zo. Goddank!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:47

IMANDRA schreef:
Je eerste link is niet betrouwbaar, je tweede zegt niks wat mij tegenspreekt, je derde heeft het over homeopathie en dus geen wetenschappelijk bewijs voor iets (bovendien direct commercieel belang). Ik zeg ook nergens dat we die specifieke vaccinatie niet eens in de drie jaar moeten geven ipv elk jaar, ik zeg enkel dat elk jaar geen schade geeft, wat jij claimt maar ook nog steeds geen betrouwbaar bewijs voor hebt geleverd. Nota bene uit je eigen link: "Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota):
Bij tienvoudige overdosering zijn geen andere ongewenste effecten bekend dan die genoemd in rubriek ‘bijwerkingen’."

De bijwerkingen die je noemt zijn in principe ook niet ernstig. Over sterfgevallen rondom specifieke Corona vaccins is veel te doen, maar dat doet er niks aan af dat het alsnog zeer zeer zeldzaam is (12 op een miljoen als ik me niet vergis).

Een andere mening hebben is prima, maar jij schrijft hier echt misinformatie op die anderen mogelijk bang maakt om te vaccineren of gewoonweg naar de DA te luisteren, die er jarenlang voor heeft gestudeerd en jij zo te lezen niet. Dat mag ook even gezegd worden, ook al ga je hierna gewoon weer door met het verspreiden van deze foutieve informatie. Persoonlijk vind ik het geloof dat een edelsteen iets zou uithalen met de gezondheid van je hond al genoeg om jouw informatie met een grote zak zout te nemen, maar anderen zien dat waarschijnlijk niet direct zo.

Wat betreft de opmerking dat jij de eigenaar veroordeelt, daar haalde ik je door elkaar met befunny, mijn excuses. Maar je roept wel het nodige over dierenartsen wat dat betreft en dat vind ik ook kwalijk.

Volgens mij is eerder al in t topic aangehaald dat niet alles wetenschappelijk bewezen hoeft te zijn om te werken. Daarnaast is overdoseren iets totaal anders dan vaker enten dan eens in de 3 jaar.. overdoseren is een soort van behoorlijk knap aangezien een chi net zoveel krijgt als een bullmastif aan vaccinatie.
Ik deel geen mis informatie, jij verdraaid dingen die ik zeg en jij bent t niet overal mee eens, dat is iets anders dan misinformatie delen
daarnaast deel ik de ervaringen die ik heb waarin best serieuze fouten gemaakt zijn.
Als je dan niet kan begrijpen dat ik inderdaad voorzichtig ben met dierenartsen dan is dat iets wat aan jou ligt en niet aan mij. Net als de manier hoe jij over holisten praat. Een groot deel holisten zijn namelijk in de basis gewoon afgestudeerde dierenartsen al dan niet met de nodige specialisaties. Die klem liepen in t reguliere. En gelukkig zijn er genoeg dieren geholpen bij holistische ondersteuning.

Maar de manier waarop jij denkt te moeten discussieren verklaart weer waarom je op mijn foeilijst stond en er weer terug op gaat.
Want er valt weinig te discussieren met jou als je dat op deze manier doet en met vingertjes gaat zitten wijzen op onterechte manier terwijl je zelf ook de nodige dingen door elkaar haalt en blijkbaar moeite hebt met lezen wat mensen zeggen. Aangezien ik alleen maar blijf herhalen bij jou. En ik niet alleen..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:57

:+ ik kan niet herinneren dat we ooit dusdanig hebben gediscussieerd waardoor ik op je foeilijst kwam, maar prima als jij lekker persoonlijk wil worden in plaats van op de inhoud of de manier van inhoud delen in te gaan. Zegt ook weer genoeg dat je die behoefte hebt.

En als je ernstige bijwerkingen claimt dan dien je daar bewijs voor te hebben, anders ben je onnodig mensen bang aan het maken. En dat kan je niet leveren. Niet alles hoeft wetenschappelijk te zijn, als jij met edelstenen wil spelen dan ga ik niet zeggen dat dat niet goed is, maar dit soort dingen claimen dan moet je echt wel bewijs met een goede medische en dus wetenschappelijke basis hebben en die heb je niet, punt. Klaar. Blijf je die dingen ondanks gebrek aan bewijs claimen, dan deel je, bewust danwel onbewust, ook al heb je goede intenties, gewoon misinformatie. Jij kan je punt niet onderbouwen, dat is het probleem hier. Niet mijn ‘stijl’ van discussiëren.

Ik hoop dat mensen ondanks jullie claims gewoon vertrouwen op wat de DA zegt. Een enkele rotte appel zou je daar niet van moeten weerhouden, die mensen hebben er immers voor gestudeerd versus wat misinformatie lezen op internet ;)

Bovendien, het ging over castreren. Niet vaccineren.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 18-07-21 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:58

Sommige mensen hier krijg ik echt de kriebels van. Dit zijn de nare afspraken in de agenda.
Weten jullie dat er op het moment een ernstig tekort is aan dierenartsen? Heel veel mensen burnout zijn, inclusief mezelf. Dan word er gezeurd over kosten in het weekend, nou hou op hoor. Weet je wat de tarieven humaan zijn?
Over een tijdje gaat het zo lopen dat er net als in zweden gewoon géén dierenartsen meer zijn in het weekend.
Als iemand nog inhoudelijke vragen heeft over steriliseren/castreren of wat wil weten over enten kun je altijd een pb doen, help graag verder met advies. Maar dit topic ben ik wel een betje klaar mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 21:00

_xManadisx_ schreef:
Sommige mensen hier krijg ik echt de kriebels van. Dit zijn de nare afspraken in de agenda.
Weten jullie dat er op het moment een ernstig tekort is aan dierenartsen? Heel veel mensen burnout zijn, inclusief mezelf. Dan word er gezeurd over kosten in het weekend, nou hou op hoor. Weet je wat de tarieven humaan zijn?
Over een tijdje gaat het zo lopen dat er net als in zweden gewoon géén dierenartsen meer zijn in het weekend.
Als iemand nog inhoudelijke vragen heeft over steriliseren/castreren of wat wil weten over enten kun je altijd een pb doen, help graag verder met advies. Maar dit topic ben ik wel een betje klaar mee.

Heel veel respect voor jou en je beroep _/-\o_
En heel veel beterschap met je herstel :knuffel: !

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:02

Ik heb enorm veel respect voor dierenartsen hoor. Die krijgen soms toch een bak ellende over zich heen, dat is echt niet normaal. :knuffel:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:06

_xManadisx_ schreef:

Mijn vriendin is dus mijn dierenarts in een eenmanspraktijk en ik weet hoeveel ze opoffert voor haar werk
24/7 klaarstaan enz..

En ik vertrouw blindelings op haar..alles wat mij dieren betreft

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:06

Ja, ik denk dat de reden dat we massaal burnout raken er ook aan ligt dat we het werk met zoveel liefde en vóór de dieren doen. En vervelende eigenaren helpen écht niet daar in. Gelukkig is 90% leuk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:12

_xManadisx_ schreef:
Ja, ik denk dat de reden dat we massaal burnout raken er ook aan ligt dat we het werk met zoveel liefde en vóór de dieren doen. En vervelende eigenaren helpen écht niet daar in. Gelukkig is 90% leuk.

En af en toe wat met vrienden doen enz houdt het leven leuk..

Mijn vriendin is echt een blij ei.als we wat samen doen..
Maar hoe vaak dan toch de telefoon gaat ook voor onbenullige dingen, dat ik denk jeetje kan dat niet tot maandag wachten