Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tessa_93 schreef:Temmenga, daily meat, Alaska, haaksbarf, naturis, bijna alle merken eigenlijk, ik zie hoeveel honden kapot gaan aan brok, dierenarts in dierenarts uit etc.
Mizora schreef:Hier ontstaat het misverstand tussen het benodigde calciumgehalte op droge stof basis en de hoeveelheid calcium in vers product. In de link staat het vochtgehalte dan weer niet genoemd maar op de verpakking staat het wel. Op droge stof basis is een calciumgehalte van 1-1.6% voor iedere hond geschikt. Dat komt bij kvv inderdaad vaak uit op zo'n 0.4-0.6%.
Granen zijn geen vergif voor de hond. Maar met niet ontsloten granen kan een hond vrij weinig, net als mensen trouwens. Rauw deeg kunnen wij ook niet zo veel mee. Op het moment dat het ontsloten/gekookt wordt kan een hond granen gewoon verteren. De koolhydraten leveren wel alleen maar energie op en geen extra's zoals vetten en eiwitten dat wel doen. Maar voor de rest is het gewoon een koolhydraat. Dat is direct waar RC zo goed mee is, die kan granen en lastig verteerbare eiwitten omzetten in goed verteerbare producten. En daarom doen een hoop honden het toch gewoon zo goed op RC, ondanks dat je dat vanwege de ingrediëntenlijst niet direct zou verwachten (er zit overigens veel meer vlees in dan 4%, die 4% is een volledig eigen leven gaan leiden).
Bij de meeste kvv's moet je eerder bang zijn voor te veel calcium dan te weinig. Kivo rund had te weinig calcium (0.32%), als één van de weinigen. Kivo konijn had dan weer veel te veel calcium (7.1% uit mijn hoofd gezegd). Voor pups moet het tussen de 1-1.6% zitten, voor volwassen honden tussen de 0.5-2.5%.
Mizora schreef:Hier ontstaat het misverstand tussen het benodigde calciumgehalte op droge stof basis en de hoeveelheid calcium in vers product. In de link staat het vochtgehalte dan weer niet genoemd maar op de verpakking staat het wel. Op droge stof basis is een calciumgehalte van 1-1.6% voor iedere hond geschikt. Dat komt bij kvv inderdaad vaak uit op zo'n 0.4-0.6%.
Nikass schreef:Ik geef al zo'n 9 jaar geen brok meer, dus daar hoef ik niet van overtuigd te worden![]()
Ik heb lang carnibest gegeven, maar vind het duur. Ook een tijd Lotgering gegeven maar twijfel over de herkomst van hun vlees (krijg daar geen helderheid over van hun) en ben dus weer een beetje zoekende welk merk KVV ik zal geven. Ik wil liever één of twee merken geven dan steeds weer iets anders. Liefst biologisch maar het moet ook betaalbaar zijn.
Wat betaal jij Tessa?
Kuggur schreef:Tessa_93 schreef:Temmenga, daily meat, Alaska, haaksbarf, naturis, bijna alle merken eigenlijk, ik zie hoeveel honden kapot gaan aan brok, dierenarts in dierenarts uit etc.
Dan zie je ze vliegen; er is geen enkel verband aangetoond tussen het voeren van vers en een verhoogde levensverwachting of betere gezondheid tav het voeren van brok.
En doe me een lol, bespaar me anecdotes...
Tessa_93 schreef:Kuggur schreef:Dan zie je ze vliegen; er is geen enkel verband aangetoond tussen het voeren van vers en een verhoogde levensverwachting of betere gezondheid tav het voeren van brok.
En doe me een lol, bespaar me anecdotes...
Prima. De brokkenmaffia kan mij niks meer wijs maken. Al ontzettend veel honden zien opknappen. Ook honden die chronische oorontsteking, jeuk o.i.d hadden volgens de DA en dus constant zalfjes of pilletjes moesten gebruikten. Toen ze van brok op vers overstapten hadden ze opeens nergens meer last van. Maak mij eens wijs dat dat niet door de brok komt![]()
Nikass schreef:Is er iemand bekend met Nature Diet? Volgens mijn leverancier is dit vergelijkbaar met Renske. Het is alleen wel 50 ct per bakje goedkoper.
Of kom je dan weer op het goedkope grondstoffen verhaal? Er staat wel op dat het biologisch vlees is.