Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:48

KimD schreef:
Dat is juist het hele punt dat je niet twee dragers met elkaar kruist, daarom test je. Als je dan twee vrije honden kruist creëer je meer vrije honden. :)

En er zijn wel degelijk héél véél honden die de fok niet halen vanwege slechte uitslagen.

Overigens valt die smalle genenpoel voor de meeste rassen reuze mee. Zoals eerder gezegd is de horizon best breed. :Y) Ik test mijn honden op dingen die nog relatief nieuw te testen zijn, maar ik doe het wel ook al is het niet verplicht en met mij genoeg anderen. Er zijn meer fokkers met dan zonder hart voor het ras. En wat je niet weet kun je niet testen, als er ergens een ziekte of defect aan het licht komt dan wordt daar best snel actie op ondernomen.

Inderdaad. Fokken met een drager is natuurlijk alsnog pure armoede, want je ben evengoed kapotte genen aan het vererven. In veel gevallen moet je wel om het gebrek er gefaseerd uit te fokken anders gaat de genenpoel drastisch versmallen en dat is precies wat je niet wil.

Natuurlijk zijn er heel veel die de tests niet halen, maar juist ook dat zegt hoeveel rommel er eigenlijk nog in de genen verstopt zit.

Heel fijn en goed dat jij meer laat testen, maar ik heb het hier niet over jou of over jouw ras. Overigens is jouw ras ook niet het eerste ras waar ik aan denk bij kapot gefokt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:04

LiselotZorro schreef:
KimD schreef:
Dat is juist het hele punt dat je niet twee dragers met elkaar kruist, daarom test je. Als je dan twee vrije honden kruist creëer je meer vrije honden. :)

En er zijn wel degelijk héél véél honden die de fok niet halen vanwege slechte uitslagen.

Overigens valt die smalle genenpoel voor de meeste rassen reuze mee. Zoals eerder gezegd is de horizon best breed. :Y) Ik test mijn honden op dingen die nog relatief nieuw te testen zijn, maar ik doe het wel ook al is het niet verplicht en met mij genoeg anderen. Er zijn meer fokkers met dan zonder hart voor het ras. En wat je niet weet kun je niet testen, als er ergens een ziekte of defect aan het licht komt dan wordt daar best snel actie op ondernomen.

Inderdaad. Fokken met een drager is natuurlijk alsnog pure armoede, want je ben evengoed kapotte genen aan het vererven. In veel gevallen moet je wel om het gebrek er gefaseerd uit te fokken anders gaat de genenpoel drastisch versmallen en dat is precies wat je niet wil.

Natuurlijk zijn er heel veel die de tests niet halen, maar juist ook dat zegt hoeveel rommel er eigenlijk nog in de genen verstopt zit.

Heel fijn en goed dat jij meer laat testen, maar ik heb het hier niet over jou of over jouw ras. Overigens is jouw ras ook niet het eerste ras waar ik aan denk bij kapot gefokt.

Het is natuurlijk een stuk genuanceerder, want als jij selectief fokt is de kans heel klein dat er iets uitkomt wat de volgende ronde tests niet gaat halen.

Maar er zijn fokkers die bijvoorbeeld +/- honden niet inzetten terwijl het wel zou mogen.

De korthaar is inderdaad vrij gezond, maar de border collie durf ik toch rustig te bestempelen als ongezond ras. De afgelopen 5 jaar gaat het weer langzaam de goede richting op, maar daarvoor was het dweilen met de kraan open.

Juist doordat 'we' weer zoveel genetisch geleerd hebben en daardoor vooruitgang kunnen creëeren.

Is overigens ook het laatste wat ik erover zal zeggen. :+

kimmie261

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:05

Maar uh, krijg ik met zo'n pup uit ultiem geteste ouderdieren dan ook de garantie dat de hond minstens 20 jaar oud wordt en nooit een dierenarts hoeft te zien?

Sorry hoor , maar je kan ook doorslaan, testen is prima, maar een gezonde hond is een gezonde hond, en elk levend dier kan ziek worden...

En ja hoor, ik koop gerust een kruising van marktplaats en nee testen boeien me eigenlijk heel weinig net als papieren bij een hond, hoe een pup opgroeit daarentegen wel..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:32

Maar met opgroeien kun je een al aanwezige afwijking toch echt niet volledig rechttrekken en Daarom zijn testen dus wel belangrijk. Papieren nog tot daar aan toe (al is het heel fijn als je ook weet dat er bij de voorouders gezonde honden uit voortgekomen zijn), maar testen met de ouders zijn gewoon een hele belangrijke eerste stap in het krijgen van een gezonde pup/hond zodat die genetische afwijkingen waarmee ze geboren gaan worden er zoveel mogelijk uit gehouden worden ipv juist te vermenigvuldigen. Dat het opgroeien ook belangrijk is ben ik met je eens, want ook daar kunnen eigenaren genoeg fout doen. Maar als je gewoon lukraak iets van marktplaats plukt en dan testen nog niet eens belangrijk vind... dat houdt de broodfok en het vermenigvuldigen van vaak wel zieke dieren juist ook in stand. Dat heeft niks te maken met doorslaan. Er is een hoop niet goed bij veel rashonden, waar ze gelukkig dan ook mee bezig gaan zijn, maar trots lopen vertellen hoe je de broodfok in stand houdt is ook niet de oplossing imo.

Daarom vind ik het zelf echt zo jammer als mensen om me heen constant lopen te verklaren dat een kruising die ze even van marktplaats plukken voor 200e standaard gezonder is als een rashond (want die zijn allemaal ziek wordt er gezegd en worden standaard veel minder oud) en ze dus daarom echt geen hopen geld aan een fokker uitgeven die test. Sorry, maar dan snap je het echt niet :')

edit:
En niet dat ik nu hoog van de toren wil blazen want ik heb ook een hond die niet als ras erkend wordt (Oudduitse Herder), maar waar wel tientallen jaren van achtergrond in zit en waarvan ik kan inzien dat er wel getest is geworden, zowel medisch gezien alsook op karakter e.d. En dat vind ik dus wel belangrijk. Maar goed, iedereen is natuurlijk vrij erin om zelf te bepalen wat ze wel/niet belangrijk vinden. Maar ik vind testen wel echt een dingetje waarvan ik het jammer vind als mensen zeggen dat niet belangrijk te vinden. Met alleen goed opgroeien kom je er ook niet als je hond genetisch gezien al misschien een hoop afwijkingen heeft met de geboorte (die je op het oog ook vaak niet kunt zien natuurlijk, maar wel dmv testen van de ouders/voorouders)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:08

cursebreaker schreef:
Daarom vind ik het zelf echt zo jammer als mensen om me heen constant lopen te verklaren dat een kruising die ze even van marktplaats plukken voor 200e standaard gezonder is als een rashond (want die zijn allemaal ziek wordt er gezegd en worden standaard veel minder oud) en ze dus daarom echt geen hopen geld aan een fokker uitgeven die test. Sorry, maar dan snap je het echt niet :')

Ik begrijp dat jij als fokker het jammer vindt dat er kruisingen via marktplaats voor weinig verkocht worden. Heb jij een probleem om je pups kwijt te raken? ik denk dat er voor beide soort honden (rashonden en kruisingen) gewoon wel een markt is. Veel mensen zeggen stamboekpapieren gewoon heel weinig, maar een leuk uiterlijk en goed karakter en uiteraard gezondheid is veel belangrijker.
Ik heb er persoonlijk niets op tegen om een pup uit een gelegenheids (of oeps) nestje te kopen. Tuurlijk is het belangrijk dat ouderdieren gezond zijn, maar een garantie op een gezonde pup heb je nooit 100%.
Mijn ervaring met kruisinghonden is wel wat je schrijft, dat ze langer meegaan. Ik heb nu een kruising Goldenretriever x Chesapeakebayretrievermix die volgende maand 16 jaar wordt en nog steeds prima gezond is. Ook in het verleden zijn onze honden altijd heel oud geworden. (behalve dan helaas de raszuivere Estrella die maar 8/9 jaar is geworden)
Het is ook een kwestie van geluk natuurlijk.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:14

juval schreef:
cursebreaker schreef:

Ik begrijp dat jij als fokker het jammer vindt dat er kruisingen via marktplaats voor weinig verkocht worden. Heb jij een probleem om je pups kwijt te raken? ik denk dat er voor beide soort honden (rashonden en kruisingen) gewoon wel een markt is. Veel mensen zeggen stamboekpapieren gewoon heel weinig, maar een leuk uiterlijk en goed karakter en uiteraard gezondheid is veel belangrijker.
Ik heb er persoonlijk niets op tegen om een pup uit een gelegenheids (of oeps) nestje te kopen. Tuurlijk is het belangrijk dat ouderdieren gezond zijn, maar een garantie op een gezonde pup heb je nooit 100%.
Mijn ervaring met kruisinghonden is wel wat je schrijft, dat ze langer meegaan. Ik heb nu een kruising Goldenretriever x Chesapeakebayretrievermix die volgende maand 16 jaar wordt en nog steeds prima gezond is. Ook in het verleden zijn onze honden altijd heel oud geworden. (behalve dan helaas de raszuivere Estrella die maar 8/9 jaar is geworden)
Het is ook een kwestie van geluk natuurlijk.

Ik ben geen fokker en ik heb zoals gezegd zelf ook een hond welke niet erkend wordt als ras (Oudduitse Herder) maar ik ben er wel voor dat er getest wordt en dat het belangrijk is als je een gezonde hond wilt, dat die testen gedaan worden en dat je terug kunt kijken ook naar testen die gedaan zijn geworden bij de voorouders. (we hebben bij de ODH dus wel rasverenigingen waarbij nu al tientallen jaren alles vastgelegd wordt en waar getest wordt, DNA wordt vastgelegd, etc.)

Onze vorige hond was ook een kruising uit een oeps nestje - niet door mij aangekocht maar door m'n man die ik toen nog niet had leren kennen - en was een hele gezonde hond tot we 'm vrij plots moesten laten gaan met 13,5 jaar (Duitse Herder x Bouvier kruising) maar ik ben alsnog van mening dat die testen (en achtergrond lijnen) gewoon heel belangrijk zijn. Dus ik heb me voorgenomen om in ieder geval te kijken voor een pup waarvan ik de achtergrond kon inzien, en waarvan ik dus weet dat er bij de ouders en de lijnen ervoor testen gedaan werden.

Garantie heb je idd nooit 100%, maar als de ouder dieren niet eens getest zijn geworden is het gewoon lotto spelen wat dat betreft. Met die testen en achtergrond (weten dat er met voorouders ook getest is) is de kans in principe gewoon wel groter dat je start met een gezonde pup.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:48

Je speelt toch al lotto, want je kan een HD en ED vrije bloedlijn hebben en je hond met 5 jaar verliezen aan kanker..Die HD en ED is nog wel wat aan te doen, die kanker meestal niet...

Mijn eerste Argentijnse dog, kwam uit de allerbeste bloedlijn die er bestond in die tijd ,stamboom om je vingers bij af te likken, tot generaties ver gezonde geteste en kampioenshonden, hij werd 4 jaar oud, lymfeklierkanker deed hem de das om... tja, dat kan je niet testen...

En nee ik ben niet tegen stamboomhonden hoor, ik heb ze zelf ook, en als ik er zin in heb koop ik ook een stamboomhond, maar ik weet wel dat dat niets zegt over hoe oud de hond wordt en hoe gezond hij is en blijft, en ja dat is dan maar de ervaring van jaren lang in de honden zitten.

Overigens gaan mijn komende honden allemaal ongeteste honden worden...maar wel honden die heel hard een huis nodig hebben en daarbij bekend staan om stokoud te kunnen worden..Dan liever díe als een rondom geteste stamboom bulldogpup die met 5 jaar oud omvalt...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:22

kimmie261 schreef:
Je speelt toch al lotto, want je kan een HD en ED vrije bloedlijn hebben en je hond met 5 jaar verliezen aan kanker..Die HD en ED is nog wel wat aan te doen, die kanker meestal niet...

Mijn eerste Argentijnse dog, kwam uit de allerbeste bloedlijn die er bestond in die tijd ,stamboom om je vingers bij af te likken, tot generaties ver gezonde geteste en kampioenshonden, hij werd 4 jaar oud, lymfeklierkanker deed hem de das om... tja, dat kan je niet testen...

En nee ik ben niet tegen stamboomhonden hoor, ik heb ze zelf ook, en als ik er zin in heb koop ik ook een stamboomhond, maar ik weet wel dat dat niets zegt over hoe oud de hond wordt en hoe gezond hij is en blijft, en ja dat is dan maar de ervaring van jaren lang in de honden zitten.

Overigens gaan mijn komende honden allemaal ongeteste honden worden...maar wel honden die heel hard een huis nodig hebben en daarbij bekend staan om stokoud te kunnen worden..Dan liever díe als een rondom geteste stamboom bulldogpup die met 5 jaar oud omvalt...
Goede post, kan ik me enorm in vinden :j

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:21

troi schreef:
Even wat schuin gemaakt, dat geloof je toch zelf niet? Geen ongezonde honden bij de rasfok? BOS bestaat niet, epilepsie is ingebeeld, cherry eye is verzonnen, HD een complot van bill gates??

Kom op zeg...

Tsja, bij mijn ras hoef je alleen HD te testen, maar als dat geen HD A of B is, is er niemand die mijn hond gaat gebruiken om te fokken. Dan kan ik alleen zonder stamboom met hem fokken om een leuke kruising te maken :+ (wat ik nooit zou doen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:14

Testen is symptoombestrijding.
Maar geen conformatiefokker wil de oorzaak van die erfelijke ziekten aapakken, laat staan de simpele preventie ervan.
Droevige zaak te zien hoe trots sommige mensen hier zijn op de absurd uitgebreide en dure dna tests die nodig zijn 'hun' ras nog een beetje gezond te kunnen fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:19

Kuggur schreef:
Maar geen conformatiefokker wil de oorzaak van die erfelijke ziekten aapakken, laat staan de simpele preventie ervan.
Droevige zaak te zien hoe trots sommige mensen hier zijn op de absurd uitgebreide en dure dna tests die nodig zijn 'hun' ras nog een beetje gezond te kunnen fokken.

Testen zijn geen symptoombestrijding, wat een kul. Werkt het preventief, nee misschien niet altijd. Verkleind het de kans op dergelijke ziekten, jazeker.

Wat voor hond heb jij Kuggur?

Tja en dan honden dood kunnen gaan aan kanker, ja dat kan, doen wij mensen ook. Hebben ze bij mensen nog steeds geen oplossing voor, voor dieren ook niet. Dus het argument dat je maar niet moet testen, omdat je hond uiteindelijk toch nog wel dood kan gaan aan kanker, tja wat moet je daar nu op zeggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:24

Ik zeg nergens dat je niet moet testen hoor, maar wel dat het niet zaligmakend is, leuk dat ze op van alles getest zijn, zekerheid dat je hond zorgeloos en probleemloos 20 jaar oud wordt... nee..

Dus test wat je wil ,maar ík wordt er niet warm of koud van, maar er is vast een groep die dat wel doet, nou, dat zijn dan je pup kopers, prima toch...niets mis mee verder..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 19:11

Mindim schreef:
Kuggur schreef:

Testen zijn geen symptoombestrijding, wat een kul. Werkt het preventief, nee misschien niet altijd. Verkleind het de kans op dergelijke ziekten, jazeker.

Wat voor hond heb jij Kuggur?

Tja en dan honden dood kunnen gaan aan kanker, ja dat kan, doen wij mensen ook. Hebben ze bij mensen nog steeds geen oplossing voor, voor dieren ook niet. Dus het argument dat je maar niet moet testen, omdat je hond uiteindelijk toch nog wel dood kan gaan aan kanker, tja wat moet je daar nu op zeggen.

De erfelijke afwijkingen zijn idd slechts een symptoom van de oorzaak, inteelt, dus ik ben het helemaal eens met kuggur. En geen van de oh zo om de gezondheid begane rasmensen hier willen het werkelijke probleem met inteelt, vers bloed, oplossen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:22

Testen kan wel bijdragen aan het verminderen van problemen.
Patella Luxatie was in het Ras Jack Russel en Chi's heel erg aanwezig. Maar door een hier regels aan te stellen is het iets wat je nagenoeg niet meer ziet in een ras.

In mijn ras is alleen L2-HGA en HC ( DNA test) verplicht.
Maar nu zie ik links en rechts verschillende dingen over PL en ED voorbij komen. HD zit ongetwijfeld in ons ras, maar doordat dit ras van nature een vrij makkelijke spieropbouw heeft en makkelijk veel spier opbouwt merk je van HD vaak weinig.

Dit zijn dus wel allemaal dingen die je niet mega vaak hoort, maar ik hoor ze wel. En ze zijn te testen.
Ik test mijn honden op L2-HGA, HC, HD, ED en PL.
Omdat dit dingen zijn die voorkomen maar vooral te testen zijn. En dan is HD, ED en PL multifactorieel. Dus dat ik test zegt niets meer dan dat mijn ouderdieren op dat gebied gezond zijn. Meer dan dat, kan ik niet doen om mijn best te doen om gezonde honden op de wereld te zetten.
Maar had ik honden gekruist of kruisingen gefokt. had ik sowieso HD en ED laten testen en andere dingen die in de kruising voor zouden komen.

In het buitenland word er in ons ras vooral PHPV getest (ECVO), maar zover ik aan mn informatie kan komen zijn dit geen dingen die echt in ons ras voorkomen. En L2-HGA en HC doen de meeste in t buitenland ook. Maar verder nagenoeg niks, misschien de sportlijnen uitgezonderd.

Ja ik ben trots op dat ik test en wat ik test. Maar dit vind ik behoorlijk vrij algemene testen. En ik wil gewoon graag weten of ik met gezonde honden fok. (buiten karakter etc om)

Wij hadden een ''jack russel'' stamboomloos. compleet uit verhouding. T hele nest was al voor 1 jr dood. Die van ons is 12 geworden. Maar bleek zijn gehele kop vol tumoren te hebben en nooit een kik gegeven te hebben. Altijd last gehad van kale rode pootjes, had wat apart gedrag.
Onze stamboomloze golden had ook verschillende ''allergieen''. kon veel eten niet verdragen, had hotspots, had al jong ''artrose''
Ja die pech kun je ook hebben.

Helaas kun je allergieen niet testen. Niet op de zelfde manier als HD of L2-HGA. En zo hou je nog meer van die aandoeningen die niet te testen zijn.. T is niet perse al die testen nodig hebben om een beetje gezond te kunnen fokken in sommige gevallen.
Maar als mensen wat verantwoorder zouden fokken zouden we een hoop problemen kunnen voorkomen.
Ik zie bij de SBT namelijk de snuiten ook korter worden. Een van de redenen dat ik mijn teef, met een lange snuit, wel inzet. Ondanks dat ze geen ''standaard'' teef is. :)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:49

kiwiwitje schreef:
Testen kan wel bijdragen aan het verminderen van problemen.
Patella Luxatie was in het Ras Jack Russel en Chi's heel erg aanwezig. Maar door een hier regels aan te stellen is het iets wat je nagenoeg niet meer ziet in een ras.

In mijn ras is alleen L2-HGA en HC ( DNA test) verplicht.
Maar nu zie ik links en rechts verschillende dingen over PL en ED voorbij komen. HD zit ongetwijfeld in ons ras, maar doordat dit ras van nature een vrij makkelijke spieropbouw heeft en makkelijk veel spier opbouwt merk je van HD vaak weinig.

Dit zijn dus wel allemaal dingen die je niet mega vaak hoort, maar ik hoor ze wel. En ze zijn te testen.
Ik test mijn honden op L2-HGA, HC, HD, ED en PL.
Omdat dit dingen zijn die voorkomen maar vooral te testen zijn. En dan is HD, ED en PL multifactorieel. Dus dat ik test zegt niets meer dan dat mijn ouderdieren op dat gebied gezond zijn. Meer dan dat, kan ik niet doen om mijn best te doen om gezonde honden op de wereld te zetten.
Maar had ik honden gekruist of kruisingen gefokt. had ik sowieso HD en ED laten testen en andere dingen die in de kruising voor zouden komen.

In het buitenland word er in ons ras vooral PHPV getest (ECVO), maar zover ik aan mn informatie kan komen zijn dit geen dingen die echt in ons ras voorkomen. En L2-HGA en HC doen de meeste in t buitenland ook. Maar verder nagenoeg niks, misschien de sportlijnen uitgezonderd.

Ja ik ben trots op dat ik test en wat ik test. Maar dit vind ik behoorlijk vrij algemene testen. En ik wil gewoon graag weten of ik met gezonde honden fok. (buiten karakter etc om)

Wij hadden een ''jack russel'' stamboomloos. compleet uit verhouding. T hele nest was al voor 1 jr dood. Die van ons is 12 geworden. Maar bleek zijn gehele kop vol tumoren te hebben en nooit een kik gegeven te hebben. Altijd last gehad van kale rode pootjes, had wat apart gedrag.
Onze stamboomloze golden had ook verschillende ''allergieen''. kon veel eten niet verdragen, had hotspots, had al jong ''artrose''
Ja die pech kun je ook hebben.

Helaas kun je allergieen niet testen. Niet op de zelfde manier als HD of L2-HGA. En zo hou je nog meer van die aandoeningen die niet te testen zijn.. T is niet perse al die testen nodig hebben om een beetje gezond te kunnen fokken in sommige gevallen.
Maar als mensen wat verantwoorder zouden fokken zouden we een hoop problemen kunnen voorkomen.
Ik zie bij de SBT namelijk de snuiten ook korter worden. Een van de redenen dat ik mijn teef, met een lange snuit, wel inzet. Ondanks dat ze geen ''standaard'' teef is. :)

Oh? Ik zie dagelijks nog patellaluxaties bij Chihuahuas en Jack Russels.. meestal stamboom-rashonden en vaak nog jonge dieren ook. Soms zo erg dat de complete femur aan het vergroeien is.

Nee dat gaat er bij mij niet zo makkelijk in. Ik denk toch echt dat je het meeste bereikt met vers bloed en goede voorlichting voor eigenaren over rassen en hun problemen en daar ook, als fokker, transparant over moet zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:38

Ik zou billy eens een pb sturen. Die zit in de rasvereniging en die vertelde toch iets heel anders. :) Net als de kliniek waar ik t laatst over PL had toen wij ons teefje lieten testen. En als je de uitslagen via de raad van beheer terug zoekt zie je ook wel hele andere uitslagen dan jij hier verteld.

Vers bloed zal echt de oplossing niet zijn. Als die honden slechte hoekingen hebben dan kom je nog nergens. Want dat fok je er zo ook niet uit... om PL eruit te fokken heb je betere hoeking nodig.. iets wat zowel artsen en keurmeesters de laatste jaren in ons ras ook zeggen.
Heb daarvan zelfs nog een lezing van , ik geloof, kranendonk van in mn mail zitten..

Billy schreef:
lor1_1984 schreef:
Ah ja net zoals de Jack Russell met zijn 'hupje'... :roll:

De Jack Russell heeft geen hupje, PL komt nauwelijks voor. Hrt zijn de Hussels en de nep Russells die het probleem zijn...

Billy schreef:
Er wordt hier een hoop onzin verteld... bij Jack Russells met stamboom komt patella luxatie vrijwel niet voor. Het jackrussellhupje hoort dus niet bij Jack Russells. Bij hondjes zonder stamboom, waar nergens naar gekeken wordt met fokken zie je het vaker.
Patella luxatie is vrij makkelijk vast te stellen. Jouw dierenarts denkt aan kruisbandletsel, die heeft pl dan vast uitgesloten.
Kruisbandletsel geneest uit zichzelf niet goed. Een operatie is daarvoor echt de beste oplossing. Ja, dat is duur en ja daar zit 6 weken revalidatie aan vast. Maar je weet toch van tevoren dat zieke dieren kosten met zich mee kunnen brengen?
Ik snap niet waarom het relevant is dat je nog een 3 jarige hond hebt. Mijn oudste Jack is vorig jaar aan haar kruisband geopereerd en is succesvol gerevalideerd tussen 5 andere honden. Zo moeilijk is het allemaal niet, het vergt wat tijd en aandacht...

Billy schreef:
kiwiwitje schreef:
Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder

Nee sporadisch komt een graad 1 voor. Maar eigenlijk is het geen probleem binnen het ras. Ik doe fokbeleid van onze vereniging en zie de uitslagen langskomen...

Billy schreef:
Mindfields schreef:
Het is indd echt ook een beetje mazzel wat er bij komt kijken. Ik heb drie JR, allemaal zonder papieren, nergens op nagekeken, komen allemaal vanuit zeer ellendige omstandigheden bij mij terecht en ze hebben nog nooit iets lichamelijk gemankeerd. Ja vroeger toen ze geschopt werden door hun vorige baasjes. Er is nooit iets mee geweest en ze lopen hier allemaal al 4-5 jaar rond. Bij de JR zijn toch ook veel erfelijke toestanden in de fokkerij qua ogen, allergieen etc.

Yamcha, ik hoop echt dat je je droomhond zult vinden en dat dat beetje mazzel jou ook mag treffen.

Nee hoor, dat valt allemaal best mee.
JR worden getest op patella luxatie en erfelijke oogafwijkingen en het komt erg weinig voor in het ras.
De patella luxatie zit onder de 4 % dus kun je geen probleem noemen..
Idem met cataract en lensluxatie....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:33

HopeMyDay schreef:
Oh? Ik zie dagelijks nog patellaluxaties bij Chihuahuas en Jack Russels.. meestal stamboom-rashonden en vaak nog jonge dieren ook. Soms zo erg dat de complete femur aan het vergroeien is.

Nee dat gaat er bij mij niet zo makkelijk in. Ik denk toch echt dat je het meeste bereikt met vers bloed en goede voorlichting voor eigenaren over rassen en hun problemen en daar ook, als fokker, transparant over moet zijn.

Das heel bijzonder, omdat alle voor de fok ingezette Jack Russells zowel bij onze vereniging de Jack Russell Vrienden als de Nvjrt getest worden. Er mag gefokt worden met graad 1tegenover een vrije hond. Er komen nauwelijks lijders voorbij, en ik krijg alle uitslagen binnen...
Heel bijzonder dus...
Het is al jaren geen issue meer onder stamboom Jack Russells

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:34

Misschien lees ik het wel verkeerd, maar op de site van de Raad van Beheer lees ik helemaal geen verbod op de 11 rassen , ik lees een verbod op extremiteiten in die rassen, niks meer niks minder.

Snuit moet 0.2 cm groter worden, oogleden moeten geheel dicht kunnen , neusgaten moeten niet tegen elkaar geplakt zitten , geen ademnood en iets diepere oogkas, en die zijn er ook nu al te vinden in die rassen , en dan krijg je gewoon die stamboom, dus niks verbod , gewoon opletten :Y) Denk dat iedereen het daar wel mee eens is , ook de ( meeste) fokkers van die 11 rassen :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 11:40

Flint09 schreef:
Misschien lees ik het wel verkeerd, maar op de site van de Raad van Beheer lees ik helemaal geen verbod op de 11 rassen , ik lees een verbod op extremiteiten in die rassen, niks meer niks minder.

Snuit moet 0.2 cm groter worden, oogleden moeten geheel dicht kunnen , neusgaten moeten niet tegen elkaar geplakt zitten , geen ademnood en iets diepere oogkas, en die zijn er ook nu al te vinden in die rassen , en dan krijg je gewoon die stamboom, dus niks verbod , gewoon opletten :Y) Denk dat iedereen het daar wel mee eens is , ook de ( meeste) fokkers van die 11 rassen :j

Als de fokkers het ook vonden dan waren deze problemen nooit ontstaan, en dus ook niet deze regels die het door hun gemaakte probleem moet gaan oplossen. Of eigenlijk verminderen want 0.5 is nog steeds knap kort..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:40

Die 0.2 groter of 0.5 is de uitkomst van een rekensom, geen minimale neusmaat op zichzelf. Je zou dat als stamboek wel kunnen (of eigenlijk moeten!) vertalen naar bv "neus lengte is 3-5 cm waarbij 4 ideaal is" stukje in de rasomschrijving. Iets wat een hele hoop ellende en de nu opgelegde regels had voorkomen incl. de hakken in het zand idioterie die nu vanuit de fokkers komt. Om over de hypocrisie qua behoud oude rassen maar te zwijgen, want de winnaars van de 1e jaren crufts waren allemaal geslaagd voor deze rekensom.

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:50

troi schreef:
Flint09 schreef:

Als de fokkers het ook vonden dan waren deze problemen nooit ontstaan, en dus ook niet deze regels die het door hun gemaakte probleem moet gaan oplossen. Of eigenlijk verminderen want 0.5 is nog steeds knap kort..

Inderdaad Troi , 0.5 is nog steeds heel kort, in mijn ogen nog steeds platsnuit ( dus geen verbod) . Ik ben het met je eens dat de "modernisering" van ( sommige ) rassen niet de goede kant op gaat, en daar wordt dus nu op gelet , prima toch ?

En om op Tamary in te gaan , de Raad van Beheer ( Nederlands stamboek ) heeft niks te zeggen over neuslengte van deze 11 rassen, zijn allemaal buitenlands en zal in het land van herkomst gewijzigd moeten worden . En over dat wijzigen , in de loop der jaren worden rasstandaarden gewijzigd, prima idee dan toch om eens een oude standaard erbij te pakken als je zo'n ras fokt en te kijken wat er terug gedraaid kan worden ? Je hebt dan nog steeds je ras , alleen dan de oude versie :Y)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:22

kimmie261 schreef:

Een lotto inderdaad. Het is totaal niet realistisch als men denkt dat als je een hond koopt met stamboom van goed geteste voorvaderen je altijd een hond krijgt die (gezond) oud gaat worden. De kans op erfelijke aandoeningen binnen dat ras wordt er alleen maar kleiner op. Dan heb je nog ik weet niet hoeveel andere ziektes die niet te testen zijn, sommige ook erfelijk. Geteste voorvaderen is mij wel een vereiste als ik een ras aanschaf, alle beetjes helpen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:09

Flint09 schreef:

Dat klopt hoor, het is geen fokverbod en dat is het ook nooit geweest. Je mag nog "prima" met een mopshond fokken, mits het andere ouderdier een neus van 0,3-0,5 heeft.
Dat staat voor de meeste rasfokkers (voornamelijk van de mopsen) praktisch gelijk aan een fokverbod.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:23

Ik vraag me af hoe jullie aan 0.2of 0.3cm komen?
Volgens mij was het uitgangspunt van de Raad dat de snuitlengte minimaal 1/3 van de schedellengte moet zijn...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 15:44

1/3e is de cranio faciale ratio van 0,3 :D ik bok op mijn telefoon dus kan even geen link erbij zoeken, maar als je googled op het rapport "fokken met kortsnuitige honden" zie je hoe dit tot stand is gekomen.