Mijn eigen kat en de katten van mijn vriend lopen gewoon buiten, ze kunnen naar binnen wanneer ze willen.
Mijn eigen kat hebben we 'bang' gemaakt voor auto's door hem in een vervoersmandje te doen en er een paar keer langs te rijden met de auto en de brommer. Beestje komt niet eens in de buurt Van de weg

De katten van mijn vriend zijn allebei nogal stoïcijns en die liggen dan ook graag midden op de weg te slapen. Een van de katten heeft een tijdje terug een ongeluk gehad, en heeft nu nog maar drie poten (linkerachterpootje was helaas niet meer te redden) toch komt hij ook nog steeds buiten (inmiddels wel wat banger voor verkeer)
Persoonlijk, en daar wil ik echt niemand mee aanvallen, vind ik het not done om een kat binnen te houden. Katten zijn dieren die buiten horen, en tuurlijk, prima kunnen wennen aan een leven binnen, maar hun jagersinstinct zal nooit verdwijnen, en in mijn ogen is een binnenkat ongelukkig.
Ik heb liever dat mijn kat 3 jaren buiten heeft kunnen genieten van zn kattenleven en dat hij dan doodgereden word, dan dat hij 13 jaar lang opgesloten zit.
Mijns insziens is het puur het egoïsme van de eigenaar dat die niet zonder de kat kan als hij doodgereden word, ipv dat het daadwerkelijk om het welzijn van de kat gaat.
Tuurlijk zou ik verdrietig zijn als mijn kat doodgereden zou worden, maar ik weet ook dat áls dat gebeurt, het ten eerste zijn eigen schuld is (een bestuurder van een auto kan echt niet meer optijd remmen als er een kat voor zn auto springt) en ten tweede, hij tenminste een beter leven heeft gehad dan de gemiddelde binnenkat.
En om even in te gaan op het stukje overlast van andermans katten, niet zo zeiken. Een kat schijt nou eenmaal, en die kat boeit het heus niet of ie dat in jouw tuin doet of die van de buren. Als je geen katten in je tuin wil heb je je tuin zelf maar af te schermen. Je kunt niet alle katteneigenaren verantwoordelijk stellen voor poep in je tuin als je er zelf iets aan weigert te doen. (anders kun je ook alle auto eigenaren verantwoordelijk stellen voor uitlaatgassen in je huis als je alle ramen de hele dag opengooit)