Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:24

Myfairytale schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel en waarvoor je exact zou moeten betalen.
Zou eerst eens in gesprek gaan met het asiel. Verhaal heeft 2 kanten...
Maar als je niet van het diertje houdt, lekker laten zitten en laten herplaatsen.

Misschien dit eens lezen.
Luckystory schreef:
Waarom moet TS persé van het dier houden om een goed baasje te zijn?
Ik kan me goed inbeelden dat een schuwe erfkat niet echt meteen warme knuffelgevoelens oproept.
Maar het beestje heeft daar hoogstwaarschijnlijk ook helemaal geen nood aan.
Eten, warm plekje om te slapen de nodige medische zorg (aangezien beestje gechipt en gecastreerd is, twijfel ik daar niet aan.), veel plek om te kunnen jagen etc. Ideaal toch?

Want zo zit het wel.
Waarom zou herplaatsen beter zijn dan iemand die zo al alle zorg heeft gegeven die nodig is voor een boerderijkat?
Die maak je niet blij om knuffelkat te worden hoor.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:24

dus als een kat geen bandje aanheeft mag hij meegenomen worden volgens sommige? mijn katten hebben geen bandje en is ook niet gechipt ( oud beestje) maar word niet zomaar meegenomen ,.. overigs wel vaak mensen aan de deur die vragen of hij dood is omdat hij graag midden op de weg slaapt :p maar doet dat al 11 jaar en leeft nogsteeds.. maar weer on topic, ts moet gewoon haar kat terug krijgen gratis. beestje is gewoon gechipt incl telefoonnummer. Als er betaald moet worden mag dat degene doen die bedacht heeft dat de kat gevangen moest worden

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:26

Saskia9 schreef:
{:)-:( Nouja zeg,waarom wordt ts hier afgebrand? Zij is niet fout hè. Zij moet gaan betalen voor een kat die uit haar eigen straat is meegenomen. Ik snap ts heel goed, kat is eerst gelokt. Wat als ze die terug haalt? Kat gaat meteen weer op zoek naar dat eten, muizen op het erf vieren feest en voor je het weet zit kat straks weer daar en mag ze hem weer ophalen.. terwijl het niet haar schuld is!

Ik denk dat allebei niet helemaal fout zitten!
Asiel/DB krijgen melding van een (zwerf)kat zonder eigenaren.
DUS daarin vind ik het logisch dat ze het beestje hebben gevangen. Je kan van buitenaf niet zien dat beestje in die straat thuis hoort ;)

Wel ben ik het er mee eens dat ze direct hadden moeten controleren.
Maar wie zegt dat ze dit niet diezelfde dag nog hebben gedaan?

We horen allen van de ts dat ze haar kat al een tijdje (paar dagen? Paar weken? Paar maanden?) Kwijt is. Hier heeft ts zelf niks meegedaan wat il begrijp.

Dat er vervolgens geld wordt gevraagd vind ik onnodig. Maar ergens ook wel begrijpelijk. Mensen doen gewoon hun werk.

TS. Ik ben wel erg benieuwd wat je nu gaat doen? Heb een hoop goede adviezen voorbij zien komen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:26

idd,ik blijf het ook niet snappen.

je kan een (half wilde) erfkat toch niet vergelijken met een binnenhuiskat?
los daarvan is het dier geholpen en gechipt,krijgt eten thuis,dus wordt gewoon goed verzorgd.

in het asiel waar ik werkte vroeger,hadden wij ook standaard 'wilde' katten die zo'n thuis zochten.
kunnen ze perfect gelukkig zijn,en ja,dan is je kan niet als een kind,maar daarom geef je er niet minder om.

bv enkele varkensbedrijven die ik kan hebben echt een 10-tal 'wilde' katten lopen op hun erf.
allen geholpen.
houden de rattenpopulatie in toom,werkt beter dan ongediertebestrijding.

tuurlijk kunnen die katten weglopen en ze lopen ook wel eens in een land ernaast,maar keren dagelijks terug,en die mensen zorgen ervoor op hun manier,want een goeie kat die veel muizen en ratten vangt,is ook bijna geld waard!

alle mensen die hier jammeren over het niet graag zien en 'arme kat' en ik-weet-niet-wat-nog-allemaal,die hebben geen realistisch beeld van een actieve boerderij en de werking ervan.

het asiel is gewoon in fout.
als zij katten vangen,horen ze gewoon EERST te controleren of een gevangen dier gechipt is,nog voor ze dit meenemen naar het asiel.

hoe je het ook draait of keer,daar ging het fout!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:29

Onali schreef:
Bij ons op stal (melkboerderij) lopen 7 boerderijkatten, op 1 na zijn het allemaal 'truttekatten' zoals TS het zegt.
Ze zijn vreselijk aanhankelijk en willen niets liever dan op schoot liggen en aangehaald worden. Ze komen dan ook echt niet van het erf af, hooguit om het bos in te gaan tegenover stal.

Het kan dus wel TS ;)
Haal je kat terug, sluit hem in eerste instantie gewoon op en laat hem dan weer naar buiten. Een boerderijkat betekent niet automatisch dat een kat schuw is.

Ja vanaf kitten. Die van mij was al oud en in een schuur van 15x18 ga je hem niet tam maken. Je mag blij zijn als je niet heel flink gegrepen wordt als je probeert naar zo'n kat te wijzen. Die krijg je niet meer tam. Volgende keer wordt het inderdaad een kitten die we wel tam gaan maken. Maargoed deze kat is er nu dus dit is de situatie nu

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:29

Ik weet niet hoor maar ik heb hier wel eens gebeld voor een vermagerde poes die ik na een paar weken voeren kon vangen en toen ook nog zwanger leek. Die nam de dierenambulance kwam ter plekke om te zoeken naar een chip maar mocht de kat niet meenemen omdat hij er niet direct medische zorg nodig en het dan diefstal zou zijn als de kat een eigenaar bleek te hebben?

Ik vind het dus bijzonder dat in andere regio's gechipte katten die iets schuw zijn gewoon mee worden genomen en je dan ook nog moet betalen om ze terug te krijgen. Volgens de medewerkers bij onze dierenambulance zou dat dus diefstal zijn? Ik geef je dus nog kans als je wel gewoon aangifte doet.

Ik vind het trouwens ook apart dat je je kat blijkbaar in gevaar moet brengen om te voorkomen dat ie gestolen wordt. Bandjes zijn gewoon gevaarlijk als je kat rond wandelt rond je huis, ook "veilige" bandjes heb ik echt nare verwondingen mee meegemaakt in mijn omgeving. Daarvoor heeft de dierenambulance toch een chiplezer aan boord?

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:31

Maar heb je zelf dan ook geen melding bij het asiel gemaakt dat de kat "kwijt" was. Immers was hij al even niet gezien? Dat het geen knuffelkat is snap ik, maar missen is missen.
Snap ook niet dat je hem dan nu bewust in dat kleine hok in het asiel laat zitten, daar je zelf aangeeft dat het een buitenkat is? Helemaal niet voor een principe kwestie. Lever dat geld in onder protest, vecht het daarna uit. Maar nu is die kat, die je niet eens leuk vind, de dupe. sneu.

Vraag me wel af hoe de kat er dan uit ziet? dat ze hem opgeven als zwerver :o

Hier in Gouda, krijgen de verdachte katten zonder chip eerst een bandje met aan eigenaren de vraag om te bellen. Pas hierna gaan ze over op vangen. De werkwijze herken ik dus helemaal niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:32

Zover ik weet mogen ze dit niet eens doen. Ze moeten eerst zeker weten dat een kat een zwerver is voor dat ze hem gaan vangen. Wij hebben namelijk het probleem andersom gehad, een kat die maar met mij mee bleef lopen, in de tuin hing te miauwen, en de volgende dag gewoon voor de deur stond. Geen brok gegeven en ik liep zelfs met honden. Dierenambulance wou hem niet ophalen omdat ze dit niet zomaar mogen doen, omdat het anders als 'ontvoering' gezien kan worden. Of te wel, een kat van iemand anders mee-nemen en dan in een asiel plaatsen mogen ze niet zomaar doen.

Ik zou er mee gaan dreigen dat je verdere stappen gaat ondernemen, evt aangiften gaat doen tegen hun. Zij hebben jou kat, die ze in de ambulance konden checken op een chip ontvreemd. Ze hebben niet de moeite gedaan eerst zeker te weten dat deze kat daar thuis hoorde. Morgen dus gewoon bellen, en zeggen dat als zij de kat niet terug geven, met hun excuus.. je grove stappen gaat ondernemen om hun er van te weerhouden vaker katten van anderen te ontvreemden.

Hetzelfde is een kennis van ons overkomen met haar hond. Die liep altijd mee tijdens buitenritten, ze hadden een manege en daar hoorde de hond bij. DIe is mee gelokt door mensen, hadden ze niet eens door helaas.. en toen naar een asiel gebracht. Woest waren ze! Woest dat iemand hun hond zomaar meenam (hond mocht daarna ook nooit meer mee, arm beest). De eigenaar van de hond is toen s'nachts naar het asiel gereden, nadat ze uitvond dat de hond daar zat. Ze wouden hem niet terug geven, ze moest de volgende dag maar terug komen. Nog kwaaier natuurlijk.. heeft ze de hond geroepen. KENZOO!!!!!!!!! Gillende over de hek. Hond kompleet uit zijn dak.. hebben ze hem maar snel mee gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:34

Belachelijk dat ts zo word afgebrand! Een erfkat is heel wat anders dan een knuffel kat, maar dat betekent niet dat je er minder van houd! Ik heb er hier ook 14 buiten lopen en één zit vaak binnen. Ben daar niet meer of minder gek mee en ze krijgen allen medische zorg indien nodig.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:36

bruintje123 schreef:
Myfairytale schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel en waarvoor je exact zou moeten betalen.
Zou eerst eens in gesprek gaan met het asiel. Verhaal heeft 2 kanten...
Maar als je niet van het diertje houdt, lekker laten zitten en laten herplaatsen.

Misschien dit eens lezen.
Luckystory schreef:
Waarom moet TS persé van het dier houden om een goed baasje te zijn?
Ik kan me goed inbeelden dat een schuwe erfkat niet echt meteen warme knuffelgevoelens oproept.
Maar het beestje heeft daar hoogstwaarschijnlijk ook helemaal geen nood aan.
Eten, warm plekje om te slapen de nodige medische zorg (aangezien beestje gechipt en gecastreerd is, twijfel ik daar niet aan.), veel plek om te kunnen jagen etc. Ideaal toch?

Want zo zit het wel.
Waarom zou herplaatsen beter zijn dan iemand die zo al alle zorg heeft gegeven die nodig is voor een boerderijkat?
Die maak je niet blij om knuffelkat te worden hoor.

Dat heb ik gelezen bruintje123.
Ik zeg ook niets over het feit hoe de TS de kat houdt. Dat zal voor de ene kat een hemel op aarde zijn, terwijl de andere kat het liefst alleen binnen ligt.
Maar dat ze aangeeft toch niet van de kat te houden. Nu zal je met zo'n buitenkat wellicht iets minder binding hebben dan met een binnenkroelkat, maar dan nog. Dat dus.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:36

Amy schreef:
Belachelijk dat ts zo word afgebrand! Een erfkat is heel wat anders dan een knuffel kat, maar dat betekent niet dat je er minder van houd! Ik heb er hier ook 14 buiten lopen en één zit vaak binnen. Ben daar niet meer of minder gek mee en ze krijgen allen medische zorg indien nodig.

Gaf de TS zelf aan Amy, vandaar dat bokkers (waaronder ik) dit aanhalen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:37

Onali schreef:
Dorine92 schreef:
Ja hij zal inderdaad vreselijk blij zijn dat hij opgesloten zit ipv zijn eigen ding kan doen. Wat een verbetering tov hoe het was het?

Het ging mij meer om je toon, je kijkt neer op huiskatten en je eigen kat is je schijnbaar niet lief genoeg om naar het asiel te rijden en verhaal te halen.

Ik kijk niet neer op huiskatten maar sommige mensen lijken niet te begrijpen dat je een erfje van een hectare niet gaat omheinen met gaas en een draadje. En dat een erfkat juist los moet lopen om muizen te vangen. En dat die zichzelf ophangt in de bosjes met een halsband. En dat hij een zelfloskomende halsband dagelijks kwijt is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:37

Niet van houden staat toch helemaal niet gelijk aan niet goed voor zijn?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:37

Amy schreef:

Ik vind het ook belachelijk dat het asiel afgebrand wordt terwijl wij alleen de kant van ts weten, niet van het asiel of de dierenambulance.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:39

Cowboy55 schreef:
Mondy schreef:
Ja hoor, wees gerust.
Ik zeg niet dat ze m niet buiten moet laten lopen. Ik zeg dat als je dat wel doet je ook weet wat de consequenties zijn en je dus daar naar gaat handelen.

Iemand die een hond los laat lopen en daardoor schade krijgt omdat de hond een fiets ondersteboven loopt betaal je ook.

Ja, want een hond die schade veroorzaakt en een kat die met voer gelokt wordt en daarmee gevangen wordt zijn volstrekt vergelijkbaar.

TS had een kat en die kat had een funktie: ongedierte bestrijden.
Vervolgens hebben de buren door het voeren van het beest de kat waarschijnlijk nutteloos gemaakt voor TS (waarom muizen vangen als je bij de buren brokken kunt halen);
Daarna heeft de DB gemeend om het beest te moeten vangen.
En voor dit genoegen mag TS betalen?!

"He TS, hier met de DB. We hebben je nutteloos gemaakte kat ongevraagd gevangen in de buurt van je huis. Wil je even komen dokken?"

Echt precies dat!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:40

bruintje123 schreef:

Niet altijd, maar anders was de kat vast al opgehaald.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:41

Myfairytale schreef:
bruintje123 schreef:

Niet altijd, maar anders was de kat vast al opgehaald.

Daarom is hij ook gechipt en geholpen. Omdat ts er graag van af wil.
Ts wil weten wat haar rechten zijn. Wat ik begrijp.
Ik vertikte ook voor deze onzin te betalen.

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:43

@alane
[/quote]
tjonge wat een topic. Een cursusje begrijpend lezen zou voor sommigen geen overbodige luxe zijn[/quote]
vwb het geval 'begrijpend lezen' het is nooit de 'schuld' van de lezer dat iets niet begrepen wordt maar de schrijver is 'schuld' wanneer een tekst niet begrepen wordt.[/quote]

mmm, heb even de berichten van TS teruggelezen maar daar staat toch echt geen woord chinees tussen.
Denk eerder dat de 'lezer' niet of slecht selectief leest.
Maar dit is off topic :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 19:44

Nachocheese schreef:
Punz schreef:
TS; Ik heb alleen jouw reacties gelezen, maar heb je er al aan gedacht om aangifte te doen van diefstal? Er is een goed, wat aantoonbaar van jou is, wederrechtelijk ontvreemd/ meegenomen.

Denk dat je sterk staat.

Dus: asiel bellen en zeggen dat wanneer ze niet als de donder jouw kat met je meegeven, je aangifte gaat doen van diefstal.

Ts wil hem niet ophalen?

Zeker wil ik hem ophalen maar ik wil niet betalen voor het ontvoeren van mijn kat

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:44

Daarom vroeg ik dus hoeveel en waarvoor exact betaald moet worden. En zou het gesprek aan gaan.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:45

Heel eerlijk, het is een door hun ontstaan probleem. Ik snap best dat je niet wilt betalen daarvoor.

Als je de kat terug wil, zou ik gwn daar heen gaan en de boel op zn kop zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:45

Ik zou voor dit ook niet gaan betalen en nee dat betekend dan niet automatisch dat ik niets voor mijn dier over zou hebben. In dit geval is het een principe kwestie, er is gewoon een fout gemaakt en wat is er mis mee om dat toe te geven en haar kat gewoon weer mee te geven en de bewuste buur er attent op te maken de kat niet meer te voeren omdat deze al een huis heeft en daar ook gevoerd wordt en een mandje heeft om in te slapen?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:46

Lianne schreef:
Dorien66 schreef:
Wat is er vaag aan het verhaal? We schrijven niet allemaal perfect Nederlands. Ik begrijp het prima. Ook het ophangen en niet meteen in de auto stappen snap ik wel. Ik kan me voorstellen dat je zo verbaasd bent... en er direct naartoe rijden moet maar kunnen, als je geen auto hebt, of kleine kinderen, of aan het werk bent, of wat dan ook.

Het vage aan het verhaal is dat het dier dus al een maand ergens zit zonder dat jij het weet, je zegt dat het dier gechipt is dus waarom duurt het een maand voordat er contact met je gezocht is?

Vervolgens zeg je dat het asiel jou kat weggelokt heeft van huis met voer, en even later zeg je dat buurtbewoners je kat gevoerd hebben, daarna het asiel gebeld hebben en gezegd hebben dat die kat van niemand is.

Met andere woorden klopt er totaal niks van je verhaal. heeft niks met goed nederlands schrijven te maken.

Daarbij: je gooit de telefoon op de haak en doet verder niks om je kat terug te krijgen?

Als ik hier een aanloper heb en niemand weet van wie die kat is, dan ga ik: of naar de dierenarts om chip uit te lezen, of ik bel dierenambulance om het dier op te halen. Er is in mijn ogen dus helemaal niks fout gedaan door het asiel bij jou. of was het een poezenorganisatie die alleen dieren bij opvanggezinnen plaatst? want dat is mij ook niet duidelijk. En ja als je dier dan in het asiel terecht komt hierdoor moet e betalen. maar jij hebt wel je kat terug. De mensen die jou kat in eerste instantie gevoerd hebben zijn hier fout. Of dat jou kat nu weg is gebleven doordat die mensen hem zijn gaan voeren, of dat die mensen hem zijn gaan voeren omdat de kat alleen bij hun bleef rondhangen en niet meer weg ging weet je ook niet. Dus als je een beetje van je kat houdt, ga je hem gewoon halen, betaal je en zorg je dat alles goed geregistreerd staat en hij een losklikbandje om krijgt, of je bouwt een kattenren aan huis zodat je hem niet meer verliest.

Je steekt een heel verhaal tegen me af alsof ik TS ben, maar dat ben ik dus niet... 8)7
Verder snap ik dus prima wat TS schrijft, maar of ik het zelf zo zou doen, zeg ik helemaal niet. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:47

Als alle loslopende katten van straat gehaald mogen worden en er dan voor betaald moet worden bij het ophalen....zie ik een gat in de markt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:48

VivaLaVida schreef:
Als alle loslopende katten van straat gehaald mogen worden en er dan voor betaald moet worden bij het ophalen....zie ik een gat in de markt!

en dan zijn er ineens heel veel katten zonder baasje