Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:25

Ik rijd in het bos en op de ruiterpaden daar ruim ik de mest niet op nee.
De 500 m die ik langs de weg moet, duw ik ponylief met de kont in de berm als die daar moet poepen.
Als ik te laat ben, stap ik af en schop het in de berm. Hoeft niemand doorheen te fietsen.
Maar dan nog vind ik paardenmest op straat van een heel ander kaliber dan ondergezeken en -gescheten kruiden-/groentetuin, kattepis onder mijn afdakje waar ik mijn was wil laten drogen, lig plekken vol kattenharen op mijn tuinkussens :n
Dat zou ik vergelijkbaar vinden met mijn pony los bij iemand in de tuin te laten lopen, want daar staat lekker gras wat hij toevallig graag lust en dat bij elkaar willen scharrelen hoort bij zijn natuurlijke gedrag :+

Een kat die in een plantsoen schikt heb ik ook weinig last van. Openbare zandbakken in speeltuinen vind ik wel weer een minder goed plan trouwens.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 03-09-16 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:28

Over het aanrijden?
Voor alles wat minder schade aan mijn auto maakt waarbij ik niet in gevaar word gebracht ga ik niet remmen.
Want als ik als n idioot rem is de kans groter dat ik daardoor mijzelf en anderen in gevaar breng.
Gans kat kleine hond? Jammer dan...
Kinderen rem ik wel voor.
En dieren alleen als dat veilig kan.
Anders??? Jammer dan.

Hier kunnen door mijn lieve buren de kat niet meer in de t ui n.
Maar je mag best langs komen om op t perkje van de buren te kijken.

Katten horen achter n omheining...
Nét als andere dieren.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:40

Mijn vorige kat kwam wel buiten. Hij is geboren op de boerderij en heeft daar rondgelopen tot hij 12 weken was. Toen hij bij ons kwam heeft bij ons binnen gezeten tot hij 5 maanden was, daarna gaf hij aan weer naar buiten te willen. Het begon met alleen in onze tuin en daarna ook met kort de tuin uit en dit werd steeds wat langer. Hij had echt z'n eigen ritme en naar mate hij ouder werd ging hij zn rondje ( de brandgangen af, tuintje in tuintje uit, buurten bij de achterbuurman en weer terug naar huis) buiten doen en kwam hij voor de rest van de dag en nacht terug naar binnen.
Hij is helaas in februari dit jaar aangereden, inwendige bloeding gehad en overleden. Hij is net geen 4 jaar geworden , hij is 3,5 jaar buitengekomen en buitenom dit ene (en fatale) ongeluk is er verder nooit wat gebeurt.

Ik heb inmiddels (het kattenmens dat ik ben) weer 2 nieuwe kittens. Ze zijn nu beide 3,5 maand en komen niet verder dan de achtertuin. Sinds mijn kat aangereden is merkte ik pas hoe veel katten hier aangereden worden in de buurt, terwijl we redelijk rustig wonen met een straat verder 1 drukke hoofdweg.
Mijn kittens komen op dit moment ook niet verder dan de tuin. Wat ik wel merk is dat de oudste van de 2 wel een jager is en graag buiten komt. Ik zit nu al in dilemma wat ik daarmee ga doen als hij uiteindelijk zelf de tuin uitgaat. Aan de ene kant denk ik, met de vorige is t domme pech geweest. Het is altijd goed gegaan en pas na 3,5 jaar is t de eerste (en laatste) keer fout gegaan. Aan de andere kant denk ik, ik wil dat risico niet nog een keer lopen. De kans dat het fout gaat en ik mijn kleine beer kwijt raak is groot, maar het kan ook gewoon allemaal goed gaan. En als hij naar buiten WIL, in hoeverre kan ik hem daar dan in tegen houden?

Wat betreft de poepdiscussie, we betalen wel hondenbelasting voor honden die tegenwoordig amper ergens los mogen lopen en niet in tuinen poepen. Kattenbelasting zou een optie zijn maar ook daarin zal men onderscheid moeten gaan maken tussen binnenkatten, buitenkatten die alleen in de tuin komen, buitenkatten die alleen thuis komen om te eten etc.. En wat dacht je van de 'zwerf' katten die bij t ene huisje horen maar ondertussen ook vrolijk bij andere binnenlopen..
Wat mij betreft is dat veel te ingewikkeld om dat in te voeren..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:43

Kattenstront is echt veel ranziger dan paardenstront.. Ik moet er niet aan denken met blote handen de drollen uit de bak te vissen, maar met hoeven krabben trek ik echt geen plastic aan als paardlief door de poep is gewandeld. ;)

Hondenbelasting is niet meer overal, maar als men mij zou geloven dat ik een binnenkat heb en de achterburen voor hun 5 terrors wel zou laten betalen, vind ik dat prima.
Misschien kunnen ze mijn buurman ook eens komen helpen als ze weer eens zijn prachtig aangelegde tuin hebben omgeploegd en volgepoept.

Maartje1990

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:48

Natuurlijk vinden "wij paardenmensen" paardenstront niet zo vies of niet zo erg. Maar mensen zonder paarden die lekker op de zondag aan het fietsen zijn die denken daar mogelijk net zo over als hier de gedachte over kattenstront.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:19

KailyxMur schreef:
Wat betreft de poepdiscussie, we betalen wel hondenbelasting voor honden die tegenwoordig amper ergens los mogen lopen en niet in tuinen poepen. Kattenbelasting zou een optie zijn maar ook daarin zal men onderscheid moeten gaan maken tussen binnenkatten, buitenkatten die alleen in de tuin komen, buitenkatten die alleen thuis komen om te eten etc.. En wat dacht je van de 'zwerf' katten die bij t ene huisje horen maar ondertussen ook vrolijk bij andere binnenlopen..
Wat mij betreft is dat veel te ingewikkeld om dat in te voeren..

Wat mij betreft hoeft er geen onderscheid te zijn, dat is er bij honden ook niet.
Je betaalt niet meer of minder voor het formaat en je betaalt ook niet minder als je honden eigenlijk altijd op eigen terrein lopen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:34

precies,hier lopen mijn honden alleen op eigen terrein,hebben nog nooit in de 10 jaar dat we hier wonen buiten ons erf hun behoefte gedaan en tóch betalen wij een dikke 500 euro hondenbelasting per jaar.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:08

Mijn 3 katten kunnen altijd lekker de ren in als ze willen en in de tuin als we erbij zijn. Ik wil niet dat ze uit de tuin kunnen uit angst dat er iets met ze gebeurt, maar ook omdat ik vind dat anderen geen overlast hoeven te hebben van mijn keus om katten te houden.
2 katten hebben we vanaf kitten gehad, deze zijn opgegroeid in een appartement met balkon en later meeverhuisd naar een huis met tuin. 1 van de 2 zou wel verder willen dan de tuin, de ander is daar veel te bang voor.
Later hebben we nog een ongeveer 6 jarige kat uit het asiel geadopteerd met 3 pootjes. Iemand met een volière wou zijn vogels beschermen tegen katten en heeft overals in zijn tuin strikken opgehangen. Toen de dierenabu kwam was het pootje niet meer te redden... Zij is ook echt een buitenkat geweest en waarschijnlijk een zwerfkat. Ze heeft het in de eerste weken doodeng gevonden om in een kamer te zitten. Toen ze eenmaal in de tuin rond kon rennen hebben we in het begin onze handen vol gehad aan haar omdat ze continu in het hek klom (zelfs me 1 achterpootje is ze snel!). Het was voor haar waarschijnlijk heel normaal om van tuin naar tuin te gaan en ze snapte niet echt waarom het niet mocht. Nu is ze tevreden met in de tuin zitten/liggen/slapen/spelen/mijn groentetuintje platwalsen..., en vooral blij met eten en aandacht <3

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:53

Maartje1990 schreef:
Natuurlijk vinden "wij paardenmensen" paardenstront niet zo vies of niet zo erg. Maar mensen zonder paarden die lekker op de zondag aan het fietsen zijn die denken daar mogelijk net zo over als hier de gedachte over kattenstront.

Qua vergelijking sla je echt de plank volledig mis.
Mijn man is geen paardenmens en hij vindt een paardendrol op het fietspad totaal niet te vergelijken met kattenstront in je tuin. Kan je toch ook gewoon niet met elkaar vergelijken?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:03

niet gestemd omdat het de uitslag zou beïnvloeden.

mijn katten zitten namelijk 'verplicht binnen'
omdat er geen optie is om naar buiten te gaan, appartement zonder balkon midden in het centrum van de stad..

mijn vote is dus: mijn katten zitten binnen, maar zouden buiten lopen zonder toezicht als mijn woning daarvoor geschikt was.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:00

wat fijn dat er zoveel mensen hier hun kat binnen houden of in afgeschermde tuin, de praktijk is anders...anders zou er niet zoveel overlast zijn.
Verder is de redenatie dat een kat lekker buiten achter muizen moet rennen etc heel leuk maar een vogel wil vliegen en een vis wil zwemmen een paard wil grazen en km afleggen met zn kudde.....

Wie heeft zn vogel vrij vliegen,wie heeft een vis in een viskom of aquarium wie laat zn paard grazen in natuurgebieden met een kudde.....

De kat is door ons mensen gemaakt als zijnde een zeer speciaal dier,alles mag en alles kan.En tja als hij maar een goed leven heeft gehad maakt t verder niet uit dat hij anderen lastig valt met zijn gedrag,gepoep en gepies?

Neem de verantwoordelijkheid voor je dier en houd m bij je.
Ik vind wel dat er een verschil zit of je in een drukbevolkt gebied woon (waar de frustraties over dit soort zaken heel snel hoog lopen)of ergens buiten.

Maar feit blijft dat als ik een kat doodrij (in een stad of ergens buiten op een landweg)ik me daar wel ernom rot onder voel.En mijn gedachten zijn dan niet, goh wat jammer maar hij heeft in ieder geval een fijn leven gehad??

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:21

Mijn eigen kat en de katten van mijn vriend lopen gewoon buiten, ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Mijn eigen kat hebben we 'bang' gemaakt voor auto's door hem in een vervoersmandje te doen en er een paar keer langs te rijden met de auto en de brommer. Beestje komt niet eens in de buurt Van de weg ;)
De katten van mijn vriend zijn allebei nogal stoïcijns en die liggen dan ook graag midden op de weg te slapen. Een van de katten heeft een tijdje terug een ongeluk gehad, en heeft nu nog maar drie poten (linkerachterpootje was helaas niet meer te redden) toch komt hij ook nog steeds buiten (inmiddels wel wat banger voor verkeer)
Persoonlijk, en daar wil ik echt niemand mee aanvallen, vind ik het not done om een kat binnen te houden. Katten zijn dieren die buiten horen, en tuurlijk, prima kunnen wennen aan een leven binnen, maar hun jagersinstinct zal nooit verdwijnen, en in mijn ogen is een binnenkat ongelukkig.
Ik heb liever dat mijn kat 3 jaren buiten heeft kunnen genieten van zn kattenleven en dat hij dan doodgereden word, dan dat hij 13 jaar lang opgesloten zit.
Mijns insziens is het puur het egoïsme van de eigenaar dat die niet zonder de kat kan als hij doodgereden word, ipv dat het daadwerkelijk om het welzijn van de kat gaat.
Tuurlijk zou ik verdrietig zijn als mijn kat doodgereden zou worden, maar ik weet ook dat áls dat gebeurt, het ten eerste zijn eigen schuld is (een bestuurder van een auto kan echt niet meer optijd remmen als er een kat voor zn auto springt) en ten tweede, hij tenminste een beter leven heeft gehad dan de gemiddelde binnenkat.

En om even in te gaan op het stukje overlast van andermans katten, niet zo zeiken. Een kat schijt nou eenmaal, en die kat boeit het heus niet of ie dat in jouw tuin doet of die van de buren. Als je geen katten in je tuin wil heb je je tuin zelf maar af te schermen. Je kunt niet alle katteneigenaren verantwoordelijk stellen voor poep in je tuin als je er zelf iets aan weigert te doen. (anders kun je ook alle auto eigenaren verantwoordelijk stellen voor uitlaatgassen in je huis als je alle ramen de hele dag opengooit)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:25

Laurora schreef:
En om even in te gaan op het stukje overlast van andermans katten, niet zo zeiken. Een kat schijt nou eenmaal, en die kat boeit het heus niet of ie dat in jouw tuin doet of die van de buren. Als je geen katten in je tuin wil heb je je tuin zelf maar af te schermen. Je kunt niet alle katteneigenaren verantwoordelijk stellen voor poep in je tuin als je er zelf iets aan weigert te doen. (anders kun je ook alle auto eigenaren verantwoordelijk stellen voor uitlaatgassen in je huis als je alle ramen de hele dag opengooit)

Die auto rijdt meestal niet je tuin of huis binnen om zijn gassen te lossen :+

Bovenstaande is gewoon asociaal. Andere mensen vragen om hun tuin af te zetten omdat jouw kat anders bij hun in de tuin schijt. Omgekeerde wereld.
Mijn kat komt ook buiten, maar ze schijt (gelukkig) in eigen tuin. Als anderen er wel last van gehad zouden hebben zou ik (hoe jammer ook) een oplossing moeten vinden, niet zij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:30

Pardon?
Ik moet niet zeiken als ik overlast heb van jouw hobby???
Dan hoef ik mijn muziek ook niet zacht te zetten omdat jij om 4 uur wil slapen?

Als jij er last van hebt dan maak je je eigen huis maar geluid dicht, want tja, de muziek klinkt echt mooier met de stereo op 15 dan op 5...

Beetje heel erg rare redenatie :n
Het is maar goed dat jij niet naast me woont...

Als jij een dier hebt, ben jíj er verantwoordelijk voor dat dat dier geen overlast veroorzaakt.
Lekker hoor, rozemarijn met kattepis aroma.
Ik zal je te eten uitnodigen, inclusief sla met kattenstront en kruiden met kattepis...

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:30

Laurora schreef:

Hier zakt mijn broek van af. Dus als ik mijn honden iedere dag jouw tuin in laat wandelen om hun behoefte te doen vindt jij dat niet erg?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:43

Heb alleen de eerste blz gelezen, de rest ga ik zo lezen. :)

Ik heb 2 katten die altijd binnen blijven.
De reden?
Ik woon aan een drukke weg met 2 drukke kruisingen op ong 10m van mijn huis en er lopen hier nogal wat kattenhaters rond.
Daarnaast ben ik degene die gekozen heeft om katten te houden en vind ik dat de buren die die keuze niet hebben gemaakt geen overlast hoeven te hebben van mijn katten.
Ook vang ik af en toe een kat op (telkens een andere), die mag ook absoluut niet naar buiten.
En last but not least: 1 van mijn katten (die in mijn avatar) heeft een diefstalgevoelig uiterlijk en is verschrikkelijk bang, die zie ik nog in blinde paniek tegen een auto opklappen omdat iemand denkt haar te kunnen benaderen. :(:)
Binnenshuis is diezelfde bange kat overigens de grootste vrijkous, ook met mensen die ze niet kent zolang ze maar rustig zijn en haar niet opjagen oid, puur omdat ze zich binnenshuis veilig voelt. :)

Mijn katten hebben geen overgewicht (af en toe worden ze wat chubby, dan halveer ik de extraatjes en zijn ze binnen 1-2 weken weer redelijk in shape) of gedragsproblemen buiten de angst om van die ene maar dat ervaar ik niet als probleem, zijn vrij en blij en ontvangen zonder problemen opvangkatten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:44

Palmera schreef:
Laurora schreef:

Hier zakt mijn broek van af. Dus als ik mijn honden iedere dag jouw tuin in laat wandelen om hun behoefte te doen vindt jij dat niet erg?

Je krijgt toch potverdorie de behoefte om het uit te gaan testen -O-

edit: 'behoefte'... :+ :')

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:02

Laurora schreef:
Mijn eigen kat en de katten van mijn vriend lopen gewoon buiten, ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Mijn eigen kat hebben we 'bang' gemaakt voor auto's door hem in een vervoersmandje te doen en er een paar keer langs te rijden met de auto en de brommer. Beestje komt niet eens in de buurt Van de weg ;)
De katten van mijn vriend zijn allebei nogal stoïcijns en die liggen dan ook graag midden op de weg te slapen. Een van de katten heeft een tijdje terug een ongeluk gehad, en heeft nu nog maar drie poten (linkerachterpootje was helaas niet meer te redden) toch komt hij ook nog steeds buiten (inmiddels wel wat banger voor verkeer)
Persoonlijk, en daar wil ik echt niemand mee aanvallen, vind ik het not done om een kat binnen te houden. Katten zijn dieren die buiten horen, en tuurlijk, prima kunnen wennen aan een leven binnen, maar hun jagersinstinct zal nooit verdwijnen, en in mijn ogen is een binnenkat ongelukkig.
Ik heb liever dat mijn kat 3 jaren buiten heeft kunnen genieten van zn kattenleven en dat hij dan doodgereden word, dan dat hij 13 jaar lang opgesloten zit.
Mijns insziens is het puur het egoïsme van de eigenaar dat die niet zonder de kat kan als hij doodgereden word, ipv dat het daadwerkelijk om het welzijn van de kat gaat.
Tuurlijk zou ik verdrietig zijn als mijn kat doodgereden zou worden, maar ik weet ook dat áls dat gebeurt, het ten eerste zijn eigen schuld is (een bestuurder van een auto kan echt niet meer optijd remmen als er een kat voor zn auto springt) en ten tweede, hij tenminste een beter leven heeft gehad dan de gemiddelde binnenkat.

Gelukkig heb ik geen last van katten in mijn tuin. Eerlijk? Het kan me niet schelen, wij hebben 3 hectare achter het huis, als de katten van de buren willen komen buurten, mag dat.
Maar hij gaat het niet overleven, er lopen vier Cane Corso's en een Friese Stabij buiten, als ze een kat in de bek krijgen, is hij binnen drie tellen dood. Maar dan heeft hij in ieder geval een goed leven gehad.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:07

Een hond is echt wel even iets anders dan een kat. Een kat is een zogenaamd 'gedomesticeerd' dier, die je niet kunt verbieden ergens een tuin in te gaan. Een hond is afhankelijk van jouw keus waar jij hem laat schijten.
En kattendrol in de tuin boeit me niet, onze achterdeur zit altijd dicht (ook als we er zijn) om te voorkomen dat de buurtkatten in de schuur gaan zitten. Onze kruidentuin heeft een net zodat er geen katten in kunnen graven. Dat is onze verantwoordelijkheid. Als er toch een onbekende kat in huis pist of poept haal ik mn schouders op, ruim het op en let de volgende keer op dat ik de deur wel dicht doe.
Als er een hond per ongeluk in de tuin poept (we hebben een ontsnappert naast ons wonen) zelfde verhaal. Haal mn schouders op, schep de schijt op de composthoop (gratis mest!) en bedenk dat ik dan maar een hek om mn tuin had moeten zetten.

Als je ergens gaat wonen waar veel mensen wonen (zo'n beetje overal in nederland dus) kun je weten dat er mensen met katten wonen, want dat is normaal tegenwoordig. Wil je geen katten in je tuin, dan moet je óf op tien hoog gaan wonen, óf je tuin afschermen.
(je hebt tegenwoordig ook hele leuke apparaatjes die een hoge toon uitstoten waarmee je katten kan weren)

Wees even wel, dit is mijn mening. Zo denk ik erover, als je het er niet mee eens bent, prima

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:11

Laurora schreef:
Een hond is echt wel even iets anders dan een kat. Een kat is een zogenaamd 'gedomesticeerd' dier, die je niet kunt verbieden ergens een tuin in te gaan. Een hond is afhankelijk van jouw keus waar jij hem laat schijten.

Als ik mijn honden zo de straat op gooi, zal hij ook alle tuinen afgaan hoor.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:15

Diablo schreef:
Laurora schreef:

Als ik mijn honden zo de straat op gooi, zal hij ook alle tuinen afgaan hoor.

Nou, gezellig, je hond is welkom hoor in onze tuin, er staat geen hek omheen en daar hebben we bewust voor gekozen. Dat er dan af en toe een hond in de tuin schijt nemen we voor lief

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:18

Laurora schreef:
Nou, gezellig, je hond is welkom hoor in onze tuin, er staat geen hek omheen en daar hebben we bewust voor gekozen. Dat er dan af en toe een hond in de tuin schijt nemen we voor lief

Ik bedoelde alleen te zeggen dat het niet zo is dat honden wel weg blijven uit tuinen als ze de keus hebben, en zo bracht jij het wel.

Maar ik zou dat niet doen. Ik heb enig fatsoen en laat mijn dieren niet in andermans tuinen poepen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:18

Ik heb zelf dus gedoe gehad met een buurtkat die gewoon m'n ramen verder openduwde en naar binnen banjerde.
Heel fijn dat mijn eigen kat zo over de flos ging dat ze astma-aanvallen kreeg en ik haar bijna in een zuurstoftentje laten plaatsen bij de dierenarts.
Ik heb de eigenaar erop aangesproken en die zei dat ik er maar een emmer water overheen moest pleuren.
Ja top, midden ín mijn huis een emmer water gaan smijten omdat een ander z'n kat niet bij zich houdt.
Toen ik aangaf dat ik dat nou geen optie vond moest ik alles maar hermetisch afsluiten en wegsmoren in mijn huis want haar kat had er immers recht op om buiten te lopen. :x
Ben na een tijdje zo aanmodderen en de eigenaar aanspreken zonder resultaat ontzettend kwaad geworden en heb medegedeeld dat alle schade en dierenartskosten voortvloeiend uit het gedrag van haar kat op haar verhaald gingen worden en dat als ze haar kat graag wilde houden ze maar ging zorgen dat hij niet meer bij mij kwam of dat ze hem per direct ophaalde.
Zo niet zou ik hem naar het asiel brengen en dan was het haar probleem of ze hem zou terugvinden en dat ze er een mooi bedrag voor mocht betalen om hem weer terug te krijgen.
Ineens konden ze hem wel bij zich houden. :Y)

PalmeraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:21

Als die katten allemaal, zoals jij beweerd, de behoefte hebben aan vrijheid en het recht hebben op uitting van hun natuurlijke gedrag, vind ik het doodzielig dat al die arme dieren in een woonwijk moeten leven. Daar is niets natuurlijks aan!

Hou nou toch op met die onzin. Katten zijn al eeuwenlang niet wild meer. Als je al die zgn buitenkatten geen eten geeft als ze thuiskomen gaat het leeuwendeel gewoon dood.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:35

Palmera schreef:
Hou nou toch op met die onzin. Katten zijn al eeuwenlang niet wild meer. Als je al die zgn buitenkatten geen eten geeft als ze thuiskomen gaat het leeuwendeel gewoon dood.

Een kat die van jongs af aan buiten komt kan zich prima redden in z'n eentje. Onze kat is regelmatig een week weg, en dan scharrelt ie zn eigen kostje wel bij elkaar.
De kat van mn vriend (een driepoter) komt in de zomer niet binnen, en eet dan ook geen brokjes, maar is de hele dag op jacht.
De 'gedomesticeerde' binnenkat die nooit van zn leven heeft leren overleven zonder tussenkomst van het baasje zal het idd niet lang redden.