Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:04

Cayenne schreef:
En hoe weet de rasstandaard waar jij hem voor aanschaft?
En waarom zo bizar veel waarde hechten aan de rasstandaard?

Is toch hetzelfde bij welk rasdier dan ook? Als ze van de rasstandaard af gaan fokken, dan is het dat ras niet meer. Het gaat gewoon om in stand houden van een ras, een deel van de geschiedenis. Dat is net zoals met beschermde wilde dieren bijvoorbeeld, die ze ook in stand willen houden.

En je andere vraag is een beetje vreemd. Als je een hond koopt met als doel fokken, dan kies je de pup uit die het meest aan de rasstandaard voldoet. De pups uit een nest die misschien wat foutjes hebben, worden gewoon als (actieve) huishonden verkocht. Tijdens het wisselen van de tanden kan het alleen weleens zijn dat oren een beetje gek gaan doen;) Dan is er niets mis mee met tapen, ze hebben er geen last van verder.

En als het je niet boeit neem je toch een of ander vuilnisbakkie uit het asiel? Ook prima hoor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:06

Evi84 schreef:
Cayenne schreef:

Ik begrijp je vraag niet.

Cayenne schreef:
En waarom zo bizar veel waarde hechten aan de rasstandaard?

Fokken met een hond die niet voldoet aan de rasstandaard is geen fokken maar vermeerderen.

Overigens is tapen van de oren voor mij hetzelfde als ze trainen in de goede stand en ik snap nog steeds persoonlijk niet wat daar zo erg aan is zoals zovelen hier laten uitschijnen. Paarden train je toch ook voor een keuring.

Maar waar gebruik jij je hond nou voor wat hij alleen kan met gecoupeerde en getapete oren?

Het is geen trainen van de oren, want na het tapen als het kraakbeen is uitgehard blijven de oren zo staan. Stop je met trainen van een paard dan verdwijnt de bespiering en conditie.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:10

Esther schreef:
Maar waar gebruik jij je hond nou voor wat hij alleen kan met gecoupeerde en getapete oren?

Het is geen trainen van de oren, want na het tapen als het kraakbeen is uitgehard blijven de oren zo staan. Stop je met trainen van een paard dan verdwijnt de bespiering en conditie.

Gecoupeerde oren kan je niets mee ;) Maar dat was volgens mij al duidelijk.
Tapen is voor shows en dus ook voor de fok. Er word net gedaan alsof elke pup tape op de oren krijgt, nou dat valt wel mee hoor.

Bij meeste rassen komt het helemaal niet voor dat ze dat doen.

Saskia9

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:14

Maar evi, meen je nu serieus dat jij zo meeloopt met een bepaalde groep om iets niet mooi te vinden?
Enkel alleen omdat een bepaalde groep heeft besloten dat de oren enkel zo zijn toegestaan in het ras, en anders niet. Het spijt me, maar ik zou daar niet eens bij willen horen.
Voor mij ook echt de reden waarom ik veel rasverenigingen gewoon niet zo goed trek. Een bepaalde groep die beslist wat hoort, ik kan daar gewoon niet zo goed tegen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:16

keona schreef:
Nou dan heb je een poedersuiker dierenarts. Want als de hond er problemen van onder vind.
En je dat ook kunt aantonen zou hij de hond gewoon moeten helpen. Want het is dan medisch.
Dat hij of zei het niet zo maar doet is prima maar hond met pijn en problemen er aan moet geholpen worden.
Gelukkig heb ik een realistische arts

:oo :n , ik heb godzijdank een gewéldige DA, die echt heul veel doet en volledig voor de dieren gaat,maar hier valt het onder couperen en dus mag ze het écht niet, en mijn hond heeft er geen pijn aan, maar de nagels zijn zo dik en die groeien krom zijn kussentje in, inmiddels is het knippen daarvan traumatisch voor hem en kan ik hier in huis er niet eens naar kijken zonder dat ie heel boos wordt, dus dat is een dierenartsbezoek 4 a 5x per jaar met heel veel stress, en dát zou ik echt voor de komende 5 a 6 jaar ( hoop ik) best willen missen... maar ja, dat is dan meer omdat ik dat nagels laten knippen echt vreselijk vind en dus géén medische basis...dus ff ergens weg laten halen is niet zomaar te doen.Doet me eraan denken dat ik weer langs moet gaan, en ik vind het echt een vreselijk iets..gewoon echt niet leuk en stom om daarvoor iedere keer naar een DA te moeten gaan'.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:18

Saskia9 schreef:
Voor mij ook echt de reden waarom ik veel rasverenigingen gewoon niet zo goed trek. Een bepaalde groep die beslist wat hoort, ik kan daar gewoon niet zo goed tegen.

De FCI bedoel je.. Je hoeft in de meeste landen niet lid te zijn van een rasvereniging om te fokken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:25

Ianthe schreef:
Esther schreef:

Gecoupeerde oren kan je niets mee ;) Maar dat was volgens mij al duidelijk.
Tapen is voor shows en dus ook voor de fok. Er word net gedaan alsof elke pup tape op de oren krijgt, nou dat valt wel mee hoor.

Bij meeste rassen komt het helemaal niet voor dat ze dat doen.

Dat weet ik idd, dat je niks kunt met gecoupeerde oren, maar het schijnt nogal belangrijk te zijn voor Evi, dus ik ben benieuwd wat ze nou met die hond doet dat hij wel gecoupeerde oren móet hebben.

Tsja shows.. Oren tapen zodat de hond 'voldoet' aan de rasstandaard en er dan mee fokken. Vervolgens hebben de pups ook de 'verkeerde' oren en moet er weer getapet worden. Wordt tijd dat de oude garde keurmeesters er mee stopt en er jongere keurmeesters komen. Hetzelfde geldt voor de rasverenigingen, dat ze daar de rasstandaard maar eens aanpassen naar de werkelijkheid.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:26

Cayenne schreef:
Kinke schreef:
Maar het is voor jou dus gewoon dat hij/zij niet voldoet aan de rasstandaard.
Dan de vraag....who cares about rasstandaard :)

Zo ongeveer ja. Het betekent algemeen dat het dier niet kan voldoen aan het doel waarvoor je het dier hebt aangeschaft.

En waarom zo bizar veel waarde hechten aan de rasstandaard?[/quote]

Omdat je geen border gaat kopen om mee te jagen of net dat je geen CKCS gaat kopen als waakhond ?

Dus een kind mag dan ook geen blokjes of beugel want voor de rest is ie wel nog functioneel. En dat doet pas pijn en tapen helemaal niet..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:27

Die rassenstandaard heeft helemaal niets met dergelijke functies te maken xLaaray.
Een bordercollie uit de conformatiefok is door de bank genomen onbruikbaar voor schapendrijven ( echt, laat je niets wijs maken).

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:38

Esther schreef:
Dat weet ik idd, dat je niks kunt met gecoupeerde oren, maar het schijnt nogal belangrijk te zijn voor Evi, dus ik ben benieuwd wat ze nou met die hond doet dat hij wel gecoupeerde oren móet hebben.

Tsja shows.. Oren tapen zodat de hond 'voldoet' aan de rasstandaard en er dan mee fokken. Vervolgens hebben de pups ook de 'verkeerde' oren en moet er weer getapet worden. Wordt tijd dat de oude garde keurmeesters er mee stopt en er jongere keurmeesters komen. Hetzelfde geldt voor de rasverenigingen, dat ze daar de rasstandaard maar eens aanpassen naar de werkelijkheid.

Of het is gewoon kiezen wat je belangrijk vind.. Als de hond verder helemaal top is, is het zonde als de hond niet voor de fok gebruikt kan worden door de oren. De rasstandaard is er gewoon om een bepaald type in stand te houden, een stukje geschiedenis. En als ze beginnen bij de oren veranderen, dat alles maar mag, dan komt er steeds meer bij en uiteindelijk maak je er een heel ander ras van. Het is nou niet alsof er in elk nest allemaal honden zitten met verkeerde oren, want word nu steeds gedaan alsof dat echt mega veel voorkomt. Veel plakken ook gewoon voor de zekerheid, omdat tijdens het wisselen van de tanden ze rare dingen doen.

In de rassen die ik heb gehad, doen ze sowieso niet aan plakken. :+

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:40

Kuggur schreef:
Die rassenstandaard heeft helemaal niets met dergelijke functies te maken xLaaray.
Een bordercollie uit de conformatiefok is door de bank genomen onbruikbaar voor schapendrijven ( echt, laat je niets wijs maken).

En dat is fout en zo spijtig. Ik ken heel veel borders uit showlijnen die het super doen op de schapen maar zelf niet mee mogen doen officieel Dat vind ik dan weer zeer fout

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:43

Kuggur schreef:

In sommige landen moeten rassen wel allebei kunnen.. zoals in Duitsland moeten veel rassen ook bepaalde werk resultaten halen, voordat ze gebruikt mogen worden voor de fok. Voor mijn ras ook, in Nederland weer niet, want daar heeft mijn ras geen rasvereniging. Soms staat het wel in de rasstandaard, de manier waarop ze horen te werken, dus zo gek is het dan eigenlijk niet dat ze dat ook zouden testen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:56

Esther schreef:
... maar het schijnt nogal belangrijk te zijn voor Evi, dus ik ben benieuwd wat ze nou met die hond doet dat hij wel gecoupeerde oren móet hebben.

Voor de zoveelste keer: mijn hond is NIET gecoupeerd, hoeveel keer moet ik dat in hemelsnaam nog herhalen?

Esther schreef:

En tot zolang met jouw suggestie op wereldvlak niet opvolgt, moeten we het wel met de recente rasstandaard doen. Die is trouwens nog maar 5 jaar oud. Ik kan niet begrijpen dat jij aanneemt dat een ras op 5 jaar tijd volledig herfokt is naar de nieuwe rasstandaard. Maar how, die moet maar weer aangepast worden omdat zelfs onschuldig tapen niet kan??

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:58

Ik snap ook niet wat een beugel voor mensen met gecoupeerde oren te maken heeft.

Een mens kan dat zelf beslissen, een hond niet. Als je hond je nou verteld he baas prima dat je me oren coupeert dat vind ik stoer, be my guest maar dat heb ik nog nooit gehoord dus. Typisch weer iets van de mens die zich almachtig vind

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:04

Ik weet vrij weinig van rasstandaarden, keurmeesters en shows... Ik ben dan ook in het bezit van 'een of ander vuilnisbakkie uit het asiel' :7

Waarom zouden de oren getaped moeten worden, zodat ze in de 'goede' stand staan?
Betekend dit dan niet gewoon dat de hond niet goed gefokt is? :o?
Of verwachten we iets van een bepaald ras wat helemaal niet 'haalbaar' is zonder poespas?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:08

Evi84 schreef:
Esther schreef:
... maar het schijnt nogal belangrijk te zijn voor Evi, dus ik ben benieuwd wat ze nou met die hond doet dat hij wel gecoupeerde oren móet hebben.

Voor de zoveelste keer: mijn hond is NIET gecoupeerd, hoeveel keer moet ik dat in hemelsnaam nog herhalen?

Maar je vorige hond was dat wel.
Waarom heb je besloten om deze keer niet te laten couperen en de eerste keer wel?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:13

Brievenbus schreef:
Ik weet vrij weinig van rasstandaarden, keurmeesters en shows... Ik ben dan ook in het bezit van 'een of ander vuilnisbakkie uit het asiel' :7

Waarom zouden de oren getaped moeten worden, zodat ze in de 'goede' stand staan?
Betekend dit dan niet gewoon dat de hond niet goed gefokt is? :o?
Of verwachten we iets van een bepaald ras wat helemaal niet 'haalbaar' is zonder poespas?

Is al eerder antwoord opgegeven.. en niet elk nest heeft pups met `foute`oren.

En ik heb naast mijn rashond ook gewoon die vuilnisbakkies hoor ;)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:17

Vorige omdat het mijn ideaalbeeld was, een kinderdoom van 25j oud. Nadat ik informatie had opgezocht en geen steekhoudende wetenschappelijke artikels kon vinden over nadelen voor de hond, vind ik het persoonlijk geen dierenmishandeling. Hij was alles waar een dobermann bij mij voor stond innerlijk en uiterlijk (statig, atletisch, zelfvertrouwen uitstralend)

Huidige is niet gecoupeerd omdat hij al 17 weken oud was en couperen van oren en staart op die leeftijd wel nadelen heeft omdat hij dan te oud is. Voor mij zou het dan betekenen dat toch couperen ten koste van de hond gaat en dat is niet mijn bedoeling.
Ik dacht aan zijn uiterlijk te wennen... Maar helaas. Ik zie hem graag, maar qua uiterlijk is het meer een jachthond dan een dobermann.

Edit: graag zien in de zin van houden van, niet van hem mooi vinden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:24

Saskia9 schreef:
Maar evi, meen je nu serieus dat jij zo meeloopt met een bepaalde groep om iets niet mooi te vinden?
Enkel alleen omdat een bepaalde groep heeft besloten dat de oren enkel zo zijn toegestaan in het ras, en anders niet. Het spijt me, maar ik zou daar niet eens bij willen horen.

Het tape heeft niks te doen met de rasverenigingen maar met de fokker en vaak zijn het de fokkers die shows aflopen die tape

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:25

Laat ook maar..
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 11-07-20 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:26

Grappig dat hier een vergelijk wordt gemaakt met het couperen van dieren en piercings in het kraakbeen van een mensen oor.
Hallo??!!
Dat is de mens zijn eigen beslissing die hij of zij met het volle (?) verstand laat zetten

Een dier kiest er niet voor om met punt oortjes en een dopje als staart rond te lopen.
Net zo min dat ze er voor kiezen dat bij een niesbuien de ogen uit hun kas ploppen, of er voor kiezen dat ze weinig tot geen adem krijgen omdat zo een klein neusje zo schattig staat.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:28

Jester_ schreef:
Ik snap ook niet wat een beugel voor mensen met gecoupeerde oren te maken heeft.

Een mens kan dat zelf beslissen, een hond niet. Als je hond je nou verteld he baas prima dat je me oren coupeert dat vind ik stoer, be my guest maar dat heb ik nog nooit gehoord dus. Typisch weer iets van de mens die zich almachtig vind

Het ging dan ook over tapen en niet over het couperen.
En weet heel weinig jonge kinderen die zelf voor de beugel hebben gekozen hoor :P

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:30

Asciugamano schreef:
Dieren moeten iets opleveren, bij deze mensen. Anders zijn ze niets waard.
Als ze van nature niet zo zijn, knip en amputeer je zodat ze het worden.

Prachtig argument om sporten met dieren te verbieden! ;)

Zoals al eerder gezegd..gecoupeerde honden heb je weing aan;) Dus weet niet wie `deze mensen`zijn. Mensen in Amerika waar ze nog wel met gecoupeerde oren en staart mogen showen en sporten?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:52

xLaraaj schreef:
Jester_ schreef:

Het ging dan ook over tapen en niet over het couperen.
En weet heel weinig jonge kinderen die zelf voor de beugel hebben gekozen hoor :P

Hoeveel jonge kinderen zie je dan met beugel lopen? Mijn oudste is bijna 9 jaar, die zou dat echt al zelf kunnen kiezen en heeft, dankzij zijn vader en mij, een niet al te net staand gebit. Grote kans dat hij dus wel aangeraden krijgt om een beugel te nemen, maar als hij dat niet wil, houdt het toch echt op....

Dus vergelijk tussen couperen en een beugel lijkt me redelijk vergezocht. Met tapen (zonder gewichtjes) heb ik persoonlijk weinig moeite. Lijkt me niet dieronvriendelijk.
Bij mijn 'eigen' ras zie ik het echter nooit gebeuren.

candalisa

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:26

Ik had de vergelijking gemaakt tussen oren plakken en kinderen met een beugel omdat iemand het nodig vond om te zeggen dat elk vorm van sleutelen mishandelen was en als je het niet mooi vond je maar voor een ander hond moest kiezen. En dan wordt er gezegd ja een hond kan niet kiezen maar een paard kan ook niet kiezen of die knotjes wil voor een wedstrijd?
Iedereen heeft een voorkeur of het nu een bepaald type ras is of hoe de ras eruit ziet is eigen keus. Dat het niet jouw voorkeur heeft prima maar ga het niet voor iemand anders beslissen. Er zijn echt ergere dingen in de wereld dan de oren van een hond te “plakken of tapen”