Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:38

Mijn oudje heeft sinds gisteren een kapotte knie. Moet eigenlijk geopereerd worden maar kan niet meer onder narcose. Hij krijgt nu een brace. Kosten: ongeveer €700,-. De prognose is goed. Naar alle waarschijnlijkheid kan hij daar straks weer heel fijn mee uit de voeten. Nog steeds een heel bedrag maar een stuk aantrekkelijker en minder stressvol dan de operatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:44

kimmie261 schreef:
nou,inmiddels weet ik meer over de hond en situatie en blijkt dat het blind zijn wel omgezet kan worden naar slecht ziend ( ziet bv wel katten lopen enz) ,angst is voor vuurwerk/onweer en schreeuwende mensen daarnaast functioneert de hond goed/normaal in het gewone leven,en als klap op de vuurpijl valt ook de blessure zodanig mee dat de hond dagelijks nog wandelingen maakt van uren zonder mank te zijn,beestje is af en toe licht mank op dit moment wat na een half uurtje weer weggetrokken is ,de trappen die deze hond moet lopen is er wel geteld 1 ,en daarbij is de hond zo licht dat deze getilt kan worden.

dood maken zou bij mij nog niet opkomen in dit geval,sterker nog,deze hond zou probleemloos een nieuw kniebandje krijgen zonodig :)

Kijk, deze extra informatie geeft een ander beeld... :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:46

Schuld is leuk als je het ook kunt afbetalen. Ik heb ook geleend van mijn ouders voor een dak maar dat kunnen wij terugbetalen. Echter heeft deze vrouw nu al amper over en wajong. Lijkt mij geen fijn leven om je schuld alleen maar te zien oplopen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:46

slimmerik schreef:
Tja had wel verwacht dat je recht zou praten wat krom is. Ik blijf erbij dat je de hond er geen plezier mee doet en het aan mishandeling grenst. Euthaniseren dus.

daar ik de hond en mens niet ken heb ik geen enkel belang bij recht praten wat recht is..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:48

kimmie261 schreef:
ik zou geld lenen,maar goed ik heb dan ook ouders die mij ruimschoots het geld zouden kunnen voorschieten,dus daar zou ik niet eens na over hoeven te denken.

plus als dat niet zo zou zijn....uhhhmmm op zoek gaan naar goedkopere DA /operatie mogelijkheden al dan niet over de grens,spulletjes verkopen die geld op zouden kunnen brengen enz,en evt vrienden dan maar lief aankijken,vooral diegene die weten wat de dieren voor mij betekenen,en ook daarin ben ik dan de gelukkige mensen om mij heen te hebben die probleemloos zouden helpen :)...

overigens is voor deze hond een operatie op dit moment niet aan de orde...

Persoonlijk zou ik in die situatie al geen geld durven vragen aan andere mensen, goed wetende dat het een eeuwigheid zou duren dat ik het terugbetaald heb, als het al ooit terugbetaald ga worden.

Omgekeerd zou ik ook niet geneigd zijn geld te lenen in de situatie waar ts zich bevind, al ten eerste omdat ik het niet dierwaardig vind en ik daar geen medewerking aan wil verlenen ( als het geld is voor in te laten slapen zou ik bv wel iets willen lenen). Plus 3000 euro is geen weinig geld, waar ik ook voor gewerkt, gespaard heb en als ik weet dat er een grote kans is dat ik daar 10 jaar op moet wachten vooraleer het terugbetaald is, als het al volledig word terugbetaal, dan bedank ik daarvoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:42

Dat mensen dieren hebben begrijp ik.
Dat er dus een situatie gebeurt dat een dier daardoor te duur is begrijp ik ook.
Maar als je ziet dat die situatie niet snel zal verbeteren dan doe je de huisdieren toch weg. Ja uit liefde.
Want heb je geen ouders die bij springen is een dier de dupe. En dat mag nooit. En dan is liefde voor dat dier een ander baasje zoeken.

De persoon uit de OP heeft dus 3 honden.
Dat begrijp ik dus niet.
Nu gaat het om deze hond. Maar die andere wacht hetzelfde als ze ziek worden.

Liselot

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:49

Dus als je geen 3000 euro neer kan/wil neerleggen hou je niet van je dieren? Wat een onzin

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:03

Waar staat dat?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:05

bruintje123 schreef:
Want heb je geen ouders die bij springen is een dier de dupe. En dat mag nooit. En dan is liefde voor dat dier een ander baasje zoeken.

Dat maak ik hier uit op, lijkt me vrij duidelijk

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:08

Het bedrag heb ik nooit genoemd.
En ja ik weet zeker dat die mensen van hun dier houden.
Maar een dier van zorg onthouden alleen maar om het geld (dus even buiten beschouwing wat de kansen zijn) is niet direct een uiting van liefde maar van egoistme omdat je zelf dat dier niet Wilt missen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:24

Als mijn hond geen dierwaardig bestaan meer kan hebben, mag ik nog een miljoen op mijn bankrekening hebben, dan nog zal ik hem niet laten opereren, dat is juist van dieren houden vind ik.

Al zou mijn huisdier nog jong en gezond zijn, als ik de kost buitensporig vind dan komt de operatie er niet.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-05-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:28

Helemaal mee eens Chanel.
Maar drie honden houden en weten dat een operatie niet kan is naast gek zijn op je dier voornamelijk egoïstisch.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:31

Ik kan je daar in ook wel volgen, gewoon al met het gedacht dat waarom het er persé 3 moeten zijn. K zou liever voor 1 optimale verzorging geven, dan voor 3 maar half.
En daarmee bedoel ik niet dat je een dure operatie moet laten doen, maar dat zou dan uit andere motieven moeten zijn dan dat je het geld niet hebt bv dierwaardig, het geld er niet aan willen geven,...
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-05-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:32

Precies.
Dat is drie keer kans op kosten.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:59

Kniebanden? Zijn ze gescheurd? Heb geen zin om 11 pagina's door te spitten.

Mijn hond was 7 toen haar eerste kruisband was gescheurd. Was denk ik € 1500,- kwijt. Een jaar later knie nummer 2 (gelukkig heeft ze er maar 2) en was € 1100,- kwijt (we waren er eerder bij dus de schade was niet zo groot). Het vervelende hierbij was dat ze niet doodziek was, gewoon een 'simpele' operatie, revalidatie en ze kan daarna weer haar ding doen. Wat ze nu ook doet. Ze is nu bijna 10 jaar. Dan kijk ik wel anders tegen het bedrag aan. Ik zou niet snel een operatie of behandeling laten uitvoeren wat meer dan 1000 euro kost als de prognose ook niet goed is.

Ik vraag me wel af waarom ze niet kan sparen. Heeft ze dan zoveel grote uitgaven? Ik leefde als student ook heel zuinig en kreeg nog minder dan een wajong-uitkering en ik kon prima sparen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:02

Studenten hebben iets minder uitgaven dan mensen die bijvoorbeeld een huis hebben enzo. Het is ook maar verschillend hoeveel een wajonger krijgt. Hangt af van leeftijd enzo

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:15

Ik huurde ook gewoon een huis hoor. En ik had ook nog eens konijnen cavia's hamsters etc. en ik heb nooit getwijfeld over dierenarts wel of niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:38

Nimfee, bedenk wel dat een Wajong niet snel even meer kan verdienen in bv een zomer. En dat dit in principe blijvend is. Maximaal 75 procent van het minimumloon verdienen is echt weinig als je alleen bent en volwassen. Studietijd is maar tijdelijk. Tijdens school/studie is de Wajong maar 25 procent van het voor die leeftijd geldend minimumloon.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:44

gefeliciteerd dat je dat allemaal kon van een laag inkomen Nimfee..
Wajong wordt je niet zomaar, dan heb je dus een flink medisch probleem vanuit je jeugd al, waardoor je niet of nauwelijks kunt werken of een stabiel inkomen kunt genereren om jezelf te onderhouden..
Dat kan fysiek zijn, dat kan mentaal zijn. Kenmerkend van iets chronisch goed mankeren is dat je verzekering bijna nooit volledig dekkend is.. of dat je meer kosten kwijt bent aan reizen van en naar behandelingen.. Ik moet de eerste chronisch zieke nog tegen komen die prima uit komt met de financiën en flink kan sparen. daarnaast zijn een paar konijnen en cavia's wel een iets ander kostenplaatje dan drie honden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:50

Ik zit al maanden in de ziektewet en merk dat al dat het lastig is nu mijn inkomen laag en vast is. Want ik kan niet even wat extra werken omdat er kosten aankomen en de vaste lasten lopen ook gewoon. Geld sparen? Wasda? Voor iemand die allen is en in de Wajong is dat niet anders, het is pittig omdat het geen tijdelijk iets is. Je krijgt wajong niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-05-16 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:51

Ik heb een wajong, 2 katten (waarvan 1 kneusje) en zet maandelijks een prima bedrag opzij voor dierenartskosten, kleding, vervanging inboedel (bijv wasmachine als die kapot gaat), onverwachtse hogere rekeningen en gewoon leuke dingen.
Maar €3000,- kan ik niet ff ophoesten voor een operatie, dan wordt het een betalingsregeling treffen en heel hard hopen dat er verder een paar maanden tot een jaar niets gebeurd.
Nu kijk ik heel reëel naar dierenartskosten en de voors en tegens van behandelingen en weet mijn dierenarts dat ik gek genoeg ben maar geen duizenden euro's ga spenderen aan een operatie ofzo. :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:55

Lor,

hoevaak moet je gemiddeld dat potje aanspreken en wat blijft zit er gemiddeld in als ik zo onbeschofd mag zijn om te vragen? dan is het misschien voor anderen ook iets duidelijker hoe 'makkelijk' sparen is op een uitkering. want sparen idd is een ding, maar de 'als er eens iets kapot gaat' heeft vaak een flinke impact, waardoor het sparen idd iets wordt dat je net iets kunt vervangen als er wat kapot gaat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:16

Er gaat maandelijks €200,- in en verder 4x per jaar wat er over bleef van de betaalrekening dat kwartaal en vakantiegeld en tegemoetkoming bijzondere ziektekosten gaan er ook zoveel mogelijk op.
Gemiddeld ben ik 6x per jaar bij de dierenarts, zeg dat dat €250,- kost in het meest gunstige geval en anders ga je rap richting de €1000,-.
Ik koop 2x per jaar kleding, bij elkaar zal dat zo'n €500,- zijn en denk dat er nog zo'n kleine €1000,- opgaat aan hogere rekeningen en vervanging inboedel, maar ook aan uitjes en vervanging krabpaal etc.
Zoals je ziet lukt het echt sparen voor extra (grote) uitgaven niet echt, maar ik kom prima rond en weet minimaal €500,- op de rekening te houden voor spoedbehandeling vd katten mocht dat nodig zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:17

Ik vind het knap dat je zo rond weet te komen Lor, mijn respect daarvoor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:23

Zal ongetwijfeld schelen dat ik niet uitga, niet rook, zelden drink en geen dure smaak heb qua inrichting, kleding etc. :)
Theoretisch gezien kan ik een paard onderhouden mits ik hem op een goedkope stalling zet, maar als er ook maar iets verkeerd loopt ben ik flink de banketstaaf want sparen lukt dan gewoon echt niet. :=
Oh en ik heb m'n financiën onder beheer en krijg wekelijks zak- en boodschappengeld, is dat op dan heb ik pech al mag ik eens in de zoveel tijd best eens wat extra vragen om wat voorraad te maken of wat luxer te eten met de feestdagen of wanneer er visite komt ofzo. :)