Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:27

Ik heb ook niets met bepaalde rassen, maar eigenlijk vind ik het best wel erg om een ras te veroordelen op basis van de fouten die baasjes maken. Als eigenaar van een grote hond en dan nog een ridge (2 zelfs), heb ik al best veel last gehad van deze vooroordelen. Toen mijn oudste 9 maand was, moest ik met haar naar de kliniek. Beest is een grote knuffel, toch liepen mensen in een boog om haar, puur owv haar ras. Een andere keer gingen we een hapje eten, ik was net geopereerd en mijn arm zat in het verband. Komen we op het terras van de snackbar aan, begint er een klein hondje gemeen op onze meid te blaffen. Een tafeltje verdre zitten 4 koppels, 1 van die mannen draait zich om naar de eigenaars van die kleine hond en zegt: pas maar op, want die grote hond is duidelijk vals, kijk, hij heeft al gebeten (wijzend naar mijn verbanden). Waarop mijn vriend prompt antwoord: nee meneer, ik ben degene die gebeten heeft. En zo kan ik een hele waslijst opsommen van dingen die ik al meegemaakt heb.

Vandaar dat ik absoluut geen risico's met mijn honden wil nemen en persé wil voorkomen dat 1 van hen ooit zich zodanig bedreigd voelt dat ze toch eens bijt. Omdat ik nu al weet dat mijn hond, zelfs al is ze tot het uiterste gedreven, enkel en alleen op basis van haar ras, veroordeeld zal worden. Net daarom hou ik er niet van dat andere honden haar zomaar bespringen. Helaas staan er hier hoge boetes op het niet aanlijnen buiten de hondenwei. Tot hiertoe hebben wij nog geen boswachter tegen gekomen, gelukkig maar. Maar als ze hier ooit streng gaan controleren, dan heb ik geen andere keuze als toch naar de hondenwei te gaan, wil ik mijn meiden ook eens laten rennen. En daar ben ik dan niet welkom met een hond die andere honden negeert, maar die niet wil dat andere honden haar lastig vallen.

Vind trouwens dat mensen zich beter zouden moeten informeren voor ze een hond kopen en dat een basis cursus op een hondenschool, voor alle honden, wel verplicht zou mogen zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:34

LesleyxLinn schreef:
Ik vraag me af wat er precies als opdringerig verstaan wordt.
Ik heb een enthousiaste onderdanige labrador van 10 maanden die graag uitnodigt om te spelen of snuffelen. Ze gaat eerst liggen, rent er op af, remt als ze vlakbij de andere hond komt en draait er om heen, maar springt er niet bovenop.

Als ik kijk in mijn omgeving ben ik nu een aantal keer dominante honden tegen gekomen die dat wel doen, maar dat is nog op een hand te tellen.

Voor een klein hondje is dat al best wel heftig als een grote hond zo op ze af komt rennen. En zij weten toch ook niet dat die hond dan wel stopt? Ik heb een teckel van nog geen 5kg die al een paar keer omver is gelopen. Toen er pas een ridgeback hard op haar af kwam rennen van achter die wilde spelen, gilde ze het uit. Hier was ze heel erg van geschrokken, en sindsdien vindt ze grote honden helemaal niet meer leuk. Haar motto is nu dan ook de aanval is de beste verdediging. Niet dat ze bijt, maar blaft wel naar andere honden als die te dichtbij komen.

madeliefw

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:00

Het voordeel van de meeste (labrador)retrievers is dat ze ondanks het overdreven sociale (of hoe je het wil noemen) gedrag wel te vertrouwen zijn en dat is met sommige andere rassen anders ondanks dat die beter onder appèl staan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:22

madeliefw schreef:
Het voordeel van de meeste (labrador)retrievers is dat ze ondanks het overdreven sociale (of hoe je het wil noemen) gedrag wel te vertrouwen zijn en dat is met sommige andere rassen anders ondanks dat die beter onder appèl staan.

Daarom dat de meeste bijtincidenten (zowel naar mensen als naar dieren) met labradors en op de 2e plek goldens zijn.
Door die instelling laten mensen vel meer toe van dat soort honden en daardoor zijn er veel meer incidenten...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:46

Zoe_97 schreef:
madeliefw schreef:

Daarom dat de meeste bijtincidenten (zowel naar mensen als naar dieren) met labradors en op de 2e plek goldens zijn.
Door die instelling laten mensen vel meer toe van dat soort honden en daardoor zijn er veel meer incidenten...

Het ligt er maar net aan naar welk onderzoek je kijkt bij welke hondenrassen de meeste bijtincidenten zijn. Bij sommige onderzoeken staat de teckel bovenaan. En dat kan ik mij ook weer goed voorstellen, het zijn best wel felle hondjes. Wel vraag ik me af hoe het zit als er alleen gekeken wordt naar bijtincidenten tussen honden, welke hondenrassen dan de meeste bijtincidenten hebben.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:51

Het is een hype geweest en er waren veel te veel doorgefokte retrievers. Gelukkig nu op z'n retour. En nu zie je hetzelfde gebeuren bij de rassen die nu populair zijn.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 02:14

Machie schreef:
LesleyxLinn schreef:
Ik heb een enthousiaste onderdanige labrador van 10 maanden die graag uitnodigt om te spelen of snuffelen. Ze gaat eerst liggen, rent er op af, remt als ze vlakbij de andere hond komt en draait er om heen, maar springt er niet bovenop.

Als ik kijk in mijn omgeving ben ik nu een aantal keer dominante honden tegen gekomen die dat wel doen, maar dat is nog op een hand te tellen.

Dat liggen en fixeren om er dan op af te denderen is voor mijn honden verboden. Mijn honden mogen niet liggen staren naar een andere hond en er al helemaal niet of af rennen.

Ik vind veel labradors helemaal niet onderdanig. Ja, ze doen alsof ;) Ik ontwijk labradors vaak. Ze zijn voor mijn honden veel te lomp en te opdringerig. Vaak het type olifant in een porseleinen kastje ;)

Ik heb er trouwens ook eentje die dat graag doet, liggen -> staren -> erop af rennen. Dan gaat hier de lijn eraan want 9 van de 10 honden vinden dat niet heel leuk ;)

Ik heb geleerd dat juist rustige/onderdanige honden gaan liggen. Zo zorgen ze dat de druk niet te hoog oploopt en ze kunnen de kat uit de boom kijken. Als ze opspringt en gaat spelen heeft ze gezien dat de hond geen bedreiging vormt of de dreiging om wil zetten naar spel zodat er geen conflict komt. Meetrekken is juist geen goed idee. Zie o.a deze site http://www.arvidvanputten.nl/blogs/gedr ... at-liggen/

Ze gaat soms ook op haar rug liggen en dat wordt toch echt gezien als erg onderdanig. Maar ze past zich ook wel aan bij kleinere honden.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 02:39

Meert schreef:
LesleyxLinn schreef:

Voor een klein hondje is dat al best wel heftig als een grote hond zo op ze af komt rennen. En zij weten toch ook niet dat die hond dan wel stopt? Ik heb een teckel van nog geen 5kg die al een paar keer omver is gelopen. Toen er pas een ridgeback hard op haar af kwam rennen van achter die wilde spelen, gilde ze het uit. Hier was ze heel erg van geschrokken, en sindsdien vindt ze grote honden helemaal niet meer leuk. Haar motto is nu dan ook de aanval is de beste verdediging. Niet dat ze bijt, maar blaft wel naar andere honden als die te dichtbij komen.

Ze komt er niet zo op af rennen. Ze gaat liggen en kijkt hoe een andere hond op haar reageert en daar reageert zij op. Ze past zich wel redelijk aan, met sommige honden rent ze 100 rondjes, sommige snuffelt ze mee, bij dominante honden ligt ze op haar rug en kleinere honden benaderd ze wel wat rustiger. Zover ik weet is mijn hond nooit als echt vervelend ervaren.

Maar laatst wel een dominante puberende labrador reu van 10 maanden die in haar oor hing. En toen ze 5 maanden was een grote puberende reu van 9 maanden die over haar heen denderde. Maar verder eigenlijk nooit iets vervelends mee gemaakt.

Wel jammer dat 1 ervaring het dan direct verpest voor je hond. Maar ze waarschuwt gelukkig en dan heeft het baasje van de andere hond tijd om in te grijpen en anders kan je dat zelf nog doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:51

rien10 schreef:
Wel fijn maar ook jammer? Ik begrijp je niet keona

Nou ik heb een stafford,en als daar een ongelijd projectiel op af stormt gaat hij ook in de verdediging.zo maskt een normale hond ook geen kennis.dus ik ben blij dat mensen dan wel vaak aanlijden.ik wil voorkomen dat ander mans hond gebeten word.nou moet ik zeggen dat mijn hond zelf pas is aangevallen door dus een losloper kruising labrador iets,mijn hond liep netjes aangelijnd met mijn vader,helaas.want mij was dat niet gebeurt had die maatje 38 gekregen en had mijn hond achter me getrokken.mijn hond was ook nog pas geopereerd ging heel goed en nu zit ik met de brokken.mijn staff is vind ik goed sociaal als hij normaal kennis kan maken effe ruiken en aftasten,en als hij merkt o die is ook relax die wilt niet op me vliegen of ruig tegen me doen is het geen punt.ik heb ook een aussie en we wandelen vaker met een clubje reu en teven en mijn staff kan met ze allemaal.als je ze kent en dan juist begelijd komt het vaak goed,maar je moet weten wat je doet en aan de lijn hebt.onze andere zit ook niet te wachten op honden die er op vliegen,gelukkig heb ik de staff en lijnen mensen vaker daardoir aan echt pluspunt.alleen snap ik niet dat dat niet altijd kan of comuniseer eerst van kan ik hem los laten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:09

Douce schreef:
@GDG ik geef ook aan het daarmee eens te zijn, alleen niet te begrijpen waarom je daar gaat lopen als je hond toch aangelijnd is en geen sociaal contact behoeft. Ik vroeg me oprecht af wat daar eventuele motivaties voor zijn, vooral omdat je hier in de meeste mooie gebieden je honden toch aangelijnd moet houden, kun je imo net zo goed daar lopen..

Hier mag je de poep laten liggen in het losloopgebied, verder moet je overal de poep opruimen. Zou voor mij een goede reden zijn om met een hond die niet los mag toch in het losloopgebied te gaan wandelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:30

keona schreef:
rien10 schreef:
Wel fijn maar ook jammer? Ik begrijp je niet keona

Nou ik heb een stafford,en als daar een ongelijd projectiel op af stormt gaat hij ook in de verdediging.zo maskt een normale hond ook geen kennis.dus ik ben blij dat mensen dan wel vaak aanlijden.ik wil voorkomen dat ander mans hond gebeten word.nou moet ik zeggen dat mijn hond zelf pas is aangevallen door dus een losloper kruising labrador iets,mijn hond liep netjes aangelijnd met mijn vader,helaas.want mij was dat niet gebeurt had die maatje 38 gekregen en had mijn hond achter me getrokken.mijn hond was ook nog pas geopereerd ging heel goed en nu zit ik met de brokken.mijn staff is vind ik goed sociaal als hij normaal kennis kan maken effe ruiken en aftasten,en als hij merkt o die is ook relax die wilt niet op me vliegen of ruig tegen me doen is het geen punt.ik heb ook een aussie en we wandelen vaker met een clubje reu en teven en mijn staff kan met ze allemaal.als je ze kent en dan juist begelijd komt het vaak goed,maar je moet weten wat je doet en aan de lijn hebt.onze andere zit ook niet te wachten op honden die er op vliegen,gelukkig heb ik de staff en lijnen mensen vaker daardoir aan echt pluspunt.alleen snap ik niet dat dat niet altijd kan of comuniseer eerst van kan ik hem los laten

Keona: het leest wat makkelijker als je hoofdletters, spaties en spellingscontrole gebruikt.

Tsja, wat is normaal? Mijn oudste hond kan soms ook wat al te enthousiast gedag komen zeggen, dat is inderdaad niet heel netjes in hondentaal. Maar is een hond die dan direct in de aanval gaat dat wel dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:51

Als ik een staf, pit of zo zie mag mijn hond daar niet naar toe. Vind je dat jammer?
Tja, heel eerlijk gezegd heb ik daar geen boodschap aan.

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:54

helaas denken mensen nogal verkeerd over ''onze powerbrreeds''.....mijn hond (am. bulldog) luistert perfect als ie los loop. maar dat is enkel tot we een andere hond zien... hij gaat stokstijf stil staan en stormt als een gekke malloot op de andere honden af. hij doet gelukkig niks anders dan uitdagen om te spelen, maar ik kan me voorstellen dat mensen en/of honden er angstig van worden. je weet immers niet wat een vreemde lompe hond doet. natuurlijk roep ik hem terug, helaas voor mij is hij flink aan het puberen en lukt dat gewoon niet altijd. de ene keer blijft ie braaf bij me, de andere keer is ie weg als ik een stapje dichterbij zet. hij kan opzich met alles en iedereen/ hier in de buurt loopt een jackrussel. altijd los en altijd zonder baasje. maar t beestje hangt wel steeds bij mijn bull in de keel, die vervolgens plat op de grond gaat liggen en verder niks doet (tuurlijk, ben blij dat ie niet bijt. zou hij immers fut zijn gezien zn ras) maar wanneer stopt het dat hij alles maar tolereerd? eigenlijk zou ie nog gelijk hebben ook als ie zich verdedigt. maar ik ben wel ontzettend ''bang'' voor het resultaat vanuit de overheid als ie dat doet. als ik mijn hond aan de riem heb (losloopgebied of niet) vindt ik het ook fijn als mensen hun hond aanlijnen. de mijne heeft wel eens dat als ie gespeeld heeft, ie erg veel pijn heeft aan zn achterpoten. dan kan je het simpelweg niet hebben dat er een andere hond op springt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:09

Op zich denk ik helemaal niet 'verkeerd' over de powerbreeds. Mijn beste vriendin heeft een Engelse Staff reu, echt een schat van een dier met mensen en die gaat prima met met teefjes. Met reuen is het echter een ander verhaal helaas...dat gedrag slaat na de puberteit gewoon om over het algemeen bij dat soort rassen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:41

Ik zou mijn hond eerder laten spelen met Staffors en Pitbulls dan met een Border collie.

Met die laatste hele slechte ervaringen met vier verschillende honden op drie verschillende plaatsen. Met staffords en pits nog nooit problemen gehad, een van Boor zijn vriendjes is een Staff.

Het is de ervaring die hem maakt, meestal :).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:57

Bij staffords is het grootste probleem vaak de eigenaar.je moet je hond gewoon heel goed kennen.en gewoon geen risico willen lopen tegen over andere honden,en je eigen hond.verantwoording heet dat

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:29

Ik begrijp maar al te goed dat 'men' hun hond niet naar een powerbreed toe wil laten gaan. Vind de angst of aversie ook gegrond.
(maar goed, is een andere discussie)

En in die zin ben ik er ook wel blij mee, dan heeft mijn oudje weer minder last van stuiterballetjes die per se met d'r willen spelen en dat nogal lomp doen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:47

Ik vind dat het geen bal uitmaakt waar en waarom een hond aan de lijn zit. Als je dat ziet, dan lijn je je eigen hond ook aan of zet hem netjes aan de voet. Een stukje respect over en weer. Net zoals je in het bos te paard een ander paard niet in galop passeert maar in stap.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:39

Ach ik zie de angst om de hond niet naar de mijne toe te laten alleen maar als voordeel. Houden ze tenminste de hond bij zich :+.

Geef er niet zoveel om wat andere denken. Al heb ik vaak zat wel ruzie. Als ik vraag of je hem even bij je wilt houden/aanlijnen. En dan de bijbehorende discussie. pffff.. Het kan voor iedereen zo makkelijk zijn he... :O
Laatst bijgewerkt door briitje op 21-12-16 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:45

Als een hond los loopt, of dat nou in losloopgebied is of niet, hoort een hond hoe dan ook goed op commando's te reageren. Want je hebt nou eenmaal met andere honden temaken. Ik zou mijn hond niet loslaten als hij niet goed luistert, dat kan namelijk grote problemen en gevolgen hebben.

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 17:13

_San87_ schreef:
Ik zou mijn hond eerder laten spelen met Staffors en Pitbulls dan met een Border collie.

Met die laatste hele slechte ervaringen met vier verschillende honden op drie verschillende plaatsen. Met staffords en pits nog nooit problemen gehad, een van Boor zijn vriendjes is een Staff.

Het is de ervaring die hem maakt, meestal :).

helemaal met jou eens. ik heb vanaf het begin staffords, pitbulls en bullen gehad. werkelijk nooit geen problemen mee. ja soms een reu die niet met een andere reu kon. maarja, dat is reu eigen, ongeacht het ras. mensen oordelen soms behoorlijk zielig. ja er zijn er veel in t nieuws, maar er zijn er nog meer die niks veroorzaken. bijna geen andere rassen in t nieuws, maar genoeg die wel wat doen maar ''de moeite niet waard zijn'' om op t nieuws te plaatsen. mij maakt het inmiddels niks meer uit wat ze denken. zo kom je iemand tegen die zegt dat mn hond gevaarlijk is... tsja.. komt omdat ie nog geen vlees op heeft, zijn ze vaak wel stil. ik zet mn kind liever tussen 10pittbuls in als 2van sommige andere rassen..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:32

Ianrowan2009 schreef:
Als een hond los loopt, of dat nou in losloopgebied is of niet, hoort een hond hoe dan ook goed op commando's te reageren. Want je hebt nou eenmaal met andere honden temaken. Ik zou mijn hond niet loslaten als hij niet goed luistert, dat kan namelijk grote problemen en gevolgen hebben.

Mijn honden luisteren op zich prima. Maar 100% onder controle ten alle tijden?? Nee, dat niet en dat hoeft voor mij ook niet eerlijk gezegd. Ik hoef geen robotjes en ze mogen van mij best eens ondeugend zijn, ben er nog nooit door in de problemen gekomen en andere hondenbezitters ook niet hoor!
Tsja dan moet je eens een keer 3x roepen ipv dat ze direct naast je staan, van mij mag het. Vind het heerlijk zoals ze genieten van het struinen en snuffelen door het bos.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:45

_San87_ schreef:
Is dat echt zo? Dat loslopen gedoogd wordt? Of is het daadwerkelijk toegestaan?

Omdat het gedoogd wordt is het toegestaan.
Er zijn wel plekken die echt bewust gemaakt zijn voor honden die zijn dan vaak omheind ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:49

beatje schreef:
Hier staat gewoon losloop gebied , deze route hoeven honden niet aan de lijn.Niks meer en minder.Er zit wel een heel groot bosgebied aan vast waar duidelijk staat dat de hond aan de lijn moet en er is een speelbos voor kinderen waar honden niet zijn toe gestaan.Voor ieder wat wils. :D

Ook waar die bordjes staan is gedoogd gebied.
En betekend niet dat loslopen moet.
Er kunnen kinderen lopen, kleine hondjes, grote honden los of vast en daar heb je gewoon rekening mee te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 10:02

waxmeltsenzo schreef:
_San87_ schreef:
Is dat echt zo? Dat loslopen gedoogd wordt? Of is het daadwerkelijk toegestaan?

Omdat het gedoogd wordt is het toegestaan.
Er zijn wel plekken die echt bewust gemaakt zijn voor honden die zijn dan vaak omheind ;)

Dat kan niet... Het wordt of gedoogd, of het is toegestaan.