Op zoek naar dierenfeitjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:56

tessyke schreef:
JewEmm schreef:
Niet helemaal correct. Een fret is een gedomesticeerde bunzing. Net als dat een hond een gedomesticeerde wolf is.

Een fret is oorspronkelijk gefokt uit de bunzing (heel lang geleden) maar de fret zelf komt niet voor in het wild. :)
Bij honden heb je wel gewoon wilde honden maar er zijn geen wilde fretten.
Een Fret en bunzing kan je wel kruisen maar dan krijg je een frunzing.
Er zit heel wat verschil tussen een fret, frunzing en bunzing, ik heb ze allemaal al in mijn handen gehad en de aparte eigenschappen springen er echt uit.:+:

Die wilde honden hebben een naam, en worden doorgaans wolven genoemd. Kunnen prima voortplanten met gedomesticeerde honden en omgekeerd, en leveren gewoon vruchtbare nakomelingen. Net als wilde en gedomesticeerde bunzing als het goed is. In beide gevallen zijn er wel duidelijke verschillen in uiterlijk en gedrag tussen de wilde en gedomesticeerde vorm.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:11

zippora schreef:
Hazen en konijnen zijn "herkauwers", soort van ;) .
Citaat:
François Bourlière schrijft in The Natural History of Mammals (1964, blz. 41): „De dubbele spijsvertering [koprofagie], waarbij het voedsel tweemaal in plaats van slechts eenmaal de darm passeert, schijnt bij konijnen en hazen een algemeen voorkomend verschijnsel te zijn. Tamme konijnen eten hun ’s nachts afgescheiden uitwerpselen gewoonlijk op en slikken ze zonder te kauwen door; de volgende morgen vormen deze wel de helft van de totale maaginhoud. Bij het wilde konijn vindt de dubbele spijsvertering tweemaal per dag plaats, en hetzelfde wordt over de Europese haas bericht. . . . Men vermoedt dat de dieren op deze wijze van grote hoeveelheden vitamine B worden voorzien, die door bacteriën in het voedsel in de dikke darm worden geproduceerd.” Over dit verschijnsel wordt in Mammals of the World (door E. P. Walker, 1964, Deel II, blz. 647) opgemerkt: „Dit komt wellicht overeen met het ’herkauwen’ van ruminantia [herkauwende zoogdieren].”

Hebben kangaroes niet ook technisch gezien meerdere magen?

Het is wel waar dat konijnen geen knaagdieren zijn trouwens (konijnen zijn, net als hazen, Lagomorpha)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:24

Ik probeer het nog een keer, hopelijk duidelijker dit keer :D
De fret is dus gefokt uit de bunzing maar de fret is een volledig gedomesticeerd dier en kan dus niet overleven in het wild.
Daardoor komen ze niet voor in het wild.
Als je toch een fret ziet gaat het om een ontsnapt of achtergelaten dier of een bunzing.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:36

tessyke schreef:
Ik probeer het nog een keer, hopelijk duidelijker dit keer :D
De fret is dus gefokt uit de bunzing maar de fret is een volledig gedomesticeerd dier en kan dus niet overleven in het wild.
Daardoor komen ze niet voor in het wild.
Als je toch een fret ziet gaat het om een ontsnapt of achtergelaten dier of een bunzing.

Precies, net zoals alle honden (niet zijnde wolven) die je in het wild aantreft verwilderde exemplaren/populaties van gedomesticeerde oorsprong zijn.

Wellicht ten overvloede, maar gedomesticeerd betekent niet hetzelfde als 'niet in staat te overleven in het wild'. Kijk bijvoorbeeld naar de verwilderde huiskatten die het min of meer overal ter wereld weten vol te houden, of kijk naar de mustangs in Amerika, of dingo's, dromedarissen en brumbies in Australië.

JewEmm

Re: Op zoek naar dierenfeitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:44

Ik snap op zich wel wat ze bedoelt. Zo heb je echt roedels "wilde honden" en ondersoorten van de wolf (net als de hond) zoals dingo's die leven. Van ondersoorten van bunzingen (wat een fret dus is) is dat niet bekend.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:52

JewEmm schreef:
Ik snap op zich wel wat ze bedoelt. Zo heb je echt roedels "wilde honden" en ondersoorten van de wolf (net als de hond) zoals dingo's die leven. Van ondersoorten van bunzingen (wat een fret dus is) is dat niet bekend.

Dingo's stammen af van gedomesticeerde honden die met de eerste menselijke bewoners van Australië mee kwamen. Niet van in het wild levende wolven. Welke roedels "wilde honden" bedoel je verder? Als je de dieren bedoelt die in groepen het platteland van Zuid-Spanje en Oost-Europa onveilig ma(a)k(t)en, ook dat zijn verwilderde gedomesticeerde honden.
Afrikaanse Wilde honden heb je uiteraard ook nog, maar die hebben niets met onze honden of wolven te maken. Zitten niet eens in hetzelfde genus.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:58

Ja, precies. Er zijn dus wel bewijzen voor verwilderde gedomesticeerde honden, maar niet voor verwilderde gedomesticeerde fretten. Dat is wat tessyke bedoelde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:07

Wat betreft katten, die hebben zichzelf een soort van gedomesticeerd, maar verwilderen nog steeds heel makkelijk, in tegenstelling tot honden :)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:24

Shylah schreef:
Rupsen worden eerst grotendeels vloeibaar in hun pop, husselen hun weefsels etc en komen dan weer in vaste vorm zodat ze en vlinder worden.

En hun geheugen en herinneringen blijven.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:59

Divers schreef:
Shylah schreef:
Rupsen worden eerst grotendeels vloeibaar in hun pop, husselen hun weefsels etc en komen dan weer in vaste vorm zodat ze en vlinder worden.

Wat voor soort dingen herinnert een vlinder zich die die als rups heeft geleerd?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:35

Een koninginnebij verlaat de kast alleen op haar bruidsvlucht (of als het volk te groot word en ze gaan zwermen). Aangezien bijen alleen buiten de kast poepen, tenzij er iets mis is, is de conclusie dat een koningin precies zo veel te eten krijgt als ze verbruikt - een koningin poept niet.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:16

Indy_Mouse_9 schreef:
Divers schreef:

Wat voor soort dingen herinnert een vlinder zich die die als rups heeft geleerd?

'Ze' (wetenschappers) leerden ze te reageren op een bepaalde geur als rups en als vlinder deden ze dat weer. Een soort Pavlov's dog.

Dit dus!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:43

tessyke schreef:

Of een frunzing. Ze lopen elkaar wel eens tegen het lijf, al dan niet met hulp van iemand. Ziet er best cool uit.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:47

Hoppit schreef:
tessyke schreef:

Of een frunzing. Ze lopen elkaar wel eens tegen het lijf, al dan niet met hulp van iemand. Ziet er best cool uit.

Klopt, dat stond als ergens in een eerdere post :D

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:06

Alle gedomesticeerde (ras)honden hebben een afwijking in hun DNA waardoor ze extra aanhankelijk zijn.
Bij mensen heet dezelfde DNA afwijking het Williams-beuren syndroom genoemd.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:15

Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar misschien zijn deze leuk:
-Veel dieren (oa de hond als voorbeeld) hebben in tegenstelling tot de mens een 'baculum' dit is een bot in de penis.
-kalfjes kunnen hun naam aangeleerd krijgen en dan herkennen.
-koeien (en dus ook stieren) kunnen geen rood zien.
-honden kunnen ook hoogtevrees hebben.
-er is een kippenras: ayam cenami, dat helemaal zwart is, zelfs vanbinnen! ook wel bekend als de gothic kip.

Ik heb van begin dit jaar ook nog een quiz met allemaal diergeneeskundige vragen, maar dat is misschien wat te lastig. Als je daar toch interesse in zou hebben, mag je altijd een berichtje sturen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:17

Krijg je van die kip dan ook zwart vlees? :=
Lijkt me cool :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:22

Sizzle schreef:

Yep. :D Het bloed is gewoon rood, maar spierweefsel en meeste organen zijn zwart. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:36

Ik blijf lezen: op zoek naar dierenfetish. :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:30

julius_juut schreef:
Sizzle schreef:

Yep. :D Het bloed is gewoon rood, maar spierweefsel en meeste organen zijn zwart. :D

zijdehoenders hebben blauw vlees. Smaakt hetzelfde, maar is wel een aparte beleving.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:29

oude grieken noemde een struisvogel een mus-kameel.
Struisvogels kunnen harder rennen dan paarden
En struisvogels kunnen getraind worden. Voornamelijk in het hoeden van schapen

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:54

Arianne_94 schreef:

Echt? Wat briljant! Hoe moet ik me dat voorstellen, net als met honden door middel van fluitsignalen ofzo?

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:01

Indy_Mouse_9 schreef:
Arianne_94 schreef:

Echt? Wat briljant! Hoe moet ik me dat voorstellen, net als met honden door middel van fluitsignalen ofzo?

Geen idee meer, ik heb het ergens een keer gehoord of gelezen dat ze dat konden van iemand uit Afrika. Ik ga het eens opzoeken hoe dat precies zat

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:08

“Langnek, dat schaap wijkt af! Drijf ze door de poort, naar t water!” Zoiets met dan een enorme vogel? :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:22

Elk dier kan getraind worden. Mijn docent trainde sluipwespen om drugs op te sporen..