KimD schreef:Dat is juist het hele punt dat je niet twee dragers met elkaar kruist, daarom test je. Als je dan twee vrije honden kruist creëer je meer vrije honden.![]()
En er zijn wel degelijk héél véél honden die de fok niet halen vanwege slechte uitslagen.
Overigens valt die smalle genenpoel voor de meeste rassen reuze mee. Zoals eerder gezegd is de horizon best breed.Ik test mijn honden op dingen die nog relatief nieuw te testen zijn, maar ik doe het wel ook al is het niet verplicht en met mij genoeg anderen. Er zijn meer fokkers met dan zonder hart voor het ras. En wat je niet weet kun je niet testen, als er ergens een ziekte of defect aan het licht komt dan wordt daar best snel actie op ondernomen.
Inderdaad. Fokken met een drager is natuurlijk alsnog pure armoede, want je ben evengoed kapotte genen aan het vererven. In veel gevallen moet je wel om het gebrek er gefaseerd uit te fokken anders gaat de genenpoel drastisch versmallen en dat is precies wat je niet wil.
Natuurlijk zijn er heel veel die de tests niet halen, maar juist ook dat zegt hoeveel rommel er eigenlijk nog in de genen verstopt zit.
Heel fijn en goed dat jij meer laat testen, maar ik heb het hier niet over jou of over jouw ras. Overigens is jouw ras ook niet het eerste ras waar ik aan denk bij kapot gefokt.