Wie hebben er ook leuke am. Stafford of pitbulls!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Wie hebben er ook leuke am. Stafford of pitbulls!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:45

Ik geloof ook niet dat elke hond de leiding wil, ik kan met zekerheid zeggen dat die er wel zijn.
De meeste honden echter worden gedwongen zo te zijn, niet door op de bank te mogen of als eerste te eten maar door een totaal lak aan regels en richtlijnen.

Ik vind het altijd jammer dat mensen een reden zoeken waarom de hond zo reageert maar niet naar zich zelf kijken. Ja mijn hond is dominant daarom gromt hij met eten, er word niet gekeken naar wat hebben wij als baas gedaan waarom de hond dat doet.

Clickeren vind ik een goede manier maar voor maar heel weinig mensen geschikt, daarom zou ik het vrijwel 75% van de clickeraars niet hebben aangeraden. Timing is zo belangrijk daarin en veel zien het gewenste of ongewenste gedrag al niet dus dat gaat met een clicker erbij die ook nog op de juiste punt gebruikt moet worden helemaal mis. Maar ach het is vriendelijk word er dan gezegd, beter dan een nek correctie. Maar daar ben ik het niet mee eens, je kan meer pijn doen met continue liefde en losbandigheid dan met een korte goed getimede correctie door een ervaren trainer.

Ik train ipo met onze honden en beide dingen komen aanbod, ja er word gecorrigeerd maar ik maak daarnaast gebruik van de hersenen van onze honden. Commando's worden geleerd met beloningen, herhaling en vooral spel. Wanneer een commando is bevestigd word deze 1 x gegeven, de hond die het niet gelijk opvolgt mag ecen denken of zoals wij zeggen zwemmen, gaat die alsnog zitten volgt er spel. Een correctie volgt enkel wanneer de hond deze nodig heeft zoals in dit voorbeeld er word zit gezegt hond gaat niet zitten maar springt om de baas daar word een Nee gegeven en als dat niet helpt of er blijft enkel drukte dan volgt een korte correctie gepast aan de hond dat kan dus van alles zijn van nogmaals een stem correctie of een riemcorrectie.

Onze honden werken zeer graag kunnen niet wachten om de auto of het veld op te mogen daar train je voor een band met je hond en het samen iets ondernemen.

Nu zit er wel verschil in rassen onze staff is een goede werkhond als het haar uit komt en het spel en beloning heeft de overhand, de dober en boxer daarin tegen worden veel minder beloont die willen liever het werk de actie en zo kun he elke hond en ras trainen als je maar kijkt wat werkt voor dat individuele dier.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:18

Mijn stoere Stafford ligt ook lekker op de bank en het liefst onder een kleedje. Maar hij weet dondersgoed dat hij niet boven ons staat.
Afbeelding

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:17

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:14

Wat een lieve foto <3
Mijn meisje dacht gisteravond dat ze een schoothond was en dus lekker op schoot kon gaan liggen haha.

Ik heb al meerdere rassen gehad maar wat mij opvalt is dat dit ras wel erg intelligent is.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:48

Och wat een baby is het zo Janiecke. Schattig!!

Yvette, wat een beauty!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:33

Brittje gelukkig hebben we ook rustmomenten in huis, maar het is wel een bewerkelijk kereltje ja. Maar altijd vrolijk en altijd te porren voor actie. Dat vind ik ook wel heel leuk :)

Seven: geen enkele hond is dominant. Dominant als zelfstandig iets of persoonlijkheidstrek bestaat niet.
Dominantie beschrijft altijd een interactie. Een hond kan ten opzichte van de ene hond dominant zijn en ten opzichte van de andere onderdanig.

Ik weet dat niet iedereen goed met de clicker omgaat, volgens mij niet altijd omdat het zo moeilijk zou zijn, maar omdat mensen niet altijd zin hebben om zich er echt in te verdiepen en in te bekwamen. De hond volgt een puppy cursus en moet even een paar basiscommando's leren en dan verslapt de aandacht voor de opvoeding vaak al. Met als gevolg dat voor veel mensen het uitlaten van de hond een frustrerende bezigheid is omdat de hond aan de lijn trekt, zich niet kan gedragen naar andere honden of hysterisch doet als hij een kat ziet.

Maar in elk geval ben ik van mening dat op de juiste manier straffen veeeel moeilijker is. En als er nou ergens timing bij komt kijken is het bij corrigeren
Straf moet aan zoveel voorwaarden voldoen om überhaupt te kunnen werken dat je daar bijna nooit aan kunt voldoen. (Vergelijk maar even simpel met mensen: gevangenis straf leidt vrijwel nooit tot het voorkomen van recidive)
En dan zijn wij mensen en maken allemaal wel eens fouten. Als ik een keer verkeerd click (gebeurt me wel eens) dan veroorzaakt dat geen schade. Een op een verkeerd moment gegeven riemcorrectie wel degelijk. Daarbij: straf blokkeert het leervermogen. De hond gaat bezig zijn met het vermijden van straf, niet met het leren uitvoeren van een leuke opdracht.
(Als jij als kind niet uit de suikerpot mag snoepen en je dan straf krijgt ga je toch uit de suikerpot snoepen als je moeder niet kijkt? Of je calculeert de straf in omdat de suiker aantrekkelijk genoeg is om de tik op de vingers er voor over te hebben. Als straf ook nog eens onvoorspelbaar is wordt je al zenuwachtig als je moeder de kamer in komt).

Kortom: ik verkies een vrije blije hond die graag met mij wil werken boven een gedrukte, gestreste hond die uit angst voor correcties bepaald gedrag gaat uitvoeren. Mijn honden mogen initiatief nemen en mogen fouten maken. Als mijn puber reu een keer bananen in zijn oren heeft als ik hem roep dan krijgt hij geen straf maar haal ik hem gewoon even op (meestal komt hij iets later alsnog wel). Hij is in een fase waar er letterlijk een wereld aan geur voor hem open gaat en daardoor is hij wel eens even met zijn hoofd er niet bij. Niet erg. De volgende keer komt hij weer feilloos.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:48

Je zegt wat ik bedoel kwa dominantie ;)

Kwa correctie, ik vind dat geen straffen. Straffen is iets anders dan corrigeren, corrigeren is gedrag stoppen en naar juiste gedrag buigen. Staffen is iets wat bij honden of eigenlijk alle dieren niet werkt want ze kunnen niet relativeren vergelijken met mensen heeft daarin dan ook geen nut.

Corrigeren is net als belonen iets wat je moet leren, ik ben niet van enkel belonen. In de dierenwereld is dat ook niet normaal, incorrect gedrag word gestopt goed gedrag word genegeerd of beloont. Veel trainers willen echter verkeerd gedrag negeren en goede belonen waar niets mis mee is maar dat werkt zeker niet voor elke hond.

Ik ben persoonlijk niet van 1 manier van denken kwa trainen, elke hond vraagt een andere aanpak ik pas deze aan aan de energie en type karakter van de hond.
Wel ben ik het zeker met je eens dat wat voor manier je ook traint timing zeer belangrijk is en laat het saar nu juist vaak aan schelen bij mensen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:12

Nikass High Five! Jou laatste stukje is precies de fout die ik gehad heb en voor zowel zenna als mij is er sinds ruim een jaar onze wereld open gegaan! Wat hebben wij weer een plezier in alles zeg! En wat heb ik een vrolijk kalm hondje er voor terug 'gekregen'. We hebben er samen hard voor gewerkt en nog! Maar dit is zooo de moeite waard!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:34

Wat leuk Loez!
Op mijn eerste hondensport vereniging werd ook nog gewerkt met de slipketting, hond op de rug gooien en dreigen met schoenmaatje zoveel. Ik wist toen niets van honden gedrag en in eerste instantie neem je dingen aan (ik was toen ook nog erg jong)
Op een gegeven moment vonden mijn hond en ik het niet meer leuk om naar school te gaan -O-
Ik ben toen een tijdje gestopt.
Tot ik een artikel las over Breitensport van MG. Ik ben dit toen gaan doen en kwam in aanraking met clickertraining. En wat een andere sfeer hing er op de MG school. Niet die competitie van "mijn hond is beter dan de jouwe".
En wat goed dat bij het examen van de basiscursus de eigenaar beoordeeld werd en niet de hond!
Sindsdien is er ook weer veel veranderd in de clicker methode, nieuwe inzichten, hartstikke leuk!
Maar ik begrijp dus heel goed hoe er een wereld voor je open kan gaan en hoe je je hond ziet open bloeien. Leuk!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:16

Echt wel! Ook ik heb helaas een verkeerde hondenschool gehad inclusief prikband en zelfs stroomband. Pffff ik weet gelukkig niet eens meer waar ik het heb liggen want dat gebruik ik echt niet meer!

Zenna en ik zijn dankzij mijn trainster ontzettend gegroeid! Op een rustige en positieve manier <3

Afbeelding

Van te dun, druk, vol stress en onzeker, naar bijna te dik, maar heel vrolijk en iets zelfverzekerder hondje! Nog steeds druk op z'n tijd maargoed dat is het ras! Verder liggen we juist vaak lekker te knuffelen Savonds op de bank <3

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:34

Wat n lekker koppie :)

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:37

Even geen tijd om alles bij te leven.
Wij gebruiken wel een slipketting in mijn ogen niks mis mee, maar wel als je het op de goede manier gebruikt dus niet door je hond in elkaar te meppen en zijn strot af te snoeren. Ook geef ik hem wel een een tik met de riem moet hij maar opletten.. In elkaar meppen en afdwingen door bang te maken? nee dat niet.

Over prikband en teletac: tja.. dit word ook bij IPO en KNPV gebruikt.. Ook hierbij als je het op de juiste manier gebruikt.. Cesar gebruikt het ook en hem vind ik geen 1 of andere dierenbeul, maar iemand met veel verstand van honden. Dit moet je dus ook wel hebben als je met deze dingen werkt.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:18

Ik heb vandaag heerlijk met de teef gefietst!

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:19

Afbeelding
Na fietsen fiets terug zetten :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:12

Cesar Milan heeft alles behalve verstand van honden. Wat kan die man slecht honden gedrag lezen zeg -O-

Een juist gebruik van een prikband ?? >;) Sorry maar dat is imo onmogelijk. En dan heb je het ook nog over een training die meestal wordt uitgevoerd door goedgeselecteerde blanco geboren rashonden, die dus op een normale manier opgevoed kunnen worden. (Dat geldt voor alle honden uiteraard, maar zo'n onbeschreven blaadje is natuurlijk veel makkelijker dan een getraumatiseerde herplaatser met ingesleten copingstrategiën).
Wat is de bedoeling van de honden training? Jouw prestatie drang bevredigen, of samen plezier hebben?

EJJ ben benieuwd of jij het leuk vind om een klap voor je kop te krijgen als je even niet oplet (of wellicht op iets anders Let in het geval van de hond)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 24-11-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:16

Wat Nikass zegt idd. Ik heb dit bij zenna helaas ook gebruikt door onwetendheid. En het leek te helpen. Waar ik laterna achterkwam, was dat ze dus uit angst ging luisteren!

Zie onderstaand verschil.... van slechte training en gedoe met voeding, naar eindelijk de juiste voeding gevonden en de juiste trainer!

Afbeelding

Voor is dus met gebruik prikband en stroomband.... na foto's is trainen met halsbandje of tuig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:22

Het verschil tussen graag een opdracht uitvoeren omdat het iets leuks oplevert (aandacht/eten of een andere beloning) en een opdracht uitvoeren om straf te vermijden.

Misschien kun je het vertalen naar een kind in de klas, die graag een opdracht uitvoert omdat hij dan positieve waardering krijgt van de meester (of een plaatje in zijn schrift bijvoorbeeld) en een kind dat een opdracht uitvoert omdat hij anders een tik op de vingers krijgt.
Ik weet wel welk kind relaxter in de klas zit :roll:
En die tik met de lineaal op de vingers hebben we allang afgeschaft: niet goed voor de ontwikkeling van het kind.
Waarom de hond nog wel op die manier "opvoeden"?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:55

Waarom steeds met mensen vergelijken honden zijn niet te vergelijken met mensen of kinderen ;)
Ik train ook niet met prikbanden etc maar laten we iedereen in zijn waarde laten die daar bijv wel voor kiezen.
Wel train ik met slipketting trouwens dat is in onze sport verplicht maar deze word enkel onafgelijnt of op de niet slip stand gebruikt. Onze honden houden van het geluid want het betekend werken.

Cm is niet zaligmakend maar zo heeft iedere trainer wel iets goeds haal daar het positieve en voor jou werkende uit. Ik heb zeker ook tenenkrommend en adem in houdend naar sommige honden gekeken in zijn shows, ben ook niet eens met wat hij kalm noemt maar alsnog is zijn bedoeling goed en leert hij toch ook mensen hoe ze wel een hond de voldoening geven die hij nodig heeft.

Ik ben wel van mening dat in echt extreme gevallen een stroomband een middel kan zijn om honden die anders totaal niet van de lijn zouden kunnen door welke reden dan ook toch op afstand getraind kunnen worden.
Maar die discussie is onzinnig want ze zijn straks verboden voor particulieren.

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:56

Mag ik vragen wat een prikband is?

Wij gebruiken trouwens wel een stroom/tril/piep band voor onze hond. Heeft ze altijd als gewone halsband om. Maar als ze dan bijvoorbeeld helemaal in "de zone" zit als ze een kat oid ruikt geven we even een stroompje om haar af te leiden. Vaak kijkt ze dan om, en op dat moment kunnen wij het teken geven om terug naar de baas te komen.

dit is alleen als ze los in de tuin loopt. Als we op straat lopen heeft ze een tuigje aan en zit ze aan de riem.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:03

Je hebt meerdere types prongs of prikbanden

Afbeelding
Afbeelding

Een zachte rubber prong
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:05

Oh jezus. Ik weet niet wat ik me er bij had voorgesteld, maar dat was dit zeker niet.. :n

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:10

Sorry :D
Tis bizar he hoeveel soorten er zijn. Ik zie ze veel langskomen in de sport omdat de honden te hoog in drift worden gezet en de baasjes dan geen overwicht meer hebben. Jammer want is onnodig, een hond beter opbouwen en de drift op en afvoeren is beter maar kost meer tijd en finesse. Dat hebben veel niet de honden zijn een inkomen niet te vergelijken met onze geliefde huishonden

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:45

Nikass schreef:
Cesar Milan heeft alles behalve verstand van honden. Wat kan die man slecht honden gedrag lezen zeg -O-

Een juist gebruik van een prikband ?? >;) Sorry maar dat is imo onmogelijk. En dan heb je het ook nog over een training die meestal wordt uitgevoerd door goedgeselecteerde blanco geboren rashonden, die dus op een normale manier opgevoed kunnen worden. (Dat geldt voor alle honden uiteraard, maar zo'n onbeschreven blaadje is natuurlijk veel makkelijker dan een getraumatiseerde herplaatser met ingesleten copingstrategiën).
Wat is de bedoeling van de honden training? Jouw prestatie drang bevredigen, of samen plezier hebben?

EJJ ben benieuwd of jij het leuk vind om een klap voor je kop te krijgen als je even niet oplet (of wellicht op iets anders Let in het geval van de hond)

Dan vraag ik me wel af wie jij bent en hoe goed jij honden kan trainen als je iemand zoals cesar afkraakt? Zoveel mensen die opgeleid zijn door hem..

Ik geef hem geef klap tegen zijn kop ik geef een tik met de riem tegen z'n kont. Denk je echt dat hij doet voelt (zoals een klap tegen zijn kop)? Met al die spieren? Ze zijn keihard.

En waarom een prikband goed gebruikt kan worden? De riem hangt slap, maar als hij gaat trekken krijgt hij een 'beet' zoals een moeder hond ook doet.

Waarom een teletac goed gebruikt kan worden? Het is een schrik reactie je moet een hond niet vol onder stroom zetten dan gebruik je hem niet goed.

Denk niet dat jij ooit bij een KNPV training bent geweest? Die herders zijn zo gek op een pakwerker die voelen 'zo goed als' niks meer..

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 20:02

Eindeloze discussie! De 1 doet zo en vind dat goed de ander doet het zo en vind dat goed! Als iedereen op zijn eigen opvoeding let en we de ander niet een hak zetten om die ander iets duidelijk te maken wat jou visie van opvoeden is. Is laatste wat ik zeg het is een foto topic! Ik plaatste een foto en er word overheen gewalst met discussies! Mijn verzoek is om verder in pb te gaan.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:15

Waarom moet er verder in PB? Vind het zeer intressant wat Nikass met ons deelt..

En ook van eindeloze discussie kan je wat leren ;)