Tja, nadelen: je moet ze niet alleen houden (sowieso geen enkele vogel), want dan gaan ze om soortgenoten roepen (en zijn ze gewoon doodongelukkig). Maar dat geldt voor iedere vogel.
en wanneer ze in de rui zijn moet je zeker wel iedere dag stofzuigen
Verder kan ik, als ik heel eerlijk ben, weinig nadelen bedenken. Ze zijn heel makkelijk in de omgang, zowel met mensen als met andere vogels (mits ze een goede sociale basis hebben), en ze kunnen leren praten, maken niet overmatig veel lawaai (een grasparkiet is drie keer erger

) en ze zijn nooit saai. Ze kunnen zo'n 15 tot 20 jaar oud worden, dus je moet je wel goed bedenken dat je er wel even aan vastzit.
En met 8 maanden tot anderhalf jaar oud hebben ze een puberperiode. Dan zijn ze soms Oost-indisch doof

Amandananana, ik heb allebei gehad en grasparkieten maken juist scheller geluid en zijn ook luidruchtiger. De gemiddelde valkparkiet is heel rustig. Kom maar eens een dagje hier

Je hoort ze alleen 's ochtends even wanneer ze eten krijgen. Dan zijn ze even een half uurtje hyper, en verder zijn ze eigenlijk gewoon bijna stil

Soms loop ik zelfs naar buiten omdat ik ze verdacht stil vind, maar dan zitten ze rustig een uiltje te knappen

Mijn buren hadden in eerste instantie nieteens door dat ik 14 vogels in de achtertuin heb zitten

Wanneer ze geluid maken is het hoofdzakelijk een liedje zingen (jingle bells) of het bouwvakkersfluitje. Krijsen doen ze hier uberhaupt al niet omdat ze daar geen reden voor hebben.
Er komt uit een gemiddelde grasparkiet drie keer zoveel lawaai. Die schetteren ook echt en kunnen uren door gaan, iets wat valkparkieten niet doen.