Brits Korthaar eigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:45

Mijn Brit Bailey ben ik helaas op 2 jarige leeftijd verloren aan droge FIP. Afschuwelijke ziekte :( Gelukkig hebben zijn broer en zus, die ook van mij zijn het niet gekregen.

Kan me goed voorstellen dat je Xipper nog erg mist Xip! Volgens mij worden raskatten sowieso meestal nooit zo heel erg oud. Mijn HTK'jes die ik voor mijn Britten had zijn allebei op 19,5 jarige leeftijd overleden. Die mis ik ook nog steeds. Hele mooie leeftijd en ik hoop dat mijn Britjes dat ook gaan halen natuurlijk!

jiperdepip

Re: Brits Korthaar eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:52

O ik ken Britskortharen die 18 of ouder geworden zijn hoor ....
FIP is een rot ziekte gelukkig zijn ze ook daar nu een enorm groot onderzoek naar aan het doen, om te kijken of het ooit duidelijk word waardoor het nu precies muteert

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:54

Nog even wat foto's spammen :D

Bailey (is helaas overleden)
Afbeelding

Nog bij de fokker thuis, mijn 3 musketiers als kitten:

Afbeelding

Bailey
Afbeelding

Bijou
Afbeelding

Breezer
Afbeelding

Ik ging eigenlijk voor 2 Britjes, maar kwam er uiteindelijk met 3 thuis :P

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:58

jiperdepip schreef:
O ik ken Britskortharen die 18 of ouder geworden zijn hoor ....
FIP is een rot ziekte gelukkig zijn ze ook daar nu een enorm groot onderzoek naar aan het doen, om te kijken of het ooit duidelijk word waardoor het nu precies muteert

Oh gelukkig goed nieuws!! Ik hoop dat ze ooit een medicijn kunnen vinden tegen FIP. Het is echt een vreselijke slopende rot ziekte. Ik ben echt maanden lang doodsbang geweest dat ik Breezer en Bijou ook zou kwijtraken. Inmiddels is het al weer bijna 2 jaar geleden gelukkig. Ik heb er weer een 3e bij en die 3 doen het gelukkig super! Heerlijk ras is het :+:

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:05

Goed gefokte raskatten doen als het goed is qua levensverwachting niet onder voor hun rasloze tegenhangers, maar door inteelt of onverantwoord fokken zijn er wel lijnen die een mindere levensverwachting hebben. In de gids waaruit wij vroeger de Britse Korthaar hadden gevonden stond dat hun levensverwachting slechts 10 jaar was, vanuit daar geredeneerd heeft Xipper een mooie bonus van bijna 3 jaar gehad.

Gelukkig zijn veel fokkers tegenwoordig goed bezig en halen ook raskatten mooie leeftijden van tegen de 20. *\o/*

Pech of geluk kan je overigens altijd hebben. Voor Xipper er was hadden mijn ouders ook twee HTKtjes, de oudste heeft in goede gezondheid 22 jaar gehaald is is vredig in haar slaap overleden op een mooie zomerdag. De jongste had minder geluk, die had een hersentumor die veel te laat werd ontdekt en heeft daar echt een paar vervelende laatste weken van gehad voordat ze werd ingeslapen. :( Wel op de redelijk respectabele leeftijd van 16, maar vervelend was het wel. Xip is overigens (geheel in Brittenstijl) overleden op zijn weg naar zijn voerbak.

@AnneOmie: Zo jammer dat Bailey FIP heeft gekregen, hij was echt prachtig! Weet je ook hoe het kwam of is dat onduidelijk? FIP is niet erfelijk toch? Gelukkig heb je nog zijn broertje en zusje om van te genieten!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:11

Van FIP weten ze eigenlijk ook niet precies waardoor de ene het wel krijgt en de andere niet. Het komt vanuit het Corona virus en zo'n 90% van de katten is drager van dat virus. Bij zo'n kleine 5% van de katten zet zich dit om naar FIP.

Ze vermoeden ook dat het stress gerelateerd is, maar ik zou niet weten waarom Bailey dan meer stress heeft gehad dan bijvoorbeeld Breezer of Bijou. Het is denk ik een gevalletje van pure pech. Hij komt uit een nest van 5 en de andere 4 hebben nergens last van gehad. Bij de fokker (waar ik prive nog goed mee omga) hebben ze ook nooit FIP gehad.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 29-01-15 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:15

Mooie Baily !!

FIP komt van het corona virus ruim 80/90 % van de katten draagt dit bij zich
bij de een muteert het bij de ander niet.
Wel is het zo dat bepaalde lijnen die een weerstand probleem hebben vaker FIP kittens geven.
Als een moeder poes met verschillende katers fip kittens geeft is het verstandig moederpoes uit de fok te halen. Ook zijn er katers die bij verschillende poezen fip kittens geven ook die behoren uit de fok gehaald te worden.
indien er bij een cattery FIP word geconstateerd moet deze afhankelijk van de vereniging waar deze lid bij is gemiddeld 6 weken dicht.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:22

Klinkt inderdaad als domme pech. :(

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:24

Ben er echt maandenlang kapot van geweest |( het is echt een vreselijke ziekte om mee te maken. Ik weet niet eens meer hoe vaak ik met hem bij de spoedkliniek en de DA heb gezeten voor de uiteindelijke diagnose FIP was |( kan er nog steeds om janken als ik er weer aan terug denk. Uiteindelijk liet zelfs het netvlies van zijn ogen los en was hij eerst aan 1 oog blind en op de dag dat hij werd ingeslapen was ook het netvlies van zijn andere oog losgelaten... arme Bailey |(

De moederpoes heeft geloof ik in totaal 3 nesten gehad en Bailey is de enige die FIP heeft gekregen. Ze is na haar 3e nestje gesteriliseerd en woont nog steeds bij de fokker :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:40

Dan is het hoogstwaarschijnlijk domme pech

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 11:37

Wat naar :(
Maar wat een ontzettend leuke fluffy monstertjes zeg. Ik weet nog dat we op een gegeven moment twee BK kittens hadden in het kattenpension waar ik werkte, dat was ook zo'n genot. <3

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 12:27

Britten zijn als kitten van die heerlijke pluizige bolletjes! Nu zijn het grote pluizen bollen :P :D

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:30

Voor de mensen die op korte termijn nog op zoek zijn naar een Britten monster :D
Bij een bevriende Cattery is nog een enorm lief zwart katertje beschikbaar van 13 weken oud
en klaar om te verhuizen (PB maar voor meer info ;) )

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:51

jiperdepip schreef:
Voor de mensen die op korte termijn nog op zoek zijn naar een Britten monster :D
Bij een bevriende Cattery is nog een enorm lief zwart katertje beschikbaar van 13 weken oud
en klaar om te verhuizen (PB maar voor meer info ;) )

*ONTKENNING*

lalalalalala
ikhoorhetniet

8-) --> enikziehetookniet

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:03

Hahahaha ik heb er al 3 :P voorlopig even meer dan genoeg :D

Mijn jongste (Vinnie van 1.5) is trouwens wat klein gebleven. Nu zijn de 2 oudsten ook echt joekels hoor := Vinnie heeft niesziekte gehad voor hij bij mij kwam (fokker had hem meegenomen naar een kattenshow)... wist ik niet en was ik ook niet blij mee want mijn 2 oudsten kregen het ook van hem :( Vermoedelijk heeft hij dus groeiachterstand vanwege de niesziekte. Maar het is een heerlijk kereltje met een erg mooie vacht en lekker compact, alleen wat klein gebleven.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:08

Vinnie, een van de zeldzame momenten dat hij op schoot zat. Hij ligt wel op mijn buik als ik in bed lig :D Het zijn alle 3 geen schootkatten, ze komen wel naast je liggen.

Hebben jullie Britten dat ook?

Vinnie
Afbeelding

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:17

Snoesje wilt altijd op de bank tussen mn benen liggen, in het holletje. Op dr rug en dan ligt ze me ondersteboven aan te kijken.

Wat ze ook doet (vind ik ZO schattig) als ze in dr poezenkistje ligt (of erop) dan rolt ze zich op haar ruggetje en dat maakt ze een heeeeel zielig piepgeluid. Steeds harder, tot ik langs geweest ben om even op dr buik te kriebelen.

Soms best lastig want als ik een boek zit te lezen of zit te laptoppen moet ik soms om de paar minuten opstaan om dr buik-kriebel te gaan doen. Maarja.... laten piepen is ook zielig :')

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:21

Aaaah wat lief! Bijou gaat ook vaak tussen mijn benen liggen, vooral als ik onder een dekentje op de bank lig. Zij vind het ook heerlijk als ik haar buik kriebel. Daar gaat ze echt voor liggen!

'Kletsen' jullie Britten ook? Vinnie miauwt altijd heel lief naar mij als hij wat wil, hij heeft ook nog steeds een baby miauw :P En Bijou die kletst echt, als ze aandacht wil of als ik iets zeg dan geeft ze antwoord met een miauw :D

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:25

Cheeta ligt niet vaak op schoot. Wel ligt ze altijd tegen me aan op de bank. Zodra ik in bed lig dan wilt mevrouw binnen 1 seconde onder de dekens met d'r pootjes op mijn arm.

Let niet op mijn kinderachtige pyjama haha.

Afbeelding

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:30

Aaaaaah geweldige foto Tuhan! Dat zou ik ook wel willen, maar doen de mijne niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 15:31

Ik heb er altijd 1 naast mijn hoofd liggen (naast kussen) en 1 aan mijn voeteneinde. Breezer komt niet zo heel vaak op bed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:15

ooohhhh die slaapfoto... wat te schattig! Heb je dan niet heel veel haren in bed?

Ik heb een video van Snoetje dr 'buik-kriebel-demanding'.
In de video komt ze direct naar me toe, ze had blijkbaar een huge KnuffelMoment, maar normaal blijft ze dus liggen en gaat ze steeds nadrukkelijker piepen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:18

Denk het voordeel van een halve brit, ik heb weinig last van haren. Maar kam haar ook wel elke week.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:18

Ook al zo'n heerlijke knuffel! Herkenbaar! Snoetje is ook een heerlijke bollie :D Leuk filmpje.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:19

Nou die van mij verharen volgens mij altijd :=