Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Bimmerd schreef:Om even een voorbeeld te noemen, over het 'wie het eerst de deur uit is, leidt de wandeling' dat is gewoon waar. Zo werkt het binnen een roedel ook, de leider gaat voorop en bepaald de richting.
MyWishMax schreef:Bimmerd schreef:Om even een voorbeeld te noemen, over het 'wie het eerst de deur uit is, leidt de wandeling' dat is gewoon waar. Zo werkt het binnen een roedel ook, de leider gaat voorop en bepaald de richting.
Dat is dus geen feit. Binnen een roedel honden kan de leider ook juist achteraan lopen. Die bepaalt alsnog de richting, de andere honden houden hem echt in de gaten. Het als eerste uit de deur gaat er niet om dat je als eerste uit de deur gaat, dat is een kunstje. Het gaat er om dat je bepaalt, dus als jij bepaalt dat de hond eerst mag, betekent dat echt niet dat de hond ineens de leider is. Net als dat een hond niet ineens de baas wordt als hij op de bank of het bed ligt.
Maanon_ schreef:MyWishMax schreef:Dat is dus geen feit. Binnen een roedel honden kan de leider ook juist achteraan lopen. Die bepaalt alsnog de richting, de andere honden houden hem echt in de gaten. Het als eerste uit de deur gaat er niet om dat je als eerste uit de deur gaat, dat is een kunstje. Het gaat er om dat je bepaalt, dus als jij bepaalt dat de hond eerst mag, betekent dat echt niet dat de hond ineens de leider is. Net als dat een hond niet ineens de baas wordt als hij op de bank of het bed ligt.
Ik vind het een zeer interessant onderwerp altijd. Maar is hier wetenschappelijk bewijs voor? Waar leven honden dusdanig natuurlijk dat ze dit gedrag vertonen? Of is dit alleen in huiselijke kring in roedels door ons, mensen, samengesteld? Waar is er onderzoek gedaan dat honden op deze manier hun roedel zouden sturen?
Ik kan het boek 'dit is de hond' van John Bradshaw zeer aanraden. In dit boek wordt aangegeven dat er (toen) nog geen goed onderzoek was naar hoe honden roedels vormen en in hoeverre ze lijken op wolven.
Het schijnt dat veel wetenschappelijk onderzoek naar wolven en hun roedel plaats heeft gevonden bij wolven in gevangenschap. Hier gedragen de wolven zich zeer anders dan in het wild levende wolven, mede doordat ze met soortgenoten in een ruimte zijn gezet en het daar met elkaar uit moeten zoeken. In het wild is de 'roedel' de ouderdieren met hun jongen. De leiders zijn gewoon de ouders.
Ik ben heel erg benieuwd of mensen hier ook wetenschappelijk bewijs hebben voor verschillende theorieën, en dat gewoon uit oprechte interesse
En daar zijn veel honden familie, waardoor er meerdere generaties rondlopen. Om het echt te onderzoeken zou je dus al roedels moeten hebben die niet samengesteld zijn en ik denk niet dat dat haalbaar is.Citaat:In 1999 Mech (de man die het concept alpha in 1960 beschreef en waarop de domanince based concepties grotendeels op gebaseerd zijn) published Alpha Status, Dominance, and Division of Labor in Wolf Packs(4), in which he corrected his earlier mistaken ideas. He happily reports that in the 2003 book Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation(5) written by twenty three authors and edited by Mech and Boitani, the term “alpha” is only ever mentioned to explain why it has been superseded.
Shiloh schreef:Maanon, lees de link eens die ik post in mijn vorige post. Een heel duidelijk artikel die de wetenschap op dit gebied op een rijtje zet en beargumenteerd en dat het gros van de wetenschappers hun meningen hebben bijgesteld. Zij vinden dat wolven roedels ten eerste niet leven met dominantie met een alpha, maar uit samenwerking en ten tweede dat honden helemaal niet als dergelijke roedels leven (gebaseerd op zwervende/"wilde" gedomesticeerde honden bijvoorbeeld). Allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Ik vond het in ieder geval reuze interessant om te lezen.
. In het filmpje van cesar gaat het om een volwassen!! hond die gecorrigeerd moet worden plus dat een klein meisje er mee moet kunnen wandelen. Dat vraagt een andere aanpak dan de hond in het filmpje van de zachte aanpak bij een jonge hond die gewoon opgevoed moet worden. Er is in mijn ogen wel een groot verschil tussen een hond opvoeden en een hond corrigeren. Cesar's boodschap is dat de intentie waarmee je met je hond omgaat bepalend is voor het resultaat. Dat zie ik ook terug bij onze hondenroedel. Als het echt nodig is kunnen ze een mede roedellid behoorlijk aanpakken. terwijl ze bij een pup en een jonge hond heel veel gedrag gewoon negeren. een van onze honden is anti kat. Dat kun je echt niet met een speeltje afleiden als hij gefixeerd is op een kat dan moet je andere wegen bewandelen.
Shiloh schreef:Ook slipriemen vind ik overigens niet echt wat. Ik vind het hele slip principe gewoon niet nodig, omdat ik niet vind dat het nodig is om via een riem te laten weten dat een gedrag ongewenst is. Het liefste gebruik ik zelfs een harnas, omdat dat gelijkmatige druk geeft op het lichaam en zelfs in enthousiasme, geen ongewenste kracht/klap op de nek kan geven. En ik denk dus dat druk op de riem volledig vermeden kan worden in het aanleren van het lopen aan de riem.
ardo_iggy schreef:Shiloh schreef:Op overigens nog even terug te komen op de kritiek te dicht bij de hond komt, hij doet dit echt alleen bij honden die comfortabel zijn en niet gestrest zijn. Hier een heel mooi voorbeeld waarbij hij dat dus absoluut niet doet bij een nerveuze hond:
https://www.youtube.com/watch?v=ZMRsUnYezY8

essiesilly schreef:Ik snap zowiso nooit waarom we paarden a 800 kilo (en ja ook jonge hengsten) aan een normaal halster kunnen begeleiden en voor sommige honden slipkettingen nodig zouden zijn..