Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:12

Maar waarom het probleem zo groot laten worden dat wetgeving nodig is? Hier in dit topic wordt al tot in detail aangegeven welke overlast er precies is. Maar het wordt grotendeels weggewuifd en men wil er niets aan doen. Ja, dan komt er een moment dat de wetgever tussenkomt en dat is dan meestal met de grove borstel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:14

Ik vind dat elk huisdier beperkte vrijheid hoort te hebben, zo dus ook paarden Lusitana. Ik heb die van mij nog nooit ergens gestald gehad waar hij niet naar buiten kon. Mijn katten (hypoallergene want wij zijn allergisch) zitten binnen en in onze tuin, net als de paarden, achter stroom.
Ondanks dat zijn ze gechipt en gecastreerd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:15

T was net op de radio, Brussel zegt: maak dat de kat wijs. Artikel is dikke onzin dus

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:16

Lusitana schreef:
Paarden veroorzaken ook overlast als ze uitbreken of op hol slaan of op straat poepen, maar dan gaan we ook niet zeggen : houdthem maar altijd op stal.....

Klopt, als je je paard op het voetpad of voor iemand zijn nette voortuintje laat poepen en niet de moeite neemt om de poep te verwijderen dan wel naar een "betere" plek te verhuizen, dan is dat ook overlast. Klopt.

juval

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:22

mijn katten lopen lekker buiten. Wie moet er anders al die ratten en muizen vangen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:24

tamary schreef:
Zet de deur wijd open naar buren pesten

Waarom? Als je je kat netjes binnen houdt is er toch geen probleem?
tamary schreef:
Eigen verantwoordelijkheid voorop

Leuk in theorie, maar dat is niet de praktijk. Mensen laten die katten buiten lopen, zonder ze eerst steriel te maken. Mensen hier verderop hebben een poes die al zeker 8 nesten heeft gehad, en als ze geen nest heeft liggen is ze dragend. Beest is broodmager, maar wordt niet bijgevoerd en binnengehouden, want het mag niks kosten.

Lusitana schreef:
Dat gebeurde vroeger ook en hier nog steeds (toeristen gaan ze dan meenemen want zogenaamd zielig, dat de baas de rest van zijn leven loopt te zoeken kan ze blijkbaar niet schelen).

Ja, en dat is exact waarom het geen goed idee is om ze buiten te laten lopen zonder toezicht. Je hebt geen idee wat ze binnenkrijgen, wat mensen ermee doen, of ze vechten, geen idee. Maar laat maar lekker lopen, toch?
Lusitana schreef:
Ik vind het in een bench-gewoon een KOOI, wees er eerlijk over- stoppen voor de nacht of in een kennel houden of aan een ketting, óók zielig.

Ik heb een hond gehad waarbij het een stuk zieliger voor de omgeving was als ie niet in de kennel zat :')
Ik heb mijn honden jaren in de kennel gehad. Voldoende ruimte, eten en drinken (eten voor 5 minuten dan meestal :') ) ruimte om te spelen, en de veiligheid om niet de weg op te denderen en aangereden te worden. Dat je dat zielig vindt, moet je zelf weten, maar het alternatief is een stuk zieliger.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:26

Gini schreef:
Maar waarom het probleem zo groot laten worden dat wetgeving nodig is? Hier in dit topic wordt al tot in detail aangegeven welke overlast er precies is. Maar het wordt grotendeels weggewuifd en men wil er niets aan doen. Ja, dan komt er een moment dat de wetgever tussenkomt en dat is dan meestal met de grove borstel.

Nou precies, en eigenaren kunnen dat prima voorkomen, maar als mensen dat vertikken of gewoon te gemakzuchtig zijn om dat te doen, mag er van mij wetgeving komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:37

Ik heb niks tegen katten, sterker nog ik vind ze enorm leuk. Ik heb ze vroeger ook altijd gehad, maar die kwamen alleen in eigen tuin.

Helaas woon ik in een dorp in een woonwijk en lopen de katten hier ook los. Ik had mijn volledige voortuin en achtertuin omheind, zodat mijn honden in de tuin zouden blijven en dus geen overlast konden veroorzaken. Toch moest ik elke dag eerst zelf een rondje door de tuin lopen en katten wegjagen voordat mijn honden op mijn eigen terrein naar buiten konden. Ze hebben onder de krassen gezeten van katten die op mijn terrein mijn honden aanvielen. Ik lees hier dat het normaal is dat katten dieren doden (en niet altijd om ze op te eten) het is normaal dat ze vechten en mensen moeten hun andere/eigen huisdieren die buiten zitten beschermen tegen katten. Maar als mijn honden een kat te pakken zouden hebben, zijn ze niet opgevoed? Maar dat ze onder de krassen zaten was ook maar de natuur van een kat in het nauw?

Nu heb ik pas mijn voortuin onder handen laten nemen, bollen en nieuwe planten erin. En elke dag kan ik ze opnieuw in de aarde zetten met handschoenen aan.
Mijn buren vinden het namelijk normaal dat hun katten uit huis komen,de straat oversteken en vervolgens in mijn tuin hun behoefte doen en daarna weer terug naar huis lopen. En 's nachts aan het vechten gaan.

In het buitengebied heb ik er geen moeite mee, de stalkatten blijven op hun eigen terrein want ze hebben genoeg ruimte en genoeg te doen. Bij vrienden komen ze niet op het terrein, die hebben het afgezet voor de honden (minder goed dan wat ik heb) en die katten hebben daar genoeg ruimte blijkbaar om niet bij hun te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:41

Ik heb dus echt nog nooit een kat gezien die een mens of hond aanvalt, hebben wij hier in de regio dan zo'n brave katten? :=
Ik kan me hooguit voorstellen dat een kat zich verdedigt als een hond te dichtbij komt. Maar daadwerkelijk op een hond af vliegen, nooit van gehoord..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:43

8nnemiek schreef:
Ik heb dus echt nog nooit een kat gezien die een mens of hond aanvalt, hebben wij hier in de regio dan zo'n brave katten? :=
Ik kan me hooguit voorstellen dat een kat zich verdedigt als een hond te dichtbij komt. Maar daadwerkelijk op een hond af vliegen, nooit van gehoord..

Die van ons vliegen wel honden aan, wanneer die in ons huis komen. :+
Maar buiten? Absoluut niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

8nnemiek schreef:
Ik heb dus echt nog nooit een kat gezien die een mens of dier aanvalt, hebben wij hier in de regio dan zo'n brave katten? :=

Ik heb het gehad. Kat kwam op hoge poten, gekromde rug en opgezette staart op mijn hond af vanuit de bosjes 10 meter verderop en gaf 'm een hengst in t gezicht.

Mijn vriendin stond erbij en wist niet wat ze zag. Ik schrok me kapot en de hond zat onder t bloed. Gelukkig geen oog geraakt.

zippora

Saskia9 schreef:
Heb je daar toevallig een bron van?
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze dat onderzoek dan doen!

En mee eens, hier ook gecontroleerd naar buiten. Maar mijn killer kat vangt ook overdag een hoop muizen :Y) in de winter aanzienlijk minder trouwens!

Ik heb even gezocht, volgens mij was ik via een topic op bokt bij de link naar dat onderzoek terecht gekomen. Kan het echter niet makkelijk terugvinden.... er zijn echt megaveel kattentopics hier op bokt! :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 16:46

Helaas vaak genoeg gezien en meegemaakt. Katten die of vanuit de struiken in een beweging met vier poten in de kop van de hond hangen. Of zelfs een straat over rennen om maar boven op een hond te klappen. -O-

Heb zelfs een tijd een onder de auto op mijn oprit gehad. Echt iedere keer als hond kangskwam dook dat beest erop. {:)-:( Uiteindelijk met vangkooi van diere bescherming beest kunnen vangen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-11-19 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:46

8nnemiek schreef:

Echt aanvallen vanuit het niets heb ik met mijn huidige hond nog niet meegemaakt. Mijn hond is fel op katten en als er een kat in de tuin zit, gaat die daar recht op af. Als de kat dan niet snel genoeg weg is of ik ben te laat met corrigeren, gaat de kat niet braaf zitten wachten. Gelukkig nog niet echt een conflict meegemaakt, omdat mijn hond dus wel luistert en ik telkens op het laatste moment toch nog een schreeuw kon geven. Maar dan zit ik dus tegen mijn eigen hond te schreeuwen op eigen terrein omdat iemand anders zo nodig zijn dier los wil laten lopen. Ik zou ook gewoon deurtje op en deurtje dicht kunnen doen en zoek het maar uit. Maar dat wil ik de kat en mijn hond dan ook weer niet aandoen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:49

Avalanche81 schreef:
Gini schreef:

Nou precies, en eigenaren kunnen dat prima voorkomen, maar als mensen dat vertikken of gewoon te gemakzuchtig zijn om dat te doen, mag er van mij wetgeving komen.

dit..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:51

8nnemiek schreef:

ja zeker wel, zelf gezien ook.. kwam zo uit de bosjes gestormd en vloog op een hond.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:54

Gini schreef:
8nnemiek schreef:

Echt aanvallen vanuit het niets heb ik met mijn huidige hond nog niet meegemaakt. Mijn hond is fel op katten en als er een kat in de tuin zit, gaat die daar recht op af. Als de kat dan niet snel genoeg weg is of ik ben te laat met corrigeren, gaat de kat niet braaf zitten wachten. Gelukkig nog niet echt een conflict meegemaakt, omdat mijn hond dus wel luistert en ik telkens op het laatste moment toch nog een schreeuw kon geven. Maar dan zit ik dus tegen mijn eigen hond te schreeuwen op eigen terrein omdat iemand anders zo nodig zijn dier los wil laten lopen. Ik zou ook gewoon deurtje op en deurtje dicht kunnen doen en zoek het maar uit. Maar dat wil ik de kat en mijn hond dan ook weer niet aandoen.

Ik deed dat wel. Mijn tuin, die ik niet eerst ging inspecteren of er toevallig een huisdier van een ander zat, kon ook niet, veel te veel struiken en haagjes. Vaak zat gehad dat het maar net goed ging. Maar heel eerlijk: ik zou het rot vinden, maar het is niet mijn verantwoordelijkheid. Mijn hond in mijn tuin.. vs iemand anders zijn huisdier in mijn tuin

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:58

Jaren terug kwam een oude vrouw aan de deur. Boos. "Jouw kat poept in mijn tuin" moppermoppermopper.

Toen ik zei dat ik dat echt vervelend vond & dat ik met liefde 2x per week wat drollen ging scheppen bij haar viel ze echt haast uit haar panty van verbazing.
Natuurlijj was mijn kat niet de enige, dus ik heb gewoon geachept wat ik vond.

Zo moeilijk is het niet om fatsoen te tonen toch?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:12

Saskia9 schreef:
Verplicht chippen en laten helpen is moeilijk inderdaad. Maar dat is hetzelfde als met verbieden buiten te laten lopen. Wie gaat wat en hoe controleren?
Loslopende kat vangen, controleren op chip, wat dan natuurlijk niemand meer doet :+ en dan wat, eigenaar zoeken. Kat terug brengen en een boete uitschrijven? En wie gaat dat doen, en betalen?

Ik zie het niet gebeuren eigenlijk, het hele verbieden.

Op zich zou dat niet zo moeilijk hoeven zijn, mits mensen gehecht zijn aan hun kat....
Naar het asiel brengen en daar kunnen ze hun kat tegen ( ik noem een dwarsstraat) 200 euro weer ophalen...plus de eventuele chip en sterilisatiekosten.....

Maar ik vrees dat erg veel mensen hun kat niet meer ophalen en een kitten kopen het volgende voorjaar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:15

Nou vanLotje... toch wel netjes van jou. Hoewel ik daar eigenlijk ook niet op zit te wachten, dat er iemand in mijn tuin zit. Maar wel top van jou!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:36

IMJ schreef:
8nnemiek schreef:

ja zeker wel, zelf gezien ook.. kwam zo uit de bosjes gestormd en vloog op een hond.

Doet onze kat ook, speelsheid. Als hond wegrent, sprint hij er keihard achteraan. Niet ver want dan krijgt hij ademnood ivm astma. (doet hij niet bij vreemde honden)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:42

Gini schreef:
8nnemiek schreef:

Ik wel!
We wandelden op straat en liepen braafjes langs een kat die mijn hond vol aanviel....

Jammer genoeg, viel sindsdien mijn 40 kilo aan de lijn vervolgens katten aan, zodra die ze maar rook werd hij wild.... -O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:01

Hier ook al meerdere malen aangevallen door een kat. Zelfs een die achter ons aan liep om mijn hond te grijpen. Daar moest ik tussen springen en nog had kat maling aan mij. Uiteindelijk hebben Skip en ik samen de kat weten weg te jagen! Maar dat is echt niet tof! Krengen grijpen ook steeds naar het gezicht van Skip.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:14

Hier ook nog nooit meegemaakt, wel al paar keer mijn hond moeten beschermen voor andere honden.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 18:16

Hier ook niet meegemaakt. Mijn eigen katten leven samen met een hond, maar lopen buiten om voor honden. En mensen trouwens :Y)