Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:12

En dan heb je er ook nog met een nieuw systeem, met een soort van klipje, dat schiet zo los, bij de minste druk. Zo één had ik voor mijn kat.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:18

chanel1985 schreef:
En dan heb je er ook nog met een nieuw systeem, met een soort van klipje, dat schiet zo los, bij de minste druk. Zo één had ik voor mijn kat.

Waar had je die vandaan, wil ik wel eens kijken hoe goed dat nou eigenlijk werkt. Trouwens, dan wurmt hij zijn poot ertussen en ligt dat ding op de grond, daar heb ik dus niks aan mocht ik een halsband willen, met elastiek hetzelfde verhaal.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 10-08-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:25

Ik kom wel uit belgië, ik heb het uit de zoomaxi, hier in [plaats]. Maar misschien hebben ze dat ook in Nederland.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:34

Als het iets typisch belgisch is, wil ik weleens voor je kijken, kom zeer regelmatig over de grens...

En chanel, waarom wilde je nu eigenlijk weten hoe groot "mijn tuin" is ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:37

Nikass schreef:
Dan moet je ze ook verbieden om kinderen te nemen. Of je moet die ook aanlijnen en hun rotzooi opruimen.

Ik ben voor!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:39

Ik wou de grote niet weten, maar ik was verward met wat je bedoelde waar je last had van de honden. Het spreekt voor zich dat men geen honden laat lopen op iemands zijn domein.

Ik bedoel zo'n, dit is niet hetgeen wat ik had, met deze heb ik geen ervaring, die van mij ging echt bij de minste druk los.
Met name het zwarte klip links
http://media.mediazs.com/bilder/trixie/ ... 2011_4.jpg

afbeelding komt van zooplus.nl

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:44

Dan begrijp ik het :j

Ik zal eens kijken bij de dierenzaak waar wij altijd komen, maar zou dit clipje ook spontaan moeten openen dan ?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:47

ja, als er een druk op komt (blijft ergens aan haken ofzo) springt dat open, diegene die mijn kat aan had, ging heel snel snel open. Van andere merken weet ik dat natuurlijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:20

Wat meten met 2 maten zeg.
Hoe onverantwoord is het eigenlijk om een dier los op straat te laten lopen. Mensen die schrikken van een kat die voor hun auto uit de bosjes komt rennen, die dan van schrik voluit remmen, achterliggers die erop knallen. Mensen die van schrik uitwijken en tegen hun tegenligger op rijden of een lantarenpaal. Mensen met baby's in hun auto die zo'n impact helemaal niet kunnen verdragen aan hun kleine lijfje. Ik heb het in mijn kennissenkring zien gebeuren.
De kat loopt weg en de eigenaar van de kat neemt zijn verantwoording niet eens omdat die niet weet wat de kat allemaal uitvreet.
Ik vind het niet kunnen, zomaar je huisdier zonder toezicht los op straat laten lopen. Wat niet weet wat niet deert zeker.

Mijn honden worden ook zielsongelukkig als ik ze de hele dag opsluit in huis, dat is dan nog geen reden om ze maar zonder toezicht het verkeer in de sturen.
Als je je kat geen gelukkig leven kunt bieden zonder daarbij het leven van andere mensen in gevaar te brengen ( en een huisdier zonder toezicht in het verkeer los laten= een ander mogelijk in gevaar brengen), dan moet je geen kat nemen maar een cavia.
Het zou wat zijn als iedereen zijn keeshondje, chihuahua, Maltezer leeuwtje, teckel enz dag en nacht overal rond liet bazuinen zeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:31

Afijn, het ging volgens mij over honden in bos/natuurgebieden....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:11

Paintlinger schreef:
Nogmaals, die boete moet omhoog. Kennelijk is hij nog veel te laag..

Of zoals bij ons in Duitsland, daar mag je hond afgeschoten worden als je je niet aan de aanlijnplicht houdt. Dan laat je het wel hoor.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:31

Diablo schreef:
Paintlinger schreef:
Nogmaals, die boete moet omhoog. Kennelijk is hij nog veel te laag..

Of zoals bij ons in Duitsland, daar mag je hond afgeschoten worden als je je niet aan de aanlijnplicht houdt. Dan laat je het wel hoor.

dat ligt aan het gebied en de landeigenaar.
in Duitsland mag iedere gemeente dat los beslissen en als je gegronde reden hebt, mag je een loslopende hond op je land afschieten.. maar dat mag hier in nederland ook, al moet je dan aan strengere regels voldoen..

een boer mag in lammertijd een loslopende hond tussen de schapen in Nederland ook gewoon afschieten..

En in Duitsland mag je ook echt niet op een strand waar honden niet zijn toegestaan ineens een magnum uit je zwembroek trekken en die chihuahua abknallen die 100m verderop naast zijn baasje maar zonder riem loopt.

In Duitsland geldt echter, zijn er geen borden en betreft het algmeen eigendom, dan mag je hond vrij loslopen buiten de gemeentegrenzen (tenzij het dus prive grond is, maar dat moet duidelijk aangegeven zijn). Hier in Nederland is het bijna inmiddels zo dat je hond aangelijnd moet zijn, overal en nergens tenzij het specifiek is aangegeven dat hij los mag lopen..

Gelukkig is het 'nog' een overgangs situatie en wordt over het algemeen nog toegestaan dat een hond los loopt, als deze onder appel staat en niet uitdrukkelijk een verbodsverbod ergens staat.. maar dat zal ook geen 10 jaar meer duren ben ik bang.

situatie in Duitsland en Nederland zijn daarom niet met elkaar te vergelijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:28

elenaMM77 schreef:
Hier in Nederland is het bijna inmiddels zo dat je hond aangelijnd moet zijn, overal en nergens tenzij het specifiek is aangegeven dat hij los mag lopen..

Gelukkig is het 'nog' een overgangs situatie en wordt over het algemeen nog toegestaan dat een hond los loopt, als deze onder appel staat en niet uitdrukkelijk een verbodsverbod ergens staat.. maar dat zal ook geen 10 jaar meer duren ben ik bang.

situatie in Duitsland en Nederland zijn daarom niet met elkaar te vergelijken.

Dat is niet BIJNA zo, dat is al zo (randstad iig) en als de hond toch losloopt een boete van 100 euro, ook al staat hij onder appel en loopt hij aan de voet. En ook al is er nergens een plek waar loslopen toegestaan is.

Wat betreft de boete: al maak je m 1000 euro... mijn hond loopt los als ik dat wil. En het is niet dat ik zulke boetes ff makkelijk betaal (in tegendeel, ik maak bezwaar) maar ik laat me niet iets afdwingen op die manier. Je ziet een aantal rijken mensen hier die lopen gewoon met 100 euro op zak en laten hun hond overal los, die boete interesseert ze niet. Dus je raakt er alleen mensen mee die het zich financieel niet kunnen permitteren. Maar als je de beginselen van straf kent, dan weet je dat hier en daar een boete uitdelen niet helpt...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 07:56

over het algemeen gaat het om het gedrag van de hond en eigenaar of er wel of niet boetes volgen.
Op die wijze kan ik mij er op zich nog wel in vinden.. En als ik dan toch een ernstige pennelikker tegenkom,
dan zal ik de boete wel betalen..

mijn hond heeft zelfs met bewijs en al ooit in de krant gestaan.. Volgens mij was dat gewoon tijdens de verbodsperiode.. twee fotootjes, 1 waarop ze van de glijbaan ging en de andere waarop ze op de draaischijf lag om rondgeslingerd te worden (jaja rustig). Betrof het vakantieadresje van mijn hond en buurtbewoners hadden de krant ingelicht omdat het toch zo leuk was, iedere zomer was de hond er wel een paar weekjes en altijd smorgens op de speeltoestellen op het strand. Er is geen oom agent aan de deur geweest, ondanks naam en toenaam. En uhm, ja mijn hond ging vroeger nog vaker een weekendje weg of vakantie dan mijn persoontje.. Had twee mensen die mij wel eens belde met 'ik ga een weekje weg, mag ik haar meenemen want het is zo'n leuk uitje voor haar'.. ja natuurlijk mocht dat, dier vond het prachtig en kwam in tiptop conditie weer terug en zo had ik ook altijd een adresje als ik eens weg moest en ze kon niet mee.

daarnaast had ik een vaste dagoppas die haar ophaalde en weer thuisbracht, omdat ze heel graag met een hondje wandelde en de kinderen gek met haar waren..

in al die jaren heeft mijn hond 2x een boete opgelopen (niet onder mijn beheer) geen van beide keren mocht ik m betalen. En ze heeft wat afgelopen in Nederland, belgië, Duitsland en Frankrijk

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:56

Ben ik de enige die het zeer arrogant vind overkomen....?

'Mijn hond loopt los waar ik dat wil'

Het zijn pvd gewoon de regels.....ga je met de rest van het wetboek ook zo om?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:08

Nee hoor, dat vind ik ook.
Je kunt ook niet zelf bepalen of je door het rode licht kan rijden of een winkel binnengaan die gesloten is ...

Koop een stuk grond voor jezelf waar je heer en meester kunt zijn en je hond kunt laten rennen, bevalt de mijne ook prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:56

Niet iedereen kan een boerderij met grond kopen. Die mogen dan dus geen hond?
Als mensen met hun hond, varken, kat of pony langs de buitenwegen willen gaan wandelen dan kun je daar best wat rekening mee houden.
Op ons hooiland liepen mensen balletjes te gooien met hun hond omdat ze daar altijd langs het water liepen de hond uit te laten. Wij hebben er toen schrikdraad omheen gezet maar wel op een afstand van 4 m van het water zodat er een ruim wandelpad overbleef.
Nu kan iedereen daar zijn hond nog steeds uitlaten en los laten lopen. Het is niet alleen maar ikke ikke in deze wereld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:03

Paintlinger schreef:
Ben ik de enige die het zeer arrogant vind overkomen....?

'Mijn hond loopt los waar ik dat wil'

Het zijn pvd gewoon de regels.....ga je met de rest van het wetboek ook zo om?

nu is het inderdaad wel wat cru gesteld..

maar als iemand de situatie in overweging neemt bij de beslissing om zijn hond wel of niet los te laten lopen.. komt het er eigenlijk wel op neer..

overigens kiest iedereen zijn regels die hij wel of niet breekt.. ik wil de eerste fietser nog wel eens spreken die nooit door rood is gereden als er niets aan kwam. Het is een keuze die je maakt op de situatie ter plekke.. komt er in geen velden of wegen een auto aan en is het geen 6-baans weg.. dan gaat 90% van de fietsers wel eens door rood. of als voetganger.. sta je braaf te wachten voor het rode licht terwijl er geen verkeer is.. of loop je door.

Heb je echt altijd netjes onder de maximum snelheid gereden, of trap je ook wel eens het gaspedaal in..
en voor de mensen die ooit jong geweest zijn. meer dan 25% van de volwassen fietsers heeft wel eens met een glaasje teveel op de fiets gezeten, ook dit is niet toegestaan.

en hoeveel hebben er wel eens na middernacht de muziek een keertje te hard aangehad tijdens een feestje? dat mag ook niet..

--------------

vind de mensen die hier hameren op 'maar regels zijn regels' wel een beetje overdrijven.. immers zij zullen ook specifieke regels hebben die ze wel eens overtreden..

het gaat erom of je daarmee je omgeving in gevaar brengt of dat je de situatie kunt beoordelen..

Ja ik laat mijn hond geregeld los.
Ja ik rijd op de fiets echt wel door rood (met de auto dan weer niet omdat ik dat net even onverantwoordelijker vind)
Ja ik loop wel eens door het rode stoplicht
Nee ik heb nog nooit met drank op ook maar iets bestuurd.
Nee ik heb een hekel aan harde muziek, dus die zul je bij mij nooit horen..

Dus ja ik overtreed hier en daar regels.. maar ik creer hier nooit gevaarlijke situaties mee voor mijzelf of voor andere (mens of dier).. wat dat betreft ben ik redelijk tevreden met hoe ik mij gedraag op deze aarde.

wie zonder zonde is werpe de eerste steen zullen we dan maar zeggen.. Bij deze, ik ben niet onschuldig als het gaat om het overtreden van regels, maar ik ontloop mijn verantwoording ook niet als ik hiermee geconfronteerd wordt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:05

Anoniem schreef:
Niet iedereen kan een boerderij met grond kopen. Die mogen dan dus geen hond?
Als mensen met hun hond, varken, kat of pony langs de buitenwegen willen gaan wandelen dan kun je daar best wat rekening mee houden.
Op ons hooiland liepen mensen balletjes te gooien met hun hond omdat ze daar altijd langs het water liepen de hond uit te laten. Wij hebben er toen schrikdraad omheen gezet maar wel op een afstand van 4 m van het water zodat er een ruim wandelpad overbleef.
Nu kan iedereen daar zijn hond nog steeds uitlaten en los laten lopen. Het is niet alleen maar ikke ikke in deze wereld.

wat een mooi gebaar om je land 'open te stellen' voor wandelaars.. want eigenlijk doe je dat door dat schrikdraad te spannen.. waar mensen eerst nog 'illegaal' liepen voor hun gevoel, is het creeren van een pad een uitnodigend gebaar.. Wat ik super vind..want juist de rustige weggetjes zijn zo heerlijk om te lopen. en hoe mooi is een lange brede grasstrook om de bal uitgebreid te gooien.. Daar zou ik rustig een kleine vergoeding voor willen geven om daarvan gebruik te maken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:17

Die strook is bij ons ook langs alle beken opengesteld omdat de boeren daar niks mogen verbouwen en of bestrijdingsmiddelen gebruiken ivm waterkwaliteit van het waterschap. Maar ook daar mag je je hond niet los laten lopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:24

slimmerik schreef:
Die strook is bij ons ook langs alle beken opengesteld omdat de boeren daar niks mogen verbouwen en of bestrijdingsmiddelen gebruiken ivm waterkwaliteit van het waterschap. Maar ook daar mag je je hond niet los laten lopen.

uch uhm.. dat is een schoolvoorbeeld van waar ik de regels spontaan zou vergeten dan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:26

elenaMM77 schreef:
slimmerik schreef:

uch uhm.. dat is een schoolvoorbeeld van waar ik de regels spontaan zou vergeten dan.

Kun je doen maar het is echt zo: http://www.licg.nl/45k/

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:40

Rij jij met je paard op de 50-weg als er ook een fietspad ter beschikking is? Mag ook niet.

@slimmerik: Je hond mag op dat soort stroken wel degelijk loslopen, hij mag er alleen niet jagen. Het is namelijk privéterrein.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:42

het gaat vooral idd om artiekel 16 lid 3

Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

over het algemeen verstaat men daaronder 'aanlijnen' om het risico te voorkomen..
maar er staat slechts dat ik verplicht ben te verhinderen dat mijn hond dit gaat doen..
Als alleen dit artikel van toepassing is, en geen beperkingen.. dan is het onder appel hebben van de hond of aanlijnen zodra zich issues voordoen voldoende om aan deze wet te voldoen.

mijn hond spoort niets op, verwond en dood al helemaal niets, vangen kan ze alleen en bal en voor bemachtigen geldt hetzelfde.. ikzelf en mijn hond voldoen aan de in dit wetsartikel gestelde verplichting..

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:45

Shirley schreef:
Nee hoor, dat vind ik ook.
Je kunt ook niet zelf bepalen of je door het rode licht kan rijden of een winkel binnengaan die gesloten is ...

Koop een stuk grond voor jezelf waar je heer en meester kunt zijn en je hond kunt laten rennen, bevalt de mijne ook prima :j

Of zoek een hondenschool die dit aanbied....
Bij mij mag het tijdens de lessen in principe niet, maar daarbuiten op eigen risico wel.
En dat is afgezet priveterrein.
Enige voorwaarde is dat ik aanwezig moet zijn.