Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:08

Onali schreef:
Esther schreef:
Vind het nogal apart dat veel mensen het normaal lijken te vinden dat die mastiff maar 'gewoon' even een andere hond doodbijt, dat is geen normaal hondengedrag!
Zou wat zijn zeg.

Noem eens namen van mensen die dat normaal vinden.

Nee maar er wordt wel erg veel naar verklaringen gezocht. “Ze hadden dit moeten doen, ze hadden dat moeten doen” “hond had stress van de dierenars” enzovoorts.

Blijkbaar is het erg moeilijk te accepteren dat deze hond gewoon een kronkel in de kop heeft en of dat nou door de opvoeding komt, en of ze hem nou kort aangelijnd had gehad of niet. Het verandert niets aan dat het beest duidelijk niet veilig kan functioneren in onze maatschappij. Te confronterend voor sommigen lijkt het.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:16

DatBenIkNou schreef:
Het was geen verassing voor de eigenaar dat deze Mastiff hondagressie vertoonde. Dus JA, de eigenaar had dit wel degelijk kunnen zien aankomen. En dat is nu net het probleem van veel HR hondeneigenaren. Geen enkele kennis of benul van wat ze in handen hebben. Nee die schermen dan maar met 'kleine K keffertjes bijten ook' of ' hij werd uitgedaagd door dat geblaf van het keffertje' ipv hun eigen verantwoording nemen. Je zal moeten dealen met situaties waarin je hond getriggerd kan worden, want de schade en impact is nu eenmaal veel malen groter dan die van dat kleine keffertje (hoe irritant die ook kunnen zijn), je komt ze nu eenmaal tegen in deze maatschappij.

Helemaal mee eens maar zoals we allemaal weten zijn mensen geen robotjes en maken ze fouten.

Zelfs de beste baas let wel eens niet op, is afgeleid of kan de hond van 70 kilo niet houden. Als je hier al leest hoeveel truukjes en omwegen sommige eigenaren uit moeten halen om de situatie veilig te houden met hun honden! Dat zou niet moeten hoeven en het is altijd een risico.

Ook bij die achteringang kan je een hond of kat tegen komen, ook als je op gekke tijden je honden uitlaat kan je een ander tegenkomen (de grap is dat ik mijn kleine oudje juist óók op aparte tijden en rustige stukken uitlaat juist omdat ik bang ben voor die joekels en HR honden :') ).

Mijn mening is dat ook goede mensen/baasjes nooit 100% onfeilbaar zijn (nog los van dat er altijd asocialen of domme mensen blijven die het wel leuk vinden dat hun hond de baas van de buurt is zich verder nergens in verdiepen).

De honden verbieden lijkt me de beste oplossing.

DatBenIkNou

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:20

En zolang zo'n verbod nog lang niet zal gebeuren, een muilkorf omdoen is ook een heel simpele oplossing. Better save than sorry.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:24

Waves schreef:
DatBenIkNou schreef:
Het was geen verassing voor de eigenaar dat deze Mastiff hondagressie vertoonde. Dus JA, de eigenaar had dit wel degelijk kunnen zien aankomen. En dat is nu net het probleem van veel HR hondeneigenaren. Geen enkele kennis of benul van wat ze in handen hebben. Nee die schermen dan maar met 'kleine K keffertjes bijten ook' of ' hij werd uitgedaagd door dat geblaf van het keffertje' ipv hun eigen verantwoording nemen. Je zal moeten dealen met situaties waarin je hond getriggerd kan worden, want de schade en impact is nu eenmaal veel malen groter dan die van dat kleine keffertje (hoe irritant die ook kunnen zijn), je komt ze nu eenmaal tegen in deze maatschappij.

Helemaal mee eens maar zoals we allemaal weten zijn mensen geen robotjes en maken ze fouten.

Zelfs de beste baas let wel eens niet op, is afgeleid of kan de hond van 70 kilo niet houden. Als je hier al leest hoeveel truukjes en omwegen sommige eigenaren uit moeten halen om de situatie veilig te houden met hun honden! Dat zou niet moeten hoeven en het is altijd een risico.

Ook bij die achteringang kan je een hond of kat tegen komen, ook als je op gekke tijden je honden uitlaat kan je een ander tegenkomen (de grap is dat ik mijn kleine oudje juist óók op aparte tijden en rustige stukken uitlaat juist omdat ik bang ben voor die joekels en HR honden :') ).

Mijn mening is dat ook goede mensen/baasjes nooit 100% onfeilbaar zijn (nog los van dat er altijd asocialen of domme mensen blijven die het wel leuk vinden dat hun hond de baas van de buurt is zich verder nergens in verdiepen).

De honden verbieden lijkt me de beste oplossing.

Met beide eens. Wat iemand al eerder schreef of in het andere topic met poll, erken dat je hond niet hond sociaal is en regel dat je in zo'n geval niet in een wachtkamer hoeft te wachten. Al snap ik niet dat je zo'n gevaarlijke hond wil hebben met alle risico's die dat met zich mee brengt. Het is natuurlijk het schatje van de baas maar dat schatje dood wel een schatje van een ander.

Ik kan de DA niet als mede schuldige zien en snap niet wat voor goed voorbeeld de Da had moeten geven. Zij heeft geen gevaarlijke hond en als het hondje aangelijnd was geweest, met dezelfde houding van mastiff eigenaar, dan was dit ook gebeurd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:55

zonder iets goed of fout te praten heb ik ergens het gevoel dat er iets aan het verhaal niet klopt.
er wordt gezegd dat de balie een heel eind van de wachtkamer is, dat er geen hond zomaar achter de balie kan, omdat die niet in verbinding staat met de wachtkamer. hoe komt de grote hond dan achter de balie? waar is de reactie van eigenaar, assistente en dierenarts in dit geheel? hoezo staat de grote hond op, loopt een heel eind voor hij bij het kleine hondje is, en hoezo reageert er helemaal niemand in dit geheel?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:00

NenaC schreef:
zonder iets goed of fout te praten heb ik ergens het gevoel dat er iets aan het verhaal niet klopt.
er wordt gezegd dat de balie een heel eind van de wachtkamer is, dat er geen hond zomaar achter de balie kan, omdat die niet in verbinding staat met de wachtkamer. hoe komt de grote hond dan achter de balie? waar is de reactie van eigenaar, assistente en dierenarts in dit geheel? hoezo staat de grote hond op, loopt een heel eind voor hij bij het kleine hondje is, en hoezo reageert er helemaal niemand in dit geheel?

En hoezo doet dat er allemaal toe??? Daar gaan we dus weer....De Mastiff had eerder gebeten dus zorg je als eigenaar dat hij die kans Nooit meer kan grijpen! Ongeacht de situatie, want je kan nu eenmaal voor bepaalde situaties komen te staan. Neem daar je maatregelen dus voor. Kort aanlijnen en muilkorven en altijd alert zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:04

NenaC schreef:

Maakt niets uit toch? Al had het kleine hondje voor zijn neus gestaan. Het beest spoort gewoon niet als hij hem doodbijt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:48

Dat kun je je toch gewoon afvragen zonder daarbij iemand te veroordelen? Wat is daar nou weer verkeerd aan? Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gegaan is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:51

Waves schreef:

En dat is precies de reden waarom je je kwetsbare oudje niet achter een balie alleen aan zijn lot overlaat maar in een ruimte doet waar geen andere honden kunnen komen en hij zeker weten veilig is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:57

Nikass schreef:
Waves schreef:

En dat is precies de reden waarom je je kwetsbare oudje niet achter een balie alleen aan zijn lot overlaat maar in een ruimte doet waar geen andere honden kunnen komen en hij zeker weten veilig is.

Aan zijn lot overlaten, sjonge...

Mijn niet oude Sheltie van 10 kilo is net zo kwetsbaar als het oudje waar het hier om gaat. Als ik daar net op dat moment naar binnen was gelopen met hem aangelijnd, en ik verwacht echt niet dat er iemand zijn, vooral niet betrouwbare hond, even voor het gemak los laat, dan zou ik behoorlijk verrast zijn....eerlijk gezegd ga ik nu denk ik met een heel ander gevoel een wachtkamer binnen want zelfs daar weet je het nu maar nooit...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:06

Er is nog altijd niemand aan het beweren dat het eigen schuld dikke bult is.

Maar omdat er zo een dramatisch post + oproep op Facebook is geplaatst is het toch niet raar dat mensen zich vragen gaan stellen? De dierenarts is basically alle andere hondeneigenaars die in haar praktijk komen aan het beschuldigen dat ze onverantwoord zijn en eindelijk eens hun hond moeten leren kennen. Terwijl in die situatie

a het oude hondje los en alleen achter de balie zat
b de dierenarts zelf bij de Mastiff stond toen die opstond en rustig wegwandelde.

Nogmaals: de eigenaar van de Mastiff treft 100% schuld. Dit is een situatie die niemand ooit wil meemaken maar het is nog iets anders om zo hoog van de toren te blazen en net te doen alsof hun nooit fouten maken. Het kan geen kwaad om soms de hand in eigen boezem steken en te zeggen: oliebol, dit had nooit moeten gebeuren en zowel de klanten als het personeel hier van te laten leren. Nee, in de plaats wordt er een publieke outcry gedaan op social media met een hoop bombarie naar 'al die hondeneigenaars' en ook nog eens specifiek de Mastiff ipv 'grote hond'.

Ik ben absoluut geen fan van HR honden. Pitbull, Mastiff, maakt me niet uit, ik loop ver en ver uit de buurt omdat ik het niet te vertrouwen vindt maar komop. Dit alles samen maakt het hele bericht onprofessioneel.

Professioneel was geweest om medewerkers te briefen, eigenaar Mastiff aan te geven en voortaan heel strikt toezien op de nieuwe regels die overal uithangen en dit ook als dusdanig te communiceren.

'Door een recente gebeurtenis in onze praktijk zien wij ons genoodzaakt om nogmaals te benadrukken dat het verplicht is om uw hond aan te lijnen en/of te muilkorven bij een bezoek. Indien u zich niet aan deze voorwaarde houdt weigeren wij u verder te helpen of toe te laten' oid had al heel anders overgekomen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:09

Jis_ schreef:
Nikass schreef:

Mijn niet oude Sheltie van 10 kilo is net zo kwetsbaar als het oudje waar het hier om gaat. Als ik daar net op dat moment naar binnen was gelopen met hem aangelijnd, en ik verwacht echt niet dat er iemand zijn, vooral niet betrouwbare hond, even voor het gemak los laat, dan zou ik behoorlijk verrast zijn....eerlijk gezegd ga ik nu denk ik met een heel ander gevoel een wachtkamer binnen want zelfs daar weet je het nu maar nooit...[/quote]

Als als als. Als je hem aangelijnd binnen nam zou je waarschijnlijk meteen doorlopen naar de bovenverdieping waar, zoals eerder gezegd in dit topic, alle honden van het personeel afgesloten verbleven ipv eerst de Mastiff eigenaar te begroeten. Het gaat hier nogmaals niet over de schuldvraag van de Mastiff, die staat buiten kijf maar wel over hoe de DA deze situatie aanpakt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:17

Jis_ schreef:

Mijn niet oude Sheltie van 10 kilo is net zo kwetsbaar als het oudje waar het hier om gaat. Als ik daar net op dat moment naar binnen was gelopen met hem aangelijnd, en ik verwacht echt niet dat er iemand zijn, vooral niet betrouwbare hond, even voor het gemak los laat, dan zou ik behoorlijk verrast zijn....eerlijk gezegd ga ik nu denk ik met een heel ander gevoel een wachtkamer binnen want zelfs daar weet je het nu maar nooit...

Ja inderdaad ja. Als jij met je Sheltie de wachtkamer inloopt en je ziet ineens een loslopende Mastiff dan neem ik toch aan dat jij je hond optilt, of de Mastiff blokt of wat dan ook om jouw hond te beschermen.
Natuurlijk zou je verrast zijn, en (terecht) pisnijdig op de Mastiff eigenaar. Maar je zou je hond met alles wat in je macht lag beschermen, waar of niet?

Dit oude hondje had geen bescherming. Het kon geen kant op toen het onheil naderde. Niemand die van te voren had bedacht "maar stel nou eens dat er per ongeluk een hond losbreekt?" En dan wel een hoop ophef op social media dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je verantwoordelijkheid nemen is ook je hond geen onnodige risico's laten lopen/geen onnodige stress bezorgen.

Precies Schuur :j Met je beide laatste berichten eens.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:18

Schuur_ schreef:
Jis_ schreef:

Als als als. Als je hem aangelijnd binnen nam zou je waarschijnlijk meteen doorlopen naar de bovenverdieping waar, zoals eerder gezegd in dit topic, alle honden van het personeel afgesloten verbleven ipv eerst de Mastiff eigenaar te begroeten. Het gaat hier nogmaals niet over de schuldvraag van de Mastiff, die staat buiten kijf maar wel over hoe de DA deze situatie aanpakt[/quote]

Ik heb het over dat je als je daar als klant komt, dan nog, stel dat ik gelijk door naar boven wil lopen dan heeft die hond die los ligt die van mij wel al gelijk in het vizier en dan kan het snel gaan.

De DA heeft gewoon een punt, zij komt regelmatig in aanraking met bijtincidenten. Een arts in een ziekenhuis ook met bijtwonden bij kinderen, dat doet wat met je.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:21

Uiteraard doet dat wat met je. Des te vreemder is het om dan een soort naïef of nonchalant te denken dat het jouw hondje in je eigen praktijk -waar de hele dag vreemde honden binnenkomen- niet kan overkomen. Dat is toch bizar?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:22

Nikass schreef:
Jis_ schreef:

Ja inderdaad ja. Als jij met je Sheltie de wachtkamer inloopt en je ziet ineens een loslopende Mastiff dan neem ik toch aan dat jij je hond optilt, of de Mastiff blokt of wat dan ook om jouw hond te beschermen.
Natuurlijk zou je verrast zijn, en (terecht) pisnijdig op de Mastiff eigenaar. Maar je zou je hond met alles wat in je macht lag beschermen, waar of niet?

Dit oude hondje had geen bescherming. Het kon geen kant op toen het onheil naderde. Niemand die van te voren had bedacht "maar stel nou eens dat er per ongeluk een hond losbreekt?" En dan wel een hoop ophef op social media dat mensen hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je verantwoordelijkheid nemen is ook je hond geen onnodige risico's laten lopen/geen onnodige stress bezorgen.

Precies Schuur :j Met je beide laatste berichten eens.

Natuurlijk bescherm ik mijn hond maar jeetje een hond van 70 kilo, denk je dat ik niet om ga als die tegen me op springt? Het is dan te hopen dat hij dat niet doet. Helaas til ik mijn hond van 20 kilo niet even boven mijn hoofd, valt die dan nog te redden als hij vol in zijn buik wordt gepakt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:25

Oh ik dacht dat je zei dat hij tien kilo woog ;)
Maar nee, ik kan mijn hond 27 kilo ook niet ff optillen en misschien leg ik het af tegen de Mastiff, maar zonder slag of stoot gaat het hem zeker niet lukken. Dit hondje stond er alleen voor. En als het mijn hondje was zou ik mezelf dat zeer kwalijk nemen ondanks dat de eigenaar van de Mastiff verantwoordelijk is voor het incident.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:33

Nee één weegt 10 kilo de ander 20 kilo maar die gevaarlijk hond 70 kilo, zo zwaar ben ik ongeveer. Er zijn honden die hondjes uit fietsmanden trekken, hoe moet ik een hond van 10 of 20 kilo beschermen tegen 1 van 70 kilo? Zal alles proberen dat wel. Maar je kan verrast worden en je kan te laat zijn.

Nikass schreef:
Uiteraard doet dat wat met je. Des te vreemder is het om dan een soort naïef of nonchalant te denken dat het jouw hondje in je eigen praktijk -waar de hele dag vreemde honden binnenkomen- niet kan overkomen. Dat is toch bizar?

Het is toch bizar dat een hondeneigenaar zijn gevaarlijke hond daar los neerlegt zonder muilkorf?? Naïef van de DA misschien maar bizar dat mensen met een hond sociale hond rekening moeten gaan houden met mensen zoals die van deze Mastiff. Til je hond maar gewoon op dan komt alles goed dat is ook naïef.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:41

Jis_ schreef:
Met beide eens. Wat iemand al eerder schreef of in het andere topic met poll, erken dat je hond niet hond sociaal is en regel dat je in zo'n geval niet in een wachtkamer hoeft te wachten. Al snap ik niet dat je zo'n gevaarlijke hond wil hebben met alle risico's die dat met zich mee brengt. Het is natuurlijk het schatje van de baas maar dat schatje dood wel een schatje van een ander.

In mijn geval was de hond een herplaatser, ik had de mogelijkheid om zo'n hond op een veilige manier te houden, was een prima werkhond, en naar mensen toe soms wat afstandelijk, maar zeker geen risico. Het risico was toen met name met kleine kinderen en andere honden en katten. En die had ik niet. Zou ik weer aan een hond met zo'n karakter beginnen? Nee. Maar ik wist heel goed waar mijn schatje toe in staat was, en ik heb me daar nooit illusies over gemaakt. En ik had de ruimte en de mogelijkheid om dat op een veilige manier te doen, mijn hond heeft nooit een slachtoffer gemaakt.
En voor mij en mijn familie en vrienden was hij prima.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:46

Jis, natuurlijk is dat ook bizar, dat die Mastiff daar los ligt. Maar die da beschrijft juist haar (negatieve)ervaringen door de jaren heen, dus die wéét dat je er niet op kunt rekenen dat al je medemensen zich verantwoordelijk gedragen. Daar worden we allemaal niet blij van, maar helaas, het gebeurt. Dus neem je voorzorgsmaatregelen zoveel je kan.

Het kan zo maar zijn dat jij die Mastiff niet kunt tegenhouden (maar misschien ook wel, misschien reageert hij wel op jouw stem toevallig) maar het gaat erom dat je je hond niet in de situatie brengt waar hij er alleen voor staat. Dat staat los van hoe die ander zich gedraagt, daar heb je helaas geen invloed op.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:50

Niemand is het daarmee oneens Jis_. Iedereen vindt het onverantwoord dat die Mastiff onaangelijnd en niet gemuilkorfd daar ligt. En ik heb trouwens een sociale hond maar als ik de buurman met zijn stafford zie lopen die niks liever wil dan mijn hond zijn strot over te bijten ga ik ook oversteken of van het pad af. Ik hou dus wel rekening met honden en baasjes zoals de Mastiff. Daarom ga ik ook niet naar van die omheinde speelvelden waar mijn hond in een hoek gedrukt kan worden of ga mee met georganiseerde wandelingen waar iedereen zijn hond maar losgooit en hem aan het einde van de wandelijk hopelijk heelhuids terugvindt. Als ik bij de DA kom en ik zie dat de wachtkamer vol zit (als in, ik moet op de stoel naast een andere hond of losse kat/konijn whatever of de deur is geblokkeerd door een ander dier dat er voor ligt) blijf ik buiten en meld dit via de intercom dat ik buiten sta.

Tuurlijk is de DA aangedaan, iedereen die in deze situatie zat. Maar hoe het daarna is aangepakt door de DA is gewoon niet professioneel en de reden dat veel mensen er op willen reageren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 18:54

VogeltjeM schreef:
In een wachtkamer van een dierenarts kom je toch altijd andere dieren tegen? Dat is het principe van een wachtkamer.

Een hond die je niet kan houden hoort niet in een wachtkamer. Maar in dit geval was daar niet eens sprake van, want de hond was waarschijnlijk prima te houden, maar los.

precies. In n wachtkamer heb je als klant gewoon je hond vast aan de lijn te houden.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:37

Ik begrijp deze discussie hier niet goed meer. De dame met de mastiff had haar dier bij haar te houden. Als je een dier hebt met een bijtverleden, doe dan a.u.b een muilkorf om en zorg dat het dier aan de lijn is. Simpeler dan dat kan het toch niet? De kleine hond hadden ze goed onder controle en deze liep niet naar de andere hond.
Laatst bijgewerkt door Riel op 26-03-19 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:38

Dat leek mij ook.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 20:49

Schuur_ schreef:
Tuurlijk is de DA aangedaan, iedereen die in deze situatie zat. Maar hoe het daarna is aangepakt door de DA is gewoon niet professioneel en de reden dat veel mensen er op willen reageren.

Professioneel?
Hij is gewoon een mens!

Hopelijk is niemand een professioneel in de ervaring "je hond te zien verscheurd worden en niet kan redden"

Hier in 2 praktijken in de buurt lopen ook honden en katten van de praktijk. Moet kunnen!
Zeker ook 1 die ze gered hebben en geadopteerd. Super!