Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mvdende schreef:Kuggur schreef:Ach stel je niet zo aan zeg. Ik zie de absurditeit ven dergelijke zaken in. Als jij geen nestje meent te kunnen fokken zonder hulp van een fysiotherapeut, jouw feestje, jouw geld. Mijn humor.
Ben ik het inderdaad deels mee eens.
Als je graag voor en na de dracht je teef laat behandelen door de fysio, meer dan prima. Maar ik vind niet dat die kosten doorgerekend mogen worden in een pupprijs.
Het zelfde geld voor showresultaten. Ik snap dat je de reu duurder kan aanbieden met goede resultaten, maar alsnog vind ik niet dat dat mee moet tellen in de pupprijs.
Kuggur schreef:De dingen die hier voorbijkomen,
"24/7 supervisie de eerste 2 weken"
"Fysio bezoekjes voor en na de dracht"...![]()
Geen wonder dat die kosten de spuigaten uitlopen.
juval schreef:maar ben je dan meteen een broodfokker als je geld durft te vragen voor je gelegenheids/hobbynestje?
mijn teef is een heel goed gelukte kruising. Die heb ik nu laten dekken door een stamboom Stabij. Ik hoop dat daar heel leuke puppies uit komen. En die ga ik niet voor niets weggeven. Waarschijnlijk hou ik er een zelf, en is het een eenmalige actie.
[***] schreef:Vreemd onderscheid wordt er gemaakt tussen fokkers van stamboekloze honden en met stamboek
Waarom zou je als je voor een kruising kiest ineens geen werpkist nodig hebben of minder kosten maken? De pups moeten geënt, ontwormt, gechipt, goed gevoerd. Je moet hetzelfde dekgeld betalen voor een goede reu en de dierenarts is ook niet goedkoper als je geen stamboek hebt
Het scheelt in mijn ogen alleen de stamboekkosten en verder geef je hetzelfde uit als je het goed wilt doen. En dat laatste is ook niet afhankelijk van papieren, integendeel, ik snap niet hoe sommige mensen het voor zichzelf nog verantwoorden om met ongezonde rassen te fokken
Dus al ga ik 2 rassen gebruiken ik zoek evengoed een gezonde en geteste reu uit. De mensen die denken voor een schijntje een puppy te kunnen krijgen moeten lekker bij iemand anders een hond gaan halen want bij mij krijgen ze er niet 1. Het slag mensen die controles, toezicht, goed voer en dierenartsbezoeken of zelfs een fysio aanstellerij vinden zijn bij mij niet welkom. Als je fokt verplicht je jezelf zo goed mogelijk voor moeder en kinderen te zorgen en ze de kans op zo’n gezond mogelijk leven te geven. En dat kost tijd en geld.
Kuggur schreef:De dingen die hier voorbijkomen,
"24/7 supervisie de eerste 2 weken"
"Fysio bezoekjes voor en na de dracht"...![]()
Geen wonder dat die kosten de spuigaten uitlopen.
mvdende schreef:[***] schreef:Vreemd onderscheid wordt er gemaakt tussen fokkers van stamboekloze honden en met stamboek
Waarom zou je als je voor een kruising kiest ineens geen werpkist nodig hebben of minder kosten maken? De pups moeten geënt, ontwormt, gechipt, goed gevoerd. Je moet hetzelfde dekgeld betalen voor een goede reu en de dierenarts is ook niet goedkoper als je geen stamboek hebt
Het scheelt in mijn ogen alleen de stamboekkosten en verder geef je hetzelfde uit als je het goed wilt doen. En dat laatste is ook niet afhankelijk van papieren, integendeel, ik snap niet hoe sommige mensen het voor zichzelf nog verantwoorden om met ongezonde rassen te fokken
Dus al ga ik 2 rassen gebruiken ik zoek evengoed een gezonde en geteste reu uit. De mensen die denken voor een schijntje een puppy te kunnen krijgen moeten lekker bij iemand anders een hond gaan halen want bij mij krijgen ze er niet 1. Het slag mensen die controles, toezicht, goed voer en dierenartsbezoeken of zelfs een fysio aanstellerij vinden zijn bij mij niet welkom. Als je fokt verplicht je jezelf zo goed mogelijk voor moeder en kinderen te zorgen en ze de kans op zo’n gezond mogelijk leven te geven. En dat kost tijd en geld.
Dat is vaak niet waar! Veel stamboom reuen dekken zelfs geen stamboomloze.
En bij een nest zonder stamboom heb je niet de kosten van het aanvragen van de stamboom, HD en ED foto's worden niet beoordeeld door de raad van beheer a €100 (raad van beheer accepteert alleen foto's van stamboom honden. De foto's worden natuurlijk wél beoordeeld, maar door een ervaren dierenarts, niet door de raad van beheer) en de kosten voor de dekreu is vaak goedkoper. Ook wordt er bij "pleziernestjes" zonder stamboom vaak geen progesteron geprikt.
Natuurlijk heb je een werpkist nodig, moeten de pups een chip/ontworming/ enting en voer.
Maar de specifieke kosten die bij een stamboom komen kijken, ontbreken.
Wat er dus ook ontbreekt is de stamboom zélf. Voor sommige mensen maakt dat niets uit, maar zeker als je verder wil met je pup dan alleen gezellig huishond, heb je een stamboom echt nodig.
Bijvoorbeeld bij de Duitse Staande mag een stamboomloze nooit een A jachtproef lopen. Wel c en b, maar de top kan nooit bereikt worden. Is totaal irrelevant als je gewoon een leuke huishond zoekt, maar als je echt een hond aanschaft voor de sport, kom je niet ver met een stamboomloze.
Dát is dus ook een van de redenen dat een stamboom hond méér kost dan een stamboomloze, je hebt er meer mogelijkheden mee.
En ik ben absoluut vóór gezondheid testen, maar een fysio bij een gezonde hond halen vind ik inderdaad "onzin" prima als je dat wen goed gevoel geeft, maar ik hoef die kosten niet in mn pupprijs te zien.
Trouwens als er één iemand bijna de deur plat loopt bij de dierenarts zodra ik ook maar iéts merk aan mijn hond, ben ik dat. Maar dingen als progesteron laten prikken en een fysio gaat mij een beetje te ver.
Skippy01 schreef:@Mvdende en hoe zie je je dat voor je dan? Dat je je prijs bepaalt op basis van hoeveel levende pups je hebt tegen dat ze het nest mogen verlaten? Zo werkt het natuurlijk ook niet... Je bepaalt je prijs, hebt geluk als je iets winst maakt en pech als je iets verlies maakt. Jij maakt het heel zwart-wit. Natuurlijk hoeft een stamboomloze hond niet de hoofdprijs te kosten, maar als je het goed voor hebt met je honden als fokker en alle testen uitvoert die bij de bron-rassen nodig zijn, hoeft het gebrek aan stamboekpapieren niet te maken dat ze ineens voor 250 euro hoeven te gaan natuurlijkDaar zit nogal wat speelruimte tussen.
beatje schreef:Skippy01 schreef:@Mvdende en hoe zie je je dat voor je dan? Dat je je prijs bepaalt op basis van hoeveel levende pups je hebt tegen dat ze het nest mogen verlaten? Zo werkt het natuurlijk ook niet... Je bepaalt je prijs, hebt geluk als je iets winst maakt en pech als je iets verlies maakt. Jij maakt het heel zwart-wit. Natuurlijk hoeft een stamboomloze hond niet de hoofdprijs te kosten, maar als je het goed voor hebt met je honden als fokker en alle testen uitvoert die bij de bron-rassen nodig zijn, hoeft het gebrek aan stamboekpapieren niet te maken dat ze ineens voor 250 euro hoeven te gaan natuurlijkDaar zit nogal wat speelruimte tussen.
Ik hoor eigenlijk zelden dat een stamboomloos getest is op iets daar gaat echt veel geld inzitten.Dekkingen bij kruisingen zijn meestal gratis want het is de hond van de buren of een eigen hond. Pak dat je 100 euro kwijt ben als je al een echo doet 25 euro voor een chip 50 euro voor een enting. visite kosten vd da word per nest gerekend. Bij mijn da 28 en pak 10 euro ontworming per pup. puppypaketten krijgen de meeste kruisingen niet mee maar die zijn vaak gratis aan te vragen mij voedingsmerken. dus zelfs die 250 euro ga je bij een kruising of stamboomloos nest niet redden.
Meliaforever schreef:Voor een vriendin van mij zoek ik een herplaatser. Haar hondje heeft ze pas geleden in moeten laten slapen. Maar het aanbod in kleine hondjes vanaf 1 jaar is zeer beperkt. Zo vreemd dat de vraag opeens zo hoog is en de bedragen voor herplaatsers ook hoog is en dan mankeren ze ook nog vanalles.
[***] schreef:zelfde kosten , hoe kom je er bij.Vreemd onderscheid wordt er gemaakt tussen fokkers van stamboekloze honden en met stamboek
Ilse_123 schreef:Eens met Skippy, er zijn echt ook wel kruisingen uit geteste ouders. Net zo goed als er stamboomhonden zijn die ondanks de verplichte testen toch nog vanalles mankeren omdat er nou eenmaal nog iets rondsluimert (en dat kan een ver verborgen gen zijn waar nog niet op getest kan worden of gewoon een minder functionele bouw waar toch een nadruk op wordt gelegd).
kiwiwitje schreef:Maar laten we eerlijk zijn skip; hoeveel goed gefokte kruisingen met testen etc zie je hier voorbij komen? Vrij weinig..
Marriefloor schreef:Hoe denken jullie over alle uren die iemand er in stopt? Die mogen toch ook betaald worden. Iemand met fulltime baan kan geen nestje fokken. Je moet wel zo ongeveer 24 / 7 beschikbaar zijn gedurende 8 weken dat pups opgroeien. Dan vind ik die gestelde winst van mvdende a € 100 vrij weinig. En vind ik zeker bij stamboompups vraagprijs € 1000 minimaal reeël ook gezien alle andere kosten.
flooooo schreef:Wij hadden hier geplande nestjes. Dekgeld was niet hoog want hond met stamboom maar verder niet speciaal, karakter van beide dieren vonden wij meer essentieel. Pups zijn keurig ontwormd, gechipt en gedaan maar hebben idd geen papier. Met 350 euro de pup speelden wij prima quitte en hielden we volgens mij nog iets over, dat was echter nooit het doel. Mensen die heel erg blij waren met een pup van ons en het plezier van het opvoeden van de diertjes wel. We hadden wel nestjes van 8 pups en de moederhond kon het allemaal echt meer dan prima aan. Voordeel van een rasloos hondje misschien.
Popstra schreef:Wij waren ook geen 350 kwijt aan onze pups met ontwormen 3x enten en chippen. De werpkist heeft mijn man zelf getimmerd.
De moeder hebben we kort voor de bevalling een rontgen van haar buik laten maken om te kijken hoeveel er zaten. Meer niet.
Wij hadden 3 pups, stamboomloze Jack Russels van een hele lieve mama en papa. De pups zijn heel sociaal en heel blij. Hebben er 2 zelf gehouden en de 3e is naar de eigenaren van de papa.