Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:44

Naar aanleiding van dit topic ben ik op Marktplaats gaan kijken. Ik schrok wat ik daar zag: pups met een vanaf ( :x ) prijs, pup van 8 weken die al goed alleen kan zijn en pups die deze week al bij je thuis werden gebracht. Aan de foto’s was duidelijk te zien dat de pups in het buitenland verblijven…
Maar inderdaad ook advertenties waarvan ik denk: Tekst klinkt niet verkeerd, leuke foto’s waarbij ze spelen met kinderen. In hoeverre klopt dit?
Momenteel ben ik niet op zoek naar een pup maar mocht het zover zijn dan ga ik dit topic en het andere topic van TS eens even goed nalezen….

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 15:04

Silvia schreef:
Naar aanleiding van dit topic ben ik op Marktplaats gaan kijken. Ik schrok wat ik daar zag: pups met een vanaf ( :x ) prijs, pup van 8 weken die al goed alleen kan zijn en pups die deze week al bij je thuis werden gebracht. Aan de foto’s was duidelijk te zien dat de pups in het buitenland verblijven…
Maar inderdaad ook advertenties waarvan ik denk: Tekst klinkt niet verkeerd, leuke foto’s waarbij ze spelen met kinderen. In hoeverre klopt dit?
Momenteel ben ik niet op zoek naar een pup maar mocht het zover zijn dan ga ik dit topic en het andere topic van TS eens even goed nalezen….

Voorlopig kloppen er een hoop van de 'leuke thuisnestjes' ook niet zo geweldig, is mijn recente ervaring...

Echt een kwestie van goed gericht doorvragen. En niet meteen bij het eerste positieve antwoord genoegen nemen.

Als er staat dat een hond getest is op afwijkingen: vragen WAT er uit die test kwam bijvoorbeeld.... EN of je de resultaten mag zien.

Ik liep er dus al tegenaan dat er in een advertentie staat 'reu getest' en dan denk je in eerste instantie: dat zit wel goed.
Maar er stond NIET bij dat hij helemaal niet zo goed uit die test gekomen was...

Het is geen liegen, wel bewust misleiden en dat vind ik eigenlijk minstens net zo kwalijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:30

BeFunny schreef:
[

Het gros van de fokkers die met contracten werken. Die doen dat omdat ze er dan verder geen omkijken naar hebben.
Veel beter kun je bij een beginner melden dat ze altijd kunnen bellen met vragen. De informatie zoveel mogelijk delen over positief trainen en waar op te letten iedereen begint ergens. En dat is vaak niet uit kwade wil.
Maar al vanuit een verplicht standpunt bereik je geen vertrouwen iig.

En bij mensen die al honden hebben of gehad die kun je vooraf al volgen om te weten hoe ze met hun honden omgaan. Vaak delen mensen wel avonturen. Kortom als fokker kun je ook gewoon je huiswerk doen.

Ik blijf erbij dat als het gevoel niet ok zit en dus gehamerd moet worden op een contract dat dat niet de juiste basis is en dat je dan je niet mee zou moeten geven.

Ging wat mis met quoten :')

Hier gaan de pups ook gewoon weg met een koopcontract . Niets meer dan normaal. T belangrijkste is dat hier de rechten voor koper en verkoper in staan zodat niemand voor verrassingen komt te staan.
Maar helaas kun je echt een hoop niet zien en niet weten. Ik heb in 2 nesten mensen gehad die geen facebook hadden of er nog nooit iets van honden of kinderen opgezet hadden. Dus je huiswerk doen is per koper nogal verschillend.

Maar info over hondenschool kiezen etc maar ook tips over voeding, puppyproofmaken enzo van t huis, info over titeren. Manieren van vervoeren , ontwormen en wanneer etc etc etc krijgen ze mee in een mapje. Alles waar wij ooit tegenaan gelopen zijn of info over wat dan ook zetten we daar neer en die vullen we ook gewoon bij ervaringen weer aan. Omdat ik uiteraard alles graag tig keer uitleg. Maar t is veel fijner als je t ook op een moment dat t jou uit komt eens na kan lezen. En hoewel ze mij echt plat mogen bellen met vragen voelen mensen zich ook bezwaard om “alweer” iets te moeten vragen.
Zo geven wij aan wat we voeren en waarom. En dan niet “omdat ze t er goed op doen”
En uitleg hoe ze zelf opzoek kunnen naar voeding als ze andere voeding willen. Omdat met de hoeveelheid die er te krijgen is je door de bomen t bos niet meer ziet.
Waarbij dus duidelijk aangegeven word: dit voeren wij en hierom. En wil je iets anders voeren prima. Alleen wij adviseren wel om naar de richtlijnen te kijken in t mapje zodat de keuze makkelijker word als je andere voeding zoekt en je weet waar je op moet letten. En dat is met alles in onze mapjes. En tot nu toe niks anders dan positieve reacties over gehad.
Ze gaan hier ook met een flink gevuld puppypakket weg, kopieen van alle testen etc van de ouderdieren. En we brengen de stambomen na als die binnen zijn. Vaak komt er dan uit dat ze tegen wat kleine dingetjes aanlopen en dan kunnen we tips/advies geven. Onze pup even kroelen en t grootste deel zal daarna allemaal via socialmedia, whatsapp, bellen zijn. En dat vinden we allemaal prima. En de gene die weinig tot geen contact hebben is ook prima.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:49

Interessant topic.
Wat is broodfok inderdaad.
Ik ben het er mee eens dat elke professionele fokker er uiteindelijk ook gewoon z'n brood mee verdiend. En dat is niet persé slecht. De manier waarop maakt misschien het verschil.
Bij vele grote fokkers zitten de honden niet persé in huis en wordt er niet met de pups naar de markt od gegaan.
Vanaf de geboorte elke week kopers bij de pups laten kijken doen ze ook niet, juist voor de rust van de moeder en de pups. Sterker nog, ken een paar fokkers die op hun pagina bvb wel een geboren nestje tonen maar geen reservaties toestaan voor pakweg 6 weken.
De pups worden daar ook voor hedendaagse prijzen verkocht en vinden makkelijk kopers. Het zijn bedrijven maar je kan niet zeggen dat ze niet begaan zijn met hun dieren, het blijft vrij kleinschalig (1 of 2 rassen, 2 of 3 teven per ras) alles getest en alles voor de gezondheid en de genetica van het ras.

Tussen fabrieksbroodfok en fokkers die menen alles te moeten kunnen bepalen is nog een heel grijs gebied.

De zoektocht naar een hond is inderdaad niet heel makkelijk.
Vroeger hadden we altijd honden via familie/vrienden/boer uit de buurt die eens een nestje hadden, letterlijk voor een krat bier od overgenomen.
Viel dat even tegen toen ik vorig jaar weer serieus op zoek ging naar een hond.
Ten eerste werd het al snel duidelijk dat een krat bier niet zou volstaan.
Dus naar het asiel gaan kijken. En eerlijk? Zo vol zit het daar niet met honden die gewoon simpel mee kunnen draaien in een huishouden (harde eis voor mij: hond moet sociaal zijn, ook naar katten, honden en kinderen. Merendeel van de honden in het asiel voldeed dus niet aan die eis).
Opvang uit het buitenland dan maar? Ben er geen voorstander van, je weet helemaal niet waar hij vandaan komt en hoe hij hierheen komt. Dat er bij sommige verenigingen een heel georganiseerd netwerk achter zit dat letterlijk zelf de zielige hondjes creëert verbaasd me niet eerlijk gezegd.
Dan toch maar een pup. Wilde ik eerst niet, werk full time en pup kost tijd en opvoeding en ideaal gezien wilde ik een oudere hond een rustig laatste huis geven. Maar die oudere sukkelaar was niet te vinden.
Dus pup. Voor mezelf vastgelegd dat ik niet meer dan 1000 wilde betalen, vallen er al een hele hoop rassen en fokkers af. En wilde ook geen modern ras of te populair ras (labradoodle, morkie, Aussie, golden/labrador).
Na lang zoeken en rassen vergelijken uitgekomen bij een jachthond (via een kennis van een vriend die beiden jagen, old fashion netwerk dus) met stamboom, geteste ouders etc, ouders staan beiden ook in het werk. Moeder en pups wonen gewoon bij de mensen in huis en verder domweg gesmolten voor 1 van de pups.
Heb er een fijne hond aan.

Bij een fokker die alles in een kennel of schuur hield had ik geen pup gekocht. Bij een fokker die me met de eerste de beste pup naar huis stuurde ook niet. En bij een fokker die me eerst een kruisverhoor liet ondergaan ook niet.
Naast de omstandigheden en of het wel is wat je zoekt moet je er vooral ook een goed gevoel bij hebben denk ik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:05

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:
[

Het gros van de fokkers die met contracten werken. Die doen dat omdat ze er dan verder geen omkijken naar hebben.
Veel beter kun je bij een beginner melden dat ze altijd kunnen bellen met vragen. De informatie zoveel mogelijk delen over positief trainen en waar op te letten iedereen begint ergens. En dat is vaak niet uit kwade wil.

En bij mensen die al honden hebben of gehad die kun je vooraf al volgen om te weten hoe ze met hun honden omgaan. Vaak delen mensen wel avonturen. Kortom als fokker kun je ook gewoon je huiswerk doen.

Ik blijf erbij dat als het gevoel niet ok zit en dus gehamerd moet worden op een contract dat dat niet de juiste basis is en dat je dan je niet mee zou moeten geven.

Hier gaan de pups ook gewoon weg met een koopcontract . Niets meer dan normaal. T belangrijkste is dat hier de rechten voor koper en verkoper in staan zodat niemand voor verrassingen komt te staan.
Maar helaas kun je echt een hoop niet zien en niet weten. Ik heb in 2 nesten mensen gehad die geen facebook hadden of er nog nooit iets van honden of kinderen opgezet hadden. Dus je huiswerk doen is per koper nogal verschillend.

Maar info over hondenschool kiezen etc maar ook tips over voeding, puppyproofmaken enzo van t huis, info over titeren. Manieren van vervoeren , ontwormen en wanneer etc etc etc krijgen ze mee in een mapje. Alles waar wij ooit tegenaan gelopen zijn of info over wat dan ook zetten we daar neer en die vullen we ook gewoon bij ervaringen weer aan. Omdat ik uiteraard alles graag tig keer uitleg. Maar t is veel fijner als je t ook op een moment dat t jou uit komt eens na kan lezen. En hoewel ze mij echt plat mogen bellen met vragen voelen mensen zich ook bezwaard om “alweer” iets te moeten vragen.
Zo geven wij aan wat we voeren en waarom. En dan niet “omdat ze t er goed op doen”
En uitleg hoe ze zelf opzoek kunnen naar voeding als ze andere voeding willen. Omdat met de hoeveelheid die er te krijgen is je door de bomen t bos niet meer ziet.
Waarbij dus duidelijk aangegeven word: dit voeren wij en hierom. En wil je iets anders voeren prima. Alleen wij adviseren wel om naar de richtlijnen te kijken in t mapje zodat de keuze makkelijker word als je andere voeding zoekt en je weet waar je op moet letten. En dat is met alles in onze mapjes. En tot nu toe niks anders dan positieve reacties over gehad.
Ze gaan hier ook met een flink gevuld puppypakket weg, kopieen van alle testen etc van de ouderdieren. En we brengen de stambomen na als die binnen zijn. Vaak komt er dan uit dat ze tegen wat kleine dingetjes aanlopen en dan kunnen we tips/advies geven. Onze pup even kroelen en t grootste deel zal daarna allemaal via socialmedia, whatsapp, bellen zijn. En dat vinden we allemaal prima. En de gene die weinig tot geen contact hebben is ook prima.

Voor Dex hebben we ook een koopcontract.
Maar dit is zonder vage regels over castratie. Verplichte cursus, verplicht scans laten maken etc.

Eigenlijk puur een contract dat de verkoper Dex aan ons verkocht heeft. Dat zij ervoor instaan een gezonde pup verkocht te hebben het bedrag en dat wij goed voor Dex zullen zorgen. Maar ook dat wij als we afstand zouden doen dan iig eerst de fokker in moeten luchten en die helpt dan mee zoeken Eigenlijk standaard dingen. Maar niks wat ons ergens toe dwingt en ook niets wat de gezondheid van de hond kan schaden.

Het punt is dat zo'n koopcontract vaak na een tijd afloopt. Zoals het bij spullen ook gaat. En laat ik nou vinden dat dieren daar niet onder horen te vallen. Maar een koopcontract waarbij de fokker ook voor de koper erin zet dat ze in staan voor de gezondheid dat geeft natuurlijk wel een ander gevoel dan enkel plichten voor de koper. Maar voor mij hoeft zo'n contract niet. Gezondheid kun je niet kopen en ook al is er nog met zoveel zorg gefokt kan er altijd iets niet goed gaan.

Een verplichting tot castratie daarmee verplicht je iets te doen wat voor de hond levenslang is. En nogmaals met medische gevolgen. Ik vind dit niet in het belang van een hond.

Elke fokker die met fci stamboom fokt heeft sowieso puppypaketten en sommigen doen er nog iets van zichzelf bij. Een puppypakket staat los van een contract even als fokken met stamboom.

Met Saartje hebben wij geen contract. En dat vind ik mooi zat.
Het koopcontract is iets van de laatste jaren vooral. Iets waarbij fokkers denken het contract is getekend en zit wel goed. Maar je kunt als fokker niet zien wat mensen doen. Waar ze trainen. Hoe ze omgaan met honden. Het stelt dus in de realiteit niks voor. Het laat alleen maar zien dat je geen vertrouwen hebt als je met papiertjes gaat lopen zwaaien. Ik zou als fokker vooral op goede voet willen staan met de pup kopers.

Het contract bij Dex was vooral omdat de fokster wilde mee geven dat zij alles gedaan hebben om een gezonde pup mee te geven. Ook hier bracht ze de stamboom en DNa een paar dagen later. En kregen wij een folder met voorkomende afwijkingen. Met een lijst met goede dierenartsen aan toe. Wel met de mededeling dat gewoon was om alles wat ze mee kon geven gewoon mee gaf en dat welke dierenartsen wij bezoeken aan ons is. Dat is heel, heel anders dan als er gehamerd wordt op wat de koper "moet" ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-07-21 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 16:08

kiwiwitje schreef:
BeFunny schreef:
[

Dat klinkt op deze manier zowat perfect.

(Jammer dat ik een totaal ander ras en type zoek ;) )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:35

Haha dankjewel Femke! :) het zijn hele sportieve hondjes. Maar ieder zn smaak qua honden natuurlijk. Ik wil bijv absoluut geen langhaar :o

Verplicht castreren staat hier in ieder geval absoluut niet in t contract wel adviseren we om niet te castreren(teef en reu) en geven daar ook genoeg info/bronvermelding over bij zodat ze zelf ook eens goed kunnen inlezen als de zoveelste DA er over begint.
Maar over cursussen oid staat er niets in. Net als over verplichte voeding oid. De enige verplichtingen die er in staan zijn; goed voor de hond zorgen en zodra je er vanaf wil contact met ons opnemen want dan nemen wij hem/haar terug.
Koopcontracten lopen nooit af.
Eventuele garanties wel. En een groot deel van de garanties die je zou hebben vallen al weg bij het goed testen van ouderdieren en alles wat je er aan gedaan hebt om gezonde honden te fokken(dus info over de lijnen en nakomelingen bijvoorbeeld)

Puppypakket staat los van t contract. Maar toen wij onze reu mee kregen kreeg ik letterlijk mee; voer voor 1 dag. 1 proefzakje snoepjes van RC en t koopcontract. (Achteraf zijn wij toen ook in een broodfokker getrapt. Want ja ze voldeden aan de testen die de vereniging verplichtte en ze kregen een stamboom. )
Dat is ook een puppypakket. Maar niet waar ze hier mee weg gaan :')

Ze krijgen van ons standaard voor de eerste weken voer mee. Waarin de pupkopers mogen kiezen; brok, kvv of beide.
Daarnaast o.a. Speelgoed, knuffel/doek met nestgeur. Tuigje en riem, kauwsnacks, trainers, puppypads al dan niet voor onderweg. En dan nog wat gepersonaliseerde dingetjes.

Zo weet ik zeker dat ze de eerste dagen zonder stress doorkomen van dingetjes die ze missen en wel echt nodig hebben. En omdat we t zelf gewoon leuk vinden.
Momenteel ben ik bijv al begonnen aan t maken van snuffelmatjes voor ze.

En daarnaast worden pups hier alleen in de ochtend, hoogstens voor 14.00 opgehaald. Zodat ze na de autorit nog even lekker kunnen wennen en niet met een uur al moeten slapen

Maar ik ken ook fokkers in ons ras waar je echt verplicht bij hun op cursus moet, verplicht moet showen en anders doen hun t en dat soort fratsen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:56

Ja dat advies kwam hier ook
Hier wel voor castratie bij Dex gekozen met reden en netjes ondanks dat het niet hoefde toch met de fokker in overleg. Omdat ik dat gewoon wel zo netjes vond en omdat het tegen mijn eigen principes in ging. Maar dat zijn van die dingen die anders kunnen lopen en waarom dit niet zo zwart wit vast moet staan.

Ik ben dus niet zozeer tegen een papiertje waar gewoon voor het netjes een handtekening gezet wordt. Maar wel tegen allerlei vage regeltjes die je tegenwoordig steeds vaker ziet.

Wij kregen een RC pakket wat de fokker kreeg waar o.a een zak puppy brokken bij zat een grote zak (hebben wij niks mee gedaan) En een farmfood pakket van de fokker (door haar samengesteld met rolletjes kvv en 2 doosjes waar de fokker nog wat speeltjes bij deed. Een leuk au de cologne voor hondjes flesje. Zij had kosten nog moeite bespaard zeg maar. Maar zij had zelf haar hondenschool en is gediplomeerd gedragsdeskundige, zit in het bestuur van de rasvereniging en letterlijk heel haar leven draait om de hondjes. En dat voel je ook aan alles als je daar bent. Dus dan weet je ook dat het goed zit.

Bij Saartje kregen we ook zo'n RC pakket. Die heb ik weg gegeven. En nog wat wat de fokster heeft samen gesteld.
Eigenlijk is dat RC pakket ook heel mooi. Zat in een doos met een leuk speeltje en Brokken dus en nog meer dingen ook info voor na de aanschaf van de eerste pup. Maar wij zijn geen fan van RC maar dat pakket is een extra zo zie ik het. Zij was een beginnende fokker. Waar wij via de fokker van Dex zijn terecht gekomen.

Met mijn ras is het echt lastig goede. Eerlijke fokkers te vinden. Die ook nog eens de hondjes hond laten zijn.

kiwiwitje

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:20

Vind t bij ons ook schokkend. Zeker in de blauwe kleur zegmaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:34

Bij jou ras is dat niet positief trainen denk ook wel vaker aan de orde (Dat is iets waar ik met mijn reactie niet zo'n rekening mee heb gehouden) Bij jou ras zijn sowieso een aantal hele lastige dingen. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde als bij ons _O-

Ik bedoel trainen met een blafband of prikband dat komt bij ons niet echt voor. Al had de fokster van Dex wel een favo hondenschool die door het hele land zitten. Maar wel eentje die toch volgens een methode traint. En dus trainen we met Dex ergens anders lol.

Maar met jou ras wordt er vaak gekozen voor "harde" aanpak. En dat heb ik ook gezien bij de puppy hondenschool van Dex die zogenaamd positief trainen. Sommigen zeggen dat maar in de praktijk pakt dat vaak ook heel anders uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:48

BeFunny schreef:
Bij jou ras is dat niet positief trainen denk ook wel vaker aan de orde (Dat is iets waar ik met mijn reactie niet zo'n rekening mee heb gehouden) Bij jou ras zijn sowieso een aantal hele lastige dingen. Eigenlijk totaal het tegenovergestelde als bij ons _O-

Ik bedoel trainen met een blafband of prikband dat komt bij ons niet echt voor. Al had de fokster van Dex wel een favo hondenschool die door het hele land zitten. Maar wel eentje die toch volgens een methode traint. En dus trainen we met Dex ergens anders lol.

Maar met jou ras wordt er vaak gekozen voor "harde" aanpak. En dat heb ik ook gezien bij de puppy hondenschool van Dex die zogenaamd positief trainen. Sommigen zeggen dat maar in de praktijk pakt dat vaak ook heel anders uit.

Klopt t is hier vooral, helaas, hard drillen. En nu ben ik de laatste die zal zeggen dat ik altijd alles 1000% positief doe hoor. Ik heb tot op zekere hoogte geen moeite met een correctie. (Stemcorrecties zijn bijv ook een correctie en via de riem ook en dan bedoel ik niet slaan met de riem of ze rondslingeren :P )
Maar t gaat vaak grof en met hulpmiddelen en minder positief. Dus dat is best een dingetje en een lastige hoor.

Maar t is juist een ras waar je echt zoveel mee kan. Zo leergierig en voor je willen werken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:53

Pas helaas ook weer iemand met de amerikaanse variant. De hond sprong nog wat op tegen kinderen, 10 maanden voor het beeld. Volgens haar was het respectloos gedrag van de hond naar de kinderen, daar moest hij respect voor leren hebben. Dat het enkel voor hem nog niet aangeleerd was dat het niet de bedoeling was, vond ze onzin. Het was respectloos en het moest afgeleerd worden, ik kreeg helaas niet het gevoel dat dit vriendelijk ging gebeuren, bijv. d.m.v. belonen voor 4 poten op de grond. De boodschap was duidelijk, het lag aan de hond (en niet aan de bazin).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:02

Er komt even wat leeswerk aan voor de mensen die het echt interessant vinden.
Ik probeer binnen de boktrichtlijnen te blijven, dus allerlei echt persoonlijk herkenbare dingen zoals namen en adressen haal ik weg.

Maar even voor het idee wat broodfok momenteel, als in ECHT recent, uithaalt allemaal
____

Dit is een reactie die ik kreeg toen ik meer informatie voeg om een nest van een ras waar ik gek op ben.
Een advertentie die er prima uitzag, anders reageer ik al niet eens.

dit via markptplaats:

Hallo,
Goedemorgen,
We hebben uw persoonlijke e-mailadres (privé e-mailadres) nodig zodat we u foto's en meer informatie over de pups kunnen sturen. Bedankt en wacht op uw snelle antwoord.vriendelijke groeten

Dat heb ik verstuurd uiteraard, ik had serieuze interesse, communicatie via mail, whatsap of telefoon is mij allemaal prima.
2 weken later kreeg ik dit:

Hallo,

Bedankt voor de zorgen en interesses die je hebt in mijn schattige puppy's. De pups zijn nog beschikbaar en we zijn klaar om ze aan een prachtig huis en gezin te geven waar ze alle liefde en aandacht zullen geven die ze verdienen.

Ik ben momenteel in Spanje en de puppy's zullen vanaf hier worden vervoerd. Dit alles terwijl mijn kind erg ziek is geweest en we alles wat we hebben in het ziekenhuis hebben doorgebracht, op dit moment kunnen we niet goed voor de puppy's zorgen. Dus we zijn alleen op zoek naar goede huizen voor onze puppy's die goed voor ze zullen zorgen.

Op dit moment hebben we 4 prachtige Shetland Sheepdog (Sheltie) pups beschikbaar. Larry en Diego zijn mannelijke puppy's waarom Kelly en Triny vrouwelijke puppy's zijn.

De pups zijn allemaal meerdere keren ingeënt en ontwormd en zijn medisch gezond en ziektevrij. Ze zijn allemaal thuis getraind en opgevoed met onze kinderen, katten en andere huisdieren. Als zodanig zijn ze erg sociaal met zowel mensen als andere huisdieren.

Onze puppy's worden geleverd met een gezondheidscertificaat, hun beste speeltje en een EU-paspoort. Al hun papieren beschikbaar, waarmee ze op elk moment naar elk Europees land konden worden vervoerd.

Om het kort samen te vatten, hebben alle pups het volgende.

#FCI-registratie
# EU-paspoort
# Gezondheidsgarantie
# Veterinaire keuringen
# Zinnen van puppyvaccinaties
# Microchip-ID

Ik heb de antwoorden op de volgende vragen nodig om ervoor te zorgen dat mijn puppy's in goede handen zijn.

1: Heeft u kinderen, zo ja, hoeveel?
2: Heb je een grote tuin waar de pups vrij kunnen spelen?
3: Verzorg je de pups goed?
4: Heeft u ooit een huisdier gehad of gehad?
5: Kun je de pup nu verwelkomen??

Het transport van de pups wordt gedaan door een beveiligde en verzekerde huisdierenrederij. Het dierentransportbureau vervoert en de pup van uw keuze direct bij u thuis. U betaalt alleen de transport- en bezorgkosten van de pups. Het transport en de levering voor één puppy is 400 euro en 750 euro voor twee puppy's.

Dat gezegd hebbende, wil ik graag weten welke puppy of puppy's u wilt nemen. ??

Met vriendelijke groet, wachtend op uw snelle antwoord, zodat we verder kunnen gaan.

____

Voor alle duidelijkheid, HOE geweldig alle 20 fotos ook waren en hoe dit ras ook bij mij past, hier ga ik dus niet meer verder op in...

Oh, de advertentie bestaat niet meer, en ook de verkoper vind ik niet meer terug op marktplaats...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:05

Dit is een hele bekende truc van oplichting en al een hele tijd aan de gang.

Je betaald en ziet nooit een pup.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:16

Femke_Tweety schreef:
Silvia schreef:

Voorlopig kloppen er een hoop van de 'leuke thuisnestjes' ook niet zo geweldig, is mijn recente ervaring...

Echt een kwestie van goed gericht doorvragen. En niet meteen bij het eerste positieve antwoord genoegen nemen.

Als er staat dat een hond getest is op afwijkingen: vragen WAT er uit die test kwam bijvoorbeeld.... EN of je de resultaten mag zien.

Ik liep er dus al tegenaan dat er in een advertentie staat 'reu getest' en dan denk je in eerste instantie: dat zit wel goed.
Maar er stond NIET bij dat hij helemaal niet zo goed uit die test gekomen was...

Het is geen liegen, wel bewust misleiden en dat vind ik eigenlijk minstens net zo kwalijk.

En goede fokkers hebben hun administratie op orde, als je vraagt om testresultaten in te zien, doe dat dan tijdens een bezoek nadat je de (stamboek)naam van moeder en vader heb gevraagd. Een goede fokker kan de testen gelijk laten zien, een fokker die zegt te testen, maar het niet doet, zal zich in een bocht wringen met smoesjes om het niet te laten zien.

Zoek van tevoren uit welke testen van toepassing zijn en of sommige testen (bijvoorbeeld echo’s en fysieke onderzoeken) voor herhaling vatbaar zijn en met welke interval. Bekijk om een DNA test wel betrouwbaar genoeg is en vertrouw niet alleen op de blauwe ogen van de fokker als die zegt dat een 3 jaar oude test nog betrouwbaar is, tenzij het DNA test is en die DNA test afdoende is om een gebrek uit te sluiten.

Bijvoorbeeld:
Ik fok raskatten, mijn ras heeft bijna geen problemen met HCM en PKD, maar toch test ik er op via echo, omdat DNA (bij HCM) onvoldoende betrouwbaar is.
Vanaf 18 maand oud is een echo test betrouwbaar, katers worden elk jaar getest, poezen elke 2 jaar. De test is niet verplicht, maar toch laat ik het vol trots zien als mensen ernaar vragen.

Maar als je een Maine Coon, Brit of Ragdoll zou willen kopen, dan zou ik adviseren dat die testen nooit ouder dan een jaar mogen zijn, omdat het risico in die rassen hoger is. Plus dat ik kopers ook zou adviseren de testen van de grootouders in te zien, want goede fokkers zorgen bij die risico rassen dat ze heel trouw generatie na generatie testen.

Ik leg vaak de stambomen van de ouders erbij en kan soms tot aan de 4e generatie en verder terug (van mijn eigen lijnen) testresultaten laten zien. Maar goed, dat zijn katten en niet specifiek waar het topic over gaat.

Toch, trap niet in smoesjes en op de testresultaten staat niet alleen stamboeknaam en nummer op, maar ook chipnummer, dus kijk er goed naar, zodat je niet voor de gek wordt gehouden en laat je niet afschepen.
Doe vooraf onderzoek over de risico’s van het ras en welke testen erbij horen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:21

Wat delen van advertenties.

Ik zet niet de volledige advertentieteksten er neer, wederom ivm adresgegevens enzo.

Al deze advertenties zijn met schattige foto's. Meestal van het nest en van individuele pups. Soms in een setting die op huiskamer doet denken, soms spelend op een grasveldje.

Voor mij is het inmiddels heel simpel om ze eruit te vissen. Gewoon, omdat ik dezelfde tekst te veel tegen kom. (Zit al enige tijd dagelijks advertenties te lezen)

Maar ga nu eens uit van de argeloze koper, die vooral geen broodfok wil, en geleerd heeft dat je moet kijken of de ouders aanwezig zijn en of ze in huiselijke kring opgroeien en of ze gezond zijn.
Dan zien deze advertenties er helemaal niet zo gek uit...

En dit is echt niet van grensgevallen broodfok. Dit is alle vier van verschillende, maar alle vier zeeeeeeer grote broodfokkers.
(Klik op 'meer advertenties' van dezelfde verkoper, en je ziet het heel vlot. Maar dat moet je maar net weten.
Niet iedereen is zo handig.

Hier staan dus echt dingen in die pertinent onwaar zijn. "huiselijke kring" :Gewend aan katten en kinderen"
Vergeet het maar.
Dat red je echt niet als je op datzelfde moment nog 25 andere nesten op marktplaats hebt staan, zeg maar...

Citaat:
We hebben prachtige pups die onmiddellijk beschikbaar zijn. Ze zijn in huiselijke kring opgevoed dus gewend aan kinderen, katten en andere hondjes. Onze pups zijn ontwormd, gevaccineerd, gechipt en hebben een Europees paspoort. Wij geven een schriftelijke garantie van 2 jaar en een professionele uitleg over de verzorging en de opvoeding van uw pup.
Indien u interesse heeft kom dan gerust vrijblijvend langs voor een bezoekje op weekdagen van 10.00h tot 18.00h en op zondag van 13.00h tot 18.00h.

Citaat:
eschrijving
Deze schatjes geboren in huiselijks sfeer
zijn direct af te halen prijs vanaf 800 €
reeds hier voorzien van
# nodige vacinaties 3 of 4 ook kennelhoest
# Ontwormd 4x en ontvlooid
# Europees paspoortje
# Microchip ,indentificatie,registratie
# 2 jaar schriftelijke garantie
# Start voeding en goede naservive

Citaat:
Beschrijving
siberische husky pups

ze zijn reeds zelfstandig , eten goed en mogen het nest al verlaten.

speelse pups sociaal opgevoed met kinderen, katten en andere honden

De puppies zijn meermaals ontwormd en ingeënt. microchip met registratie Europees paspoort,schriftelijke garantie.
Bij interesse kunt u ons het beste telefonisch contacteren. _________

recente foto's van pups hier aanwezig

Citaat:
Beschrijving
Leuke Border Collie x Australian Shepherd pups.
Foto 1 t/m 8 zijn 4 reutjes en foto 9 t/m 12 zijn 2 teefjes.

De pups zijn ingeent, ontwormd, gechipt en geregistreerd.
Ook zijn ze met gezondheidsgarantie van een erkende dierenarts en in het bezit van een vaccinatie boekje.
Beide ouders zijn aanwezig en vrij van erfelijke aandoeningen.
Je krijgt een puppypakket mee naar huis en bij ons is de mogelijkheid om per pin te betalen.

Voor meer info of een afspraak kunt u telefonisch contact opnemen __________
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 10-07-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:21

ardo_iggy schreef:
Dit is een hele bekende truc van oplichting en al een hele tijd aan de gang.

Je betaald en ziet nooit een pup.

Ik vlieg er ook niet in. Nog niet half.

Maar hoeveel mensen wel?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:25

Er zijn er al heel erg veel ingetrapt.

Ook veel mensen hebben een aanbetaling op een pup gedaan zonder die ooit gezien te hebben en horen nooit meer wat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:29

Heel veel mensen trappen daar in. Helaas.

Om op de testen terug te komen. Die zijn voor de meeste honden gewoon terug te vinden in de database. Een aantal DNA testen maar testen zoals HD, ED en PL staan gewoon in een openbare database
www.dutchdogdata.nl
De DNA testen moet je zelf insturen, de andere niet.
Alleen als je niet via de raad test maar bijv via je eigen dierenarts komen deze er niet in.
Maar dat is al een transparant deel die mensen zelf kunnen uitzoeken voor een deel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:31

kiwiwitje schreef:
Heel veel mensen trappen daar in. Helaas.

Om op de testen terug te komen. Die zijn voor de meeste honden gewoon terug te vinden in de database. Een aantal DNA testen maar testen zoals HD, ED en PL staan gewoon in een openbare database
https://www.dutchdogdata.nl
De DNA testen moet je zelf insturen, de andere niet.
Alleen als je niet via de raad test maar bijv via je eigen dierenarts komen deze er niet in.
Maar dat is al een transparant deel die mensen zelf kunnen uitzoeken voor een deel.

Embark doet ook veel tests, die worden regelmatig gebruikt bij kruisingnestjes. Dat komt verder niet echt in een databank denk ik. Maar geeft wel bakken met informatie.

Overigens, de mensen die mét erfelijke tests eenmalige kruisingnestjes fokken, zullen zelden gepikeerd zijn als je de testresultaten vraagt. Die zijn trots dat ze ze kunnen laten zien. En fokken dus zeer bewust.
Of je nu wel of niet tegen kruisingnestjes bent, de bovenstaande categorie valt in ieder geval niet onder broodfok.
Die vind je echter niet op de raad van beheer, dat is alleen voor rashonden met stamboom bij mijn weten.

(het is een ander verhaal bij niet eenmalige nesten, zie de laatste advertentietekst in mijn bericht hierboven, getest, kruising, en broodfok tot en met. Geen idee hoe ze reageren trouwens als je naar de testuitslagen vraagt. Niet geprobeerd, want voor mij een totaal oninteressante fokker)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:36

Bij een aantal krijg je niet eens de kans om die uitslagen te zien, dat ligt al voor je neus. :+ Ik kreeg ze al te zien voordat ik erom kon vragen, net zoals foto album van alle gefokte honden en uitnodiging om meer door hun gefokte honden te bekijken op de training.
Ik heb minder problemen met kennels, maar dat ligt ook aan het ras. Van mij hoeft dat hele nest ook niet naar de markt oid, gewoon normale huis dingen meemaken en leren van moeder en elkaar en nog wat bezoek.

Femke, die advertenties gaan bij bijna allemaal de alarmbellen af bij mij. Zodra er garantie, service, professioneel of pinnen staat :+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:38

Goede fokkers zijn ook trots hoor. Daar hoef je er ook niet eens om te vragen.

Maar juist als er meerdere advertenties van een fokker op marktplaats staan met meerdere rassen (een druk op je muis of toetsenbord bij bekijk andere advertenties en je ziet het) Dan is het toch wel meteen duidelijk en daar wordt echt al jaren over gesproken. Mensen die daar toch intrappen die vragen er naar mijn mening echt om.

Een heel enkel keertje komt er wel iets leuks op marktplaats dus het is niet allemaal slecht.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:40

MyWishMax schreef:
Bij een aantal krijg je niet eens de kans om die uitslagen te zien, dat ligt al voor je neus. :+ Ik kreeg ze al te zien voordat ik erom kon vragen, net zoals foto album van alle gefokte honden en uitnodiging om meer door hun gefokte honden te bekijken op de training.
Ik heb minder problemen met kennels, maar dat ligt ook aan het ras. Van mij hoeft dat hele nest ook niet naar de markt oid, gewoon normale huis dingen meemaken en leren van moeder en elkaar en nog wat bezoek.

Femke, die advertenties gaan bij bijna allemaal de alarmbellen af bij mij. Zodra er garantie, service, professioneel of pinnen staat :+

voeg 'erkend' ook nog maar toe aan dat rijtje...
Bij mij ook hoor.

Maar lees het eens door de bril van iemand die 'gewoon een leuke hond wil' die verder niet actief is in de hondensport. Die altijd een hond gehad hebben, sinds een paar maanden niet meer. Die het best goed bedoelen, en dus zelfs nog even kijken in de advertentie of de pups wel echt in huiselijke kring opgegroeid zijn.
Want dat is het eerste wat je leest om broodfok te vermijden.
Oh, en of de teef aanwezig is.

Bij mij persoonlijk gaat er inmiddels ook al een extra 'alert'belletje rinkelen als ik lees dat zowel reu als teef aanwezig zijn.

Kan, bij een boerderijnest. Maar van wat ik er tot nu toe van zie, afgelopen week, is het vaker een signaal voor grootschalige fok... Of grotere fokkers.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 18:41

BeFunny schreef:
Goede fokkers zijn ook trots hoor. Daar hoef je er ook niet eens om te vragen.

Maar juist als er meerdere advertenties van een fokker op marktplaats staan met meerdere rassen (een druk op je muis of toetsenbord bij bekijk andere advertenties en je ziet het) Dan is het toch wel meteen duidelijk en daar wordt echt al jaren over gesproken. Mensen die daar toch intrappen die vragen er naar mijn mening echt om.

Een heel enkel keertje komt er wel iets leuks op marktplaats dus het is niet allemaal slecht.

Erom vragen, ben ik het niet mee eens.

Ik ken in mijn omgeving zát mensen die dat benul helemaal niet hebben. (en prima hondenbaas kunnen zijn)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:47

Ik heb mensen wel eens geholpen met zoeken. Alle alarmbellen laten zien en uitgelegd. Advertenties afgekeurd en noem maar op. Gaan ze vervolgens ergens kijken, 100% broodfok met groot reclamebord, geen ouders aanwezig die waren toevallig wandelen, mochten niet binnen kijken en echt alles waar ik voor gewaarschuwd had genegeerd. En dus pup meegenomen en zelfs nog mee geprobeerd te fokken terwijl die echt niet gezond is. 1e dus broodfokker maar zij gingen eigenlijk ook die kant op door manier van willen fokken.

Mensen willen vaak gewoon niet. Als je onderzoek doet kom je zoveel waarschuwingen tegen, maar dat onderzoek willen ze al niet doen en het wachten ook niet, helaas.

Maar die beide ouders aanwezig heb ik wel eens eerder een discussie over gehad. Iemand die zei beide ouders te willen bekijken altijd en anders was het niet goed. Tja, bij mijn reu woont de vader in Duitsland, daar zijn ze juist heen gereden omdat dat paste. Niet omdat het dichtbij en goedkoop of makkelijk was. Ik vind dat erg bijzonder als eigen reu bijvoorbeeld altijd bij eigen tegen past.