CarinaR schreef:Windeieren zijn zacht, dat is een ei zonder schaal.
Dat zou goed kunnen zijn - of eieren met een dunne schaal; zeker gezien het voer wat ze krijgt.
Het lijkt me verstandig dat moeders nu weer haar eigen legvoer krijgt.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
senna21 schreef:CarinaR schreef:Windeieren zijn zacht, dat is een ei zonder schaal.
Dat zou goed kunnen zijn - of eieren met een dunne schaal; zeker gezien het voer wat ze krijgt.
Het lijkt me verstandig dat moeders nu weer haar eigen legvoer krijgt.

mijn eendjes komen 11 juli. Ik ben een ren aan het voorbereiden met twee 'zwembadjes' in. Overdag mogen ze los in de tuin en we hebben een vijver waar ze dan in kunnen. Geert die niet op Bokt zit maar wel meeleest: schreef:Zo te lezen is Solleke goed aan het voorbereiden. Mijn ervaring is dat loopeenden echt watereenden zijn. Ze zitten/zwemmen graag in water. Dus de 2 zwembadjes lijken mij voldoende. Het zijn ook eenden die graag in zand/modder slobberen; zijn voortdurend opzoek naar wormen, slakjes e.d. Wanneer ze overdag los in de tuin mogen lopen met een vijver, komen de loopeendjes al aardig aan hun trekken. Voer de jonge eendjes wat bij met opfokvoer in korrelvorm. Zorg er verder wel voor dat de eendjes niet weggehaald worden door o.a. eksters en kraaien.
Met name de eksters gaan nu zelfs zó ver dat hele zwaluwnesten worden leeggeroofd, eitjes maar zeker ook jonge zwaluwtjes. Die vuile rovers vliegen nu zelfs de stal, bij Geert maar ook bij mij, in om daar alle nesten te roven.
Echt hilarisch. Ze durven zelfs de schapen en geiten te "verjagen/aanvliegen" als er wordt gevoerd, hoezo grootheidswaanzin?
)

JoyCiej007 schreef:Die slakjes opruimen zijn ze perfect voorsoms zou ik ze wel eens in m'n eigen tuin of die van m'n ouders willen hebben
Tsja plekken genoeg in de hokken, ze had de eerste 6 gelegd in het gewone kippenhok, op de grond in de hoek, waar beide eenden hebben gelegd en bebroed. Die heb ik toen weggehaald om op te slaan als broedeieren. Ze is toen verhuisd naar dit plekje. Op zich voor ons wel bereikbaar, zit zeg maar in de hoek bij de deur van de "zadelkamer" (in Geerts geval opslagkamer/vertoefkamer zoals we dat noemen) en de tussenomheining tussen mijn paddock en mijn zadelkamerdeur.
Nu dus 2 eendjes en 2 woerden, plus het jong (weten niet wat het is nog).
zou beetje "vreemd" zijn.

Geert de eend (met handschoenen aan), eenmaal gepakt bleef ze wel rustig. Liet ze toch een enorme flats diarree recht over Geert z'n goede zondagse broek
En stinken joh! 't spoot er echt uit.
Hij moest van mij heel ff wachten, zodat ik een foto kon maken, hihi dus mijn schuld.
Arme Geert moest later die middag nog op visite, dus die kon zich nog eens extra flink gaan opfrissen bij thuiskomst.

!!
Het is ook gewoon heel leuk om ze te zien lopen op hun unieke eigen manier. Het heeft iets heel sierlijks en elegants; normale eenden waggelen echt, en ganzen in ganzenpas ziet er, vind ik, best "lomp" uit

JoyCiej007 schreef:Edit; en in tegenstelling tot een kip, leggen ze gemiddeld 2 eieren per 24 uur.
Ik vind het zo leuk om te volgen