kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:58

Shadow0 schreef:
Century schreef:
Maar juist omdat antibiotica te makkelijk te verkrijgen is hebben we het antibiotica-resistentie-probleem.

Nou ja, niet helemaal - veel resistentie is ontstaan in de veehouderij waar ab zelfs preventief gewoon door het voer gingen. Onder voorschrift van veeartsen... Heel dubbel dus. (Dat is overigens wel veranderd en de wetgeving is nu ook strenger.)

Beetje jammer alleen dat ze die wetgeving veel en veel te laat veranderd hebben, want dat is pas echt van de laatste 4 jaar ong (correct me if I'm wrong)dat dat in de veehouderij terug wordt gebracht. Terwijl het al decennia bekent is dat bij overgebruik van antibiotica er resistentie op treed. Wist mijn biologieleraar al op de havo te vertellen..was toen 15...nu 41 -O- Dus as usual loopt de regering weer km's achter de feiten aan

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:52

De regering. Tja die Kamerleden en lobbyisten, daar betalen we ons pas blauw aan. Daar hoor je dan weer niemand over.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:09

Ik vind het toch wel bizar dat mensen denken dat consulten en check-ups overbodige geldklopperij zijn.

Wie gaat grote schande schreeuwen als het mis gaat? Juist.

Het is gewoon verboden om medicijnen mee te geven zonder het dier gezien te hebben.
Of kunnen jullie bij de huisarts/apotheker ook zonder problemen antibiotica nagenoeg gratis gaan halen?

Bovendien is antibiotica niet het grote redmiddel voor alles (niet nodig voor griep, verkoudheid, blaasontsteking of diaree) maar mensen willen het wel perse in huis hebben.

Wel met de vinger naar de veehouderij wijzen (waar preventief ab-gebruik idd nu verboden is) maar vervolgens boos zijn dat de DA niet zomaar ab meegeeft zonder het dier gezien te hebben, de geldklopper :roll: .

Dit soort absurde redenaties bewijzen maar weer dat het maar best is dat Da's/artsen/medici de touwtjes in handen houden. En dat ze daar dan geld voor vragen, so be it.

AngeliqueB

Re: kleindierenartsen en hun belachelijke prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:27

Thioro, ik volg je hele redenatie, maar zolang er niet in Europa (of wereldwijd) dezelfde lijn getrokken wordt, is NL het braafste jongetje van de klas en trekt aan het kortste eind. Zo lang er via een omweg aan AB, landbouwgif, meststof of weet-ik-wat te verkrijgen is, doet de mensheid dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:31

AngeliqueB schreef:
Thioro, ik volg je hele redenatie, maar zolang er niet in Europa (of wereldwijd) dezelfde lijn getrokken wordt, is NL het braafste jongetje van de klas en trekt aan het kortste eind.

Nederland is helemaal niet 'het braafste jongetje van de klas' - Nederland is vooral vrij dubbel in dat soort dingen. Goed in kleine problemen met groot vertoon aanpakken, om de gigantische problemen aan de andere kant lekker met rust te laten. Wij zijn jarenlang koploper geweest met AB-gebruik in de veeteelt... en hebben ons redelijk actief verzet tegen inperking daarvan. Juist WIJ zijn niet zo van die dezelfde lijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:21

Momenteel wordt Nederland (samen met Denemarken) wel gezien als voorbeeld ivm veterinair antibiotica gebruik. Maar dat is idd niet altijd zo geweest.
Europees gezien wordt er vrij eenduidig gewerkt en ze worden strenger en strenger. En ja ze lopen jaren achter maar dat is Europa.
En idd, 'hier' zijn ze dan wel streng maar geimporteerd voedsel van het andere eind van de wereld waar de regels anders (of onbestaande) zijn mag dan wel.
Maar daarop voortbreien wordt eerder een politieke discussie.

Antibiotica gebruik in de veeteelt heeft idd een grote rol gespeeld in resistentie.
Maar iedereen die absoluut antibiotica wil voor een verkoudheid omdat ze anders denken te sterven heeft ook een aardige duit in het zakje gedaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:54

Dat er mensen zijn die zo dom zijn dat ze ab willen bij een verkoudheid kan ik geloven. Maar die groep heeft ook nog artsen kunnen vinden die ook nog daadwerkelijk ab aan die mensen meegaven dan?

Afbeelding

Is notabene een VIRUSziekte. Daar helpt ab niet eens tegen...omg the stupidity of man

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:07

Maar zo gaat het wel eens... en men blijft dan stug volhouden dat ze het écht nodig hebben, al gaat het om een virus en niet een bacterie... erg jammer.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:21

Men wil vaak zelf doktoren, omdat de hond van een kennis van een vriendin ook een keer ''zoiets'' heeft gehad. Klinkt erg logisch :+

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:42

Vooraf : ik zal nooit een van mijn dieren pijn laten lijden als dit is te voorkomen of te verhelpen... maar als mijn 13 jarige hond met athrose en hd die definitief GEEN pijn heeft ( geloof me, hij us de grootste piepert onder de zon ) maar even preventiev op pinstillers á 125 euri gezet zou worden, pas ik... dat is dan iemand bewust op kosten jagen en te bedonderen. Het ergste is, dat men ( nou ja, ik dan ) in het begin gelooft omdat een da notabene hiervoor gestudeerd heeft en ik ben leek... maar als je een ( het waren drie) second opinions opvraagd, en alle drie zeggen dat is nonsens, dan krab je je behoorlijk achter de oren en wordt dan dus duidelijk dat da in kwestie alleen maar nog wil verkopen :-(

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:44

Ik overleg altijd met m'n arts. Is het nodig? Zijn er goedkopere opties die ook prima zijn. En dan komen we op een plan van aanpak.
Voor m'n paard overleg ik ook met de dierenarts. En die komt soms ook met; als je een dag wacht ben ik al op stal en heb je een gedeelde visite. Tuurlijk niet met spoedgevallen maar voor andere dingen wel.
Onnodig geld uit de zak kloppen ken ik totaal niet.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:37

Jennyj01 schreef:
Ik overleg altijd met m'n arts. Is het nodig? Zijn er goedkopere opties die ook prima zijn. En dan komen we op een plan van aanpak.
Voor m'n paard overleg ik ook met de dierenarts. En die komt soms ook met; als je een dag wacht ben ik al op stal en heb je een gedeelde visite. Tuurlijk niet met spoedgevallen maar voor andere dingen wel.
Onnodig geld uit de zak kloppen ken ik totaal niet.

Nou ik wel :P
Ik kwam met mn 1 jaar oude hondje bij de dierenarts omdat ze kreupel liep.
De conclusie van de dierenarts was dat ze patella luxatie had en dat ze zo snel mogelijk geopereerd moest worden, het liefst dezelfde week nog.
Geraamde kosten minstens 1000 euro per knie #)
Ik helemaal overstuur naar huis (was mn eerste zelfgefokte hondje die het super deed op shows en waar ik plannen mee had om te fokken), daar heb ik met haar fokker gebeld en die zei wacht het nog even een paar dagen af.
Na die paar dagen was de kreupelheid weg en ze heeft er nooit meer last van gehad.
En ze is in goede gezondheid 14 jaar oud geworden :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:48

Maar overleg je dat dan niet met je Da? Van sorry vind het een hoop geld kunnen we nog kijken of het verbeterd of zijn er nog andere opties?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:56

Ik heb overlegt met haar fokker en die zei wacht het even af en dat heb ik gedaan en ze is dus nooit geopereerd en ze heeft ook nooit meer last gehad.
Maar had ik tegen de dierenarts gezegt opereer haar maar dan had ie dan graag gedaan voor minstens 1000 euro per knie, en was ik aardig wat geld lichter geweest.
Hij was erg stellig en zei dat het een zwaar geval van patella luxatie was, het zou een lijdensweg worden.
En ik heb haar niet gespaard want ik heb altijd behendigheid met haar gedaan :)
Als het nodig is dan is het niet anders en had ik haar beslist laten opereren maar ik kreeg sterk het gevoel dat men dacht dat dat meisje die zo wijs was met haar hondje er wel in zou trappen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:01

Patella luxatie lijkt mij niet een spoedgeval wat opereren betreft. Daarnaast zijn er verschillende gradaties en kan het wel erfelijk zijn dus onderzoek hiernaar ivm met de fok (wat je van plan was) is wel handig.

Heeft hij nog foto's gemaakt enz? Ben blij dat het achteraf meeviel. Er zijn ook verschillende gradaties in patella luxatie, misschien was het bij jouw hondje niet zo ernstig achteraf. Ik had waarschijnlijk een second opinion gewild bij een andere DA in jouw geval. :)

Vind wel dat je doet alsof de DA alleen maar op je geld uit was. Dit vind ik wel een ernstige beschuldiging. Nou zitten er altijd twee kanten aan het verhaal dus ik kan hierover moeilijk oordelen. Er zijn niet veel DA's die iets doen uit puur geld gewin, de meeste hebben echt wel liefde voor dieren en gaan niet onnodig opereren.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:05

Waarom een second opinion ?
Ze heeft toch nooit meer last gehad ?
Nee foto´s waren niet nodig, was zo duidelijk een zwaar geval, dat kon ie zo voelen.
Nee ik heb niet meer met haar gefokt, wel veel geshowd en behendigheid, flyball, bij de club zeiden ze dat ze patella luxatie graad 1 had en daar mocht mee gefokt worden maar dat wou ik zelf niet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:14

Ach, dat eeuwige gezeik over antibiotica... Onze kat was ziek en onze dierenarts wilde logischerwijs niet meteen beginnen met AB. Daarna werd hij doodziek en zijn we in korte tijd bij verschillende spoedartsen geweest die van alles deden (wat ook allemaal wel korte tijd hielp), maar de kat bleef zieker worden. Na 2 weken en 12 dierenartsbezoeken bezochten we wéér een spoedarts. Ditmaal hadden we het uitgeprinte dossier van de kat mee, dat de DA de vorige dag had gegeven ("voor het geval je weer naar een arts moet, dan hebben ze meteen het overzicht"). Haar ogen vielen uit haar hoofd dat niemand AB had durven geven. Onze kat kreeg een zware kuur mee met 2 soorten AB en knapte zienderogend op. Als iemand eerder AB had durven geven, had hij misschien niet zo lang op het randje van de dood gebalanceerd. AB gaf hem net dat stapje vooruit waardoor zijn lichaam weer een beetje terug ging vechten.

En dan terug ontopic, over die (spoed)artsen en hun prijzen :)

Onze dierenarts rekent voor een gewoon consult iets minder dan €30, en verder weet ik de standaardprijzen niet uit mijn hoofd. Een dag opname + dwangvoer van een kat kost €18. Laatst heeft ze mij en mijn kat de halve stad doorgereden, en rekende daarvoor maar €10 terwijl we zeker 2 uur bezig zijn geweest. Onnodig geld uitkloppen herken ik bij mijn DA totaal niet.

De spoeddienst wordt hier gerouleerd met 25 tot 30 dierenartsen, die hun eigen tarieven aanhouden. Dan kan variëren van €50 tot €90 per consult. Maar ook daar (heb er in totaal 7 in de omgeving gezien afgelopen maanden) heb ik nooit het gevoel gehad dat er geld uit mijn zakken geklopt werd :n Moest juist regelmatig aandringen dat we wel langs mochten komen, omdat DA's het zelf vaak niet nodig vonden.

Mijn kat heb ik verzekerd, dus ik merk niet veel van de dierenartskosten. En zeker nu ik een maand lang alleen maar rekening op rekening kreeg, ben ik nog nooit zo blij geweest met een verzekering. Hoewel ik moet toegeven dat de totaalsom enorm was, de specificatie van de rekening me enorm meeviel. Er is gewoon ontzettend veel met het dier gehannest, maar wát er allemaal gedaan is kostte niet bijster veel - tot je het bij elkaar optelt :) Een volgende kat zal ik ook zeker weer verzekeren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:19

AB is ook zeer goed natuurlijk en prima in sommige situaties! Omdat de dierenartsen bij jou niet door hadden dat het echt nodig was betekent niet dat het algemene AB-verhaal 'gezeik' is. Erg vervelend dat ze het bij jou pas zo laat door hadden, maar dat maakt ons 'gezeik' niet minder waar.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:23

Century schreef:
AB is ook zeer goed natuurlijk en prima in sommige situaties! Omdat de dierenartsen bij jou niet door hadden dat het echt nodig was betekent niet dat het algemene AB-verhaal 'gezeik' is. Erg vervelend dat ze het bij jou pas zo laat door hadden, maar dat maakt ons 'gezeik' niet minder waar.

Dat was ook totaal niet mijn bedoeling. Ik zie dat ik het in mijn post iets te hard heb verwoord, mijn excuses daarvoor :)

Wat ik wel merkte, is dat dierenarts op dierenarts op dierenarts geen AB op durfde te starten - en ik denk dat dierenartsen daar ook niet teveel in door moeten slaan. Dat mijn kat in het begin geen AB kreeg snap ik, bij de 2e dierenarts snapte ik het ook nog, bij de 3e ook, bij de 4e ook, bij de 5e vroeg ik me af of AB niet toch een optie was (hij is toch al op leven na dood, dus baadt het niet dan schaadt het niet), en zo ging het maar door. Terwijl de kat inmiddels al wel een behoorlijke voorgeschiedenis had en het dossier uitwees dat er al van alles was geprobeerd. Dus dat vind ik kwalijk - voorzichtig zijn met AB voorschrijving vind ik top +:)+ Maar het moet geen taboe worden om het wel af en toe voor te schrijven. Bij enkele dierenartsen heb ik gemerkt dat dit wel het geval is (enkelen zeiden letterlijk dat zij geen antibiotica meer willen voorschrijven), en dat is zonde.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:26

Dat ben ik helemaal met je eens. :) Mijn caaf krijgt op dit moment ook AB na zijn operatie; soms is het wel gewoon nodig en dan moeten dierenartsen niet te voorzichtig zijn. Algemene voorzichtigheid is wel prima. Heel fijn dat je kat er weer boven op is gekomen!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:11

sasja0705 schreef:
Vooraf : ik zal nooit een van mijn dieren pijn laten lijden als dit is te voorkomen of te verhelpen... maar als mijn 13 jarige hond met athrose en hd die definitief GEEN pijn heeft ( geloof me, hij us de grootste piepert onder de zon ) maar even preventiev op pinstillers á 125 euri gezet zou worden, pas ik... dat is dan iemand bewust op kosten jagen en te bedonderen. Het ergste is, dat men ( nou ja, ik dan ) in het begin gelooft omdat een da notabene hiervoor gestudeerd heeft en ik ben leek... maar als je een ( het waren drie) second opinions opvraagd, en alle drie zeggen dat is nonsens, dan krab je je behoorlijk achter de oren en wordt dan dus duidelijk dat da in kwestie alleen maar nog wil verkopen :-(

Er van uitgaande dat die pijnstilling carprofen of metacam was gaat het niet enkel om de pijnstilling, maar ook om het ontstekingsremmende effect. Arthrose is een degeneratief proces, wat dus over de tijd steeds erger wordt. Met ontstekingsremmers kun je het proces enigszins vertragen. Compleet nonsens is het dus zeker niet.

Szan schreef:
(hij is toch al op leven na dood, dus baadt het niet dan schaadt het niet)

Dit is helaas ook niet waar. Voor jouw kat misschien niet, maar wat betreft het resistentieprobleem kan het zeker wel schaden. Desalniettemin erg jammer dat het zo lang moest duren voordat er ingegrepen werd!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 07:56

het geen mij het meeste tegen het hoofd stoot is hoe naar, haast crimineel een kleindierenarts om gaat met facturen. Alles moet direct betaald worden anders word je dier niet eens geholpen. Er lijkt dan een soort chanterende druk op de eigenaar te liggen. Zelfde had ik met mijn hond, dier heeft een gebroken poot , wat zijn m'n opties dan? Die heb ik niet, hij moet geholpen of ingeslapen. Dat laatste was niet ter sprake met zo'n minimaal kwetsuur.
Dat is het geen wat me zo kwaad maakt zeker in verhouding tot een veearts waarbij juist zo veel begrip is voor het feit dat de bedragen vaak hoger uitvallen dan in eerste instantie werd gehoopt en deelbetaling is (tot nu toe bij mij dan) geen enkel probleem...waar zit dat verschil hem in??

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:02

Ik laat van de week mijn honden Titteren, dierenarts hier 150 euro ,dierenarts iets verder weg 40 euro.
De eerste is ook zonder consult van 40 euro tweede inclusief.
Ik vind dat echt een ongelooflijk verschil.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:14

Wat is Titteren? En heb je niet gevraagd waar dat verschil in zit?
Hier zit er voor het reinigen van het gebit van de hond ook een groot verschil. €270 en €120. Nu weet ik dat de goedkopere je hond verdoofd en de boel schoonmaakt. De duurdere checkt eerst de nier en leverfunctie ivm de verdoving en maakt een foto om te zien hoe de staat van het gebit is. Dit is wel de meest ideale diergeneeskunde en op deze manier kun je je vak heel goed en mooi uitoefenen . Ik vind dat overbodig voor een kerngezonde hond die alleen tandsteen heeft. Zij zeggen; zo werken wij en anders niet. En dat is hun goed recht natuurlijk.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:10

Bloed nakijken op antistoffen zodat je evt niet hoeft te enten .