Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bimmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:13

Heel eerlijk overtuigd het mij persoonlijk niet direct. Het ziet er allemaal erg high-energy uit, ik zie nergens echt ontspanning. Als de hond gaat zitten eventjes maar zodra de hond moet gaan lopen schiet het energie level omhoog. Ik zou nu graag een vervolg filmpje willen zien van die hond de dag daarna of in ieder geval een week later, of hij dan daadwerkelijk ontspannen loopt of nog steeds voer nodig heeft om de boom niet aan te vallen voordat ik kan oordelen of deze manier effectief is en of ik het zelf zou toepassen. Mijn laatste indruk, ondanks dat de hond in rechte lijn richting huis loopt is nog steeds niet ontspannen verder dus voor wat ik nu heb gezien kan ik niet zeggen dat ik die manier beter vind dan hoe CM de honden aan de lijn leert lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:42

Bimmerd schreef:
Om even een voorbeeld te noemen, over het 'wie het eerst de deur uit is, leidt de wandeling' dat is gewoon waar. Zo werkt het binnen een roedel ook, de leider gaat voorop en bepaald de richting.

Dat is dus geen feit. Binnen een roedel honden kan de leider ook juist achteraan lopen. Die bepaalt alsnog de richting, de andere honden houden hem echt in de gaten. Het als eerste uit de deur gaat er niet om dat je als eerste uit de deur gaat, dat is een kunstje. Het gaat er om dat je bepaalt, dus als jij bepaalt dat de hond eerst mag, betekent dat echt niet dat de hond ineens de leider is. Net als dat een hond niet ineens de baas wordt als hij op de bank of het bed ligt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:14

Ik ben vannochtend meer in de science gedoken over het concept honden zijn wolven, het leven in een roedel, de alpha en het constant opzoeken van conflict door honden om in rang te stijgen. Vooral omdat Zak dusninderdaad claimde dat dat niet wetenschappelijk bewezen is en het tegendeel wel bewezen is. Dan moet die wetenschap ook bestaan in de vorm van onderzoek en artikelen.

Very interesting stuff. Vooral omdat de wetenschapper die het hele concept in 1960 heeft beschreven in de 21ste eeuw terug is gekomen op zijn observaties.

1 van de interessante (niet wetenschappelijk gepubliceerd, maar wel wetenschappelijk onderbouwd) artikel dat ik heb gelezen is: http://www.apbc.org.uk/articles/why-wont-dominance-die

Dat artikel legt echt heel goed uit waarom het wolf roedel verhaal achterhaald is, op basis van wetenschap.

Ik heb een aantal wetenschappelijke artikelen gevonden over het onderwerp die ik bij een studiegenoot ga opvragen (kan er zelf niet allemaal bij) en vanavond eens ga lezen en voor mezelf samenvatten. (overdag moet er gewerkt worden).
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 09:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:21

Tip:

Kijk van beide heren eens een filmpje ZONDER geluid..... kijk naar de lichaamstaal en de stresssignalen van de hond en oordeel dan.

Ben benieuwd :-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:22

Shiloh ik vind dat je je goed staande houd in deze altijd zo sleurende discussie waarbij mensen toch niet willen zien hoe het ook kan.
Veel mensen zouden het boek dit is de hond van John bradshaw eens moeten lezen
Beschrijving;
Met de nieuwste feiten en inzichten word je een betere vriend van je hond. Een eeuw geleden moesten de meeste honden werken voor de kost en werden ze gefokt op gezondheid, kracht en aanhankelijkheid. Tegenwoordig wordt er door fokkers meer gelet op uiterlijke kenmerken dan op gezondheid of geschiktheid als huisdier. Bovendien behandelen we honden te vaak als wolven of als harige mensjes. In Dit is de hond ontmaskert John Bradshaw, expert op het gebied van hondengedrag en hondenwelzijn, een groot aantal populaire ideeën over de aard van de hond, zoals de gedachte dat honden willen domineren. Bradshaw maakt duidelijk dat honden absoluut geen gedomesticeerde wolven zijn die willen domineren, maar unieke dieren met een uiterst sociaal gedrag, die het vermogen hebben om harmonisch samen te leven met andere soorten, in het bijzonder de mens. Bradshaw geeft ook belangrijke informatie over de anatomische en psychologische eigenschappen van de hond, aan de hand waarvan je het welzijn van je hond kunt verbeteren. Dit is de hond is een diervriendelijk boek vol waardevolle adviezen. Bradshaw laat helder en overtuigend zien hoe je je kennis van je hond kunt vergroten en hoe je nog beter met hem kunt omgaan. 'Niets minder dan een pleidooi om op een andere manier naar de hond te kijken.'The Guardian 'Gezaghebbend, uitstekend onderbouwd.'The Independent 'Een belangrijke herijking van ons begrip van de hond.' The Observer 'Het zou mij niet verbazen als het een klassieker wordt.' Los Vast Tijdschrift Nederlandse Vereniging voor Instructeurs in Hondenopvoeding en -opleiding

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:27

MyWishMax schreef:
Bimmerd schreef:
Om even een voorbeeld te noemen, over het 'wie het eerst de deur uit is, leidt de wandeling' dat is gewoon waar. Zo werkt het binnen een roedel ook, de leider gaat voorop en bepaald de richting.

Dat is dus geen feit. Binnen een roedel honden kan de leider ook juist achteraan lopen. Die bepaalt alsnog de richting, de andere honden houden hem echt in de gaten. Het als eerste uit de deur gaat er niet om dat je als eerste uit de deur gaat, dat is een kunstje. Het gaat er om dat je bepaalt, dus als jij bepaalt dat de hond eerst mag, betekent dat echt niet dat de hond ineens de leider is. Net als dat een hond niet ineens de baas wordt als hij op de bank of het bed ligt.

Ik vind het een zeer interessant onderwerp altijd. Maar is hier wetenschappelijk bewijs voor? Waar leven honden dusdanig natuurlijk dat ze dit gedrag vertonen? Of is dit alleen in huiselijke kring in roedels door ons, mensen, samengesteld? Waar is er onderzoek gedaan dat honden op deze manier hun roedel zouden sturen?

Ik kan het boek 'dit is de hond' van John Bradshaw zeer aanraden. In dit boek wordt aangegeven dat er (toen) nog geen goed onderzoek was naar hoe honden roedels vormen en in hoeverre ze lijken op wolven.

Het schijnt dat veel wetenschappelijk onderzoek naar wolven en hun roedel plaats heeft gevonden bij wolven in gevangenschap. Hier gedragen de wolven zich zeer anders dan in het wild levende wolven, mede doordat ze met soortgenoten in een ruimte zijn gezet en het daar met elkaar uit moeten zoeken. In het wild is de 'roedel' de ouderdieren met hun jongen. De leiders zijn gewoon de ouders.

Ik ben heel erg benieuwd of mensen hier ook wetenschappelijk bewijs hebben voor verschillende theorieën, en dat gewoon uit oprechte interesse :)

Paintlinger

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:31

Ik heb natuurlijk ook mijn eigen referentiekader.

Ik heb een hond omdat ik dat leuk vind.... dus logischerwijs wil ik het ook leuk houden
Ik ga mijn vriendje niet behangen met slipkettingen, halti's en prikbanden.

In plaats daarvan steek ik er veel tijd in om hem duidelijk te maken wat ik allemaal WEL wil.
Dus ipv afleren dat hij aan de lijn trekt. Leer ik hem om aan een slappe lijn te lopen. (Bijvoorbeeld).

En dat is verrassend simpel en per definitie is aanleren leuk....en afleren niet.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:31

interessant, ga deze video's straks thuis rustig bekijken!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:38

Maanon_ schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vind het een zeer interessant onderwerp altijd. Maar is hier wetenschappelijk bewijs voor? Waar leven honden dusdanig natuurlijk dat ze dit gedrag vertonen? Of is dit alleen in huiselijke kring in roedels door ons, mensen, samengesteld? Waar is er onderzoek gedaan dat honden op deze manier hun roedel zouden sturen?

Ik kan het boek 'dit is de hond' van John Bradshaw zeer aanraden. In dit boek wordt aangegeven dat er (toen) nog geen goed onderzoek was naar hoe honden roedels vormen en in hoeverre ze lijken op wolven.

Het schijnt dat veel wetenschappelijk onderzoek naar wolven en hun roedel plaats heeft gevonden bij wolven in gevangenschap. Hier gedragen de wolven zich zeer anders dan in het wild levende wolven, mede doordat ze met soortgenoten in een ruimte zijn gezet en het daar met elkaar uit moeten zoeken. In het wild is de 'roedel' de ouderdieren met hun jongen. De leiders zijn gewoon de ouders.

Ik ben heel erg benieuwd of mensen hier ook wetenschappelijk bewijs hebben voor verschillende theorieën, en dat gewoon uit oprechte interesse :)

Geen wetenschappelijk onderzoek, wel meerdere ervaringen van mensen die meer dan 4 honden hebben. ;) En daar zijn veel honden familie, waardoor er meerdere generaties rondlopen. Om het echt te onderzoeken zou je dus al roedels moeten hebben die niet samengesteld zijn en ik denk niet dat dat haalbaar is.

Daarnaast, mijn honden gaan 9 van de 10 keer als eerste de deur uit. Dat is veel praktischer hier. En toch volgen ze mij, ook al lopen ze de hele wandeling voor op. Bij elke kruising/bocht kijken ze om en de jongste is me maar één keer kwijt geweest, in zijn 'puber' maanden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:38

Maanon, lees de link eens die ik post in mijn vorige post. Een heel duidelijk artikel die de wetenschap op dit gebied op een rijtje zet en beargumenteerd en dat het gros van de wetenschappers hun meningen hebben bijgesteld. Zij vinden dat wolven roedels ten eerste niet leven met dominantie met een alpha, maar uit samenwerking en ten tweede dat honden helemaal niet als dergelijke roedels leven (gebaseerd op zwervende/"wilde" gedomesticeerde honden bijvoorbeeld). Allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Ik vond het in ieder geval reuze interessant om te lezen.

Citaat:
In 1999 Mech (de man die het concept alpha in 1960 beschreef en waarop de domanince based concepties grotendeels op gebaseerd zijn) published Alpha Status, Dominance, and Division of Labor in Wolf Packs(4), in which he corrected his earlier mistaken ideas. He happily reports that in the 2003 book Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation(5) written by twenty three authors and edited by Mech and Boitani, the term “alpha” is only ever mentioned to explain why it has been superseded.

Wetenschap evolueert, vroeger dachten we dat de aarde plat is, inmiddels hebben we geleerd dat die rond is. In 1960 dacht wetenschap dat honden interactie ging op basis van dominantie, sinds 2000 wordt daar sterk op terug gekomen in de wetenschap. Helaas duurt het vele jaren voordat wetenschap doordringt bij "the masses of the people". Gelukkig vertrouw ik erin dat we over een jaar of 10/20 we niet beter meer weten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 10:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:44

Shiloh schreef:
Maanon, lees de link eens die ik post in mijn vorige post. Een heel duidelijk artikel die de wetenschap op dit gebied op een rijtje zet en beargumenteerd en dat het gros van de wetenschappers hun meningen hebben bijgesteld. Zij vinden dat wolven roedels ten eerste niet leven met dominantie met een alpha, maar uit samenwerking en ten tweede dat honden helemaal niet als dergelijke roedels leven (gebaseerd op zwervende/"wilde" gedomesticeerde honden bijvoorbeeld). Allemaal gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Ik vond het in ieder geval reuze interessant om te lezen.

Die ga ik ook zeker nog lezen! Ben momenteel op het werk dus wil er graag mijn tijd voor nemen.

MyWishMax, op die manier. Ik vind het een interessant onderwerp dus ik dacht, het zou interessant zijn als daar nog een onderzoek naar is geweest. Maar wellicht dat andere mensen met meerdere honden weer andere ervaringen hebben. Misschien is het ook wel rasafhankelijk, wie zal het zeggen.. :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:45

Maanon en essiesilly, bedankt voor de tip ik ga dat boek zeker lezen!

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:09

ik zie in beide methodes wel wat *\o/* . In het filmpje van cesar gaat het om een volwassen!! hond die gecorrigeerd moet worden plus dat een klein meisje er mee moet kunnen wandelen. Dat vraagt een andere aanpak dan de hond in het filmpje van de zachte aanpak bij een jonge hond die gewoon opgevoed moet worden. Er is in mijn ogen wel een groot verschil tussen een hond opvoeden en een hond corrigeren. Cesar's boodschap is dat de intentie waarmee je met je hond omgaat bepalend is voor het resultaat. Dat zie ik ook terug bij onze hondenroedel. Als het echt nodig is kunnen ze een mede roedellid behoorlijk aanpakken. terwijl ze bij een pup en een jonge hond heel veel gedrag gewoon negeren. een van onze honden is anti kat. Dat kun je echt niet met een speeltje afleiden als hij gefixeerd is op een kat dan moet je andere wegen bewandelen.
Ik denk dat je cesar's aanpak in moet zetten voor de 'çrimineeltjes' onder de honden en de zachte aanpak voor het opvoeden van de stoute jongens en meisjes onder de honden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:11

Of een hond jong of oud is Equardor, vind ik geen verschil. Beide honden hebben het correct aan de riem lopen nooit geleerd. Beide zijn daarin dus nieuw en onbeleerd. Wat dat betreft kun je het ook geen "crimineeltje" onder de honden noemen. Hoe kan iets stout zijn, als je hem nooit hebt verteld hoe het wel moet?

Nog meer science over waarom "de alpha" outdated is:
http://www.4pawsu.com/alphawolf.pdf
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-12-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:16

Het hele topic door gelezen. Fijn leesvoer, want hoewel ik the Dog Whisperer veel gezien heb (en het in tegenstelling tot TS geen nare aanblik vindt, maar eigenlijk juist allemaal behoorlijk logisch vind klinken), wil ik, als wij over een paar jaar voor een hond willen gaan, goed beslagen ten ijs komen. ;)

Dus op mijn boekenlijst staat nu ook "dit is de hond", van John Bradshaw. Clickertraining spreekt me ook erg aan, daar ligt een boek nu van in de boekenkast. Dus ik volg ondertussen, lees wat mee en pik er zo mijn dingen tussenuit.

Vind overigens de filmpjes van Zak niet zo fijn. Maar dat komt puur en alleen door zijn energie niveau. Ik vind hem erg druk aanwezig, waar CM altijd zoveel rust en kalmte uitstraalt. Dat voelt een stuk prettiger aan.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:00

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:01

Shiloh schreef:
Ook slipriemen vind ik overigens niet echt wat. Ik vind het hele slip principe gewoon niet nodig, omdat ik niet vind dat het nodig is om via een riem te laten weten dat een gedrag ongewenst is. Het liefste gebruik ik zelfs een harnas, omdat dat gelijkmatige druk geeft op het lichaam en zelfs in enthousiasme, geen ongewenste kracht/klap op de nek kan geven. En ik denk dus dat druk op de riem volledig vermeden kan worden in het aanleren van het lopen aan de riem.

Ik vind een harnas helemaal niks, vooral als je hond niet weet dat hij niet mag trekken, door zo'n harnas kunnen ze juist nog harder trekken. Kijk maar naar de slede honden, die hebben ook een harnas om zodat ze lekker hard kunnen trekken.

ardo_iggy schreef:
Shiloh schreef:
Op overigens nog even terug te komen op de kritiek te dicht bij de hond komt, hij doet dit echt alleen bij honden die comfortabel zijn en niet gestrest zijn. Hier een heel mooi voorbeeld waarbij hij dat dus absoluut niet doet bij een nerveuze hond:
https://www.youtube.com/watch?v=ZMRsUnYezY8

Ik vind Zak heel nerveus en onzeker overkomen bij deze hond, die hond blaft naar hem van wat moet je van me?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:05

Nee, als je het goed doet gaan ze niet harder trekken, want je leert ze dat af. Ik snap ook wel dat een hond meer kracht kan zetten achter een harnas dan achter een halsband. Het lijkt me dan ook logisch dat als je hond trekt en hij is de halsband gewend en jij hebt het hem nog niet goed afgeleerd, dat je eerste stap dan niet is, overstappen naar een harnas. (al vind ik stap 1 wel, overstappen van een slipketting/riem naar een gewone nylon/leren halsband zonder slip functie. En ja die dingen verstikken wel degelijk, in het engels heet zo'n ding niet voor niets een chokechain.). Pas als de hond heeft geleerd niet meer te trekken, zou ik overstappen naar een harnas, omdat het de nek beschermt, als het, om wat voor reden dan ook, toch een klap van kracht op de lijn komt. (en die momenten gebeuren nou eenmaal af en toe, al is het bijvoorbeeld alleen al als je met je hond aan het fietsen bent en je wordt geschept door een auto en sleurt je hond mee, je weet het nooit, kan gebeuren).

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:11

Er zijn natuurlijk enorm veel methodes, en het is gewoonweg niet rendabel om iedere methode an sich te gaan behandelen. Makkelijker is misschien om te kijken wat er dus wel bewezen is, en welke methode jou aanstaat in die richting.

Een centrale onderscheiding tussen verschillende methodes is of er wél of níet een mens-hond dominantie bestaat. Maar wát is nou dominantie. Dat hoeven we gelukkig niet opnieuw uit te vinden aangezien er al aardig wat gedragsbiologen zich over deze kwestie hebben gebogen. Individuele kenmerken tussen individuen beïnvloeden de dominantie (Bernstein, 1981), dat klinkt logisch natuurlijk. Deze kenmerken zijn dingen als: fysieke kracht, uithoudingsvermogen, afstamming, persoonlijkheid, gewicht, leeftijd etc. etc.(Chase and Seitz, 2011 and Maynard Smith and Parker, 1976) Zoals je ziet zullen wij -als je hier vanuit gaat- als volwassen mens een voorsprong hebben. Wat echter vaak vergeten wordt is dat motivatie deze kenmerken kan overheersen. Als jij fysiologisch gezien een achterstand hebt qua dominantie, dan kan motivatie er toch voor zorgen dat je een leidende rol hebt. Karakter is dus een zeer bepalende eigenschap.

Of een hond dus een mens wilt domineren is dus vooral afhankelijk van de karakter combinatie van mens-hond. Wat echter belangrijker is, is of honden formele dominantie kennen. Dit houdt in dat honden 'in hokjes' kunnen denken en dus ook buiten bijvoorbeeld een roedel of hond-hond verband dominantie kennen. Apen kennen bijvoorbeeld wel formele dominantie. Hier is echter bij de hond nog geen onderzoek over gepubliceerd. Wanneer honden geen formele dominantie kennen, zal de hond -ongeacht karakter- de mens niet willen domineren. Wanneer de hond wel formele dominantie kent, zal de hond alleen bij een bepaalde hond-mens combinatie willen domineren.

De kans is dus 25%-75% dat de hond wilt domineren, vrij klein dus. Verder onderzoek zal uitsluitsel hierover moeten geven, maar houdt in gedachte dat veel ethologisch onderzoek later achterhaald wordt. Dingen waar ik nu vanuit ga, kunnen over 10 jaar weer niet kloppen.

Verder wordt grofweg het onderscheid gemaakt tussen positief en negatief operante conditionering. Dit houdt in dat er een positieve(beloning) of negatieve(straf) volgt na een bepaalde gedraging. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een positieve conditionering veel effectiever is dan een negatieve. Waarom? Bij een positieve aanpak wordt één enkele gedraging versterkt. De gedragingen die je niet wilt zullen dus minder worden. Bij een negatieve aanpak wordt één enkele gedraging minder, maar zullen andere gedragingen die je wél wilt niet versterkt worden. Timing speelt bij beide aanpakken een even grote rol. Dit is allemaal zeer fundamenteel en zal nooit achterhaald worden. Waarom? Omdat dit voor alle organismen opgaat. Je gaat ergens zitten waar de omstandigheden gunstiger zijn, en vermijdt plekken waar de omstandigheden minder gunstig zijn.

Als je dus alles bij elkaar optelt is een methode die niet van dominantie uitgaat en die met positieve operante conditionering werkt het meest effectief over het algemeen.

Verder gaan sommige methodes niet alleen uit van dominantie, maar ook van een roedel. Wanneer een hond formele dominantie kent -en dus mens-hond dominantie mogelijk is- zal hij prima snappen dat hij niet in een roedel zit. Verder is dit door Dr. David L. Mech ook weer ontkracht. Hij is namelijk degene die van origine voor de basis van de roedelmethode heeft gezorgd.

Roedelmethode: onzin
Dominantiemethode: Nog geen concluderend onderzoek over gedaan, weinig kans op
Niet-dominantiemethode: Nog geen concluderend onderzoek over gedaan, grote kans op
Positieve operante conditionering: effectief
Negatieve operante conditionering: weinig effectief

Natuurlijk moet je op het vlak van dominantiemethode rekening houden met een bepaalde mate van motivatie en karakter. Echter moet je dit ook in de context van het postuur en karakter van de eigenaar zien.

Ik denk dus dat over het algemeen een positieve aanpak zonder dominantie een betere methode is. Simpelweg omdat het beter onderbouwd is.

Andere methodes werken zeer zeker ook: door bijvoorbeeld de roedelmethode toe te passen zal je je hond geen kwaad doen(ik ga ervan uit dat je alles goed toepast natuurlijk). Maar het is wel een beetje dommige om steeds onnodige handelingen uit te voeren(Jij als eerste door de deur bijvoorbeeld). Maar dingen als een hond in zijn nekvel pakken of op zijn rug leggen, dat vind ik anno 2014 echt enorm overbodig en not-done. Je wilt natuurlijk naar een zo goed mogelijke band streven, daar hoort geweld niet in thuis. En daarbij is geweld niet hetzelfde als een correctie. Maar een slechte of overmatige correctie kan wel onder geweld vallen.

Hulpmiddelen moeten verder ook als hulpmiddel gebruikt worden: vaak worden ze permanent gebruikt en neemt de werking af na een bepaalde periode. Een halti bijvoorbeeld is een ondersteunend middel voor een training. Zo moet het ook gebruikt worden.

EDIT: Om dus even op de vraag antwoord te geven: ik ben geen fan van Cesar Millan omdat hij gebruik maakt van de dominantie én roedelmethode, ongeacht karakter van de hond. Verder maakt hij vooral gebruik van negatieve conditionering.
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 01-12-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:13

Ik vind het hoge energie niveau ook niet prettig bij Zak, Ik hou meer van de rust die CM heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:13

Mijn honden lopen aan een tuig (3 honden bij elkaar zo n 115 kilo) en trekken niet meer of minder dan aan een halsband hoor, het is gewoon hoe je ze het leert ;)
En ik speur zelfs met hetzelfde tuig als waarmee ik wandel, volgens velen zou dit echt niet kunnen want ze gaan trekken van een tuig. Nee want het commando zoek maakt dat ze mogen trekken en zoeken. En dan hangen ze ook echt met vol gewicht er in.
Het commando naast maakt weer dat ze zonder te trekken naast me mee lopen

Ik snap zowiso nooit waarom we paarden a 800 kilo (en ja ook jonge hengsten) aan een normaal halster kunnen begeleiden en voor sommige honden slipkettingen nodig zouden zijn..

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:16

Ik ben wel van een hond corrigeren en met een harnas kan ik hem niet corrigeren zoals ik wil.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:16

Heerlijk heldere post Cyella +:)+

Ik kan een hond wel corrigeren zoals ik wil in een harnas, want ik vind harnas/riem/halsband geen middel van correctie, puur een middel om te zorgen dat de hond niet weg kan.

essiesilly schreef:
Ik snap zowiso nooit waarom we paarden a 800 kilo (en ja ook jonge hengsten) aan een normaal halster kunnen begeleiden en voor sommige honden slipkettingen nodig zouden zijn..

Mooi voorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:36

Ik vind een halsband net als een halster - en daarmee kun je corrigeren als het nodig is. Een harnas vind ik meer te vergelijken met het harnachement om een kar te trekken - niet geschikt voor genuanceerde communicatie en ook niet voor correctie. Wel prima voor krachtverdeling.

Slipkettingen lijken me te vergelijken met hengstenkettingen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 11:40

Het gaat niet over halsband vs halster vs harnas, het gaat om halster vs slipketting. Vind dat een mooie vergelijking.

Verder vind ik een harnas ook niet geschikt voor communicatie en correctie, het is niets anders als een middel ter verzekering van bij je blijven, niet meer, niet minder. Daarnaast heeft het ook niet hetzelfde doel als een harnachement. Het doel is namelijk anders (bij me blijven op een voor het hondenlichaam veilige manier, tegenover kar trekken).

Ipv de discussie nu verder te trekken op het halsband/slipketting verhaal, ben ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar jullie reactie op de aangedragen wetenschap. Want die lijken jullie heel tactisch te negeren.