Kittencontract

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Kittencontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:42

als jij die fokker al niet 95% betrouwbaar vind, dan moet je er geen dieren kopen....
Ik heb het idee dat je het sowieso een beetje een onbetrouwbaar iemand vind, maar ik kan me vergissen.

Overigens, je gaat er vanuit als fokker dat iemand je dier altijd houdt tot aan overlijden, dus wat is het probleem met zo'n clausule dan precies?
Lijkt erop alsof je nu al nadenkt om het dier door te verkopen.... ;-)

Gekheid, hoogst waarschijnlijk hoeft dat dier nooit herplaatst te worden, dus dan maakt het toch niet uit wat er staat? Bij extreme omstandigheden moet ie terug naar de fokker.. wat is dan het probleem?

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:49

Cer schreef:
als jij die fokker al niet 95% betrouwbaar vind, dan moet je er geen dieren kopen....
Ik heb het idee dat je het sowieso een beetje een onbetrouwbaar iemand vind, maar ik kan me vergissen.

Overigens, je gaat er vanuit als fokker dat iemand je dier altijd houdt tot aan overlijden, dus wat is het probleem met zo'n clausule dan precies?
Lijkt erop alsof je nu al nadenkt om het dier door te verkopen.... ;-)

Gekheid, hoogst waarschijnlijk hoeft dat dier nooit herplaatst te worden, dus dan maakt het toch niet uit wat er staat? Bij extreme omstandigheden moet ie terug naar de fokker.. wat is dan het probleem?

Ik denk dat je mijn berichten niet helemaal goed leest. Ik heb juist erg veel vertrouwen in de fokker. Maar het gaat me om het principe. Ik wil graag zelf verantwoordelijk zijn voor mijn dieren.
Natuurlijk hoop ik dat de kat zijn hele leven bij ons mag blijven, maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik heb dingen graag goed geregeld, juist omdat ik veel om mijn dieren geef.
Zoals gezegd is het bij ons contract inmiddels zo aangepast dat beide partijen tevreden zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:53

Cer schreef:

Dat ik geen contract wil tekenen wat ik mogelijk niet kan nakomen.

Dat er iets in staat dat ik bij onzorgvuldige behandeling en het diertje overlijd ik niet om een schadevergoeding bij de fokker hoef aan te kloppen snap ik.

Of dat als ik besluit het diertje terug te geven aan de fokker ik geen recht heb op het aankoop bedrag retour. Dat zou ik wel begrijpen. (Mits niet verplicht terug naar de fokker)

Maar het soort voer, niet roken, verplicht terug naar de fokker bij niet meer gewenst, castreren, niet buiten, wel naar buiten etc, etc.... Ik vind dat echt raar.

Er is een dieren welzijnswet ik heb me daar als eigenaar aan te houden.
Mijn katten hebben het goed. Die leven in een paradijsje.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:53

Toffeltje schreef:
Cer schreef:

Ik denk dat je mijn berichten niet helemaal goed leest. Ik heb juist erg veel vertrouwen in de fokker. Maar het gaat me om het principe. Ik wil graag zelf verantwoordelijk zijn voor mijn dieren.
En om het feit dat je als koper ook vertrouwd wordt. Want dát is wat ik steeds proef in deze discussie, dat een koper per definitie onbetrouwbaar is. Vertrouwen gaat twee kanten op...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:07

NatasjavE schreef:
Maar het soort voer, niet roken, verplicht terug naar de fokker bij niet meer gewenst, castreren, niet buiten, wel naar buiten etc, etc.... Ik vind dat echt raar.

als je dat heel raar vind, koop je er toch gewoon niet :?

Citaat:

Ja en gelukkig doet iedereen dat :')

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:15

Ik vind dat wel heel makkelijk gezegd: als het contract je niet aanstaat koop je toch niet. Zo'n beetje iedere fokker heeft een verschillend contract, dat maakt het voor kopers wel heel onoverzichtelijk.
Het zou mooi zijn als cattery's zich verenigen en een standaardcontract opstellen dat juridisch goed in elkaar zit.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:19

Elke rasvereninging heeft een standaard contract waar de aangesloten catterys vaak meewerken en indien nodig hetzelf nog aanpassen.

Een fokker is vaak betrouwbaarder dan een koper in de zin dat een fokker 'bewijzen' van goed handelen kan overleggen. Een map met keuruitslagen, gezondheidsuitslagen, etc. Daar mag je ook altijd naar vragen als koper.

Bij iemand die ik ken wordt standaard bij elk pupkoper de map al klaargelegd. Uitslagen van de rasvereniging, uitslagen van de foto's, uitslagen van bloed onderzoeken etc.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:21

NatasjavE schreef:

Voer, ben ik met je eens.
Roken, ben ik met je eens.
Ook heb ik weleens gezien dat een kan niet alleen zonder andere katten geplaatst mag worden. Vind ik ook raar. Ik ben het er mee eens dat een kat alleen niet goed is... maar hoe moet je ooit beginnen als je (nog) geen tweede kat hebt.
Bovenstaande zaken hadden mijn fokkers ook niet in het contract staan.

Castratie beleid ben ik het wel met de fokkers eens, gaat om zuiver houden van de bloedlijnen en wanneer je wel zou willen fokken wordt er door de fokker zelf aanvullende testen gedaan en krijg je daarvoor meer documentatie en adviezen mee, mogelijke adressen voor dekkaters etc. Hier betaal je dan wat meer voor maar daarna staat het je vrij te fokken of niet.
Daarna heeft de fokker zelf nog weinig garantie... :+ want behalve advies geen inspraak in bv de dekkater die je kiest etc. Maar het is denk ik vooral om de drempel te vergroten voor oeps- en inteelt nestjes die het ras schaden en waar de lijn van de fokker dan in mee speelt.

Ik wilde zelf nooit fokken en sowieso al castreren, dus voor mij geen probleem.

Buiten lopen, bij mijn fokker stond "niet onbegeleid op straat" dat is denk ik vanuit het zelfde oogpunt qua fokbeleid e.d. Kat buiten op straat kan bepaalde ziektes oplopen zoals hiv, per ongeluk gedekt worden of gestolen worden en bij mensen met slechte bedoelingen terecht komen etc etc.
Kan onnodig zijn... maar mijn katten lopen sowieso niet op straat, benik echt geen voorstander van.
Wel beschikken ze over een grote tuin waar ze in kunnen jagen en spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:39

Toffeltje schreef:
Ik vind dat wel heel makkelijk gezegd: als het contract je niet aanstaat koop je toch niet. Zo'n beetje iedere fokker heeft een verschillend contract, dat maakt het voor kopers wel heel onoverzichtelijk.
Het zou mooi zijn als cattery's zich verenigen en een standaardcontract opstellen dat juridisch goed in elkaar zit.

Je gaat toch naar een specifieke fokker :? wat maakt dat dan uit dat iedere fokker een ander contract heeft....
Je gaat naar een fokker en je vraagt de voorwaarden en staan die je aan zoek je een dier uit als ze wat voor je hebben. Staan die voorwaarden je niet aan, ga je verder kijken...
Ik zie de moeilijkheid niet :)

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:55

Ik denk dat ik bepaald niet de enige ben die niet allereerst naar de voorwaarden kijkt bij een fokker. Ik kijk vooral naar het fokbeleid, hoe de dieren gehouden worden en of het dier me aanspreekt.
Misschien naïef, maar ik dacht dat de voorwaarden in een contract vrij standaard waren. Ik had nog nooit eerder van de voorwaarde dat de kat terug moest naar de fokker gehoord. Het kwam voor ons dan ook nogal als een verrassing.
Je gaat meestal op zoek naar een specifieke kat, niet naar een specifieke fokker, het zou daarom voor kopers veel beter zijn als er met standaardcontracten gewerkt wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:05

Ja maar ja, het hoort nu eenmaal allemaal bij elkaar... dat je dat niet handig vind snap ik wel, dat is ook niet wat ik zeg. Maar er zijn meer katten en meer fokkers. Als het je echt niet zint, ga je ergens anders heen, lijkt me?

en wat is het rare er nou van dat het dier terug gaat naar die fokker? je geeft aan dat je kijkt naar fokbeleid en hoe de dieren gehouden worden.. dus als iemand die een goed fokbeleid voert en de dieren goed houdt, dat dier terugneemt kan ik me niet voorstellen dat er ineens slecht voor gezorgd gaat worden...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:11

Ik kijk wel degelijk naar een specifieke fokker zodra wij straks een Beagle pup gaan kopen. Wij gaan ook bij meerdere fokkers op bezoek, ik heb mijn vragen klaar etc. Als een fokker mij niet aan staat dan koop ik er niet. Voorwaarden van een contract ga ik ook gewoon naar vragen.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:14

@Cer: ik geloof niet dat wij het ooit eens zullen worden. Zoals ik het al zei, het is een principe-kwestie. Ik vind dat een koper altijd minstens evenveel als de fokker te zeggen moet hebben bij mogelijke herplaatsing. In ons geval hebben we meerdere katten van verschillende fokkers, mocht er ooit iets met ons gebeuren wil ik ze niet per se terug moeten brengen naar hun respectievelijke fokkers. Ik zou ervoor zorgen dat ze samen een fijn plekje vinden. Dus ja, dan zou ik het heel raar vinden als ze terug moeten naar de fokkers. Hoe erg ik het ook met het beleid van de fokkers eens ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:17

nee wij worden het niet eens.. maar dat geeft niks! :)

Maar het is onderling overleg nu toch anders geregeld? Dus valt t alles mee denk :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:18

Ik Geef je gelijk TS, ik zou persoonlijk nooit een dier kopen onder een dergelijk contract.
Verkocht=verkocht.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:19

@Toffeltje, En als je dat overlegd met de fokkers kan ik me niet voorstellen dat hun er anders over denken.
Overleg geeft meer mogelijkheden, misschien is er 1 van de fokkers die iemand op de wachtlijst heeft die graag al jouw katten een goed thuis geeft.
Misschien heb je die zelf al gevonden, dat zou ik als fokker ook graag horen.
Zodat er altijd een opening blijft ook voor een eventuele nieuwe eigenaar, voor vragen of wat dan ook maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:19

Kuggur schreef:
Ik Geef je gelijk TS, ik zou persoonlijk nooit een dier kopen onder een dergelijk contract.
Verkocht=verkocht.

Ja maar ze koopt m wel :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:23

Hm, ik had uit de beginpost begrepen deze voorwaarden ná de gesloten koop boven water kwamen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:25

ja maar dat kan een ontbindende voorwaarde zijn denk ik dan....

Overigens: "Gelukkig hebben wij dat dan ook kunnen aanpassen in het contract. " dus het valt alles mee +:)+

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:28

Ja, wij hadden het kitten al gekocht, maar de fokker was het contract eerst vergeten. Gelukkig hebben we alles verder goed kunnen regelen.
Met drie katten hebben wij nu wel even genoeg, maar mocht ik er ooit een bij willen zal ik nu zeker eerst naar de voorwaarden vragen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:34

Cer schreef:
NatasjavE schreef:

Citaat:

Nee niet iedereen doet dat. Maar als je zo weinig vertrouwen hebt in je mede mens....fok dan niet.
Want dit valt gewoon haast niet te controleren. Sommige zaken tenminste dan.

En ik ben nu wel op mijn hoede. Als ik nu een katje zie zeg eerst stuur eerst maar op het contract.

Want als ik bij de fokker in de huiskamer sta om eventueel een katje uit te zoeken dan doe ik dat samen met mijn kinderen.

Nou als die die schattige pluisjes zien dan is dat haast hetzelfde als onder schot staan om het contract te tekenen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:43

Ik snap sowieso niet dat je je kinderen meeneemt de eerste keer dat je gaat kijken. Dat heb ik mijn zus ook sterk afgeraden toen ze de eerste keer bij hun pup gingen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:46

Deze constructie is volgens mij een leasecontract ipv een koopcontract.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:58

NatasjavE schreef:
Cer schreef:
NatasjavE schreef:

Citaat:

Nee niet iedereen doet dat. Maar als je zo weinig vertrouwen hebt in je mede mens....fok dan niet.
Want dit valt gewoon haast niet te controleren. Sommige zaken tenminste dan.

En ik ben nu wel op mijn hoede. Als ik nu een katje zie zeg eerst stuur eerst maar op het contract.

Want als ik bij de fokker in de huiskamer sta om eventueel een katje uit te zoeken dan doe ik dat samen met mijn kinderen.

Nou als die die schattige pluisjes zien dan is dat haast hetzelfde als onder schot staan om het contract te tekenen.

Maar hier zou je al niet mét je kinderen in de huiskamer staan om een kitten uit te zoeken. Eerst zou er uitvoerig mail of messengercontact zijn waarin jullie je voorstellen en aangeven wat je precies zoekt en wat je te bieden hebt. En waarin wij ons voorstellen en voorstellen wat onze zienswijze is en wat wij te bieden hebben, wat je krijgt voor welke prijs.
(mag je nog zelf kiezen in welke volgorde, dat loopt vaak lekker gemoedelijk hoor).
Daarna komen jullie eens op bezoek om kennis te maken met ons en de poezels, wordt er nog verder besproken en wordt het contract samen doorgelopen. Daarna wordt er van beide kanten over nagedacht, en mits akkoord van beide kanten kom je op de wachtlijst terecht.
Op het moment dat er dan kittens zijn mag er vanaf 3 weken oud op kittenbezoek gekomen worden. en meestal rond 6-8 weken (als de kleurtjes bekend zijn), kan er dan een keuze gemaakt worden. De volgorde van keuze is meestal in volgorde van de wachtlijst (die die eerst komt heeft eerste keuze). Maar we proberen wel rekening te houden met geslacht/kleur.
De persoon die ons eerste katertje gekocht heeft staat nu bv al weer op de wachtlijst voor het volgende nest, die persoon heeft dan ook zeker eerste keuze in geslacht en kleur. Eventueel andere aanmeldingen zijn dan afhankelijk van voorkeuren en tijdstip van reageren. Afhankelijk ook hoeveel kittens er zijn en of wij beslissen om er wel of geen te houden.

Op het moment van kiezen (als kittens 6-8 weken zijn ivm kleuren) wordt het contract getekend en een voorschot gegeven. (op dit moment hebben kopers dus onbeperkt de kans gehad om op bezoek te komen en al minstens 8-10 weken de tijd gehad om erover na te denken). Als de koper vanaf dit moment de koop alsnog wil teniet doen is dat geen probleem, maar is hij wel het voorschot kwijt. (Maar, dit bekijken we dan wel in de omstandigheden, stel dat de koop ontbonden wordt wegens een overlijden of een ernstige ziekte, dan ga ik de situatie ook niet erger maken en zeggen dat ze hun geld kwijt zijn, zeker niet als ik potentiële andere kopers heb en het geen zon groot probleem is.)

Tussen de 8 en de 13 weken kan er uiteraard ook nog op bezoek gekomen worden, en op 13 weken als alles goed is komen wij persoonlijk het katje brengen, en wordt de rest van de som voldaan. Indien wij dan zouden zien dat de thuissituatie echt niet goed is. (stel, ik kom in een hoarders huis terecht waar het gewoon heel erg vies en vuil en niet onderhouden is, of ik kom andere situaties tegen waar ik niet wil dat mijn dier in terecht komt) dan behouden we wel het recht om de koop te ontbinden, uiteraard met teruggave van het voorschot.

Ik hoop dat je nooit bij een fokker van afspraak 1 met je kinderen in zijn huis terecht komt om een katje uit te kiezen, want op een dergelijke manier is dat gewoon geen fokker die voldoende voorlichting en screening uitvoert...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 18:04

Cer schreef:
Als het een fokker is die begaan is met zn dieren, dan wil die deze terug als er iets aan de hand is.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat per definitie waar is. Als een dier al jaren bij een eigenaar is dat zou de fokker imo toch moeten erkennen dat die eigenaar in de meeste gevallen beter bekend is met de eigenschappen, eigenaardigheden en mogelijkheden van het dier en beter inzicht heeft in de situatie met evt herplaatsen. Waarom zou een fokker die een kat jaren geleden ooit een keer 12 weken in huis heeft gehad beter weten waar die inmiddels paar jaar oude kat dan heen kan. Imo bekijkt een goede fokker gewoon per situatie hoe hij/zij een evt te herplaatsen kat en diens eigenaar het beste kan helpen en is zomaar terug helemaal geen alles omvattende oplossing en is het ook raar om dat dan wel zo in het contract op te nemen.

Ik vind het trouwens wel heel raar dat het contract pas kwam nadat de kat al geleverd was en ik neem aan dus ook na betaling. De koop is dan toch gewoon al gesloten, waarom zou je dan eigenlijk uberhaubt nog een contract met beperkende voorwaardes ondertekenen :=