Prijzen honden zonder stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Prijzen honden zonder stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:28

maar ben je dan meteen een broodfokker als je geld durft te vragen voor je gelegenheids/hobbynestje?

mijn teef is een heel goed gelukte kruising. Die heb ik nu laten dekken door een stamboom Stabij. Ik hoop dat daar heel leuke puppies uit komen. En die ga ik niet voor niets weggeven. Waarschijnlijk hou ik er een zelf, en is het een eenmalige actie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:33

mvdende schreef:
Kuggur schreef:
Ach stel je niet zo aan zeg. Ik zie de absurditeit ven dergelijke zaken in. Als jij geen nestje meent te kunnen fokken zonder hulp van een fysiotherapeut, jouw feestje, jouw geld. Mijn humor.

Ben ik het inderdaad deels mee eens.

Als je graag voor en na de dracht je teef laat behandelen door de fysio, meer dan prima. Maar ik vind niet dat die kosten doorgerekend mogen worden in een pupprijs.

Het zelfde geld voor showresultaten. Ik snap dat je de reu duurder kan aanbieden met goede resultaten, maar alsnog vind ik niet dat dat mee moet tellen in de pupprijs.

Net hoe dat je t ziet, zonder dracht had ik die 2x niet gegaan. :) En als je in de pupprijs valt over 90,- over een heel nest qua kosten vraag ik me ook wel af waar dat t mis gaat. Aangezien alle andere kosten die ik benoemde niets ''overdreven'' aan was. Wat is dan 90,- op een heel nest? Je zou t ook kunnen zien als een fokker die in ieder geval t beste met zn honden voor heeft.. Ik zou liever bij zo'n fokker gaan als eentje die tig nesten heeft en amper test..
Maar dat is voor iedereen zn eigen keuze natuurlijk.

Ik geef aan wat ik aan kosten maak. Niet wat er in de pupprijs zit en hoe ik mijn pupprijs bereken. :) Want mijn kosten laten niets zien van de pupprijs, maar puur naar mijn kosten. Net als dat mijn vriend als ZZP-er 3 weken thuis is zonder te werken. Dat zit ook niet in de pupprijs. Maar zijn wel kosten voor mijn nest..

mijn pupprijs komt o.a. door de adviesprijs van de rasvereniging op amper geteste nesten. En nog blijf ik binnen hun advies prijzen..

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:39

Kuggur schreef:
De dingen die hier voorbijkomen,
"24/7 supervisie de eerste 2 weken"
"Fysio bezoekjes voor en na de dracht"... _O-
Geen wonder dat die kosten de spuigaten uitlopen.

Tja jij vind dat onzin, ik niet.
Want ik heb liever niet dat er pups doodgaan omdat mama er boven op gaat liggen of dat ze er op gaat staan en er gebroken ledematen zijn.
Er zijn al genoeg risicos waar ik niks aan kan veranderen, en dan zijn de dingen waar ik wel wat aan kan doen, en dan zal ik ook alles aan doen, zo ook 24/7 supervisie.

Showresultaten en de kosten daarvan wegen niet mee, maar hoe zit dat met de kosten dan voor een dekking van een reu die in het buitenland zit? of tel je dat ook maar niet mee?
Je hebt doelbewust fokken en je hebt vermeerderen, het gros is een vermeerderaar

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:40

juval schreef:
maar ben je dan meteen een broodfokker als je geld durft te vragen voor je gelegenheids/hobbynestje?

mijn teef is een heel goed gelukte kruising. Die heb ik nu laten dekken door een stamboom Stabij. Ik hoop dat daar heel leuke puppies uit komen. En die ga ik niet voor niets weggeven. Waarschijnlijk hou ik er een zelf, en is het een eenmalige actie.

Tussen geld vragen en geld vragen zit natuurlijk wel een verschil!

Ik neem aan dat je sowieso de kostprijs vraagt. En daarbovenop zn €100 per pup max zou ik best redelijk vinden. Dan heb je met een nest van 6 al zn €600 winst. Leuk bedragje voor de spaarpot.

Is je teef getest op de in de rassen voorkomende kwalen en gebreken? Van beide (alle) rassen die in je teef zitten?

Aangezien het een stamboom reu betreft, ga ik er vanuit dat hij in ieder geval getest is op de verplichte "onderdelen"

Wat was het dekgeld?

Indien jouw teef volledig getest is, zou ik een prijs van €500- €600 geen rare prijs vinden. En dan houdt je best een leuk zakcentje eraan over waarschijnlijk.

Maar ga je nu mee met de gekte en ga je ook €1000+ voor één pup vragen, dan hoef ik echt geen pup van je. Zeker omdat de Friese Stabij een ras is waarvan een stamboom pup zn €900 mag kosten maximaal.
Afbeelding
(Afbeelding afkomstig van de rasvereninging)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:55

Vreemd onderscheid wordt er gemaakt tussen fokkers van stamboekloze honden en met stamboek
Waarom zou je als je voor een kruising kiest ineens geen werpkist nodig hebben of minder kosten maken? De pups moeten geënt, ontwormt, gechipt, goed gevoerd. Je moet hetzelfde dekgeld betalen voor een goede reu en de dierenarts is ook niet goedkoper als je geen stamboek hebt
Het scheelt in mijn ogen alleen de stamboekkosten en verder geef je hetzelfde uit als je het goed wilt doen. En dat laatste is ook niet afhankelijk van papieren, integendeel, ik snap niet hoe sommige mensen het voor zichzelf nog verantwoorden om met ongezonde rassen te fokken

Dus al ga ik 2 rassen gebruiken ik zoek evengoed een gezonde en geteste reu uit. De mensen die denken voor een schijntje een puppy te kunnen krijgen moeten lekker bij iemand anders een hond gaan halen want bij mij krijgen ze er niet 1. Het slag mensen die controles, toezicht, goed voer en dierenartsbezoeken of zelfs een fysio aanstellerij vinden zijn bij mij niet welkom. Als je fokt verplicht je jezelf zo goed mogelijk voor moeder en kinderen te zorgen en ze de kans op zo’n gezond mogelijk leven te geven. En dat kost tijd en geld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:11

[***] schreef:
Vreemd onderscheid wordt er gemaakt tussen fokkers van stamboekloze honden en met stamboek
Waarom zou je als je voor een kruising kiest ineens geen werpkist nodig hebben of minder kosten maken? De pups moeten geënt, ontwormt, gechipt, goed gevoerd. Je moet hetzelfde dekgeld betalen voor een goede reu en de dierenarts is ook niet goedkoper als je geen stamboek hebt
Het scheelt in mijn ogen alleen de stamboekkosten en verder geef je hetzelfde uit als je het goed wilt doen. En dat laatste is ook niet afhankelijk van papieren, integendeel, ik snap niet hoe sommige mensen het voor zichzelf nog verantwoorden om met ongezonde rassen te fokken

Dus al ga ik 2 rassen gebruiken ik zoek evengoed een gezonde en geteste reu uit. De mensen die denken voor een schijntje een puppy te kunnen krijgen moeten lekker bij iemand anders een hond gaan halen want bij mij krijgen ze er niet 1. Het slag mensen die controles, toezicht, goed voer en dierenartsbezoeken of zelfs een fysio aanstellerij vinden zijn bij mij niet welkom. Als je fokt verplicht je jezelf zo goed mogelijk voor moeder en kinderen te zorgen en ze de kans op zo’n gezond mogelijk leven te geven. En dat kost tijd en geld.

Dat is vaak niet waar! Veel stamboom reuen dekken zelfs geen stamboomloze.

En bij een nest zonder stamboom heb je niet de kosten van het aanvragen van de stamboom, HD en ED foto's worden niet beoordeeld door de raad van beheer a €100 (raad van beheer accepteert alleen foto's van stamboom honden. De foto's worden natuurlijk wél beoordeeld, maar door een ervaren dierenarts, niet door de raad van beheer) en de kosten voor de dekreu is vaak goedkoper. Ook wordt er bij "pleziernestjes" zonder stamboom vaak geen progesteron geprikt.

Natuurlijk heb je een werpkist nodig, moeten de pups een chip/ontworming/ enting en voer.

Maar de specifieke kosten die bij een stamboom komen kijken, ontbreken.

Wat er dus ook ontbreekt is de stamboom zélf. Voor sommige mensen maakt dat niets uit, maar zeker als je verder wil met je pup dan alleen gezellig huishond, heb je een stamboom echt nodig.

Bijvoorbeeld bij de Duitse Staande mag een stamboomloze nooit een A jachtproef lopen. Wel c en b, maar de top kan nooit bereikt worden. Is totaal irrelevant als je gewoon een leuke huishond zoekt, maar als je echt een hond aanschaft voor de sport, kom je niet ver met een stamboomloze.

Dát is dus ook een van de redenen dat een stamboom hond méér kost dan een stamboomloze, je hebt er meer mogelijkheden mee.

En ik ben absoluut vóór gezondheid testen, maar een fysio bij een gezonde hond halen vind ik inderdaad "onzin" prima als je dat wen goed gevoel geeft, maar ik hoef die kosten niet in mn pupprijs te zien.

Trouwens als er één iemand bijna de deur plat loopt bij de dierenarts zodra ik ook maar iéts merk aan mijn hond, ben ik dat. Maar dingen als progesteron laten prikken en een fysio gaat mij een beetje te ver.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 21-07-20 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:15

Kuggur schreef:
De dingen die hier voorbijkomen,
"24/7 supervisie de eerste 2 weken"
"Fysio bezoekjes voor en na de dracht"... _O-
Geen wonder dat die kosten de spuigaten uitlopen.

Nou inderdaad...
De eerste weken heb je er geen omkijken naar als je een goede werpkist hebt. Mama regelt alles incl poep en plas opruimen.
Pas als ze gaan lopen en de boel gaan verkennen en je ze gaat bij voeren word het wat drukker.
Mama zegt na een week of 4 a 5 de groeten want het zogen begint dan zeer te doen en loopt weer lekker buiten en komt vanzelf weer in shape.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:59

mvdende schreef:
[***] schreef:

Dat is vaak niet waar! Veel stamboom reuen dekken zelfs geen stamboomloze.

En bij een nest zonder stamboom heb je niet de kosten van het aanvragen van de stamboom, HD en ED foto's worden niet beoordeeld door de raad van beheer a €100 (raad van beheer accepteert alleen foto's van stamboom honden. De foto's worden natuurlijk wél beoordeeld, maar door een ervaren dierenarts, niet door de raad van beheer) en de kosten voor de dekreu is vaak goedkoper. Ook wordt er bij "pleziernestjes" zonder stamboom vaak geen progesteron geprikt.

Natuurlijk heb je een werpkist nodig, moeten de pups een chip/ontworming/ enting en voer.

Maar de specifieke kosten die bij een stamboom komen kijken, ontbreken.

Wat er dus ook ontbreekt is de stamboom zélf. Voor sommige mensen maakt dat niets uit, maar zeker als je verder wil met je pup dan alleen gezellig huishond, heb je een stamboom echt nodig.

Bijvoorbeeld bij de Duitse Staande mag een stamboomloze nooit een A jachtproef lopen. Wel c en b, maar de top kan nooit bereikt worden. Is totaal irrelevant als je gewoon een leuke huishond zoekt, maar als je echt een hond aanschaft voor de sport, kom je niet ver met een stamboomloze.

Dát is dus ook een van de redenen dat een stamboom hond méér kost dan een stamboomloze, je hebt er meer mogelijkheden mee.

En ik ben absoluut vóór gezondheid testen, maar een fysio bij een gezonde hond halen vind ik inderdaad "onzin" prima als je dat wen goed gevoel geeft, maar ik hoef die kosten niet in mn pupprijs te zien.

Trouwens als er één iemand bijna de deur plat loopt bij de dierenarts zodra ik ook maar iéts merk aan mijn hond, ben ik dat. Maar dingen als progesteron laten prikken en een fysio gaat mij een beetje te ver.

Zoals inmiddels al meerdere keren gezegd, maar blijkbaar niet gelezen; de kosten die ik noemde zitten niet IN mijn pupprijs.. maar zijn de kosten die we maken... Progesteron prikken zal je met een buitenlandse reu of inseminatie al ''moeten'' je kan moeilijk bijna 2 weken bij de reu gaan zitten. Mijn meiden zijn pas op dag 14/15 op ovulatie dus dekken op dag 15/16. Maar mijn reu heeft een aantal maanden geleden een teef gedekt die pas op dag 18 ovuleert.. Dus pas op dag 19 dekken.. Maar er zijn ook teven die op dag 9 ovuleren. Als je geen reu in huis hebt die t netjes aangeeft wanneer ze dekrijp zijn dan zal je of weken dag in dag uit op en neer moeten rijden of progesteron prikken.. Dat is dus ook puur en alleen om de ovulatie te bepalen..
KI dekkingen (ivm overleden of buitenlandse reu,) moet dmv progesteron.. Omdat je anders voor niks insemineert..
Fysio bij een gezonde hond ligt niet zo simpel/zwart wit.. Helaas kunnen er altijd dingen gebeuren waardoor je hond een blessure/blokkade op loopt. Net als dat iedereen weet dat zwangerschap en bevalling bij mens en dier gewoon complicaties kan geven lichamelijk. Ik kan je tig voorbeelden geven waar fysio de ''gezonde'' hond toch net even heeft geholpen. Een hond geeft helaas lang niet altijd zomaar aan dat ie pijn heeft. En voor de meeste blessures zit je wat dat betreft bij een DA verkeerd. Die schrijft een pijnstiller en ontstekingsremmer voor en succes er mee. Een fysio pakt t probleem aan. Dus ja, ik hou graag mn honden heel en laat ze regelmatig checken. En als ik iets vermoed ga ik nog een keer extra. Maar ik check dus ook of ze geen blokkades oid hebben voor de dracht en of ze van de dracht en vooral de bevalling niks over gehouden hebben.. Nee zie je NIET in mijn pupprijs terug. Maar t zijn wel kosten rondom het fokken die wij maken. :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 17:15

Skippy01 schreef:
@Mvdende en hoe zie je je dat voor je dan? Dat je je prijs bepaalt op basis van hoeveel levende pups je hebt tegen dat ze het nest mogen verlaten? Zo werkt het natuurlijk ook niet... Je bepaalt je prijs, hebt geluk als je iets winst maakt en pech als je iets verlies maakt. Jij maakt het heel zwart-wit. Natuurlijk hoeft een stamboomloze hond niet de hoofdprijs te kosten, maar als je het goed voor hebt met je honden als fokker en alle testen uitvoert die bij de bron-rassen nodig zijn, hoeft het gebrek aan stamboekpapieren niet te maken dat ze ineens voor 250 euro hoeven te gaan natuurlijk ;) Daar zit nogal wat speelruimte tussen.

Ik hoor eigenlijk zelden dat een stamboomloos getest is op iets daar gaat echt veel geld inzitten.Dekkingen bij kruisingen zijn meestal gratis want het is de hond van de buren of een eigen hond. Pak dat je 100 euro kwijt ben als je al een echo doet 25 euro voor een chip 50 euro voor een enting. visite kosten vd da word per nest gerekend. Bij mijn da 28 en pak 10 euro ontworming per pup. puppypaketten krijgen de meeste kruisingen niet mee maar die zijn vaak gratis aan te vragen mij voedingsmerken. dus zelfs die 250 euro ga je bij een kruising of stamboomloos nest niet redden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:38

beatje schreef:
Skippy01 schreef:
@Mvdende en hoe zie je je dat voor je dan? Dat je je prijs bepaalt op basis van hoeveel levende pups je hebt tegen dat ze het nest mogen verlaten? Zo werkt het natuurlijk ook niet... Je bepaalt je prijs, hebt geluk als je iets winst maakt en pech als je iets verlies maakt. Jij maakt het heel zwart-wit. Natuurlijk hoeft een stamboomloze hond niet de hoofdprijs te kosten, maar als je het goed voor hebt met je honden als fokker en alle testen uitvoert die bij de bron-rassen nodig zijn, hoeft het gebrek aan stamboekpapieren niet te maken dat ze ineens voor 250 euro hoeven te gaan natuurlijk ;) Daar zit nogal wat speelruimte tussen.

Ik hoor eigenlijk zelden dat een stamboomloos getest is op iets daar gaat echt veel geld inzitten.Dekkingen bij kruisingen zijn meestal gratis want het is de hond van de buren of een eigen hond. Pak dat je 100 euro kwijt ben als je al een echo doet 25 euro voor een chip 50 euro voor een enting. visite kosten vd da word per nest gerekend. Bij mijn da 28 en pak 10 euro ontworming per pup. puppypaketten krijgen de meeste kruisingen niet mee maar die zijn vaak gratis aan te vragen mij voedingsmerken. dus zelfs die 250 euro ga je bij een kruising of stamboomloos nest niet redden.

Dat dus.. ik zie niet zoveel nestjes voorbij komen die voor de lol zijn waar ouders getest zijn. Heel af en toe maar nooit met aparte kruisingen of in ''we vinden haar zo lief'' nestjes.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:17

Voor een vriendin van mij zoek ik een herplaatser. Haar hondje heeft ze pas geleden in moeten laten slapen. Maar het aanbod in kleine hondjes vanaf 1 jaar is zeer beperkt. Zo vreemd dat de vraag opeens zo hoog is en de bedragen voor herplaatsers ook hoog is en dan mankeren ze ook nog vanalles. :\

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:52

Maar eigenlijk is het ook vreemd dat we niet veel willen betalen voor een maatje door dik en dun voor de komende 10+ jaar, die binnen de kortste tijd dat je m hebt voor geen miljoen meer de deur uit gaat...
Een beetje vakantie kost meer, en is na een paar weken voorbij.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:58

Meliaforever schreef:
Voor een vriendin van mij zoek ik een herplaatser. Haar hondje heeft ze pas geleden in moeten laten slapen. Maar het aanbod in kleine hondjes vanaf 1 jaar is zeer beperkt. Zo vreemd dat de vraag opeens zo hoog is en de bedragen voor herplaatsers ook hoog is en dan mankeren ze ook nog vanalles. :

Komt vast ook door de corona.
Veel kleine hondjes komen uit Oost Europa en komen illegaal in Nederland.
Normaal kon dat vrij makkelijk, ze werden tientallen tegelijk in kofferbakken van auto's ons land in gesmokkeld en gaan als zoete broodjes over de toonbank.
Maar door de corona waren de grenzen dicht en konden al die kleine hondjes niet hier gebracht worden.
Nu het allemaal wat soepeler wordt, zullen de kleine hondjes binnenkort wel weer op marktplaats komen.
(ik wil niet zeggen dat jouw vriendin een broodfok hondje zou kopen hoor )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 06:36

[***] schreef:

zelfde kosten , hoe kom je er bij.
Stamboomloos test meestal 0,0. Dekreuen zijn veel goedkoper. Je hebt geen kosten rasvereniging . Geen stamboom en dna onderzoek.
Dus vergelijk het niet want het is totaal anders

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:20

@keona maar dat is wel een aanname. Ik zit op diverse fora waar mensen heel bewust 'functional breeding' toepassen. Kruisingen met een werk-doel dus, die gretig aftrek vinden bij mensen die een werkhond/ sporthond willen hebben. En die worden wel degelijk op alle voorkomende bekende afwijkingen getest. Levert anders natuurlijk nóóit een fijne werkhond op, als 'ie uit elkaar valt voor zijn derde jaar bijv...
Dus nee, geen kosten voor rasvereniging en stamboom. Wel degelijk allerhande testen. En daar gaat dan ook niet 'zomaar' de reu van de buurman op. Daar wordt over nagedacht.

Het lijkt hier in het topic een beetje alsof je maar twee opties hebt: met stamboom + testen, of zonder stamboom en dan gelijk maar broodfok of een oepsnestje. En daar zit nog wel iets tussen dus.
Dat stamboompapiertje zegt mij persoonlijk écht niets. Gezondheid, een functionele bouw en een fijn karakter wel. Zo'n 'functional breeder', die zelf met zijn honden werkt en er alles voor doet... Ik zie niet hoe dat 'minder' is dan een hond die toevallig een stamboekpapier heeft. (Even los van het feit dat ik uberhaupt niet vindt dat de ene hond 'meer' is dan de ander, maar uiteraard zijn er omstandigheden waarbij je vraagtekens hebt en houdt over gezondheid, functionaliteit etc. Dát is meestal broodfok. Of een echt oepsnestje, en daar kan die hond niets aan doen natuurlijk, dus op de hond zal ik niet neerkijken, op die fokker wel ;) ).
Dat de kosten voor lidmaatschap rasvereniging en papieren worden doorberekend: logisch! Maar dat een hond waarbij voor beide ouders alle testen gedaan zijn dan maar voor 250-350 euro weg moet, omdattie geen papier heeft, vind ik best heftig. Allerhande rassen zijn ooit ontstaan uit de zoektocht naar een functionele hond voor een specifiek doel. Dat doen mensen nog steeds, al dan niet met het doel 'tot een ras worden' in het achterhoofd. En als er dan gewoon getest wordt... moet dat geen enkel probleem zijn. Dat zijn een hoop puristen écht niet met mij eens, en dat mag. Maar het gaat mij even om het onderscheid tussen 'simpele kruising x of y zonder geteste ouders' en 'functionele kruising x of y met geteste ouders' en dat dáár dus wel degelijk een logisch prijsverschil in kan en mag zitten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:48

Maar laten we eerlijk zijn skip; hoeveel goed gefokte kruisingen met testen etc zie je hier voorbij komen? Vrij weinig..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:07

Eens met Skippy, er zijn echt ook wel kruisingen uit geteste ouders. Net zo goed als er stamboomhonden zijn die ondanks de verplichte testen toch nog vanalles mankeren omdat er nou eenmaal nog iets rondsluimert (en dat kan een ver verborgen gen zijn waar nog niet op getest kan worden of gewoon een minder functionele bouw waar toch een nadruk op wordt gelegd).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:09

Ilse_123 schreef:
Eens met Skippy, er zijn echt ook wel kruisingen uit geteste ouders. Net zo goed als er stamboomhonden zijn die ondanks de verplichte testen toch nog vanalles mankeren omdat er nou eenmaal nog iets rondsluimert (en dat kan een ver verborgen gen zijn waar nog niet op getest kan worden of gewoon een minder functionele bouw waar toch een nadruk op wordt gelegd).

En ook zonder testen kan je hond een stamboom krijgen uit 2 stamboomouders. Dus zegt een stamboom ook niks over de gezondheid.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:17

kiwiwitje schreef:
Maar laten we eerlijk zijn skip; hoeveel goed gefokte kruisingen met testen etc zie je hier voorbij komen? Vrij weinig..

Hier niet, maar er zijn dus wel degelijk groepen bezig met functionele, gezonde, geteste kruisingen. Dat zal niet het gros van de kruisingen zijn, uiteraard niet. Maar hier wordt een beetje het andere uiterste geschetst natuurlijk, alsof alle kruisingen minderwaardig zijn.
Tjah, ik denk dan 'greyster', 'border-whippet' en zo nog wat meer functionele sportkruisingen waar juist veel getest wordt omdat functionaliteit het belangrijkste is voor die mixen. Ik vind dat persoonlijk hele interessante mixen, omdat ik sowieso graag 'fit to function' zie ipv wat ik soms bij stamboomhonden zie 'form over function' om maar aan het plaatje te voldoen - gechargeerd gezegd voor veel rassen, maar voor sommige rassen spot-on.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:21

Hoe denken jullie over alle uren die iemand er in stopt? Die mogen toch ook betaald worden. Iemand met fulltime baan kan geen nestje fokken. Je moet wel zo ongeveer 24 / 7 beschikbaar zijn gedurende 8 weken dat pups opgroeien. Dan vind ik die gestelde winst van mvdende a € 100 vrij weinig. En vind ik zeker bij stamboompups vraagprijs € 1000 minimaal reeël ook gezien alle andere kosten.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:35

quote="Esplendido"]
€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
[/quote]
Maar dit topic zou gaan over honden zonder stamboom,dat die ook zo vreselijk duur zijn geworden.[/quote]

Maar als je zonder stamboom goed wilt doen, volg je alsnog de moeder medisch op, heb je alsnog een werpkist nodig, en andere spullen? Als het gepland is, moet er alsnog dekgeld betaald worden over het algemeen... Mis je alleen de kosten van de stamboom (en vooruit, in de praktijk mis je ook vaak de gezondheidstesten, veel fokkers doen die niet als ze buiten een stamboek zitten). Pups moeten gechipt worden ook allemaal. Tel het maar op. Natuurlijk is dat niet 1500-3000 per pup, maar ik denk dat je voor 350 ook niet zomaar uitkomt.[/quote]

Wij hadden hier geplande nestjes. Dekgeld was niet hoog want hond met stamboom maar verder niet speciaal, karakter van beide dieren vonden wij meer essentieel. Pups zijn keurig ontwormd, gechipt en gedaan maar hebben idd geen papier. Met 350 euro de pup speelden wij prima quitte en hielden we volgens mij nog iets over, dat was echter nooit het doel. Mensen die heel erg blij waren met een pup van ons en het plezier van het opvoeden van de diertjes wel. We hadden wel nestjes van 8 pups en de moederhond kon het allemaal echt meer dan prima aan. Voordeel van een rasloos hondje misschien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:01

Wij waren ook geen 350 kwijt aan onze pups met ontwormen 3x enten en chippen. De werpkist heeft mijn man zelf getimmerd.
De moeder hebben we kort voor de bevalling een rontgen van haar buik laten maken om te kijken hoeveel er zaten. Meer niet.
Wij hadden 3 pups, stamboomloze Jack Russels van een hele lieve mama en papa. De pups zijn heel sociaal en heel blij. Hebben er 2 zelf gehouden en de 3e is naar de eigenaren van de papa.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:07

Marriefloor schreef:
Hoe denken jullie over alle uren die iemand er in stopt? Die mogen toch ook betaald worden. Iemand met fulltime baan kan geen nestje fokken. Je moet wel zo ongeveer 24 / 7 beschikbaar zijn gedurende 8 weken dat pups opgroeien. Dan vind ik die gestelde winst van mvdende a € 100 vrij weinig. En vind ik zeker bij stamboompups vraagprijs € 1000 minimaal reeël ook gezien alle andere kosten.

Maar dat is toch eigen keus? Als iemand die uren er niet voor over heeft moet je ook niet gaan fokken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:17

flooooo schreef:
Wij hadden hier geplande nestjes. Dekgeld was niet hoog want hond met stamboom maar verder niet speciaal, karakter van beide dieren vonden wij meer essentieel. Pups zijn keurig ontwormd, gechipt en gedaan maar hebben idd geen papier. Met 350 euro de pup speelden wij prima quitte en hielden we volgens mij nog iets over, dat was echter nooit het doel. Mensen die heel erg blij waren met een pup van ons en het plezier van het opvoeden van de diertjes wel. We hadden wel nestjes van 8 pups en de moederhond kon het allemaal echt meer dan prima aan. Voordeel van een rasloos hondje misschien.

Popstra schreef:
Wij waren ook geen 350 kwijt aan onze pups met ontwormen 3x enten en chippen. De werpkist heeft mijn man zelf getimmerd.
De moeder hebben we kort voor de bevalling een rontgen van haar buik laten maken om te kijken hoeveel er zaten. Meer niet.
Wij hadden 3 pups, stamboomloze Jack Russels van een hele lieve mama en papa. De pups zijn heel sociaal en heel blij. Hebben er 2 zelf gehouden en de 3e is naar de eigenaren van de papa.

Dit bedoel ik dus.

Voor een stamboomloze zonder testen is een prijs van €250-350 echt geen rare prijs! Dan heb ik het over de kostprijs per pup, niet over wat je moet vragen als je er een zakcentje aan over wil houden.

Voor een goed uitgedachte kruising mét testen, zou ik €500-650 willen betalen. Afhankelijk wat voor kruising en wat de ouderdieren als stamboom hond kosten. (Zeg maar een jack x boerenfox zou ik véél minder voor willen geven dan een Lab x poedel bijvoorbeeld. )

Voor een echte stamboom hond zou ik tussen de €800-1300 willen betalen.

Maar ik ga echt niet €2000 voor een stamboom hond betalen, die fokkers zijn van de pot gerukt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:22

Ik vind de tijd die je er zelf in steekt ook een keuze, wij fokten voor de leuk en daar vinden heel veel mensen wat van maar het is geen broodfok en er hoeft niet op verdiend te worden. Daarbij is er een hele grote doelgroep die graag een gezond/sociaal/lief hondje willen hebben. Dat onze Stabij's geen stamboom hebben doet niets af aan hun lieve karakters, daarbij zijn alle honden nog steeds gezond gelukkig. (contact met de eigenaren.)
Zaken als progesteron prikken, echo's maken en dergelijke doen we niet. De hond had twee makkelijke bevallingen en de dekenkist was zelf getimmerd. We hebben vast een deel geluk gehad maar wel hele gezonde en leuke hondjes gefokt waar mensen heel blij mee zijn. Dat is mij dan weer een hoop waard!